Skin Classic Skin White Skin Black & Whilte Skin Default Adauga la Favorite (In contul carpati.org)
Cautare:

Calendar

Octombrie 2024
LMMJVSD
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Noiembrie 2024
LMMJVSD
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Online

Vremea
Varful Bobu Mic
Muntii Grohotisului

Salvamont Neamț (M Ceahlau)

Un bărbat și o femeie care sâmbătă au urcat pe munte echipați în colanți și cu pantofi sport au fost recuperați de către salvamontiștii din județul Neamț. Cei doi au fost găsiți uzi, înghețați în apropiere de Vârful Toaca din Masivul Ceahlău.

Intervenția a stârnit reacția șefului Salvamont Neamț care a scris, într-o postare pe Facebook: „am văzut multe într-o viață petrecută în sfera operațiunilor de salvare, dar să te aventurezi în imperiul ghețurilor în colanți si cu glezna goală, asta nici Dana Budeanu nu cred că și-ar putea închipui”.

Sursa:https://www.hotnews.ro/stiri-esential-26209048-asta-nici-dana-budeanu-nu-cred-putea-inchipui-reactia-sefului-salvamont-neamt-dupa-primit-apel-doi-tineri-care-aproape-inghetat-ceahlau.htm



Luni, 17 aprilie 2023 - 16:10 
Afisari: 713 


Postari similare:





Comentariile membrilor (20)

baumwolle
baumwolle
(admin)

 
1
O reacție cel puțin deplasată, căci nu este altceva decât un shaming grobian și gratuit, venit din partea unui individ care prea puțin s-a implicat în a-i învăța pe cei care nu știu.


Miercuri, 19 aprilie 2023 - 09:10  

zentai
zentai
Coarda
 
2
@-baumwolle - nu sunt amic cu Raul Papalicef și nu am fost niciodată. Și nici nu l-am cunoscut personal. Zic asta ca să economisim timp din cel ce l-am pierde cu bănuieli.
Aserțiunea ta pornește de la o impresie, și nu e un argument. După cum poate știm, impresia este un procent foarte mic din cunoaștere și dacă nu avem repere exterioare sau nu suntem extraordinar, cumplit, magnific de deștepți (poate ești, din toate astea), impresia devine subiectivă și riscă să fie doar un act simplu de mediocritate.
Dealtfel, în Franța, indiferent de motivul chemării salvamontului, intervenția se plătește. Nu e un argument, ci o informație care ar putea ajuta pe unii faptul că alții văd diferit.

Deci, acele persoane, ca și tine, au avut o impresie, aceea că pot ajunge pe platoul Masivului Ceahlău dar, neprejinindu-se pe niciun argument exterior (făcând-o doar pe deștepții), au ajuns să cheme Salvamont-ul.

Nu asta mă revoltă. Frate, să zicem că au făcut (numerele nu au importanță, ajutând doar la a înțelege argumentul) 635 pași, moment când și-au dat seama că fizicul nu-i ajută, că echipamentul nu-i sprijină, că altele sunt condițiile din teren decât au crezut ei că sunt. Ajungând la acest punct ar fi trebuit să-și dea seama că după alți 635 de pași vor fi într-o situație cu mult mai gravă. De la acest moment, ce i-a determinat să continue și nu să coboare pe traseu, înapoi, la locul de plecare, pe picioarele lor, binemersi? Ce anume, prietene??? Te rog să denumești.
Învățarea este un act voluntar și nu ține de Salvamont. Că adică ei trebuiau să vină cu lecțiile făcute.
Mulțumesc!


Comentariu modificat de autor!

Miercuri, 19 aprilie 2023 - 09:48  

baumwolle
baumwolle
(admin)

 
3
În Franța, intervențiile salvatorilor montani sunt gratuite. În orice caz, nu caut să deschid discuția plății unei intervenții de salvare din partea unui operator de stat, deși recunosc că ar fi una interesantă.

Firește că aserțiunea mea pleacă de la o impresie! Suntem ființe cu opinii și sentimente, și, prin urmare, profund subiective. Prin formarea mea profesională, însă nu numai, interacționez cu persoane cu un nivel diferit de educație în domeniul muntelui și naturii, cu abilități fizice și psihice diferite în același domeniu și, efectiv, cu mentalități diferite. Este firesc ca oamenii să fie diferiți și este normal ca un profesionist să îi trateze pe fiecare în parte așa cum sunt ei, indiferent dacă vorbim de un frizer, un ghid, un paramedic, un avocat sau un salvator montan. Este, dacă vrei, definiția profesionalismului.

Revenind, nu cred că vreodată este în regulă să rușinezi public pe cineva, indiferent de greșeala făcută. Este o mentalitate în care am fost crescut, cel puțin generația mea și cu siguranță cele anterioare, și nu este un mod de a educa. Este mult mai bine să lucrezi pe fapte, să tragi niște concluzii obiective legate de evenimente și să nu-i scoți în fața clasei pe cei care, din varii motive, din neștiință, ignoranță sau pură prostie, nu au făcut cutare lucru. În acest fel nu faci decât să obții o reacție imediată, sentimentală, dar fără substanță pe termen lung.


Miercuri, 19 aprilie 2023 - 10:32  

zentai
zentai
Coarda
 
4
@-baumwolle- nu sunt de acord cu afirmația ta. S-a povestit un fapt de viață, situația în sine, situația din teren, starea echipamentului acelora, faptul că erau epuizați (deși ar fi trebuit să nu fie) etc. Dacă acestea sunt de rușine, prietene, se cheamă că tu doar muți culpa, de la subiecții în sine, la autorul descrierii, că adică el a fost de vină că a spus. Adevărat, Raul Papalicef nu excelează în subtilități intelectuale, probabil, dar asta nu mută vina. Că adică de ce să ascundem mizeria sub preș?!

Și dacă vrei să mă crezi, culpa nu este o formă atenuată de răspundere, ci o altă formă de răspundere, la fel de gravă ca intenția.
PS - cel mai mare procent al cunoașterii omenirii se datorează empirismului și nu impresiei, care poate fi contrazisă de rezulatul experimentului. Dacă vrei, impresia este o ipoteză în lucru, nu un postulat a priori.
Eu nu vreau să-ți stric zen-ul, că ești băiat fain și nu se merită să mi-l stric nici eu pe al meu.. Dar dacă în aceeași zi, vreo 2 persoane și-ar fi rupt piciorul și ar fi avut nevoie de intervenția Salvamont, pe altul i-ar fi atacat ursul, și ar fi fost grav răniți, sau la cabana Dochia cuiva i s-ar fi făcut poftă de-un infarct sau fibrilație atrială etc cât de gravă era situația, în timp ce Salvamontul era în tură pentru a-i recupera pe băeț'?!

Adică, trebuie să ne asumăm, prietene! Nu putem muta mereu responsabilitatea pe spatele altuia!
Și Salvamont nu are obligația de a educa, ci aceea de a salva.
Plus că mersul pe munte nu s-a inventat recent și nu este bibliografie și informație...


Comentariu modificat de autor!

Miercuri, 19 aprilie 2023 - 10:50  

ruxandrav
ruxandrav
Caraba
 
5
Zentai, din cate am inteles din stire, oamenii au sunat salvamontu' pe coborare. cand au realizat ca nici sa coboare nu mai puteau. Hipotermia e o chestie nashpa rau si care iti afecteaza judecata inainte sa realizezi ca iti e judecata afectata.

Intrebarea mea ar fi, de ce e asta o stire. Clar nu-i "news" pentru nimeni ca pe Ceahlau merg o gramada de oameni cu nivel de cunostinte montane scazut spre inexistent. Clar n-a fost cine stie ce fapta de eroism a Salvamontului ca echipa de la Dochia sa iasa 10 minute pana pe Lespezi, chiar de sfintele sarbatori. Clar nu-s panseurile lui Papalicef genul de analiza de incident din care are lumea ce invata. Din asta trag concluzia ca singurul motiv pt a face stire nationala din asa ceva e tabloideala. O reactie pur emotionala, de superioritate. De la societatea larga n-am, intr-adevar, sperante la mai mult de atat, dar aici (si, banuiesc, in Salvamont) suntem oameni de munte, totusi. E trist atunci cand reactia aia de superioritate gaseste priza in noi, inseamna ca nu suntem atat de departe de astia doi care si-au vazut moartea cu ochii la 10 minute de cabana pe cat ne place sa credem.


Miercuri, 19 aprilie 2023 - 11:20  

zentai
zentai
Coarda
 
6
@-Ruxandra - Salvamont nu este o instituție a confidențialității, ci a salvării de turiști aflați în dificultate (din vina lor sau din întâmplare). Ideea este că să mergi pe Ceahlău în colanți la glezna goală și să spui că nu mai poți nu poate fi decât vina lor, a acelora care au socotit, deși trebuiau și puteau să socotească contrariul și să-și dea seama că sunt neadecvați la mediu... Carpati.org

Îmi pare rău că tot nimeriți cu vina în alții și nu spune nimeni nimic, pe șleau! Poate că ar putea fi un semn al unei ușoare și alintate evitări a unui răspuns care să tragă înspre evitarea responsabilității? Că adică, da frate, ăia au făcut ce a vrut mușchiul lor, vina e a Salvamont-ului, că a povestit! Te rooog...

Și da, media povestește ce vrea. Cine se simte îndreptățit, există instituția adresării către justiție pentru calomnie sau insultă, cu precizarea că în acest caz, există proba verității...și a denunțului calomnios.
Nimeni nu trebuie să aibă grijă mai mare de mine decât eu însumi. În caz contrar, ar trebui să fiu pus sub interdicție, că-s varză și pot fi un pericol și pentru alții care mă cred normal la cap! Am zis! Carpati.org


Miercuri, 19 aprilie 2023 - 11:34  

baumwolle
baumwolle
(admin)

 
7
@Zentai, aștept cu un interes deosebit shaming-urile venite din partea serviciilor de ambulanță pentru cei care au amestecat sarmalele, au nimerit mâncare expirată sau, pur si șimplu, nu au știut că nu e bine să mergi la șaormeria din colț.


Miercuri, 19 aprilie 2023 - 11:51  

ruxandrav
ruxandrav
Caraba
 
8
Mie mi se pare ca s-a vorbit foarte pe sleau aici, dar ok, simplific la lista de idei:

- evident ca salvatii erau varza si ca s-au bagat singuri in situatia asta. Nu ma intereseaza, ca nu-s nici primii nici ultimii, nici macar de saptamana asta probabil. Dar n-am ce sa le spun ce nu i-a invatat deja Ceahlaul. E atat de clar ca ei poarta responsabilitatea pt ce li s-a intamplat ca nu vad de ce as mai specifica asta, e ca si cum as spune ca apa e uda.
- evident ca Papalicef poate sa mestece cat vant vrea pe persoana fizica, cum facem si noi aici, pana la urma
- in momentul in care postarea respectiva este share-uita de pagini oficiale ale Salvamontului se trece, in schimb, la comunicare publica. Scopul unei astfel de comunicari din partea Salvamontului ar trebui sa fie educatia.
- comunicarea publica educativa a Salvamontului e dezastruoasa atunci cand nu lipseste cu desavarsire. Nu am vazut vreodata publicata de ei genul de analiza de incident care-i treaba de rutina in tarile cu apa calda. Am vazut, in schimb, o gramada de hlizeala despre turisti inconstienti, oameni pe Umerii Craiului fara hamuri si alte astfel de vrajeli. Chiar daca e sa ne rezumam strict la postari "la cald" pe facebook, compara, te rog, poliloghia lui Papalicef cu modul in care posteaza englezii despre incidente, de ex https://www.facebook.com/MountainRescueuk/ Dau toate informatiile necesare despre incident, sarind peste partea cu hlizeala. Hlizeala aia, cand ajunge pe o pagina de comunicare publica a unei institutii oficiale platite din taxele nenorocitilor alora e un semn de urias neprofesionalism. Daca nu-s in stare sa faca ce face parte pana la urma din responsabilitatea unei organizatii de search and rescue (analiza de incident, atat la nivel individual cat si statistic), macar sa isi pastreze misto-urile pe paginile personale.
- psihologic vorbind, revolta aia de care vorbesti tu (fata de niste oameni care pana la urma n-au facut rau nimanui, ipotetice de gen daca-si rupea cineva piciorul fiind... ipotetice - si pana la urma de ce n-ar fi responsabilitatea mea atunci cand imi rup piciorul sau dau cu nasul de urs? eu cam a mea mi se pare ca este) e semn ca ai nevoie de superioritatea morala pe care ti-o ofera faptul ca nu esti ca ei... ceea ce tot psihologic vorbind, inseamna ca te recunosti mai mult in ei decat ti-ar placea sa recunosti. Nu e ok ce au facut, cum nu e ok nici ce-ai facut tu la viata ta si nici cateva faze pe care le-am facut eu, unele dintre ele tot prin Ceahlau, dar datul de dracu' din cauza nivelului de cunostinte insuficient pentru traseul ales e acelasi fie ca se intampla pe marcate, nemarcate sau rute de alpinism. Mi se pare, important sa ii privesc cu empatie pe cei care s-au facut de rahat in situatii mai usoare decat alea in care m-am facut eu de rahat, pentru ca ajuta enorm la a te concentra pe produsele lignino-celulozice din propriile organe vizuale, ca sa zic asa.


Miercuri, 19 aprilie 2023 - 12:06  

zentai
zentai
Coarda
 
9
@-Ruxandra, eu am obosit...sau m-am plictisit. Tu poți crede ce vrei (a se citi ce am scris mai sus, legat de impresie).
Un adevăr de care m-am lovit în viață este că nimeni nu vrea să învețe nimic și-n loc să se simtă vinovat pentru asta, găsește mai cu folos a da vina pe alții...

Nu contează că există Salvamont sau ce scrie sau ce face. Pur și simplu nu contează decât în momentul în care noi suntem subiectul evenimentului. Și ce să facem ca să nu fim?! Facem ceea ce trebuie.

Dar aceasta nu este o conduită de politețe, este obligația noastră morală, să nu ajungem povară altora din vina noastră. Ce relevanță are că au mai fost cazuri pe Ceahlău, în PC sau că unii ajung la Urgențe că au mâncat mai multe sarmale? A devenit prostia și nesimțirea, în general vorbind, un act al normalității civilizației? Adică, hai să fim toți așa? Că dacă tot sunt mulți înseamnă că nu mai este nicio rușine...


Miercuri, 19 aprilie 2023 - 12:23  

zentai
zentai
Coarda
 
10
@-baumwolle- uitasem, prietene...pierdusem din vedere, în tumultul discuțiiilor, că te înșeli într-o anumită privință. Se râde de oameni, când sunt în situația de a se râde de ei. Este normal și de-a dreptul istoric. De la Euripide, trecând pe la Aristofan , apoi prin curte pe la Shakspeare, oamenii au tot râs.Ceea ce spui tu, că nu este educațional, este valabil, poate, doar la grădiniță, când personalitățile oamenilor sunt în formare...În rest, s-a râs și se va mai râde la greu, cât vor exista oamenii pe această planetă, precum și pe altele dacă vor ajunge. Că oamenii n-ar râde dacă nu ar fi de râs, fiind și omenesc...poate prea omenesc!
Eu nu râd, neapărat. Precum am zis, sunt doar revoltat...Adică au avut ocazia de a se răzgândi, oarecând, și totuși au continuat?! Ca ce chestie?!

Țin minte că-ntr-o primăvară am vrut să fac Paștele la Schitul de lângă Dochia. Tocmai de sus, de la jnepeni, cu zăpada până la brâu, a trebuit să mă întorc pentru că nu am mai putut continua, nu mai aveam resurse fizice de a continua și nici rost nu mai avea, fiind vreo două noaptea când mi-a dat prin cap, prima dată, că ar trebui să renunț. Am ajuns la cinci și ceva înapoi în Izvorul Muntelui, ud tot și vai de sufletul meu. Probabil, ar fi trebuit să sun la Salvamont, că era aproape celula de intervenție de la Cabana Dochia, și mă cărau ăștia pe pătură, și tot aș fi făcut Paștele cum mi-ar fi fost pohta! Băi, prostu' dracu' am mai fost! Dar așa o să fac data viitoare...
(Vă rog, totuși, să ne forțăm a fi obiectivi)


Comentariu modificat de autor!

Miercuri, 19 aprilie 2023 - 13:16  

diciu
diciu

 
11
Rămânem locul în care a murit Domnul Lăzărescu, unde medicul încearcă să te salveze dar întâi te beștelește că ai băut.

Să privim partea bună a lucrurilor, în cazul ăsta Lăzărescu a fost salvat.


Miercuri, 19 aprilie 2023 - 16:13  

boreal
boreal
Caraba
 
12
Salutare,

Eu cred că shaming-ul este un termen inventat de „clanu' sensibililor” ca nu cumva să fie luat în tărbacă vreun membru atunci când se remarcă printr-un gest sau vreo decizie care frizează prostia.


Luni, 24 aprilie 2023 - 18:15  

vestale
vestale
Caraba
 
13
Sunt facut publice numele/fetele celor 2 salvati?
Si care e traducerea in limba romana al acestui "shaming"?

Cand educatia montana lipseste, acesta e o metoda prin care poti sa o incerci sa o faci. Nu fiti ca "Ion si Maria" ca va da la TV si uitati ce au patit, dar pare sa nu functioneaze tot timpul. Dar sunt curios ce idei/propuneri aveti pentru unele cu impact de masa.
Daca sta cineva de la Salvamont la intrarea in traseu are autoritatea legala sa iti interzica accesul pe traseu ca nu esti echipat? In baza carei legi?
Cine esti tu sa le zici ca nu sunt echipate corespunzator si ca nu au timp sa ajunga pe lumina? Am patit-o de atatea ori, cand i-am mai intrebat unde merg si de cat timp merg.

@diciu au facut cei live cei de la Salmont Neamt si au transmis: "Uitati pe cine aducem spre lumina!" sau dupa ce i-au adus la asfalt, s-au mirat de lipsa instinctului de supravetuire?


Luni, 24 aprilie 2023 - 19:10  

ruxandrav
ruxandrav
Caraba
 
14
Florine, mi se pare ca postarea originala a depasit cu mult limitele lui "nu fiti ca Ion si Maria". Cum ziceam, treaba lui sa scrie ce vrea pe pagina personala, dar postarea aia nu avea de ce sa fie shareuita de paginile de comunicare oficiala ale Salvamontului. Ca, vorba ta, oamenii nostri nu-s un caz individual, singura vina a lor in comparatie cu altii e ca s-au nimerit sa aiba nevoie de ajutor fix cand se simtea careva amuzant. Ceea ce e o mizerie.

Cu educatia: evident, nu-i responsabilitatea principala a Salvamontului deci nu or sa cheltuiasca o cantitate fenomenala de resurse pe. Dar n-ar strica, la intrarea pe rutele mega populare (2 puncte mari si late in Ceahlau, ambele cu prezenta Salvamont), niste panouri informative cu conditiile din teren. In Musala erau chiar dragute; nivelul zapezii in punctele x y z e atat, partiile astea is inchise/deschise/inchise partial, riscul de avalansa in caldare este atat. Si nu-s bulgarii mai bogati ca noi. Un panou din asta dar mai axat pe drumetie pus langa cabana Caraiman, apropo, i-ar fi salvat pe ai de i-am cules pe Jepii Mici anul trecut prin mai, niste batranei echipati mai prost ca astia, cu probleme de sanatate, care urcasera cu telecabina la Babele, mersesera pana la Caraiman, si vazand vara in platou si vara in Busteni cand plecasera au crezut ca vara or sa gaseasca si pe Jepi si dupa ce unul dintre ei a alunecat pe limba de zapada, li s-a parut imposibil sa urce la loc si au continuat la vale. 8 ore au facut de la Caraiman pana la rau unde i-am prins noi din urma, si de acolo pana-n Busteni, cu noi tinandu-i la propriu de mana, au mai facut inca 3. Am sunat intr-una din zilele urmatoare la Salvamont Busteni sa le povestesc situatia si sa-i intreb daca n-ar strica un panou informativ pe undeva in drumul de la telecabina spre Jepi, mi-au dat elegant de inteles ca nu se obosesc. Tot asa, dar mult mai putin elegant, au reactionat si Salvamont Neamt in comentariile de pe share-ul acum sters de pe pagina nationala a salvamont atunci cand i-a intrebat lumea de panouri informative. De aia ii lumea suparata pe ei, ca de misto-uri ieftine au timp, mai ales daca ii face sa para supereroi pentru o plimbare pe platou, dar de educatie si informare mai putin.

Si, cu patitul de atatea ori ... nu te supara ca iti spun, dar ai un stil foarte abraziv de a comunica uneori, inclusiv pe munte fatza de oamenii in situatii mai mut sau mai putin aiurea pe care i-am intalnit impreuna. Pe mine nu ma deranjeaza, ca te consider un prieten si nici eu nu-s diplomatia intruchipata, dar cand incerci sa faci educatie trebe miere. Chiar daca realizeaza ca au gresit, multi oameni n-or sa recunoasca de fatza cu un necunoscut care-i trage de urechi usor sardonic.


Luni, 24 aprilie 2023 - 22:42  

vestale
vestale
Caraba
 
15
"Clientii" lor nu "pricepe", ei "urca cu Domnu' si coboara cu Salvamontul". In acele zile au fost singurii, in general se raporteaza actiunile in media. Daca i-a dus la Dochia atunci asta inseamna ca actiunea lor s-a terminat? Acolo au gasit bocanci pe alese marimi, coltari/coltarei, haine de schimb si au coborat linistiti fara Salvamont? Conditiile din aceea zi pentru coborare in siguranta cam necesitau minim coltarei.
Stiu, pentru ca am prieteni cu ceva experienta montana, ce au urcat si coborat fix pe acel traseu, si in aceea zi. Si chiar daca aveau echipament corespunzator, au renuntat sa urce pe vf Toaca tocmai sa creasca sansele sa ajunga pe lumina in Durau. Si multe trante au vazut la cei care au coborat. Dar ce sa ii faci? Abia cand incepi coborarea iti dai seama ca partea a doua e mai dificila/periculoasa cand ai gheata si zapada. Ahh si cei de la Parc, i-au evaluat din cap pana in picioare pe acesti prieteni cand au platit biletele de intrare in parc, asa cum o fac in general iarna si iti mai dau si un pliant cu traseele din masiv si ai timpii de parcurgere si iti zic conditiile de pe traseu. Oare "vedetele" au trecut si pe acolo? Daca au primit un sfat, oare au tinut cont de el?

Panouri informative exista in Ceahlau la inceputul fiecarui traseu turistic, dupa cum cere HG 77/2003 cu diferenta de nivel, timpul de parcurgere mediu, dificultatea traseului. Iarasi pe cladirea sediului din Durau exista si panoul albastru cu trasee. Il gasesti in poza de aici: https://goo.gl/maps/V2HSx3G7ZMGikLvk7 , daca nu l-ai vazut pana acum. Au intrat la Salvamont/Parc si au intrebat de starea zapezii, din Durau nu se vedea Jgheabul Panaghiei plin cu zapada? Sau trebuie ca cei de la Salvamont sa ii astepte pe fiecare, sa ii intrebe/evaluieze si ce pot face legal in afara de recomandari, daca salvamontistul le zice ca nu e ok echipamentul?

Da, asa sunt eu! Eu incerc sa le dau de gandit, sa isi puna intrebari, sa realizeze in ce s-au bagat sau urmeaza. Asta pentru ca nu prea a mers cu vorba buna, lucru incercat pana sa ma cunosti tu pe mine.
Am "adus" impreuna cu cativa prieteni din HPM, un grup de sub Gavanele pana la Salvamont Babele, intr-un februarie, la frontala. I-am depasit dupa Cabana Babele si i-am intrebat unde merg. Ei la Omu, i-am intrebat daca sunt asteptati. Ei nu, ca stau la refugiu, le-am explicat ca nu au unde, usa fiind lipsa/deschisa si ca e zapada inauntru. Am intrebat de coltari, piolet. Ei nu, ca nu e nevoie, ca merg ca se descurca. Urme nu erau, ceata si vant si ceva vant cu transport de la Cerb incolo. Noi am ajuns la meteo Omu la coltari/piolet si GPS, am intrebat meteorologul daca ii stiu si daca ii asteapta, mi-a zis sa le zicem sa se intoarca, si ne-a dat dl meteorolog ceai proaspat pentru ei. Ne-am intors si i-am gasit putin mai sus de Saua Cerbului descumpaniti, cu mai putine frontale de cati erau, uni ca manusi 3 sferturi si unul din ei cazut in zapada, dar cu sticla de vin de 2L intr-un buzunar al rucsacului. Le-am dat ceai, dulce si din hainele si manusile noastre de schimb, am facut schimb de rucsaci, noi aveam doar pentru o zi, ei aveau de campat si i-am pus intre noi si usor usor i-am dus pana la Salvamont Babele, plafonul de nori coborase si mai tare. Undeva pe la 21:00 am ajuns si noi la Piatra Arsa unde aveam cazare. Sa mai scriu ca nu toti din acel grup aveau 18 ani?


Comentariu modificat de autor!

Marți, 25 aprilie 2023 - 00:23  

ruxandrav
ruxandrav
Caraba
 
16
Tu esti ala care tot zice ca Salvamontu ar trebui sa le explice personal la fiecare. Eu am zis doar s-o mai lase cu misto-urile ieftine pe paginile oficiale de comunicare, si am oferit o solutie low-effort care, in cazul alora pe care i-am scos noi de pe munte, ar fi mers. Ca n-o sa mearga pt toata lumea e partea a doua, dar perfectiunea e dusmanul binelui pana la urma. Ce probleme are baumwolle cu modul in care se implica sau nu se implica Papalicef in educarea populatiei sa zica el Carpati.org

Avem niste experiente f diferite cu aia de la parc, se pare. Bine, eu urc prin Izvorul Muntelui de obicei, poate la Durau is aia destepti, dar si atunci cand am intrebat specific despre conditii mi s-a raspuns mai degraba in dodii. Dar da, uite altii care ar trebui sa se implice in educatie mai serios decat o fac, mai ales ca astia iti mai si taie bilete ca sa ai acces pe un munte pe care nu l-au facut ei Carpati.org

Si da, asa esti tu. Ai incercat cu vorba buna, acum incerci cu vorba rea, succes educational cu oameni intalniti aleatoriu pe potecile patriei tot nu ai dar macar iti mai descarci si tu nervii si esti mai fericit asa. Sa-ti fie de bine, dar nu te autopacali ca esti mai educativ asa, sau plange ca esti tratat la randul tau la trei pazeste de aia pe care i-ai abordat in acelasi mod.


Marți, 25 aprilie 2023 - 07:08  

vestale
vestale
Caraba
 
17
Eu iti scriu ca nu au cum faca lucru acesta cei de la Salvamont si ca asteptarile voastre nu sunt realiste. Solutiile propuse de tine exista deja pe teren, dar poate nu le-ai vazut. Si in Izvorul Muntelui sunt 2 panouri mai inalte decat tine aici, in laterala casutei pentru bilete: https://www.google.com/maps/@46.9540326,25.9885021,3a,75y,326.24h
,97.48t/data=!3m6!1e1!3m4!1suxlSuUvpTyERFgRxHutRzQ!2e0!7i16384!8i
8192
Cu cine am fost eu pe munte, documentarea o face de acasa, la un click distanta atat de multe informatii, poti da un apel rapid si Salvamont sa intrebe de conditiile de pe teren.

Iar cei de la Parc cu siguranta in aceea dimineata au venit peste munte de acasa si au verificat traseul ce vrei sa il parcurgi tu si o sa iti zica exact cum cat gheata va fi pe Jgheabul Ursariei, cand ajungi tu. Muntele nu l-au facut ei, dar incearca sa il gasesti si peste cateva saptamani/luni acolo. Panouri informative au mai pus cei de la parc.

Eu am ajuns de fiecare data acasa cu inima impacata ca am facut tot ce am considerat necesar sa ajunga si altii cu bine la masina/acasa. Nu m-am uitat DOAR la poteca mea. Si nimeni din cei cu care m-am intalnit pe munte nu a ajuns sa sune la 112 sau sa apara la TV.

Unii nu asculta de autoritati, cand anunta ca e cod rosu de viscol, drumurile inchise, ei au treaba, lor nu li se intampla, merg doar pana acolo. Iar cand s-au blocat suna la autoritati sa vina sa ii scoata. Drumurile la noi trebuiesc inchise cu blocuri de beton, indicatoarele nu sunt suficiente. Vedeti avalansa de la Capra.
Si atunci da, solutia sa ii dai la gazeta, stiri, facebuci, este una potrivita, in opinia mea! Sa vada si poate sa invete si altii, sa li se aprinda o luminita! Pentru ca legislatia nu prea iti permite sa ii arzi la buzunar, ei platesc taxe si impozite, sa ii coboare Salvamontul cu elicopterul.


Marți, 25 aprilie 2023 - 08:46  

ruxandrav
ruxandrav
Caraba
 
18
Florin, eu ziceam de un panou cu conditiile, tu ziceai de panourile cu descrierea traseului. Vorbim de 2 chestii diferite. Ca da, atunci cand lumea nici nu stie ca ar trebui sa-si puna problema sa se informeze, ajuta sa le oferi informatia mura-n gura la intrarea in traseu,cum fac bulgarii, sau macar sa nu te mai miorlai cand ai pe urma interventii. Ii treaba lor sa se hotarasca cat vor sa faca salvare si cat preventie, dar sa-si asume decizia, si daca-i pe partea interventie nu preventie, nu le sta bine sa se planga de interventii.

Hotaraste-te, te rog, daca aia de la Parc sunt niste genii ai informarii publicului sau unii care n-ar trebui sa stie situatia in teren, ca mesajele tale se bat cap in cap. Eu as zice ca atunci cand ii intrebi cata zapada mai e pe panta de sub Claile lui Miron, ei iti zic ca aproape un metru, si ajungi acolo 1.5h mai tarziu si nu mai e deloc, e trist rau. E ok sa zici ca nu stii, dar nu sa bati campii la modul asta.

Opinia ta e opinia ta. A mea e ca daca datul la gazeta era o metoda cu rezultate, am fi avut un nivel de cultura montana fenomenal in randul publicului larg, dupa atatia ani in care asta a fost metoda pedagogica principala. N-avem, deci nu e. Si, cum sa zic... juma' din neamul meu is profesori de un fel sau altul, au predat cam in toate paturile sociale, ca sa zic asa. Scosul la gazeta e lipsit de orice utilitate pedagogica, si doar o metoda in care un profesor slab isi ridica stima de sine facandu-i de cacao pe unii care nu stiu si care, ca urmare a interactiunii respective, or sa fie si mai putin tentati sa invete ceva. Si mai are aici un efect negativ. Am citit odata un raspuns foarte bine argumentat al cuiva din Salvamont (chiar Neamt, daca mai tin bine minte) la adresa unora care cereau amenda + bataie pentru salvatii care au incalcat regulile parcului. Zicea ca Salvamontul nu taie amenzi si nici nu ar trebui vreodata sa taie amenzi, pentru ca trebuie sa se poata apela la ei fara frica in caz de probleme, ca-i mai importanta o viata de om decat facut politia. Si ma gandesc acum la oamenii pe care i-am scos de pe Jepii Mici, care nu sunasera la Salvamont (intr-o zona cu semnal bun) de rusine ....


Marți, 25 aprilie 2023 - 09:27  

zentai
zentai
Coarda
 
19
Mulți se află astăzi care laudă pre înțelepciunea altora și ei întru înțelepciune nu se înfrâng. Și aceia nimic alta, fără cât râvnesc lauda și o vor, iar viața lor și-o petrec fără de nume bun. Și-și lasă pomenire deșertăciunile lor.
Deasemenea, deopotrivă nu sunt cei care se încearcă cu despărțirea.
(Traducerea în episodul următor. Și numai dacă este caz de utilitate publică)


Marți, 25 aprilie 2023 - 09:31  

vestale
vestale
Caraba
 
20
Pe acele panouri de la intrarea in traseu iti scrie: traseu dificila datorita diferentei de nivel, altitudinea de la pleci, cea la care ajungi si diferenta totala de nivel. Daca nu e capabil sa inteleaga ce inseamna dificil, afla pe propria piele, "gleznuta". Iar pe cel de la Salvamont sunt traseele din masiv si cu leduri verzi si rosii sau asa erau, cand m-am uitat ultima oara.
Dar nu conteaza, daca ajungi la intrarea in traseu si nu te-ai documentat, e problema. Tu, Ruxanda, pleci din Iasi, la 6 dimineata, ajungi la intrarea in traseu si e pus acolo pe panou mult dorit, strat de gheata, te urci in masina si vii inapoi in oras dupa coltari sau coltarei? Sau crezi ca cei care vad ca e pamantul uscat, o sa se intoarca inapoi, ca scrie pe acel panou? Si daca urci pe traseu si gheata s-a topit, le "multumesti" celor de acolo ca nu au actualizat datele si ai carat coltarii degeaba.

Fa o incercare in weekend, fa rost de "echipamentul" echipamemtul salvatei din fotografii si treci pe la rangeri sa platesti taxa. Vezi ce o sa iti zica. Preferai sa iti spuna ca e uscat sub Clai si sa gasesti 1m de zapada acolo? Conditiile pe munte se schimba de la ora la ora, inclusiv grosimea stratului de zapada. De aceea ti-am dat exemplu ca oamenii nu pot cunoaste conditiile ce le vei intalni tu peste cateva ore cand o sa ajungi acolo.

Educatia formala de prin scoli e una sau ar trebui sa fie, rezultatele se vad/simt din pacate. Puterea exemplului e altceva. Aici e vorba educatia in masa, scoala se presupune ca aiterminat, iar daca e analfabet functional, acele panouri nu o sa ii aprinda luminita de pericol. Daca o sa isi aduca aminte ca au mai fost unii in acel masiv care au patitt, poate e altceva. Si de aceea da, trebuie mediatizat pe mediile care ajung la tinta.
< sardonic mod ON >
Sunt sigur ca esti implicata in proiecte de educatie montana, ca ai fost si vei mai merge pe la scoli, dar si prin companii si vei explica despre importanta documentarii, a echipamentului montan in drumetie. Sunt saptamanile "altfel" si cele "verzi" bune ocazii.
< sardonic mod OFF > sau ... ?


Comentariu modificat de autor!

Marți, 25 aprilie 2023 - 13:08  


 




Trebuie sa te autentifici pentru a putea adauga un comentariu

 
0,0885 secunde

Deblocari usi Bucuresti | GetaMap.org | Maps from all over the world | ro | fr | es | de | Calculator distante
ViewWeather.com - A new way to view the weather | nl.ViewWeather.com | sv.ViewWeather.com
Regulament carpati.org
© copyright (2004 - 2024) www.carpati.org