Octombrie 2020

Noiembrie 2020

Aproape toamna in Iezer-Papusa (Tura inchisa)

Plecare in data de: Vineri, 28 august 2020

Nu am mai parcurs acest traseu.

Vineri 28 august ora 17:00 sau sambata dimineata ora 06:00 > zona metrou Pacii, in parcare la Turbotequila (ne adaptam daca sunt doritori)

Muntii Iezer - Papusa

mediu, lung

circa 12 ore prima zi, vreo 8 ore a doua zi

Zona Refugiul Iezer (cort sau refugiu)

- bocanci sau semighete
- cort (cu saltea si sac de dormit)
- hard shell sau pelerina ploaie
- mancare pentru 2 zile
- haine adecvate sezonului si dormitului la cort
- lanterna frontala
- trusa medicala individuala
- crema anti-soare
- bete de trekk

Costul carburantului impartit intre participanti.

Traseul se doreste a fi cel de BR (creasta cap-coada) detalii aici:

Prima zi ar fi cu urcarea de la cabana Voina, ref. Gainatu, saua Gradiseanu spre Vf. Papusa, Vf. Batrana, Vf. Rosu, Vf. Iezeru Mare, refugiul Iezer (dormit la cort sau refugiu). Z1 poate fi ca varianta mai scurta cu urcare pe la cabana Cuca spre saua Gradisteanu ca aici: https://bit.ly/3hEZFzA (tura raluca_cladoveanu).

A doua zi (cea de duminica se va da in jos spre Voina) fie de la Refugiul Iezer cu urcare la loc in creasta spre Crucea Ateneului (versiunea lunga) sau pe CA (versiunea scurta).

Daca plecam vineri seara (adica astazi) vom dormi undeva spre cabana Voina (acolo sau la cort).

Daca plecam maine dimineata vom intra direct in traseu.

2 locuri libere in masina.

Numar maxim participanti 4 (din care 2 suntem eu/vjs + ejs).

In caz de doritori locul de plecare + ora pot fi negociate usor.

Vineri, 28 august 2020 - 09:25
Afisari: 309

ejs

Particip, mulțumesc!

Vineri, 28 august 2020 - 09:28

vjs

@EJS ai acordul mieu pt. participarea la tură. @Potențialii doritori aici traseul teoretic mai detaliat:

Ziua 1: https://en.mapy.cz/s/facamobepu

Ziua 2: https://en.mapy.cz/s/medepocaco

Vineri, 28 august 2020 - 10:19

romanian_bat
romanian_bat..

Am să vă las semn pe Roșu. Eu plec în seara aceasta, să urc dimineață devreme pe Piciorul Iezerului și apoi creasta până-n Păpușa, cu coborâre în Valea Dâmboviței, pe Dracsin sau Boteanu.

Vineri, 28 august 2020 - 13:28

vjs

@romanian_bat mulțamim; se pot lăsa și niște băuturi răcoritoare.

Vineri, 28 august 2020 - 14:23

Mini-dare-în-seamă pt. plimbare:

Părțile „rele“:

1. O janghină de drum forestier/exploatare care a distrus poteca de urcare. Altă janghină la coborâre. Nici nu știai dacă să te bucuri pentru că nu ți-ai rupt piciorul sau să plângi de mila pădurii și a fostei poteci.
2. Pe la curmătura Bătrânei câinii ce păzeau o turmă care ne-au atacat. Mi-a fost milă de ei pt. că i-am gazat.
3. Salvamontul de la refugiul Iezer care a făcut discotecă până noaptea târziu (fie ca să aibă frigiderul mereu plin de carne).
4. Soare și vânt.

Părțile „bune“:
1. Ciuperci și zmeură pe aceleași forestiere.
2. Oi/turme și câini de obicei delicioși.
3. Lacul Iezer cu ale sale izvoare și muște idioate.
4. Vânt și soare (clătit ochii cu priveliști, ca droghiștii).

Orientarea nu pune probleme nici pe nemarcate (găsești poteci evidente, deci chiar și pe vreme aiurea un ochi pregătit știe să pună piciorul acolo unde trebuie); în rest găsești stâlpi la discreție + marcaje sau scoți gps-ul (huo).

Prima zi 24 KM (de la 9 dimineața la 7 seara): Drum Valea Larga, refugiul și șaua Găinațu, șaua Grădișteanu, Vf. Păpușa + Spintecătura, Vf. Frăcea Vf. Bătrâna, Vf. Piscanu, Vf. Roșu, Vf. Iezeru Mare („nemarcat“Carpati.org, refugiul Iezer (dormit la cort).
A doua zi 15 Km (de la 9 dimi la 2 pranz), reurcat în creastă mers la Vf. Iezeru mic (nemercat) coborât pe la Vf. Cățunu, culmea și Vf. Văcărea.

Apă am alimentat de la izvorul de mai sus de la intersecția BR cu BA (amenajat cu țeavă) și de la izvorul Iezer.

Colorata mâine-i gata aici: https://bit.ly/2QBMbZx

PS @Andrei Badea, Ema a pierdut capacul. Da capacul.

Duminică, 30 august 2020 - 19:17

jimb

Am citit cu mare tristete punctul 2 de mai sus. Cu atat mai mult cu cat eu am trecut pe acolo singur, cu propriul meu catel (ciobanesc si el). Si am avut nevoie doar de gura, creier si tact pentru a trece mai departe fara absolut nici o problema. Si fara sa fie nevoie de interventia ciobanilor sau de "gazare".
Iar in ziua respectiva am mai trecut pe langa o turma sub Batrana si alta intre Fracea si Tambura. Tot singur cu catel, tot doar cu gura, creier si tact. Tot fara interventia ciobanilor si fara "gazare".
Si am avut cate 4,5 catei de stana facand urat la 2,3 m de noi.
Intalniri similare in Fagaras. Fara probleme pentru mine, fara probleme pentru catelul meu si (cel mai important) fara probleme pentru cateii de stana, care sunt la ei acasa acolo, fara sa fie informati ca au venit vasnici montaniarzi cu spray la brau sa cucereasca crestele.

Dispretuiesc ciobanii pentru comportamentul sinistru pe care il au. Ii pot intelege insa - cutumele unei culturi barbare si lipsa acuta de educatie. Uneori chiar de socializare.
Nu am reusit sa identific mecanisme acceptabile in cazul celor imbaiati in "cultura muntelui" dar care nu sunt capabili decat de violenta in rezolvarea unei astfel de intalniri neplacute. (Iar aceasta ultima fraza am invartit-o mult de tot ca sa nu iasa pe cat de contondenta imi iesise prima oara din tastatura).

Dar, no, bine ca v-a fost tura frumoasa. Brava.

Luni, 31 august 2020 - 10:37

romanian_bat
romanian_bat..

Cum îmi propusesem, sâmbătă am parcurs parțial potcoava (am urcat pe Piciorul Iezerului până pe Iezerul Mare, apoi am coborât din Păpușa pe Boteanu pe la stâna și prin șaua omonimă până în Sătic). Am dat de turme de oi sub Piscanu, apoi ceva mai sus de de Curmătura Bătrânei, apoi iarăși pe Boteanu. În cel din urmă caz erau în mișcare în formulă completă, cu măgari, desăgi pline și o puzderie de câini mai mari și mai mici, dintre care seniorul s-a ținut scai de mine. Ca mai mereu, vorba bună și bunul simț (fie mergi direct spre cioban, fie ocolești pe cât se poate turma atât pentru a nu speria aiurea oile, cât și pentru a nu stârni inutil câinii) funcționează. Altfel, ne deranjează că dăm de urs în pădure sau de cioban pe sus: până una-alta, ursul are casa acolo, iar ciobanul cu oile (este adevărat, nu permanent la altitudinea aceea) la fel. Că unii ciobani ar putea fi mai atenți cu lumea care îi înconjoară este altceva, dar viața grea de la stână nu este mereu un ajutor în acest demers. Și vorba lui Mahatma Gandhi, 'fii tu însuți schimbarea pe care vrei să o vezi în lume'. Dacă eu dau cu parul, n-am la ce să mă aștept bun din partea cealaltă.

Luni, 31 august 2020 - 11:06

vjs

@jimb + romanian_bat multumesc, observ ca un caine poate fi un catalizator excelent polemic.

Si eu m-am gandit ca poate am fost trigger happy cu spray-ul dupa ce am dezamorsat asa situatia si ca poate trebuia sa mai rabd, sa mai astept, sa calculez, sa mai dau o pulpa la degustat (vezi cazul de pe pagina FB salvamont Vatra Dornei pt. salvarea unei persoane atacata și muscata de câini în masivul Parâng).

Va rog sa nu ma / ne confundati cu niște eroi cu spray la brâu; deștept am fost si eu în alte situații/intalniri dese (cu alte ocazii). Shit Happens.

E prima oara cand am apelat la spray si mi-a parut rau pe loc, dar doi dulai au sarit concomitent pe noi, am dat jet in momentul saltului când erau la mai puțin de un metru in fata noastra. Nu a mers nici cu vorba, nici cu ocolitul pentru ca ne-au urmarit in fuga de la peste un km asmutiti de o panarama mai mica. In mod sigur puteam rezolva si fara violenta situatia, dar asa e iesit.

Nu intru in polemica cu afirmatia ca cainii is la ei acasa acolo pe munte (mai ales inraiti de ciobani, nehraniti si batjocoriti sau batuti), la ei acasa pe munte sunt animalele salbatice nu cainii ce pazesc oi; si nu tre sa fie sport national feritul de asemenea caini - mai sunt si familii cu copii mici in muntii pastorali, nu toata lumea stie tehnici de evaziune si mai sunt si oameni cu frica de caine.

Si la mine a fost o dezvirginare acum dintre toate haitele de caini care m-au incoltit/inconjurat pana amu. Si am iesit cu bine din situatii mai naspa chiar.

Concluzia ramane. A fost vina mea. Violenta nu e niciodata o solutie. Sa ne pazeasca cel de Sus de cazuri de oameni omorati de caini de la stana si pe urma de moralisti post-mortem.

Luni, 31 august 2020 - 11:19

jimb

Apreciez raspunsul (ignor nuantele acide, inevitabile dupa propriile-mi formulari acide).
Ma bucur ca mi-am periat mesajul initial, ca sa sune relativ civilizat.
Chiar il apreciez Carpati.org

Dupa cum discutam mai devreme cu un alt domn, cand raspunsul la o situatia este determinat de capacitatea de autocontrol si gestionare, plus eventuala experienta in relationarea cu catei a persoanei implicate, rezultatele si reactiile variaza infinit.

Ma gandeam doar ca nimic nu poate fi mai iritant pt cainii de stana decat aparitia unui alt caine (mare, ciobanesc) langa turma (cu exceptia aparitiei ursului). Si daca o astfel de situatie poate fi rezolvata (in multiple randuri) cu 0 pagube, exista, cel putin teoretic, posibilitatea ca orice alta situatie sa se poata rezolva. Dar, cum ziceam, factori multipli - variatii infinite.

Ma bucur ca esti un om care nu apeleaza in mod curent la solutii contondente si pot intelege ca o situatie particulara poate avea evolutii nefericite.

Na, asta e. Voi ati fost ok, sper ca si cei doi catei au trecut peste eveniment fara urmari de durata Carpati.org.

Poate ca stii dar scriu si pentru altii.
E util:
sa vorbesti cu ei + stapanire de sine
sa iti semnalezi prezenta de la distanta - cel mai usor bati din bete
sa ii lasi pe ei sa se apropie de tine dupa ce te observa - nu sa mergi tu din prima spre ei
daca ai un pachetel fosnitor in buzunare sa il fosnesti - dat fiind ca sunt aproape constant infometati de ciobani, fasaitul le distrage atentia
tii betele indreptate spre ei, cu varfurile usor lasate in jos - ca sa le perceapa ca o bariera dar nu ca o amenintare directa
cum spunea romanian_bat mai sus, daca apuci te indrepti spre cioban si vorbesti cu el