Skin Classic Skin White Skin Black & Whilte Skin Default Adauga la Favorite (In contul carpati.org)
Cautare:

Calendar

Noiembrie 2024
LMMJVSD
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Decembrie 2024
LMMJVSD
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Online

Vremea
Varful Arjana
Muntii Cernei-Mehedinti

Doi turisti au cazut de pe Acele Morarului. (Muntii Bucegi)

Doi turisti de aproximativ 40 de ani au cazut in urma cu 2 zile de pe Acele Morarului. Au intervenit salvamontistii insca actiunea a fost una extrem de dificila, acestia cerand in ajutor si un elicopter SMURD. Cei doi au scapat cu viata insa au suferit traumatisme foarte grave. 


Sursa: https://www.google.com/amp/s/stirileprotv.ro/lbin/amp/index.php%3farticle_id=3867998






Vineri, 23 octombrie 2020 - 14:17 
Afisari: 2,945 


Postari similare:





Comentariile membrilor (27)

markbv
markbv
Busola
 
1
Îmi pare tare rău pentru ei! Sper să se recupereze cât mai grabnic.

În altă ordine de idei, pe site e o tăcere ........... cam ca oricare alta, în ceea ce privește astfel de cazuri petrecute în ultimul timp.

Cred că acum e prima dată, după atâția ani, când salvamontul chiar dă detalii relevante despre incident. Social media la fel. Bravo salvamont, bravo Sergiu Frusinoiu și ceilalți care chiar au contribuit cu informații pertinente!

Întrebarea care persistă în mintea mea e cum ne raportăm noi la o astfel de întâmplare. Trecem peste ea ca și când nu ar fi existat? Ne exprimăm o eventuală părere de rău?!? Ridicăm discret preșul? Protejăm pe unul sau pe altul pe motiv că ne este cunoscut/prieten/partener de afaceri/primul ghid din viața mea/colegul de ture etc.? NU cred că e corect! Avem deja o frecvență mult prea mare a evenimentelor neplacute.

Sau mai bine încercăm să învățăm ceva din fiecare incident/accident? Ce ar fi dacă am începe de acum încolo să stabilim un fel de cod de bune practici, să vorbim deschis, să învățăm ceva din greșeli? Dacă de fiecare dată, după o astfel de întâmplare, s-ar discuta deschis, eu cred că ar fi util pentru comunitatea carpati.org, indiferent de vechimea pe site.
Eu cred că se poate! Da, poate că o fi bad for business pentru unii, dar pentru ceilalți, probabil marea majoritate, ar însemna un plus de informație, care poate sta la baza unei decizii.

Și nu, nu trebuie să punem pe cineva la insectar! Dar nici nu trebuie să ascundem chestii care pot avea impact pe termen lung (a se citi: dacă cineva face ”prostii” fără a fi tras de mânecă, sigur le va repeta).
Cred că orice se poate discuta, dezbate. Fără pasiuni și răutăți. Zic că în astfel de cazuri ar fi bine să ridice primul piatra cel care până acum nu a făcut ”buba”, cel care nu a avut incidente, nu a lăsat vreodată pe cineva în urmă, nu a pierut traseul, nu s-a blocat în vreun pasaj, nu a plecat la drum neinformat etc. După care putem să comentăm și noi, ceilalți.

Oare dacă noi tăcem nu îi albim pe toți, fie ei colegi de tură, organizatori, ghizi etc.? Ce poate învăța/afla din asta unul care își face mâine cont pe site?!? Ce informație corectă îi oferim?

Dar dacă noi nu dezbatem, atunci cine, unde?

Nu vreau să pornesc polemici, dar nici să trecem mereu cu vederea nu cred că se poate.


Vineri, 23 octombrie 2020 - 23:40  

markbv
markbv
Busola
 
2
În continuare, vreau să spun că știu că evenimente neplacute se pot întâmpla oricui, oricând, fie că e tura lui x sau a lui y. În cazul ăsta, dacă pot spune așa, x sau y sunt ”defective” de persoană! Poate sunt eu, poate ești tu, poate e cel pe care îl cunoști! Hai să avem grijă, să facem ture safe și să discutăm de problemele cu care ne întâlnim pe parcurs. Hai să ajută și pe alții cu experiențele noastre.


Vineri, 23 octombrie 2020 - 23:58  

eugenr
eugenr

 
3
Oare cîți capi de coardă (ghizi sau nu) asigură în șaua acului crucii?


Comentariu modificat de autor!

Sâmbătă, 24 octombrie 2020 - 21:38  

vestale
vestale
Caraba
 
4
Sper sa se recupereze cat mai repede si cu complet cei 2 accidentati.
Felicitari celor de la Salvamont si pentru interventie, dar si pentru deschiderea in prezentarea acesteia.E foarte bine ca s-a prezentat din perspectiva lor, mi-ar placea sa pot citi si din perspectiva ghidului/clientilor.
Eu am parcurs Acele Morarului o singura data, urcat pe Valea Bujorilor si cobora pe Valea Adanca cu ghidul in care am incredere. Si nu s-a bazat doar pe asigurarile fixe existente, a avut suficinti "prienteni" pentru asigurari intermediare.
Iar pentru Eugen, la plecare din saua dintre Acul Rosu si Acul Crucii am plecat asigurat de catre ghid, interesante fete cu iarba si datorita pasilor calcati pe acolo si cu ceva ajutor de la natura ma astept sa se fi mai degradat in timp. Mi s-a parut o portiune buna de numar cele 100 de fire de iarba, chiar daca eram asigurat.
Cred ca putem vorbi aici despre asigurarile fixe care stau sa cada, despre cordeline peste cordeline, incalceli lasate, despre unghiurile obtuze care sa fac in punctele de rapel. Dar si despre crucea cazuta/dizlocata de pe Acul Crucii (nu stiu daca a mai fost pus la loc). La fel si despre raportul dintre numarul de ghizi si cel de clienti.


Duminică, 25 octombrie 2020 - 20:48  

andras
andras
Caraba
 
5
Ma gandeam daca sa postez stirea sau nu imediat cum am auzit, dar nu eram sigur daca e bine sau nu. Personal cred ca astfel de stiri are trebui sa apara si aici, nu toata lumea vrea sa citeasca stiri pe social media.


Duminică, 25 octombrie 2020 - 22:13  

eugenr
eugenr

 
6
@vestale: evident că ai plecat asigurat pe acul crucii în sus. Întrebarea este dacă ai fost asigurat între punctul în care se termină ultimul rapel de pe acul roșu și punctul în care se pleacă în sus pe acul crucii. Pentru că am înțeles că între aceste puncte a avut loc accidentul.
Și încă o chestie. Conform paginii salvamont, accidentul a avut loc la ora 18. Or fi parcurs acele în sens invers sau atunci au ajuns acolo dinspre acul roșu?


Duminică, 25 octombrie 2020 - 22:44  

rupi2003
rupi2003
Coarda
 
7
Discuția mi se pare un fel de inside joke.
Nu am urmărit pe Fb și link-ul postat nu îmi oferă suficiente informații.
Ar fi fost util un comentariu care să prezinte succint și obiectiv accidentul și acțiunea de salvare.
Titlul și textul stirii postate aici mi se pare că induc în eroare, una e sa cazi efectiv de pe Ace, și alta este sa aluneci de la baza lor.

Treaba cu legatul în coardă în zona respectivă dintre Ace ține de experiența fiecăruia (organizator și participanti) și de condițiile de la fața locului.

În ceea ce privește starea traversării, degradarea se face cu ajutor mai mult de la oameni decât de la natură, este la modă de ceva vreme să fii dus pe Ace.

Cât despre întrebarea cu parcurgerea Acelor în sens invers, nu are sens.


Luni, 26 octombrie 2020 - 11:55  

dodo79
dodo79
Caraba
 
8
Din cate am aflat grupul accidentatilor ar fi declarat catre salvamont ca unul din ei a alunecat pe coborarea pe sistoaca dracilor, cam la 50 de metri mai jos de saua de sub acul crucii. Celalalt ar fi incercat sa-l prinda si a alunecat si el.
Deci accidentul s-ar fi produs, cum de altfel se intampla si in alte cazuri si trasee, pe coborare, nu in zona cea mai expusa si unde se asigura de obicei Se pare ca si iarba era umeda, de asteptat de altfel data fiind prognoza meteo, dupa ploi si bruma ce s-a depus cu temperaturi negative dimineata.
In mod normal nu prea se asigura pe coborarea pe o panta cu iarba pentru ca, dupa cum spunea si salvamontul, nu gasesti puncte de amaraj.
Totusi, daca iarba era uda pe o panta cu inclinatie foarte mare, te aflai la sfarsitul unei ture solicitante pentru clientii tai care probabil erau si extenuati, privind in retrospectiva poate ca ar fi fost mai bine sa mearga tot legati in coarda.
Mie mi s-a intamplat o singura data ca intr-o tura sa plece cineva la vale dupa ce una din prize s-a desprins ( faceti-va intotdeauna timp sa probati prizele inainte de a le incarca) pe un valcel cu pamant amestecat cu pietre cu o inclinatie mare (valcelul de iesire din ceaun pe valea cioranga). Din fericire s-a oprit ca prin minune fara sa se acidenteze, dupa ce s-a si rasucit diagonal de 2 ori in rostogolire. De acolo am plecat mai sus legati toti ca margelele pe coarda pana la iesirea dn ceaun.
Accidente se pot intampla oricui/oricand, indiferent de gradul de experienta, important e sa inveti ceva din asta (errare humanum est perseverare diabolicum, dar mai sigur e sa inveti din greselile altora) si sa nu te grabesti niciodata in dauna sigurantei. Sa nu te grabesti nici in traseu, sa probezi prizele, sa calci atent, dar nici cand vrei sa faci trasee mai dificile sa nu arzi etape, sarind prea repede de la ceva de dificultate medie la ceva foarte dificil. Experienta si siguranta pasilor se construiesc doar mergand atent, in timp.
O potentiala problema este ca multi se bazeaza pe ghid/organizator pentru a merge in ture care le depasesc in mod normal abilitatile. Dar nici ghidul si nici organizatorul nu sunt atotputernici si nici nu te vor cara in spate tot drumul. Te pot ajuta cu orientarea si asigurarea la pasajele cele mai dificile, dar autoevaluarea capacitatilor si limitelor personale nu trebuie sa lipseasca.
In plus, pe genul asta de trasee e bine sa se mearga cand este uscat si stii ca va ramane asa; cand terenul e ud in zone de abrupt gradul de dificultate si riscurile cresc considerabil.


Luni, 26 octombrie 2020 - 12:21  

eugenr
eugenr

 
9
@rupi: de ce nu are sens parcurgerea acelor în sens invers?


Luni, 26 octombrie 2020 - 12:50  

victoranica
victoranica
Coarda
 
10
Rupi a zis ce mi-a trecut si mie prin cap. Punem in graba un link, adaugam 2 vorbe si gata, ne-am facut norma ...

Cu adevarat utila era o descriere obiectiva a evenimentului, cu informatii clare de la Salvamont (care vineri, la data postarii acestei stiri, erau deja disponibile). Postam aici ca oameni de munte ce suntem, nu sa facem copy paste la ce scriu jurnalistii Pro Tv.

Intelesesem din postarile Salvamont ca ora apelului era 17:28. In acea zi, soarele apunea la 18:17. M-am intrebat cam la ce ora au inceput catararea pe Acul Mare, daca la 17:28 erau abia la jumatatea traseului. Oare la ce ora au plecat si la cat au ajuns la baza Acelor. Au urcat prin Valea Morarului - Braul Acelor, sau pe Braul Acelor din Cerb ? Sau pe V Bujorilor - Creasta Ascutita ? Si care au fost timpii de parcurgere.

Ori scriem o stire ca sa postam detaliile relevante si sa fie cu adevarat de folos.
Ori ne gandim cum sa crestem mizeria de rating (complet irelevant pentru multi) si atunci mai bine nu mai postam decat sa o facem in sila.


Luni, 26 octombrie 2020 - 13:01  

bogdan.t
bogdan.t
Coarda
 
11
@victoranica: in loc de gargara si aluzii ieftine, de ce nu dai tu toate detaliile pe care le detii? Daca stiam mai multe si aveam mai mult timp la dispozitie, oare nu crezi ca le scriam aici?
De rating mi se rupe.

Cand am vazut postarea celor de la Salvamont, Busteni daca nu ma insel, joi, erau fix aceleasi detalii pe care le ai si in link.

In fine!

Daca mai aflu noutati, am sa scriu aici. O zi faina tuturor!


Luni, 26 octombrie 2020 - 13:18  

dodo79
dodo79
Caraba
 
12
@victoranica:
Ceea ce am scris despre circumstantele accidentului se bazeaza pe o conversatie cu unul din salvamontistii care au participat la actiunea de salvare. Bine, stiu si ei ce li s-a spus.
Cert e ca accidentul s-a produs destul de tarziu, e posibil ca si retragerea din traseu sa fi fost pe graba, alt motiv care creste riscul de accidentare.
Putem doar sa speculam de ce s-a ajuns acolo asa tarziu, dar motivele pot fi multiple, de la cat de pregatiti erau pt. un astfel de traseu la aglomeratia si timpii de asteptare dati de alte echipe (pt. ca Acele Morarului pare sa fi fost traseul anului 2020 in abrupt, cu multe echipe si ture ghidate, un trofeu la fel de dorit de multi ca si Moldoveanu prin Valea Rea de altii). Detaliile exacte sunt la echipa care a urcat si la ghidul lor si niciuna din parti nu a aparut cu declaratii.


Luni, 26 octombrie 2020 - 14:14  

bogdan.t
bogdan.t
Coarda
 
13
Am vazut o declaratie a unui omulet, prieten cu unul din cei doi. Omul a zis clar ca nu da nici un detaliu ptr presa.
Astept si eu raspunsul unui salvamontist si daca aflu chestii noi, revin.

Cat despre ora tarzie la care s-a ajuns in zona aia, ar trebui intrebat acel ghid.

Chiar, stie cineva despre cine e vorba?


Luni, 26 octombrie 2020 - 14:53  

dodo79
dodo79
Caraba
 
14
Da, dar gdpr...nu se dau detalii. Ghidul a fost intrebat de altfel public pe fb daca el a fost in tura respectiva. Am vazut ca nu a raspuns...cel putin nu public.
Nu cred ca gasirea de tapi ispasitori ajuta, mai important era sa invatam ceva din ce si cum s-a intamplat.


Luni, 26 octombrie 2020 - 15:21  

vestale
vestale
Caraba
 
15
@eugenr Saua dintre cele 2 ace Rosu si al Crucii e destul de "tapsan" incat sa nu simt nevoia unei asigurari. Am tras coarda, am pierdut ultima asigurare. Desi tancuri sa dai o bucla mai mare gasesti sau poate ceva fisuri pentru frienduri, depinde de conditii.
Revenind la subiectul stirii pana nu avem un jurnal/poveste relatat de cel putin unul din cei 4 actori principali, vorbim discutii legate si pe baza unor presupuneri sau telefonul fara fir, si nu cred ca isi are rost.

Dar am putea reveni la subiectul initial ridificat de @markbv ca si client imi aleg ghidul in functie de incredere, recomandari, afinitati, bani, disponibilitare, etc. Dar ghizii isi pot alege clientii si sa refuze pe cei care cred ca nu s-ar descurca in conditii mai dificile, dar daca nu au facut ceva tura pana atunci sa il poata evalua pe dl client?Personal nu cred ca Acul Mare e locul potrivit in care sa invetii sa faci rapel, spre exemplu.


Luni, 26 octombrie 2020 - 19:05  

markbv
markbv
Busola
 
16
@eugenr: asigur acolo funcție de abilitățile coechipierilor, care sunt doar prieteni de ai mei sau oameni înscriși în turele puse de mine pe carpati.org. Dacă vrei o statistică, aș zice că am asigurat pasajul undeva la 25% din turele facute pe Ace. Totuși, e de remarcat că în zonă sunt destul de reduse posibilitățile pentru niște asigurări decente. Mai acum vreo 2, poate 3 ani, erau 2 spituri pe partea de Degetul Prelungit, unde se putea face o stație ok, doar că un "suflet mare", adept al întoarcerii la natură, a scos urechile de la ele (e gdpr, nu dau nume decât la cerere expresă, îl las pe el să se confeseze, că doar e unul dintre cei care duce frecvent clienți pe acolo), pe simplul motiv că, nu-i așa, nu au ce căuta acolo niște spituri!

@vestale: cordeline peste coredeline găsești pe traseu doar în punctele de rapel. Unele au și verigă rapidă, așa că e ușor să faci ce trebuie. Dacă nu ești mulțumit, ori vii cu lanț, ancore și bormașină, ori bați mai multe pitoane, ori mergi la "inspirație" pe acolo.
DAR, ai spus un lucru mare: raportul ghid - clienți! Aici e mult de discutat! "Amicii" de la organizațiile serioase de profil tot încearcă să stabilească un set de bune practici, dar cine să le urmeze?!?

@rupi: da ai dreptate, dacă ar fi căzut chiar de pe ace, nu cred că puteam vorbi de supraviețuitori. La fel, ai dreptate vis-a-vis de legatul în coardă și de degradarea traseului pe baza numărului din ce în ce mai mare de oameni care îl parcurg.

@andras: sunt printre ultimii dinozauri, nu am FB. Așa că da, ar fi mai ușor pt. mine să citesc aici.

@dodo79: - da, trebuie să ai mare atenție, că altfel nu prinzi loc la rând, e plin pe acolo, dar nu de acum, e de câțiva ani.
- ghidul postează bine-mersi în alte locuri, nu cred că o să răspundă la întrebare.

@vestale: ghizii își aleg clienții și îi refuză pe cei care nu s-ar descurca în condiții mai dificile?!?!?!? Poate într-o lume ideală! Acum ceva ani am stat după cel în cauză, care avea 3 secunzi, plus alt ghid cu 2 secunzi. Vreo 2 ore am așteptat să urce doar Acul Crucii. Despre asta vorbim, mută lume care vrea să bifeze și tipi dispuși să le ia banii no matter what. Îi aștept să măcontrazică....
Dar am ca martori colegii de tură, din care unii efectiv au adormit la soare asteptând.


Luni, 26 octombrie 2020 - 22:08  

victoranica
victoranica
Coarda
 
17
Simt nevoia sa clarific putin: comentariul meu acid se referea la modul sumar in care a fost redactata stirea, nu la comentariile ulterioare. In fine, Bogdane, daca afli ceva obiectiv de la prietenii salvamontisti, ar fi binevenite informatiile.

In alta ordine de idei, n-as vrea sa transformam incidentul intr-un prilej de a arata cu degetul catre ghizi. Stim ca sunt si dintr-unii, si dintr-altii, ghizi care iau pe oricine pentru a le iesi calculele financiare dar si ghizi care stiu sa spuna NU raspicat cand participantii nu se preteaza exigentelor turei. Imi place sa cred (a se citi "sa sper") ca acestia din urma sunt majoritari.

@dodo

De acord cu ce spui. Are sens si localizarea punctului din care au cazut. Poate au realizat ca e tarziu si au grabit coborarea pe Sistoaca Dracilor. In orice caz, daca pe la 17:30 erau acolo, presupun ca urcarea pe cei doi colti a durat foarte mult ori au ajuns tarziu la baza Acului Mare (probabil amandoua). Putem specula ca ghidul a fortat abordarea Acelor in conditiile unei innoptari tot mai apropiate pentru a-si satisface clientii, dar subliniez speculatia !

Bine ca au scapat cu viata si fara urmari mai grave.


Luni, 26 octombrie 2020 - 22:28  

vestale
vestale
Caraba
 
18
@markbv Daca gasesti cordeline vechi si nu ai incredere in ele, baga cutitul in ele, taie-le si pune-le in rucsac, poate urmatorul nu o sa le recunoasca pe cea de acum 1 an si la un soc/salt o rupt-o, mai ales daca freaca coarda pe cordelina la fiecare rapel. Si as baga coarda prin veriga, dar am loc de "tricolorul" format de cordeline, bucati de coarda? Si sunt bucati scurte de fac triunghiul mortii. Eu am fost o data si mi-a placut, iar cu cineva am fost avea tot ce era nevoie, dar ma gandesc la cei care au "abonament" la dus clienti, poate ar fi bine sa investeasca si in infrastructura montanta, iar statiile de rapel cred ca fac parte din aceasta infrastructur, nu mai vorbim de asigurari intermediare, dar sa scoti din perete spituri bune...
Asa cum si aici s-au organizat ture de drumetie cu interviu si se mai refuza oamenii, ma astept ca si ghizii sa o faca. Cu cine am fost eu are cerinte minime de indeplinit pentru fiecare tura de catre client si echipament minim, cerinte in functie de gradul de dificultate al traseului.


Luni, 26 octombrie 2020 - 22:54  

dodo79
dodo79
Caraba
 
19
Nici eu n-am o problema generala cu ghizii, e chiar o situatie fericita si de incurajat cand sunt oameni care traiesc din ceea ce-i pasioneaza.
DAR e o mare problema cand interesele tale financiare te fac sa iei decizii de o etica discutabila, cum ar fi sa accepti clienti nepregatiti, sa fortezi finalizarea unor trasee pt. satisfactia clientului sau sa scoti asigurari puse de altii pentru a mentine dificultatea traseului la un nivel care sa-i faca chiar si pe cei caresunt cat de cat pregatiti sa-ti solicite serviciile.
A doua speta se poate impacheta cum doreste fiecare, ca o fi purism sau altceva. Asta cu purismul nu o diger deloc, nu cred ca te impiedica nimeni ca purist sa ocolesti asigurarile. Poti sa faci free solo daca vrei pe orice traseu ocolind asigurarile. Alex Honnold a scos asigurarile din El Capitan doar pt. ca el poate si doreste sa mearga free solo ?
E decizia ta sa mergi ca un purist adevarat, dar nu vad absolut nici o justificare cand tu ii expui pe altii la riscuri suplimentare pentru a-ti satisface propriile idealuri (si astea cu purismul sunt teoretice, se poate argumenta oricand ca scopul poate fi si altul, cand tu scoti bani din ghidaj pe acolo). Sau ca daca nu esti 200% pregatit sau parte dintr-un grup select de inititati nu ai ce cauta pe acolo.
Nu ma pot abtine sa nu ma gandesc unde se poate ajunge cu abordarea asta in care in afara ghizilor restul sunt considerati oi reduse mintal care au nevoie de cioban si carora li se interzice accesul neghidat- a se vedea PN Tatra si rutele spre Gerlachovschi sau orice altceva in afara potecii pavate (la propriu).
Daca e ceva de invatat din accidentul asta ar fi ca singura posibila preventie era selectia participantilor, retragerea mai rapida daca vedeai ca grupul nu se misca bine si eventual sa fi mers legati in coarda pe coborare.
De ce nu s-au legat in coarda pe coborare ? Sunt 2 variante:
- ghidul a supraestimat capacitatea participantilor, a subestimat gradul lor de oboseala si riscurile date de iarba umeda pe coborare;
- ghidul era constient de starea participantilor si riscul de cadere dar nu a vrut sa-si asume riscul de a fi tras si el in jos in caz de alunecare a restului grupului, risc deloc neglijabil!


Marți, 27 octombrie 2020 - 13:56  

marko
marko

 
20
Timpii aproximativi ai echipei de 4:
6:30 - 6:45: plcare de la Gura Diham (a declarat unul dintre participanti)
10:30: au ajuns pe creasta Morarului sub Creasta Ascutita, locul obisnuit de odihna (am ajuns in acelas timp cu ei acolo)
15:30: au termiinat rapelul de pe Degetul Rosu (i-am zarit pentru ultima oara in coborare, din Valea Cerbului)

Poteca de acces din Valea Cerbului si versantii inierbati dinspre Valea Cerbului au fost complet uscati - fara zapada, gheata sau bruma in timpul zilei. Iarba lunga si uscata insa era alunecoasa pe pantele mai inclinate, fara poteca clara. Toata ziua a batut un vant foarte puternic si in rafale. La umbra temperatura resimtita era cu "minusuri".

Nu imi dau seama ce s-a intamplat in intervalul 15:30 (cand i-am vazut eu pt. ultima oara) - 17:28 (apel la salvamont).

Posibile cauza ale accidentului in opinia mea:
- grup mult prea numeros
- raport ghid/client inadecvat (1/3 in loc de un raport maxim de 1/2)
- inaintare lenta a echipei in raport cu lungimea zilei - trebuia sa se ia in calcul, ca la mijlocul lunii octombrie se intuneca mai repede
- condtii meteo suboptimale (vant puternic care ingreuna deplasarea pe muchii expuse si manevrele cu coarda)
- ratarea orei limita de abandonare a traseului, alegerea inadecvata a rutei de retragere

Conditiile meteo si de teren din ziua respectiva nu au fost optime, insa au fost in limite acceptabile pentru parcurgerea traseului in conditii de siguranta (fara echipament tehnic de iarna). Traseul nu a fost aglomerat, echipa de 4 nu a poerdut timp din cauza altor echipe. Am fost doar noi (in doi) si ei in patru si i-am depasit inainte de Creasta Ascutita, dupa care nu ne-am mai intersectat.

Daca si in ce conditii ajuta sa mergi legat in coarda este o discutie mult prea lunga si complicata sa o abordam aici...


Marți, 27 octombrie 2020 - 21:38  

baumwolle
baumwolle
(admin)

 
21
@bogdan.t:
Dacă tot dorești sa adaugi știri, nu există "nu am știut" sau "nu am avut timp". Ori adaugi o știre cu conținut documentat, ori nu și generezi polemici și replici care nu-ți sunt pe plac.

@restul
Accidentul s-a petrecut la coborâre pe iarbă, după parcurgerea Acului Crucii. Cei care cunosc zona știu că este o rampă de iarbă abruptă, unde posibilitățile de protecție sunt minime. După spusele celor implicați în eveniment, nu a fost nici gheață și nici umezeală, deci alunecarea s-a produs pe iarba uscată și alunecoasă de toamnă. Accidentul s-a petrecut în jurul orei 17; dacă nu s-ar fi produs, echipa avea șanse să ajungă pe lumină în Valea Cerbului, dacă se intenționa retragerea pe brâuri și nu de-a dreptul.

Pentru că a devenit subiect tangențial acestui eveniment, pot contribui cu câteva opinii personale legate de activitatea profesională în zonă, dar nu numai:
- formarea grupului exclusiv din considerente financiare, indiferent de dificultatea traseului propus, este greșită și poate contribui la evenimente nefericite.
- raportul ghid:clienți funcționează ca regulă doar în cazul unei asociații profesionale serioase. Majoritatea ghizilor montani care activează în România nu sunt afiliați unei asociații profesionale și este la libertatea lor să urmeze sau nu această recomandare. O asociație profesională nu controlează activitatea persoanelor care nu au calitate de membru.
- nu pot spune ca am observat o degradare puternică a solului în zonă, cu siguranță nu la nivelul la care s-a degradat Brâul Aerian. Este adevărat că traficul mare pe care traseul îl cunoaște în timpul sezonului cald contribuie la degradarea terenului și rămâne de văzut care va fi evoluția.
- timpii lungi de parcurgere din perioadele de maximă circulație sunt influențați direct de numărul mare de echipe, a căror pregătire și mod de lucru nu este întotdeauna omogen. Nu este un lucru numaintâlnit și este o consecință a faptului că numărul celor care merg pe munte a crescut. Este o stare de fapt care fie trebuie acceptată ca atare, fie se iau măsuri de evitare a acestor blocaje, asigurându-te că ajungi primul în traseu.
- discuția despre înlocuirea tuturor stațiilor de rapel cu ancore mecanice a fost deschisă în urmă cu câteva luni pe un grup de social media, însă, din păcate, nu există consens; opinia mea este că, la momentul august 2020, protecțiile fixe existente sunt mulțumitoare.


Comentariu modificat de autor!

Miercuri, 28 octombrie 2020 - 06:39  

markbv
markbv
Busola
 
22
Foarte bune precizările. Mulțumesc Marko și Andrei.
@andrei: după parcurgerea Acului Crucii?


Miercuri, 28 octombrie 2020 - 08:25  

baumwolle
baumwolle
(admin)

 
23
Ghidul care a condus tura în cauză vorbește despre accident:

"Miercuri 21 octombrie 2020, în cursul unei ture comerciale care avea ca obiectiv traversarea Acelor Morarului (gr. 2A), grupul pe care îl conduceam a fost subiectul unui incident. Din respect pentru adevăr, iată informațiile relevante.
Încadram, în calitate de ghid, un grup de 3 persoane. Toți participanții la tură aveau experiență adecvată traseului ales și erau echipați corespunzător pentru condițiile meteo din acea zi și cele întâlnite pe traseu. Cei doi participanți implicați in accident erau la a doua parcurgere a traseului iar unul dintre ei la a doua parcurgere a aceleiași variante de retragere.
După rapelul de pe Acul Crucii, în timpul retragerii pe Șiștoaca Dracului spre Brâul de Sus, unul dintre participanți a alunecat pe iarbă. Un al doilea participant la tură a încercat să-l oprească și nereușind acest lucru a fost antrenat la rândul său în cădere. Au continuat alunecarea pe fața înierbată și, din cauza impactului, au suferit mai multe leziuni la membrele superioare, trunchi și membrele inferioare. Serviciul Salvamont a fost alertat in jurul orei 17.30 prin doua apeluri. M-am asigurat că al treilea participant la tură este în siguranță și am oferit asistență celor doi participanți răniți.
Prima echipă Salvamont a sosit la circa 3 ore de la anunțarea incidentului, iar restul până la 18 salvatori montani au ajuns în următoarea oră. Salvatorii montani i-au coborât pe cei doi accidentați într-o zonă ferită, spre Valea Cerbului și au decis evacuarea acestora mai departe cu ajutorul elicopterului, în timpul dimineții. Echipajul IGAv-SMURD a ajuns la ora 9.50, a preluat cei doi accidentați și i-a coborât în Bușteni, de unde au fost transportați la Spitalul Județean Ploiești. Unul dintre accidentați a ajuns acasă în cursul aceleiași seri, celălalt a părăsit spitalul după 3 zile, ambii fiind acum în curs de recuperare.
Mulțumesc și pe această cale Mihaelei, lui Andy, Bogdan, Viorel, Sergiu, Gorby, Cosmin, Coti, Roco, Gumitza și celorlalți salvatori din echipele Salvamont Busteni și Salvamont Prahova, echipajului IGAv-SMURD, doctorului Bartos Apor (ISU MureșCarpati.org și tuturor prietenilor care ne-au trimis mesaje de încurajare. Stay safe!"

https://www.facebook.com/630719931/posts/10158653850934932/


Miercuri, 28 octombrie 2020 - 18:13  

victoranica
victoranica
Coarda
 
24
Redau aici relatarea principalului protagonist. Cred că alte cuvinte sunt de prisos, îl felicit pe această cale pentru ea:

https://www.facebook.com/groups/788580288629358/permalink/7885958
18627805/

"21 Octombrie 2020.

“Te-ai nascut a doua oara, Ai avut noroc, Ai avut o cumpana, Bine ca s-a intamplat doar atat, Putea sa fie si mai rau .... si multe altele. “

Hai sa va povestesc despre ce este vorba.

O zi normala de miercuri. Da, saptamana trecuta. Am plecat devreme din București spre Busteni, undeva pe la ora 5:00. Programasem o tura in Bucegi, mai exact o escalada pe Acele Morarului. O asteptam de mult. Anul trecut, o ploaie m-a scos din traseu pe la jumatate.

Acum, vreme buna, temperatura buna, putin vant si o gasca misto.

Am parcursul Acele, am reusit de data aceasta. Superb!

Retragerea, chiar inainte de Acul de Sus. Poate un moment de neatentie, poate ceva oboseala, si piciorul drept mi-a alunecat pe un smoc de iarba.
Am inceput sa alunec, panta destul de abrupta. Calin, care se afla in fata mea, cu un gest de mare OM , a incercat sa ma opreasca. Pentru o fractiune de moment ne-am oprit amandoi, insa forta gravitationala, nu. Asa ca alunecarea a continuat, din pacate, in doi. Si Calin si eu, am luat-o la vale. A inceput o lupta cu muntele, cu panta, cu iarba, cu tot ce credeam ca pot sa fac sa opresc caderea. Degeaba. Incercari multe de a ma opri, insa viteza, abruptul, s-au opus de fiecare data. Rasuciri, cazaturi, toate au continuat, fara a avea niciun control. Nu stiu cat a durat totul, poate 20-30 sec, poate 1 minut. La un moment dat, m-am oprit, eram pe burta , pe acelasi abrut, dar mai jos. Am inteles ca fusesera vreo 200 m. Cu greu am reusit sa ma intorc , sa ma fixez cat de cat si sa imi dau seama ca piciorul si mana dreapta nu mi le mai pot misca. Mi-am desfacut geaca a carei gluga era peste casca. In momentul in care mi-am dat jos gluga, casca a cazut de pe cap, sparta in cel putin 7-8 bucati. Am inceput sa strig dupa ceilalti. Nimic. Stiam doar ca undeva mai jos sau in dreptul meu ar trebui sa fie Calin. M-am uitat la telefon, semnal zero si baterie 15 %. Am decis ca trebuie sa cobor cumva, sa prind semnal si sa sun la Salvamont. Mai mult ca sigur adrenalina , socul , m-au ajutat sa cobor vreo 30-40 de metri, tarandu-ma pe spate, pe fund. La un moment dat, l-am auzit pe Calin. M-am oprit. Si da, pentru urmatoarele 10 ore acesta a fost locul in care am ramas. M-a anuntat ca a reusit sa sune la Salvamont. Il durea tot corpul si la fel, casca lui era bucati.

Nu stiu cat a durat exact, am inteles ca 20- 30 minute, au aparut Costin si Mihaela; erau bine.
Costin sunase la Salvamont imediat ce ne-a vazut ca nu ne mai oprim. A coborat la Calin a evaluat situatia si a continuat sa comunice cu cei de la Salvamont.

Mihaela a ramas toata seara si noaptea alaturi de mine.

Am reusit sa o sun pe Oana sa-i spun ce si cum, evitand ceva detalii. Ma gandeam sa o protejez, dar se pare ca ma cunoaste destul de bine sa isi dea seama ca lipsesc ceva elementeCarpati.org.

Salvamont-ul ajuns la noi undeva dupa 22:30, dupa cca 4-5 ore. Deja durerile se accentuasera si frigul se instalase destul de puternic. Echipa de la Salvamont a evoluat situatia si a decis sa ne coboare intr-o zona protejata de vant si favorabila pentru evacuarea noastra cu elicopterul SMURD. Cu o forta si organizare supraomeneasca, echipa Salvamont a reusit sa ne deplasaze folosind targile chiar daca panta era extrem de abrupta.
Exact cum au spus baietii de la Salvamont, elicopterul a venit la 09:50.
O alta echipa de profesionisti, o alta echipa de OAMENI! Trecusera aproape 15 ore.

La stadionul Busteni, ne asteptau 2 salvari Smurd care ne-au deplasat la Spitalul din Ploiesti.

Eram asteptati si evaluarea s-a desfasurat intr-un mod rapid si profesionist. S-au confirmat toate cele stiute: urmeaza o pauza de cateva luni pentru amandoi, de vindecare si recuperare, pentru ceva coaste, brate, picioare si mai mult ca sigur si pentru ceva emotional.

Inca caut sa aflu care este lectia pe care trebuie sa o invat, inca simt acele momentele de frig si durere, inca simt acea stare de incertitudine, de teama , inca ma scol noaptea si ma gandesc la acele clipe de cadere libera in care orice forta umana era de prisos in fata muntelui, in fata naturii.

“M-am nascut a doua oara, Am avut noroc, Am avut cumpana, Bine ca s-a intamplat doar atat, Putea sa fie si mai rau.... “.

Enorme multumiri echipelor Salvamont Bucegi Salvamont Prahova, echipei SMURD si echipei de medici ai Spitalului Judetean Ploiesti. Oameni si profesionisti !

Ii sunt intrutotul recunoscator lui Calin, Mihaelei si lui Costin! Voi celebra alaturi de ei in fiecare an aceasta zi !

Mult respect si multe multumiri tuturor prietenenilor care s-au implicat de la distanta si mi-au fost alaturi in ganduri !

Sotiei mele, pe care am simtit-o alaturi de mine in fiecare moment, care a intervenit de la distanta in clipe cheie, exact cand nivelul de optimism scadea, ii transmit iubirea mea neconditionata! ❤️

Video :

https://www.facebook.com/romania.salvamont/videos/153728792979028
9/?vh=e&d=w

"


Joi, 29 octombrie 2020 - 12:32  

andrei.st
andrei.st
(admin)

 
25
Imi cer scuze, rar mai postez ceva.
Am organizat ateliere de toate genurile, am cunoscut ghizi si salvatori montani. Un ghid adevarat si profesionist isi asuma tot ce se intampla pe parcursul turei.
Ghidul este cel caruia ii incredintezi siguranta ta, altfel nu ai apela la el.
Prea multi ghizi, prea mult comercial, prea multe scuze. Cand platesti o tura comerciala te stepti ca ghidul respectiv ca ia totul in calcul nu sa gaseasca scuze. Am repetat cuvantul scuze pt ca o data mori, si cu ghid...e ca la carnet dar si mai cu bun simt, nu te mai scuza si cauta alta meserie.


Duminică, 1 noiembrie 2020 - 03:01  

baumwolle
baumwolle
(admin)

 
26
@andrei.st: riscul în activitățile montane face parte din joc și nu poate fi complet eliminat. Colegul Cosmin Andron a spus-o foarte bine aici: http://www.cosmin-andron.com/2020/10/riscul-in-activitatile-monta
ne/
.

Desigur, discuția este complexă în privința întrebării "a luat profesionistul toate măsurile necesare pentru a asigura un risc minim?".


Duminică, 1 noiembrie 2020 - 12:43  

andrei.st
andrei.st
(admin)

 
27
@baumwolle sunt sigur ca ai inteles la ce ma refeream. Lolu este unul care ne-a invatat asta. Ghidaria nu este o joaca, riscul poate fi minimizat de catre profesionisti 😇. Discutia despre ghizii ca ciupercile dupa ploaie , cum se obtin diplomele, zecile de platitori, ture de peste 2 grad cu numar mai mare de doi...stii ca sunt probleme reale care din pacate erodeaza credibiliatea acestei meserii frumoase si folositoare 😍


Duminică, 1 noiembrie 2020 - 15:42  


 




Trebuie sa te autentifici pentru a putea adauga un comentariu

 
0,1012 secunde

Deblocari usi Bucuresti | GetaMap.org | Maps from all over the world | ro | fr | es | de | Calculator distante
ViewWeather.com - A new way to view the weather | nl.ViewWeather.com | sv.ViewWeather.com
Regulament carpati.org
© copyright (2004 - 2024) www.carpati.org