Octombrie 2021

Noiembrie 2021

Varful Saca Mare
Muntii Gurghiu

Urmarirea, capturarea si Vanatoarea lui Buteanu (Muntii Fagarasului)

Motto ''Carpatii sunt inima tarii. Ca sa ne iubim tara trebuie sa-i cunoastem inima'' - Dumitru Almas

Salut,

acest jurnal descrie un traseu care nu necesita cunostinte de alpinism sau de catarare si nici nu e foarte periculos, doar ultimii cativa metri din apropierea varfului fiind o portiune mai expusa.

Miercuri 3 oct. 2012, impreuna cu un prieten stabilim sa iesim la o vanatoare de varfuri. Si am decis sa facem Vanatoarea lui Buteanu.

Vârful Vânătarea lui Buteanu (eronat numit de cele mai multe ori Vânătoarea lui Buteanu) este un vârf muntos în Munții Făgărașului, având altitudinea de 2.507 metri, fiind ca înălțime al nouălea vârf din România, devansat între vârfurile din Munții Făgărașului doar de Moldoveanu, cu 2.544 metri, Negoiu, cu 2.535 metri, Viștea Mare, cu 2.527 m, Lespezi, cu 2.522 m si Caltun, cu 2517 m.

După multiple surse, numele corect al vârfului este Vânătarea, fiind re-numit din neștiință și comoditate, abia după 1954, Vânătoarea lui Buteanu. Semnificația cuvântului "vânătare" se trage din denumirea arhaică a unei înălțimi stâncoase, vineții, aflată la mari depărtări. O altă interpretare probabilǎ a cuvântului se regǎsește in documentele care atestă valoarea terenului, vânătările fiind pǎșuni cu pietre, improprii pentru crescǎtorii de oi.

Din ce am mai citit despre una despre alta, etimologia numelor de vârfuri e destul de simplă – singurii oameni care aveau vreun interes să fie acolo sus pe munte până acum 70 de ani erau ciobanii. Aceștia aveau împărțite pășunile și de obicei vârfurile erau piatră de hotar între terenuri. Așa se face că de exemplu Moldoveanu își ia numele dupa porecla ciobanului care avea respectivul munte în arendă.

Pare-se că Buteanu era și el un cioban din partea locului iar teritoriul său includea și o porțiune stâncoasă cu multe pietre ieșite din iarbă care în mod normal e inutilă pentru pășunat dar care însă poate deveni utilă dacă pietrele respective conțin sare. De obicei pietrele respective aveau culoare vânătă de unde denumirea de vânătare. Deși nu era cazul acolo, locul era identificat prin Vânătarea lui Buteanu. Ceva mai târziu, niște cartografi grăbiți și poate neexperimentați au avut următoarea dilemă: „Vânătare? Ce e o vânătare? Trebuie să fie o greșeală. Ia să o corectez...” și așa s-a ajuns la Vânătoarea lui Buteanu – o denumire care te duce cu gândul la cine știe ce întâmplare de basm.

In jurnalul de fata am sa numesc varful asa cum scrie pe placuta de pe creasta, adica...Vanatoarea lui Buteanu.

Plecam in jur de ora 7 dimineata din Bucuresti, urcam pe Transfagarasan si din masina ne benoclam la grandoarea muntilor Fagaras.

Accesul catre Transfagarasan se face, fie prin nord, venind dinspre Transilvania, ori dinspre sud urcand cu autovehicolul prin Curtea de Arges, trecand de cetatea Poenari (cetatea lui Vlad Tepes), ajungand la barajul Vidraru si apoi, dupa un drum destul de lung  va opriti la Balea Lac (imediat ce ati trecut prin tunel). Noi venind dinspre Bucuresti, am alea varianta cea mai scurta, adica dinspre sud, prin Curtea de Arges.

Transfăgărășanul a fost construit între anii 1970 – 1974 în timpul lui Nicolae Ceaușescu, care a vrut să asigure un drum strategic peste munți. Inaugurarea având loc în data de 20 septembrie 1974.

Drumul peste Munții Făgăraș, s-a realizat cu eforturi materiale considerabile și cu prețul multor vieți de soldați și muncitori care au contribuit la construcția lui. Oficial se vorbește de 40 de oameni decedați pentru ca acest drum să străbată munții, dar oameni care după 38 de ani mai sunt în viață vorbesc de sute de vieți omenești pierdute.

Apreciem cata munca s-a depus pt. constructia soselei si ajungem amandoi, eu si prietenul meu, la concluzia ca totusi Ceausescu a fost bun la ceva si ca daca el nu lua decizia, soseaua asta poate nici in ziua de azi nu era facuta. Respect pt. asta.

Oglinda lacului Balea ni se infatiseaza in toata splendoarea. Dimensiunile lacului sunt: 360 m în lungime, suprafața de 46508 m2 și adâncimea de 11,35 m. În anul 1932 lacul Bâlea și o suprafață de circa 180 ha în jurul lacului au fost declarate rezervație științifică.

Ne luam pustile cu noi, a se citi rucsacurile, si plecam pe traseu, Balea Lac - saua Caprei - Vanatoarea lui Buteanu. Marcaj TA triunghi albastru.

Urcusul incepe de langa cabana Balea Lac cu o portiune pieptisa la care prietenul meu, fiind un exemplar preponderent urban, ma linisteste : ''Cu cat o sa facem pauze lungi si dese cu atat o sa avem ''succesuri'', vorba odraslei lui Basescu.

Asa se face ca in final, un traseu de 1 ora s-a transformat intr-unul de 4-5 ore. Adevarul e ca nici nu ne grabeam nicaieri, pretenarul Buteanu asteptandu-ne cu fruntea sus si nefugind nicaieri.

Ajungem la Saua Caprei (2315 m.) si admiram varfurile, crestele si caldarile glaciare ale batranului Fagaras.

Având o suprafață de 120,45 ha, rezervația naturala Balea cuprinde un teritoriu străjuit la sud de vârfurile Vânătoarea lui Buteanu (2.507 m), Capra (2.450 m) și Paltinu Mare (2.480 m), pe flancul vestic de Muchia Buteanu, iar pe cel estic de Muchia Bâlea. Rezervația include în circul glaciar Bâlea, lacul glaciar cu același nume, cel mai mare lac glaciar al Munților Făgăraș.

În partea nordică a drumului, după Tunelul Bâlea, Transfăgărășanul trece prin rezervația naturală Golul Alpin și Lacul Bâlea, pe la lacul glaciar Bâlea urmat de o coborâre abruptă în serpentine.

Vanatoarea lui Buteanu se profileaza semet in stanga, deasupra noastra asa ca luam o pauza de masa, bagand cartuse pe teava, a se citi papica, inainte de asaltul final, si indreptam catarea pustii, a se citi bocancii, catre Buteanu.

Urcand, adulmecam vanatul si tragem puternic aerul de munte in piept. O carare ingusta ne conduce catre tnta noastra din acea zi. Pe drumul catre varf ne mai limpezim retina cu peisaje mirifice.

De sus se vad lacurile Capra si Caprita.

De la Lacul Capra (aproximativ 2.230 m) poate fi facut traseu pe varful Iezerul Caprei (2417 m). Lacul Capra este un lac glaciar pe versantul de sud al masivului Făgăraș, la 2230 m altitudine. De aici izvorăște pârâul Capra, unul dintre izvoarele Argeșului.

Pana aici vremea a tinut cu noi dar brusc, in 5 minute, nori negri si tunete isi fac aparitia. O ploicica marunta ne uda nitel dar nu pentru mult timp, in schimb valatucurile albe ale norilor ne infasoara.

Sunt pareri impartite, multi spun ca de pe Vanatoarea lui Buteanu ar fi cea mai buna perspectiva catre creasta Fagarasului. Altii zic ca ar fi cea de pe Moldoveanu sau Lespezi. Daca ai vizibilitate buna poti sa admiri spre est trapezul Vistea Moldoveanu, masivul Iezer Papusa si cu putin noroc releul de pe Costila. In vest se zaresc cei trei colosi de peste 2500 de m: Lespezi, Caltun si Negoiu, varful Suru, masivul Cozia si Buila Vanturarita.

In zona inalta a varfului veti avea sansa sa vedeti portiuni ascutite de creste, deseori pierdute in nori.

Prietenul meu decide ca e prea riscant sa se aventureze mai departe asa ca ramane sa termin eu Vanatoarea lui Buteanu.

Dupa ce voi pune mana pe trofeu, ramane sa ne intalnim din nou la indicatorul catre Valea Vaiuga.

Urcusul pe pisc imi aduce aminte de Piatra Craiului.

Daca piatra este uda sau nu aveti experienta montana va recomand sa va opriti aici (puneti siguranta dvs. inaintea orice). Aceasta recomandare este perfect normala pe un site dedicat iubitorilor muntelui.

Cobor într-o spintecătură, urmeaza o saritoare usoara dar destul de expusa și după o cățărare de circa 10m, și parcurgerea unei coame înguste ajung la 2507m.

Urcusul final e putin periculos si trebuie sa recunosc ca ultimii cativa metri se fac pe o cararuie avand in dreapta si in stanga haurile adanci ale Fagarasului.

Varful se preda in fata bocancilor mei, asa ca Vanatoarea lui Buteanu (2507 m.) se termina pasnic, fara violenta, doar cu varsarea sudorii pe fruntea si spinarea noastra.

Vârful în sine are o mică bornă de beton și o placă de inox.

Avantajul varfului Vanatoarea lui Buteanu consta in pozitionarea lui putin in afara liniei crestei est-vest a Fagarasului, cu o panorama deschisa catre intreaga lungime a acesteia.

Ca sa nu revenim pe acelasi drum catre Balea Lac, hotaram sa coboram spre lacul Capra si sa urmam traseul BA (banda albastra) spre soseaua Transfagarasanului.

Coborârea se poate face pe același traseu, sau se poate coborî și prin căldarea Văiugii, până la Bâlea Lac.

In partea de sus a imaginii se poate observa monumentul alpinistilor de la lacul Capra. Acolo au murit intr-o avalansa in 7 febr. 1963, Marius Anitia -medic, Igor Popovici- matematician si studentii Ioan Silca si Constantin Zamfir.Efectuasera Creasta Arpaselului, asa cum au dovedit fotografiile din aparatul lor foto, gasit vara, odata cu trupurile lor, legati in coarda cate doi. Desigur nu in Caldarea Capra unde e monumentul, ci sub Arpasel, in Caldarea Fundul Caprei.

O  caracteristică munților Fagaras o constituie numeroasele circuri glaciare, precum și lacurile alpine situate la mari altitudini. Unele din aceste lacuri sunt alimentate de izvoare subterane.

Din creasta masivului se desprind către nord și sud, ca niște puternice contraforturi de piatră, un mare număr de spinări prelungi (picioare de munte) dispuse aproape perpendicular pe creastă.

Munții Făgărașului sunt constituiți pe alocuri din roci metamorfice, denumite șisturi cristaline dar există în componența lor și elemente calcaroase, cum e Fereastra Zmeilor, dar și întreg platoul Mușeteicii unde sunt mai multe peșteri formate datorită reliefului calcaros.

Distribuția generală a diferitelor varietăți de roci este în fâșii orientate de la est la vest.

In drum intalnim arbusti mici care nu cresteau departe de sol, cu niste fructe de padure, mici bobite rosii si albastre, si va rog sa ma ajutati sa le identific. Cele albastre pareau afine dar nu sunt sigur. Oricum erau bune la gust, dulci-acrisoare.

La coborarea spre Transfagarasan, meandrele soselei serpuiesc sub noi.  Transfagarasanul, din punct de vedere fotografic, prezinta multe oportunitati, mai ales in zona inalta (atat pe partea sudica cat si pe cea nordica), curbele stramte ale acestui drum meritand a fi atat fotografiate cat si parcurse cu masina, motorul sau bicicleta.

Odata ajunsi la sosea facem dreapta. Un apus de soare incendiar ne uimeste privirile. Cerul parca luase foc la asfintit.

si ne intoarcem spre Balea Lac unde lasasem masina trecand prin tunelul lung unde nu se putea sa ratez o experimentare a ecoului, scotand un racnet puternic, ca dupa o vanatoare reusita si cu trofeul in spate.

Cam asta a fost partida de vanatoare. Sa ne auzim cu bine si pe viitor LA MULTE TROFEE.

Vineri, 5 octombrie 2012 - 23:50

andrei.st

Cu multa bucurie scris, numai nu uita ca cel care s-a predat varfului ai fost tu, iar drumul tau pana acolo a fost un alt trofeu castigat de El Carpati.org Varful a fost si va ramane acolo dar in acele clipe te-a primit la el Carpati.org

Sâmbătă, 6 octombrie 2012 - 00:19

claudiu_plescan
claudiu_ples..

"Ceausescu a fost bun la ceva si ca daca el nu lua decizia, soseaua asta poate nici in ziua de azi nu era facuta. Respect pt. asta." Hm! bine ca are demni urmasi carora sa le acorzi respectul asta in continuare. Se fac drumuri si se asfalteaza-n draci. Parerea mea e ca aici ai cam dato-n bara urat de tot.

"Lasam masina la Balea Lac (2037 m.), evident undeva pe langa chioscurile acelea de suveniruri, ca sa nu platim parcarea". Dragos, hotarat lucru, esti roman. Nu uita ca de bine de rau acolo avem (noi, soferii) parcare facuta, curatata, intretinuta si pazita. Au fost vremuri cand iti cereau bani pentru nimic. Adica plateai doar ca sa fii acolo, sa "le" respiri aerul, sa "le" bei apa, sa "le" calci potecile.

"niste fructe de padure, mici bobite rosii si albastre, si va rog sa ma ajutati sa le identific". Merisoare si afine.

Sâmbătă, 6 octombrie 2012 - 09:58

xoreax

Nu ai pozat deloc portiunea aceea mai dificila de la final?

Sâmbătă, 6 octombrie 2012 - 11:29

mood

Fotografiile mi se par fantastice. Multumesc.

Sâmbătă, 6 octombrie 2012 - 21:38

turonian

Frumoasă relatare și frumoase poze. În legătură cu Ceaușescu, se poate discuta. Trebuie să luăm în calcul și truda celor care, vrând nevrând, au realizat efectiv lucrarea.

Luni, 8 octombrie 2012 - 08:58

mkcp

Ca fapt divers, numele de "Vanatoarea lui Buteanu" vine, de fapt, de la o eroare de dactilografiere de prin anii 50. Numele corect, reaparut recent, este Vanatarea lui Buteanu. Despre semnificatia cuvantului "vanatare", Dex-ul ne explica mai multe.

Luni, 8 octombrie 2012 - 18:46

mihaiburo

Bună seara,

Vă rog să modificați această postare în spiritul regulamentului (mai mult text, mai puține fotografii, altfel, cu regret, va fi inactivat).

Toate bune.

Luni, 8 octombrie 2012 - 23:04

dragos39

@mihaiburo m-am conformat
@mkcp am introdus in jurnal o istorie a denumirii varfului
@turonian si @claudiu_plescan multumesc. O discutie despre Ceausescu si rolul lui nu isi are locul aici.
@mood si @andrei_st multam

Marți, 9 octombrie 2012 - 01:47

micro

In cartea "Freamătul Munților", Aristide Stavros avansează ipoteza hilară că denumirea vîrfului ar fi "Vînătaia lui Buteanu". Se pare că Buteanu, stăpîn de pămînturi prin acea zonă ar fi suferit un accident soldat cu o vînătaie. Trebuie să fi fost o vînătaie remarcabilă de a fost imortalizată în acest fel. Totuși, nu cred că are rost să modifici și denumirea jurnalului în "Expediția, căzătura și Vînătaia lui Buteanu" Carpati.org

Marți, 9 octombrie 2012 - 10:20

radmar

@dragos39: "[...] devansat între vârfurile din Munții Făgărașului doar de Moldoveanu, cu 2.544 metri, Negoiu, cu 2.535 metri, Viștea Mare, cu 2.527 m și Lespezi, cu 2.522 m." Călțunul este cotat în multe publicații cu 2517 m.

Copy/paste de pe wikipedia nu e chiar ok, pentru ca acolo mai sunt și lucruri greșite, printre care și "Munții Făgărașului sunt constituiți în totalitatea lor din roci metamorfice". Astfel adaug că există în componența lor și elemente calcaroase, cum e Fereastra Zmeilor, dar și întreg platoul Mușeteicii unde sunt mai multe peșteri formate datorită reliefului calcaros...

Marți, 9 octombrie 2012 - 11:24

him

Salutare, felicitari pentru tura. Referitor la ce ai scris, suna cam ciudata aprecierea pentru Ceausescu dupa o propozitie in care afirmi ca la construirea drumului au murit sute de oameni. Probabil ai vrut sa ii apreciezi pe cei care s-au sacrificat acolo, si nu pe Ceausescu care a fost de acord cu costurile umane.

Marți, 9 octombrie 2012 - 18:49

dragos39

@radmar multumesc de observatii...am corectat.
@ilie.mihaela multam. Pozele ca de obicei nu reusesc sa exprime senzatia traita pe viu, acolo in inaltul cerului.

Marți, 9 octombrie 2012 - 18:58

vane

Ma bucur ca cineva a dedicat un jurnal acestui varf. E varful de pe care am vazut un apus anul trecut, un rasarit vara asta si unele dintre cele mai frumoase panorame deci il pot declara varful meu de suflet Carpati.org. Superbe pozele cu valurile de nori, frumos si informativ jurnalul. Felicitari Carpati.org

Vineri, 12 octombrie 2012 - 14:37

ad.rian

La Vanatarea lui Buteanu la vanatoare de imagini. Traseu frumos la sfarsit de saptamana, daca n-ar fi autotentatia celor care se dau jos din masina doar pentru a intra in crasma numita cabana.