Skin Classic Skin White Skin Black & Whilte Skin Default Adauga la Favorite (In contul carpati.org)
Cautare:

Doneaza

Calendar

Ianuarie 2020
LMMJVSD
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Februarie 2020
LMMJVSD
12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829

Online

Voluntar in Carpati

Homepage

Lista de discutii

Everestul s-ar putea să aibă o scară instalată în Pasul lui Hillary pentru fluidizarea traficului (Muntii -- Munti din afara Romaniei --)


Everestul se modernizează. Decongestionarea traficului în Pasul Hillary prin montarea unei scări metalice a intrat în atenția unor asociații precum Expedition Operators Association din Nepal. Instalarea scării este prezentată ca o măsură de siguranță și nu ca una de ușurare a ascensiunii.

Frits Vrijlandt, președintele UIAA, susține instalarea scării tot ca o măsură de decongestionare a traficului, argumentând că “este pentru coborâre, așa că nu va afecta ascensiunea”.

Instalarea scării este controversată, argumentul pro principal vehiculat fiind siguranța sherpașilor, iar cel contra fiind riscul comercializării și mai mari a ascensiunii pe Everest. Ca o alternativa a scării este propusă montarea a încă unei corzi fixe, care să permită circulația simultană în ambele sensuri peste Pasul Hillary.

O altă sugestie menită să prevină riscul de accidente cauzat de aglomerația - rezultată din lipsa de experiență a celor ce plătesc ca să urce pe vârf, sau să fie târâți - este aceea ca autoritățile nepaleze să verifice nivelul de competență al celor care urmează să facă ascensiunea.

Sursa: The Guardian (http://www.guardian.co.uk/world/2013/may/27/mount-everest-ladder-hillary-step)



Marți, 28 mai 2013 - 22:10 
Afisari: 5,491 


Postari similare:





Comentariile membrilor (15)

mihaiburo
mihaiburo
Busola
 
1
"ȘTIRE
Veste, informație, noutate cu specific montan, de interes public.
- Dacă știrea este preluată, trebuie specificată sursa/sursele și, după caz, inserat link-ul către site-ul respectiv. Știrea trebuie să conțină cel puțin un scurt rezumat. Nu se admit doar link-uri!"
http://www.carpati.org/regulament_postari/


Marți, 28 mai 2013 - 23:18  

xoreax
xoreax
Coarda
 
2
Din cate stiu, mai exista o scara pe fata nordica, in punctul "Second step". Probabil ca fara scara respectiva, s-ar face si pe acolo cozi.

Prin urmare, nu vad de ce s-ar face tam-tam cu noua scara. Deja e arhi-umblat traseul, mi se pare normal sa se efectueze amenajari care fluidizeze "traficul" si care sa mai reduca din posibilele pericole asociate statului la coada la peste 8000 metri.


Miercuri, 29 mai 2013 - 07:08  

gabir
gabir
Busola
 
3
Multumim pt stire! Carpati.org Am inteles ca de fapt vor sa nu mai fie cu "sens unic"; sa fie o scara pt urcare si una pt coborare. Mi se pare o idee buna, mai ales ca din ce stiu eu multe tragedii au aparut pe coborare... Carpati.org.


Miercuri, 29 mai 2013 - 09:24  

alekstar
alekstar

 
4
@mihaiburo:
Aaam încercat eu să mă fofilez cu rezumatul dar m-ai prins! Carpati.org Sper că este în regulă acum.

@xoreax:
Implicațiile instalării unei scări sunt mult mai mari decât decongestionarea traficului. Problema principală este că pe Everest urcă foarte mulți care n-au nici cele mai elementare cunoștințe de alpinism. Se merge pe principiul "am plătit, mi se cuvine" și din cauza asta se fac niște erori colosale, ce rezultă în tragedii atât pentru respectivii nepregătiți cât și pentru cei care, mai experimentați, aleg să nu stea de-o parte și se implică în acțiuni de salvare.

Un shepra care ia 7000 USD pentru un turist dus și adus de pe vârf, se va pune și-n cap pentru asta, riscurile fiind evidente.

Întrebarea care se pune este cât de mult va ajuta o scară în decongestionarea traficului dacă acesta se va tripla tocmai pentru că va exista o scară?


Miercuri, 29 mai 2013 - 09:27  

gabir
gabir
Busola
 
5
Poate traficul ar trebui (si) in alt mod gestionat. Sa fie limitat numarul expeditiilor pe sezon. Normal ca ceea ce spun eu e ilar, ca oricum sunt comentarii de pe margine. Probabil nici taxele mari nu pot impiedica prea multe expeditii sa se desfasoare... asteptam noi stiri, oricum.


Miercuri, 29 mai 2013 - 09:37  

alekstar
alekstar

 
6
@gabi:
În opinia mea, instalarea scării ar fi insuficientă fără niște măsuri adiționale cum ar fi reducerea numărului de permise (și nu indirect, prin creșterea costului, acest lucru dovedindu-se aproape complet ignorabil) ci pur și simplu prin limitarea lor la un număr fix pe an. O altă modalitate (aplicată simultan) ar fi cea de validare a nivelului de experiență a fiecărui participant la ascensiune. Am citit despre unii participanți care nici măcar nu știau cum să-și pună colțarii! În continuare, niște reguli stricte ar trebui stabilite și pentru nivelul de implicare al sherpașilor. Echipamentul permis (conținut și greutate) ar fi iar un aspect de luat în calcul, la nevoie, și la nivel de legislație, dacă organizatorii nu se implică suficient în acest sens. Cred că mulți nu înțeleg riscul la care se expun, pe care îl mai și dublează cu puterea banului, rezultatul fiind deja arhicunoscut.

În afară de asta, se mai pune și problema facilitării accesului în detrimentul experienței ascensiunii (cât mai) libere a unui traseu.


Miercuri, 29 mai 2013 - 09:43  

alekstar
alekstar

 
7
@gabi: Ai dreptate. Însă..banii vorbesc și din păcate doar într-un singur sens. Vezi știrea postată de baumwolle: guvernul nepalez e mai preocupat neachitarea costurilor de difuzare a unui film de pe vârf decât (de exemplu) de instituirea unei amenzi pentru fiecare butelie de oxigen goală lăsată pe munte, nemai vorbind de cadavre. Aș fi curios cât la sută și în ce, concret, s-a învestit din taxele de permise, pentru a face ascensiunea pe Everest mai sigură, păstrându-i totodată caracterul dificil. Scara asta ar fi probabil o premieră, cel puțin din partea Nepalului.


Miercuri, 29 mai 2013 - 09:55  

baumwolle
baumwolle
(admin)

 
8
Legat de efectele mai mult decât discutabile ale expedițiilor comerciale în Himalaya (și nu numai!), expediții unde singurele cerințe sunt o condiție fizică acceptabilă și achitarea taxelor colosale vă recomand să citiți cartea "Umbre întunecate" a lui Joe Simpson (în original "Dark Shadows Falling). Este o radiografie obiectivă asupra acestor practici făcute din motive exclusiv materiale.

O altă carte care tratează același subiect - deși dintr-un alt punct de vedere - este "În aerul rarefiat" a lui Jon Krakauer ("Into Thin Air"). Aceasta prezintă pas cu pas urmările tragice ale expedițiilor comerciale din primăvara lui 1996 când numărul foarte mare de oameni pe Everest a dus la moartea câtorva oameni. Subiectul este atins și în cartea lui Simpson, însă, așa cum am spus, mult mai obiectiv.


Miercuri, 29 mai 2013 - 11:31  

alekstar
alekstar

 
9
@baumwolle:

Exceptând talentul literar al lui Simpson, respectiv implicarea editorului său, căruia nu înțeleg pentru ce-i mulțumește, informațiile din "Umbre întunecate" sunt multe și bine documentate. Cât despre obiectivitatea cu care sunt prezentate, personal am ceva rețineri. Aș zice că radiografia este mai degrabă "accurate" decât "objective", Simpson fiind un adept pe față al abordării ascensiunii, pe cât posibil, chiar și fără corzi fixe.

Referitor la "În aerul rarefiat", aș adăuga că în plus față de numărul mare de expediții comerciale din primăvara lui 1996, componența acestora (lipsa de experiență a multora dintre participanți) și niște decizii greșite luate de către ghizi și conducătorii expedițiilor și-au spus cuvântul.

Am trecut la "Everest - Creasta vestică" a lui Thomas F. Hornbein, dar voi reciti oricând cu plăcere "În aerul rarefiat" și "Umbre întunecate".


Miercuri, 29 mai 2013 - 12:14  

baumwolle
baumwolle
(admin)

 
10
Da, poate că ai dreptate și "obiectiv" nu este cel mai potrivit adjectiv pentru a descrie cartea lui Simpson; gândul m-a dus însă la faptul că a putut cântări bine aspectele problemei pe toate părțile, spre deosebire de Krakauer care a luat parte la una dintre acele expediții din 1996 și relatează totul prin ochii săi, atrâgându-și destule critici ulterioare - unele pe bună dreptate aș zice.

N-am citit încă "Everest - Creasta vestică", e în plan. Carpati.org


Miercuri, 29 mai 2013 - 12:30  

alekstar
alekstar

 
11
Mi-am întrebat și eu cât de obiectiv ar putea fi Krakauer, iar tocmai faptul că se afla în mijlocul lucrurilor despre care a relatat poate fi văzut atât obiectiv cât și subiectiv. Însă, reporter fiind de meserie, cred că pentru el este vital să rămână cât se poate de obiectiv iar eu am ales să cred că și-a dat toată silința în privința asta. Îl critică pe Boukleev pentru a fi coborât mai repede și lăsta clienții de izbeliște dar îi și recunoaște meritele pentru a fi salvat ulterior câțiva dintre ei.

Nu cred că se va putea ști vreodată cu certitudine exact ce s-a întâmplat atunci pe munte, însă eu cred că Krakauer a dat dovadă de profesionalism jurnalistic documentându-și afirmațiile cu interviuri, cu aproape toți cei implicați în acele evenimente tragice.

Problema este că, cred cum spunea și Simpson în "Umbre întunecate", odată pierdută reputația ca alpinist, se cam duce totul pe apa sâmbetei. Să fii și cu dânsa intr-însa și cu sufletu-n Rai, să urci și fără oxigen (știind clar că nu ai șanse să reziști prea mult - mai ales în condiții de traffic aglomerat și vreme nefavorabilă) și să iei și o căruță de bani ca ghid, e cam complicat. Boukreev s-a ambiționat să urce fără oxigen ca nu cumva să-i scadă rating-ul. Orgoliul și-a spus cuvântul. În expediția comercială era ghid și principalul obiectiv era siguranța membrilor, nu menținerea palmaresului său de ascensiuni fără oxigen.

Acțiunile sale ulterioare de salvare îi fac cinste, însă nu pot scuza efectele ambiției sale de a urca fără oxigen (și a atinge vârful), în timp ce activa în calitate de ghid.


Miercuri, 29 mai 2013 - 13:12  

catalin70
catalin70

 
12
Salutare,
O scara fixa mai lipseste de acolo... Inteleg ca unii vor sa faca bani multi, cat mai multi, de pe urma unora, da nici asa...
Mai bine s-ar filtra traficul in baza unor "CV-uri alpine" care sa-ti certifice deptul de a urca, nu sa se genereze trafic (haos) pt ca au unii bani, daca au bani... sa-ti faca un "Everest artificial" eventual cu lift climatizat, e mai save....

O zi buna.


Miercuri, 29 mai 2013 - 16:31  

odin
odin
Rucsac
 
13
hmmm...aia traiesc de pe urma ascensiunilor, expeditiilor; cam greu sa fie totul asa cum credeti voi...


Miercuri, 29 mai 2013 - 23:13  

catalin06
catalin06

 
14
Cred ca o astfel de masura are efecte secundare periculoase atat pentru om, cat si pentru munte. Ma refer la faptul ca, odata ce siguranta sporeste pe acel munte, lumea o sa fie si mai mult atrasa de o ascensiune pe Everest. Iar acest lucru inseamna, pe langa un numar mare de neaveniti, si mai multa mizerie.
Daca lucrurile stau chiar asa, ma intreb daca s-au gandit si la o constructie tip metrou pana sus. Asta, bineinteles, daca le-o permit legile fizicii.


Joi, 30 mai 2013 - 14:56  

xoreax
xoreax
Coarda
 
15
catalin06 : cine stie ce ne aduce viitorul! Nici acum 200 ani nu credea cineva ca s-ar putea ajunge iarna, in 12 minute, pe platoul Bucegilor..


Joi, 30 mai 2013 - 15:27  


 




Trebuie sa te autentifici pentru a putea adauga un comentariu

 
0,0686 secunde

GetaMap.org | Maps from all over the world | ro | fr | es | de | Calculator distante
ViewWeather.com - A new way to view the weather | nl.ViewWeather.com | sv.ViewWeather.com
Regulament carpati.org
© copyright (2004 - 2020) www.carpati.org