Skin Classic Skin White Skin Black & Whilte Skin Default Adauga la Favorite (In contul carpati.org)
Cautare:

Calendar

Noiembrie 2023
LMMJVSD
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930

Decembrie 2023
LMMJVSD
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Online

Vremea
Varful Setea Mare
Muntii Parang

Dificultate crescuta pe Seaca dintre Clai! (Muntii Bucegi)

Mare atentie iubitori ai vaii din subiect! La prima saritoare cu fereastra s-au dus acele lemne care asigurau de ani intregi accesul la fereastra. Bustenii in cauza sunt acolo, cazuti, insa nu prea mai merg pusi inapoi din cauza ruperii treptei de pamant pe care erau sprijiniti (noi cel putin nu am identificat o solutie viabila). In aceste conditii, daca nu exista vreo ocolire de care nu stiu, as zice ca nivelul vaii a trecut binisor de 1B!


Mare grija deci pentru cei care se asteapta la nivelul de dificultate clasic. Treaba s-a complicat multisor.


Daca identifica cineva o solutie pentru 1B-isti, bineinteles ca sunt interesat ;) 



Duminică, 29 mai 2016 - 15:11 
Afisari: 2,406 


Postari similare:





Comentariile membrilor (21)

xoreax
xoreax
Coarda
 
1
@scufitul_rosu dpv. tehnic exista vreo problema in a monta cateva prize artificiale? Ma gandesc ca cei de la Salvamont ar trebui notificati de situatie - chiar de tine daca ai descoperit problema - si nu cred ca ar avea ceva impotriva sa faciliteze urcusul in acea zona, mai cu seama ca tot ei ar trebui sa scoata de acolo eventualii accidentati.

In fine, voi cum ati abordat saritoarea modificata? O poza ai facut?


Luni, 30 mai 2016 - 09:45  

mdr
mdr

 
2
1. prize artificiale ca la via ferrata
2. scarita speologie


Luni, 30 mai 2016 - 10:23  

senty
senty
(admin)

 
3
In mod normal, un traseu alpin are o cotatie generala, si o cotatie maxima pentru pasaje.
Nu am fost pe valea aia (nu prea sunt amator de vai in Bucegi), dar per ansamblu ramane acelasi 1B (sau cat o fi), atat ca are pasaje de catarare cu un alt nivel.

Un ex. e Canionul Cioranga unde per ansamblu e cotat ca un 3B, dar are pasaje mult mai dificile; multi se uita numai la cotatia de ansamblu, dar nu acorda atentie deloc pasajelor intermediare.


Luni, 30 mai 2016 - 10:42  

passa
passa

 
4
V-ati retras pana la urma? Puteati face o piramida Carpati.org

Prima data cand am fost pe vale (2001 cred) nu era accesibil prin fereastra si tatal meu a escaladat prispa din dreapta (cum urci) si ne-a asigurat pe toti. Este destul de spalata si necesita o saltare, dar are prize bunicele de maini. Din pacate nu mai stiu cum e pasajul ca am tot folosit fereastra ulterior.

Sigur exista o cale prin care se poate pune un bustean sau niste bolovani pentru a te putea salta pana la primele puncte mai umane de trecere sau asigurare.

In general sunt impotriva amenajarilor cu scari sau chiar lanturi pentru ca saritorile (mai ales 1B) trebuie trecute cu ajutorul experientei personale de catarare. Altfel oamenii ar aprecia gresit 1B si ar dori sa sara si la 2A-2B.


Luni, 30 mai 2016 - 10:51  

gabi_baza
gabi_baza

 
5
@scufitul_rosu: Multumim pentru informatiile legate de traseu!
@xoreax: vaile de abrupt au un anumit specific, care consta intr-o doza de imprevizibil, o anumita expunere si (in general) senzatia de "natura neafectata de om". Sunt unele dintre putinele locuri care mai pastreaza asta, ceea ce e un lucru foarte special. Cred ca toti cei care le parcurg inteleg foarte bine asta, sau macar ar constientiza asta daca ar medita asupra subiectului. Ideea de a monta lanturi/prize/scari in general distruge exact specificul traseelor, ceea ce eu personal cred ca ar fi UN MARE RAU. Stiu ca se pot da multe exemple de locuri "mai grele" decat media traseului, pe multe vai/brane, sunt constient de asta.
Mai este ceva, si anume faptul ca multe amenajari (facute cu buna intentie, desigur!) atrag oameni in zona in care in mod normal ar putea ajunge doar cand ar fi mult mai pregatiti, astfel punandu-i mai degraba in pericol. Si aici sunt multe exemple.
In sfarsit, unde "batranii" mergeau cu echipament inimaginabil de modest acum 80 de ani (ma refer in special la incaltaminte) ar fi pacat ca noi sa descoperim ca putem trece doar montand prize, scari si cabluri.


Luni, 30 mai 2016 - 14:00  

rupi2003
rupi2003
Busola
 
6
Curios cum plansetul de jale al Vaii Adanci (1A) nu a fost auzit de mai mult de un cincinal de persoanele cu mentalitate de escalada sportiva: prize colorate si spituri din metru in metru pe saritori in abrupt.
Problema cu prizele este foarte usoara din punct de vedere tehnic si greu de inghitit din punct de vedere etic.
Da, fain de tot, prize artificiale ca sa coboram traseul la nivelul nostru...
Curand o sa auzim pe Seaca "Get the bucla"!
Este oare muntele defect din constructie sau vrem sa schimbam regulile jocului ales de noi ca sa ne pacalim ca am castigat data viitoare?


Luni, 30 mai 2016 - 15:49  

pruncu
pruncu

 
7
Da, pai nu. Cum vine asta cu montatul de prize? Prizele se monteaza pe panou, la panou, din cate stiu eu. Deci mai bine nu. Cred ca ar fi o bataie de joc la adresa muntelui daca s-ar monta prize. In alta ordine de ideei, am inteles ca in alte zone din Bucegi, de pilda Picatura, s-au montat cabluri. Cred ca niste pitoane, sau spit-uri, bine batute sunt suficiente. In fond, nu ne dorim sa ajunga oricine pe anumite trasee. Mai trebuie sa si meriti sa urci pe munte. Cat despre Valea Seaca dintre Clai, se poate merge tot cu pitoare si, daca pasul acela este atat de greu, se pot folosi si niste scarite. Nu stiu, cel mult legata o cordelina de top. Cum era pe Malinului.


Luni, 30 mai 2016 - 16:56  

scufitul_rosu
scufitul_ros..
Caraba
 
8
@xoreax

Prize artificiale se pot monta oricand, dar trebuie gandit bine inainte. Nu pocim muntele pana cand nu suntem siguri ca nu avem alte solutii, si nici atunci cu inima impacata. N-am mai stat ieri sa studiez zona, dar poate s-or gasi niste lemne mai lungi prin vecinatate pe care sa le putem sprijini de buza ferestrei, asemanator cu felul in care e "rezolvata" a doua saritoare cu fereastra (desi acolo se trece decent si fara ele).

O sa vorbim si cu Salvamontul.

Poza nu prea isi are rostul, pentru ca saritoarea e exact cum era si inainte, numai ca acum nu mai sunt lemnele sprijinite Carpati.org Cine o stie, stie si care sunt conditiile locului, la ce inaltime e fereastra si de ce urcarea pana acolo e problematica.

Cum am facut noi? Am avut noroc sa avem ceva echipament la noi, si un cap de coarda bun care sa aiba forta in maini. In rest, improvizatie si munca de echipa...

@senty:

Sunt de acord doar partial cu ce zici. Da, cotatia generala a unei vai e un gen de medie, insa maxima nu se abate cu foarte mult de la acea medie. Toate vaile 1B pe care le-am facut au avut unele portiuni mai dificile insa nu mult peste media vaii; sau, unde depaseau semnificativ media vaii, exista o ocolire. Si e si normal - ce rost are sa califici o vale ca fiind 1B daca ea are un pasaj de grad 5 sau 6?!? Practic dai de lucru salvamontului...

@passa

Nu ne-am retras, am facut-o, dar a luat ceva timp.
Stiu ca piramida e optiunea nr 1 in astfel de cazuri, dar:
1. se aplica pentru oameni sanatosi. Eu am niste limitari care ma faceau (in contextul respectiv) sa nu pot fi nici baza, nici varful piramidei (sau cel putin nu fara niste riscuri)
2. mi se pare destul de ciudat de facut piramida acolo. Iata de ce: intri in saritoare pe sub bolovan, dupa care urmeaza un prag, o treapta. Lemnele erau sprijinite cu capatul de jos pe treapta. Iarna asta treapta aia s-a mancat, i s-a prabusit marginea, si in felul asta i s-a departat de buza ferestrei. Sunt doua implicatii: 1. lemnele au ramas scurte (erau pe acolo, dar nu am mai reusit sa le sprijinim) si 2. cine se aseza dedesubt la piramida putea sta fie sub fereastra (moment in care era prea jos), fie sus pe treapta (moment in care cel de deasupra era prea departe de buza ferestrei)

Am vazut traversarea aia din dreapta dar nu mi s-a parut deloc draguta, mai ales ca era si cam ud pe acolo.

De adunat busteni nu prea aveam timp. Cei doi existenti erau oricum prea scurti, ca sa nu mai zic ca cel cu ramurica (ce a constituit mult timp o treapta foarte eficienta) e rupt in doua locuri. Imediat deasupra e saritoarea aia mica si a naibii care are niste lemne puse in stanga dar si alea paraie rau cand pui piciorul pe ele.

De acord cu amenajarile si experienta personala, insa saritoarea asta mi se pare clar mai sus de 1B (cu exceptia cazului in care ne-a scapat noua ceva...). Si e pacat ca un singur pasaj sa iti interzica accesul la o intreaga frumusete de vale altminteri accesibila Carpati.org (si aici exemplul lui Rupi este de referinta)

@gabi_baza:

Am citit undeva (sau mi s-a spus) ca, pe vremea batranilor pe care ii invoci, saritoarea aia avea o alta fereastra, mai accesibila! Si deci cotatia 1B era corecta pentru acea vreme.

@pruncu

Saritoarea are un piton sus, deasupra ferestrei, pe care l-am folosit cu succes pentru a improviza o scarita chinuita. Dar daca pui numai o cordelina legata de el, te afli in situatia de a sui in maini pe cordelina! Din cei 4 pereti posibili cu care sa te ajuti, doi sunt prea departe, unul e surplombat si unul e spalat si fleasca. Sigur, pentru atleti probabil ca se deschid alte posibilitati, dar pentru astia ca noi, mai amarati si care nu le au cu levitatia, trebuie totusi o solutie mai accesibila.


Marți, 31 mai 2016 - 11:27  

xoreax
xoreax
Coarda
 
9
Atunci cand a murit acel schior cu experienta pe brana de pe V. Priponului, s-a montat un lant.
Niciunul dintre aparatorii muntelui fara amenajari nu a reactionat la acea vreme!

De ce? Pentru ca, desi contravenea principiilor morale propuse aici, nimeni nu a avut curaj sa infrunte represaliile pricinuite de moartea cuiva. (in afara de domnul Ordean, evident, care mi-a atras intotdeauna simpatia prin faptul ca punea ideile personale mai sus de evenimente, fie ele si tragice).
E doar un exemplu, astfel de amenajari fiind destul de comune, mai cu seama dupa accidente petrecute in astfel de zone.

Nu zic sa se monteze o scara, sa se transforme valea intr-o via feratta. E de ajuns o bucata de metal sa faciliteze urcarea in acea portiune. Daca nu e de ajuns una, poate doua.

Inainte sa ne scoatem ochii pentru astfel de amenajari care ne protejeaza sa ne gandim la tonele de gunoaie de pe anumite trasee si la cum trecem indiferenti pe langa ele, mandri ca am dovedit o saritoare fara asigurari in timp ce altii se intorc cu coada intre picioare.

Protejam cu adevarat muntele.. sau ne protejam orgoliul?


Comentariu modificat de autor!

Marți, 31 mai 2016 - 12:05  

macaz2006
macaz2006
Caraba
 
10
Seaca Clailor este cea mai usoara vale de cotata 1B din Bucegi, as spune cu mult sub nivelul tehnic al Comorilor de Mijloc sau al altor vai cotate 1A precum Zangur. O vale care nu isi merita cotatia 1B; e maxim 1A. Saritori scunde ce se trec foarte usor cu spraituri. Sper sa nu se amenajeze nimic la saritoarea cu fereastra, in felul asta valea revenind la nivelul 1B, asa cum a fost cotata de batranii aia care catarau saritoarea. De ce sa puneti prize artificiale? Mai bine invatati sa catarati ca d-aia e traseu de alpinism.


Marți, 31 mai 2016 - 12:58  

rupi2003
rupi2003
Busola
 
11
@xoreax
Sintagma care te defineste in abrupt nemarcat sa fie oare "urcare facila"?
Daca vrei sa fii protejat la maxim cel mai bine este sa stai acasa.

De obicei lanturile sunt din categoria fapt implinit. Te trezesti ca au pus unii ceva de capul lor.
Lantul de pe Pripon nu mai exista. Statistic au trecut sute pe acolo si nu au patit nimic.
Una este sa asiguri o traversare expusa, alta sa fixezi prize pe saritori.

Am vazut un album de pe Valea Adanca cu o echipa cu un cap cu multa experienta pe vai de abrupt care nu a trecut vara si s-au intors.
Au revenit in anul urmator cu un cap de coarda mai bun si au depasit portiunea respectiva.
Nu au revenit cu o masina de gaurit si prize de metal.

Nu era vorba de protectia muntelui.
Este vorba de traditia unei activitati si o etica a mersului in abrupt.
Mizerie fac toti cei care urca pe corzi fixe in Himalaya si le lasa acolo.
Alpinisti carora li s-a facilitat accesul !
Tonele de gunoaie din muntii cu vai de abrupt sunt aruncate in cea mai mare parte de turistii ajunsi sus pe trasee marcate.
Exemple graitoare sunt Valea Seaca a Caraimanului, Spalatura Vaii Seci sau tot ce pica de pe creasta pe vai in Crai.
99% dintre cei care merg pe vai in mod curent o fac pentru a se catara, nu ca sa faca igienizare.
Oricine poate sa igienizeze, dar doar o parte se pot catara pe unele saritori.
C'est la vie.

Nu vorbesti si despre mandria de a urca si tu (la artificial) pe unde se catara altii natural?
Daca nu ai fi mandru la randul tau ai merge doar pe vaile usoare.

Ca de obicei problema e la munte, zgarcit in prize, nu la oameni, cu limitarile si orgoliile lor.
Sa se faca dreptate in lumea montana.
Cu masina de gaurit!


Marți, 31 mai 2016 - 13:18  

cornlel999
cornlel999
Caraba
 
12
Mai bine lasam muntele asa cum e. S-au dus lemnele, asta e, cine merge va gasi alte solutii sa treaca mai departe. Seaca dintre clai nu e traseu turistic marcat, care sa necesite intretinere.
Traseul o fi el 1A sau mai nou a devenit 1B (ca au disparut lemnele din fereastra), cred ca fiecare il noteaza dupa putinta. Carpati.org

Oricum ar fi, ramane o vale frumoasa, destul de facila. Carpati.org


Marți, 31 mai 2016 - 15:38  

scufitul_rosu
scufitul_ros..
Caraba
 
13
@macaz

Invatam noi sa cataram, dar ne cam incurca programul: uite, tu, de exemplu, dupa ce ai invatat sa cateri, cum ti-ai ocupat restul acelei zile?


Marți, 31 mai 2016 - 15:38  

macaz2006
macaz2006
Caraba
 
14
Tocmai ce m-am uitat pe niste poze facute de mine in zona primei saritori cu fereastra. Poate prin saritoare e destul de greu daca e uda, evident ca nu e pentru oricine, insa prin dreapta, pe brana de langa accesul e mai mult decat facil. Cine nu poate nici asa, sa vina de sus in rapel daca vrea sa viziteze valea


Vineri, 3 iunie 2016 - 12:43  

scufitul_rosu
scufitul_ros..
Caraba
 
15
Ooo domnule Norris, nu stiam ca aveti cont pe site-ul asta...! Carpati.org

Acum lasand gluma la o parte, permite-mi o recomandare: nu mai judeca toata realitatea prin prisma posibilitatilor tale. Poate ai avut tu noroc de un trup de semizeu si o minte de Einstein, dar nu suntem cu totii asa dotati. Daca cineva de nivelul meu sau mai jos se ia dupa aprecierile tale, poate sa-si lase oasele (sau integritatea corporala) pe acolo.

Stirea nu e pusa pentru cei care fac Fisura Albastra cu dreapta la spate, ci pentru a preintampina eventuale accidente pentru cei care inca nu aspira mai sus de nivelul 1 (si care, am asa o banuiala, sunt destui).

M-as bucura sa ai dreptate in privinta branei din dreapta (mai ales ca zicea si passa de ea, dar cu un entuziasm ceva mai scazut). Am vazut-o la fata locului si nu m-a inspirat deloc, fiind si uda si cam aeriana; poate imi va deveni mai simpatica data viitoare. In orice caz, n-as risca ca zic ca e usoara decat dupa ce o incerc personal.

Nu mi-o lua in nume de rau. Chiar consider ca trebuie sa avem grija ce pareri emitem, fiindca e posibil sa tina cont de ele oameni care pot mai putin decat noi, si sa o pateasca. Una e sa consideram in sinea noastra ca un traseu e lejer, alta e sa ii asiguram pe altii ca e asa.


Vineri, 3 iunie 2016 - 15:11  

rupi2003
rupi2003
Busola
 
16
@macaz2006
In imaginea asta
https://picasaweb.google.com/117105067221937873603/20121125SeacaD
intreClai?noredirect=1#5815050093447385458
pe partea dreapta se vede o prispa ascendenta de piatra cu vegetatie. Parca ar merge usor cum zici tu.

Dar in alta imagine
https://picasaweb.google.com/107989980048336381597/BucegiVSeacaDi
ntreClaiSeacaAJepilorBrLuiRaducuVJepilor?noredirect=1#59361523307
18481362
se confirma spusele lui @passa. Nu treci chiar cu o mana la spate. (Nu am citit prealabil ce a scris @scufitu_rosu)


Comentariu modificat de autor!

Vineri, 3 iunie 2016 - 15:26  

pruncu
pruncu

 
17
Salut,

Am parcurs ieri Valea Seaca dintre Clai. Din cate am vazut, doar prima saritoare necesita asigurare. Sunt doua pitoane pe ea si am preferat sa intindem coarda.

Legat de saritoarea a carei dificultate a crescut. Banuiesc ca este prima saritoare cu fereastra, momentan sunt acolo niste lemne de care te poti ajuta. Marturisesc ca ajuta in urcarea saritorii, am pus cu incredere picioarele pe ele. In fine, chiar si fara acele lemne cred ca se poate urca relativ usor. Sunt prize mari la maini si se poate intra in ramonaj. Indicat ar fi sa stea un coechipier la prindere, chiar pe interiorul saritorii.

Variantele pe brane si pereti sunt riscante si nu cred ca merita incercate. Chiar si fara acele lemne, tot este mai usor pe interiorul saritorii.

Toate bune. Doamne Ajuta.


Marți, 21 iunie 2016 - 10:07  

passa
passa

 
18
Confirm urcarea facila a saritorii datorita lemnelor, dar exista si posibilitatea saltarii si folosit prizele existente. O scarita facuta din anouri e iarasi arhisuficienta.

Atentie totusi pe Brau spre Jepii Mari ca sunt ceva caderi de pietre si au mai ramas ceva bolovani suspendati!

Atentie si pe firele Comorilor, ca am asistat auditiv la prabusiri din peretele Claii Mari!

Carari cu Soare!


Luni, 1 august 2016 - 09:34  

scufitul_rosu
scufitul_ros..
Caraba
 
19
@passa: o scarita din anouri am folosit si noi, dar pt asta trebuie sa ajunga intai cineva sus.

As fi extrem de curios sa vad o demonstratie de saltare+folosire a acelor prize existente pe ud...


Luni, 1 august 2016 - 10:58  

pruncu
pruncu

 
20
Salutare,

Ieri am fost acolo, acele lemne sunt la locul lor. Sincer, sunt atat de bine aranjate incat am impresia ca cineva le-a pus acolo. In fine, comparat cu alte saritori cu fereastra, de pilda acelea de pe Zangur, saritoarea aceasta nu ridica probleme. Cu sau fara lemne, este usor de trecut. Eu am lasat rucsacul la colegul de tura si m-am strecurat prin ea. Saritoarea nu este inalta si din motivul acesta, chiar si daca ar fi uda, nu cred ca ar fi greu de trecut direct pe stanca.

Toate bune,


Luni, 1 august 2016 - 11:10  

scufitul_rosu
scufitul_ros..
Caraba
 
21
Pai in mod evident cineva le-a pus acolo Carpati.org ca noi cand am trecut n-am lasat niciun lemn pus. Si cat de tare si de exact putea sa bata vantul...? Carpati.org

Ma bucur sa aud ca vi se pare usoara saritoarea. Cunosc insa tot felul de oameni incapabili sa o faca fara lemne din diverse motive, asa ca imi voi sfatui totusi in continuare cunoscutii sa fie prudenti. E usor sa ti se para totul lejer cand te ajuta organismul/dotarea genetica, dar nu suntem cu totii la fel de norocosi.


Luni, 1 august 2016 - 11:18  


 




Trebuie sa te autentifici pentru a putea adauga un comentariu

 
0,1034 secunde

Deblocari usi Bucuresti | GetaMap.org | Maps from all over the world | ro | fr | es | de | Calculator distante
ViewWeather.com - A new way to view the weather | nl.ViewWeather.com | sv.ViewWeather.com
Regulament carpati.org
© copyright (2004 - 2023) www.carpati.org