Aprilie 2024

Mai 2024

Varful Sureanu
Muntii Sureanu

Valcelul Claii Mici (Valcelul Claitei), varful Jepii Mici. (Muntii Bucegi)

04.07.2009

Acest traseu NU se adreseaza incepatorilor in drumetia montana, necesita un minim de echipament de alpinism si cunostinte de catarare.

Valcelul Claii Mici mai apare si cu denumirea de Valcelul Claitei (Kargel)

Valcelul Claii Mici este o vale mai putin umblata decat surata ei din partea stanga (spre Sinaia) "Valea Seaca dintre Clai" de pe Jepii Mici, cunoscuta mai mult sub denumirea de "Seaca dintre Clai" care trece asa cum ii spune numele printre Claia Mica si Claia Mare.

Deci geografic Valcelul Claii Mici isi face loc printre Claia Mica la stanga, iar la dreapta este marginit de Creasta cu Zambrii.

Dupa Creasta cu Zambrii urmeaza Valcelul Creastei cu Zambrii.

Initial am vrut sa urcam pe Valcelul Claii Mici pana la Braul lui Raducu, dupa care sa iesim in platou pe Hornul cu Florile, dar ploaia ne-a stricat planul.

Plecam pe traseul marcat Valea Jepilor (cruce albastra), mai facem o poza la Cascada Spumoasa de la baza valcelului Inspumat, traseu descris in tura precedenta.

Am plecat in formatia: Tudor, Mugur,Vlad si mihai_fl.

Vlad a venit si astfel media noastra de varsta a scazut simtitor, altfel batea spre 50 ani. Motiv pentru care la urcare pe traseul maract, doua tinere il intreaba pe unul dintre noi cu parul mai carunt "Mai puteti ?" Smiley , raspunsul a fost "Indiferent de sensul intrebarii DA".

Digeram si ne amuzam de intrebare.

In scurt timp ajungem la intrarea in traseu, daca iarna evitam sa mergem la refugii numai sa nu lasam urme, acum era greu sa prindem momentul sa intram in traseu fara sa atragem atentia, asa ca ne trezim cu inca un grup care a luat-o dupa noi, instinctul de turma.

Cascada Spumoasa.

Ii convingem ca traseul lor nu este pe acolo si ne vedem de drum.

Cum in ultima vreme a plouat torential si am facut o pauza de cateva saptamani ne-am zis ca trebuie sa ne miscam.

Pe drum am ascultat de mai multe ori o melodie cu refrenul " ... si ne plimbam prin ploaie...", speram totusi ca nu.

Eu eram dupa o entorsa la piciorul stang care ma mai supara un pic si pe care am tratat-o cu "indiferenta".

De la intrarea in traseu la prima saritoare stanca era umeda, ghetele nu mergeau la aderenta, asa ca traseul de 1A dupa unele surse, ba chiar 1B dupa altele, avea sa nu mai fie asa usor precum stiam.

Ba mai mult, Mugur imi spune ca a facut acest traseu cu mama sa acum cativa ani. Il felicit si il intreb daca mama sa a facut alpinism. Imi raspunde senin "Nu, a inceput sa mearga pe munte la 57 de ani", frumos nu?

Deci se poate incepe balaureala pe nemarcate si mai tarziu.

Cum n-am talent de povestitor, am sa dau poze mai multe sa va puteti face o idee cum arata valea si la ce sa va asteptati.

Dupa prima saritoare mai serioasa, urmeaza o portiune inclinata cu pamant, cum era ud, aluneca foarte tare asa ca am ocolit prin stanga prin vegetatie abundenta si plina de picaturi de apa. Dupa care revenim in vale.

Aveam sa vedem, ca apa mai curgea pe vale de la zapada care nu se topise in totalitate.

Ne-am propus sa trecem toate saritorile, sa nu le ocolim.

Vlad s-a comportat bine, daca era sa-si dea bacalaureatul la sport pe aceasta vale lua o nota buna.

Date fiind conditiile, mare majoritate a saritorilor mai dificile au fost trecute cu asigurare simpla la cordelina, aveam coarda, hamuri si restul, dar nu era cazul sa le murdarim. Smiley

Casca este necesara, au cazut pietre.

O privire spre Busteni.

Creasta cu Zambri.

Singurul petec de zapada ce a rezistat pana in iulie.

O noua portiune spalata. Fiecare trece cum poate, mai un genunchi, mai un ajutor, un umar ceva.

Uneori era stanca era asa, pioletii ne-au fost de ajutor sa gasim cate o priza.

Una din saritori era cu fereasta pe dedesubt.

Aici am ajuns in Braul lui Raducu, era a doua oara cand ne puneam pelerinele.

Crucea unui alpinist care a murit iarna in aceasta zona.

Poteca din Braul lui Raducu ce duce cate Jepii Mici.

Aici facem sedinta, aveam posibilitatea sa iesim pe Braul lui Raducu in Jepii Mari, dar ajungeam prea repede acasa, in plus auzisem un zvon ca Braul lui Raducu s-a surpat pe o portiune, nu stiam daca era adevarat.

Varianta Hornul cu Florile a cazut deoarece pe traseu e o lespede mare destul de inclinata care pe ploaie putea sa ne puna probleme.

Degetul mare de la picior ma durea foarte tare cand trebuia sa-l fortez, dar n-am vrut sa influntez decizia majoritatii, asa ca am continuat pe acelasi valcel.

Am ajuns la prima saritoare de stanca de pe traseu pe care nu am putut sa o trecem, nici nu ne aminteam de ea, probabil ca in conditii de stanca uscata nu pune probleme.

A trebuit sa ocolim prin acest horn care nu-mi placea deloc cum arata. Sincer la starea fizica, pregatirea si ploaia marunta de atunci, nu mi-as fi asumat riscul de a urca la liber pe aici. O cadere se lasa cu urmari, desi in fotografie nu pare.

Iarba nu avea aderenta, se desprindea usor toata glia, stanca era uda, nici un piton sau ceva in care sa faci asigurare.

Tudor s-a bagat cu cordelina dupa el sa ne asigure si pe noi. De aici nu am mai facut poze pana la iesire, ploua, asa ca am sa va povestesc.

A urmat o portiune abrupta cu verdeata, am trecut cu asigurari in zade si jnepeni. Am revenit in vale, inca o saritoare dificila cu horn de pamant la baza. Trece Mugur, cu asigurare, trecem si noi cat mai repede, nu vrem sa ne prinda un potop pe vale.

Urmeaza un horn foarte inclinat cu iarba si pamant langa perete, aproximativ de 30 m, iar nu arata bine. Poate se putea ocoli prin stanga, prin iarba, unde erau mai mute zade in care puteam face asigurari mai dese. Mergem direct , ne mai folosim de pioleti, primul face asigurare.

Aici valea se termina. Admiram niste peisaje superbe, de data aceasta dezvoltarile noroase ne plac.

Si ceva flori.

Asta este stanca de reper de intrare de sus, am dat-o pentru ca nu o va folosi nimeni o sa vedeti si de ce.

Caraimanul cu Crucea Eroilor pozate din diferite unghiuri.

De aici pana in creasta Jepii Mici am avut de strabatut o portiune de aproximativ 200 m de jnepenis, mari si foarte mari, desi si foarte desi. Cand am ajuns acasa, facusem febra la brate si abdomen de cat am tras de jnepeni sa trecem printre ei.

Norocul era ca peisajul era mereu in schimbare si puteam sa fac poze si sa ne bucuram. Mai o gluma, mai scapam ceva printre dinti, dar am traverat portiunea.

Am ajuns in creasta, aici jnepeni erau mai mici si mai rari. Aici suntem sub un varf de sub Jepii Mici. Stopi de ploaie erau pe obiectiv.

Am luat-o pe brau, panta era lina, numai urmele de urs erau dese, am traversat bazinul unde ies vaile Comorilor.

De aici am ajuns in platou, nu mai e nimic interesant de povestit.

Cand am ajuns in Busteni, numai ce am iesit de pe traseu a inceput un potop adevarat cu fulgere, noi cu pioletii ca paratraznetele....

Luni, 13 iulie 2009 - 13:07

pisti2004
Cort

Exceptional.. Carpati.org)

Vineri, 10 iulie 2009 - 00:11

hana

Pozele sunt superbe, iar raportul e fain: realist, scurt si la obiect.

Vineri, 10 iulie 2009 - 09:14

alexus

Fain traseu!

Vineri, 10 iulie 2009 - 22:10

vladonne

Superba tura! Vaile de abrupt au intotdeauna un farmec aparte Carpati.org

Sâmbătă, 11 iulie 2009 - 18:27

mihai_fl

Multumesc tuturor.

Vineri, 24 septembrie 2010 - 17:59

Deblocari usi Bucuresti | GetaMap.org | Maps from all over the world | ro | fr | es | de | Calculator distante