Septembrie 2021

Octombrie 2021

Varful Retezat
Muntii Retezat

Un pic din toate, pentru toti - IV / IV : Crovurile din Mehedinti (Muntii Mehedinti)

Deja in plin intuneric, am luat cap compas Baile Herculane si ne-am deplasat glont lasindu-ne ghidati de GPS. Ajunsi in aceasta localitate, la lumina farurilor, am aflat-o in plin santier general, ceea ce ma face sa cred ca peste ... ceva timp ... va fi o placere sa-i redecoperi vechile cladiri istorice de pe valea Cernei. Trecind noi si de hotelul Traian, am continuat inca vreo 12 km inspre Cerna Sat, pina la superba pensiune-hotel-motel Dumbrava, ultima dar nu cea din urma cazare din excursia noastra.

Aici ne-a intimpinat Marius si familia sa, proprietarii resortului, care ne-au relatat cite ceva din frumusetile vaii Cernei si ne-au lamurit in privinta duratei traseului ales de noi pentru a doua zi. In plus, Marius s-a oferit foarte galant sa ne preia cu masina-i personala, de la vreo 8 km distanta de pensiune, unde se termina tura clasica a ... crovurilor mehedintene.

In dimineata penultimei zile a excursiei, intr-o Sambata mai mult varatica, am apucat sa urcam pe CA, poteca ce incepe chiar de linga pensiune si intra abrupt intr-o falnica padure de fagi inalti.

Inca de la inceput marcajul ne-a pus in fata ochilor, dar si sub picioare, o insiruire necontenita de peisaje magnifice. Practic, eram impresionati la fiecare pas de frumusetea aparte a acelor locuri.

Cu fiecare versant pietros urcat, vale coborita, poiana traversata, cu fiecare piriu sarit ori padure parcursa, natura ne surprindea placut cu perfectiunea ei maiastra.

Cararea CA urca prin cheile Tasnei (Tesnei), coboara inspre Moara Dracului, trece prin padurea de linga stina spre a iesi in poiana larga si de sus a Tasnei. De aici se merge in stinga, pe linga liziera pe PR sau PG.

Noi am ales PG si BR care ne-a condus prin paduri, in urcare indelunga si destul de sustinuta pe alocuri, pina pe creasta, la vf. Pietrele Albe, numit astfel dupa lapiezurile ce-l formeaza.

De mentionat ca o scurta bucata a traseului PG si BR inainte de acest virf este mai slab marcata, putind crea confuzii "balauristice", insa trebuie tintita creasta cu orientare la fata locului, eventual dupa o harta. Urcusul cel greu al traseului ia sfirsit pe acest virf, pina la care am tot ars calorii, pret de vreo patru ore, cu tot cu pauzele aferente.

De aici o luam la vale, pe grohotis, dupa marcaj PG, pina in poiana Plostinioarele unde ne asteapta un indicator intr-o raspintie.

Peisajul se schimba din nou, descoperindu-ne pe rind ba cite o poiana, ba cite vreun crov.

Sintem uimiti de aceste depresiuni specifice ale reliefului dar ne continuam drumul incet si sub soare, fara a ne dori sa se sfirseasca aceasta aventura. Strabatem pe rind poiana Plostinioarele,

crovul Medved,

si poiana Porcului,

... ajungind si in crovul Mare unde facem o halta generoasa la umbra unui copac solitar, chiar inaintea intrarii in cheile Tamnei, ultima parte a drumului nostru.

Din acest loc, daca am fi mers inca vreo 200 - 300 m in sens opus cheilor am fi dat inspre poiana Beletina, insa am aflat aceasta abia dupa ce-am ajuns pe DN67D coborind pe CR prin cheile Tamnei si mai departe prin padure.

Acest traseu superb prin crovurile muntilor Mehedinti ne-a luat vreo noua ore, in conditii de mers obisnuit, uman, si presarat cu pauze consistente. Mi-ar placea sa-l refac intr-o toamna tirzie si uscata ...

Si cum aceasta fu ultima tura montana a excursiei, si poate cea mai faina dintre cele patru, gasit-am noi de cuviinta s-o sfirsim apoteotic cu cite un pastrav proaspat prajit si stropit cum trebuie cu mujdei de usturoi, udat cu-n strop de vinisor, si-nsotit de niscaiva mamaliguta aburinda, totul in restaurantul de la parterul pensiunii Dumbrava, cea mai buna locatie pentru explorarea vaii Cernei.

Duminica, ziua de intoarcere in Bucuresti, inceput-o-am prin a ne arunca o privire si citiva pasi prin cheile Corcoaiei, situata la marginea localitatii Cerna-Sat, unde se ajunge din DN67D spre N pina la indicatorul rutier catre sat, indicator ce ne scoate de pe asfalt si ne arunca pe un drum comunal execrabil, DN66A, bun doar pentru carute, ATV-uri sau alte "of-roadere".

Ne-a luat o jumatate de ora sa ajungem cu masina pina in Cerna-Sat si tot atit sa ne intoarcem la asfatatul DN67D spre a continua prin Obirsia-Closani si Baia de Arama inspre Targu Jiu, Horezu cu a lui Brancoveanu monastire, destul de aproape de celelalte doua din zona: Bistrita lui Barbu Craiovescu

si Arnota lui Matei Basarab.

Iar cum in drumul nostru DN67 intilnit-am si Rezervatia Naturala a Muzeului Trovantilor de la Costesti, am facut o ultima oprire penru o plimbare la apusul soarelui printre uriasii bolovani apocaliptici.

Ajunsi cu bine acasa, am realizat de comun acord ca avuram noroc de o vreme excelenta si de conjucturi favorabile pe toata durata excursiei, semn ca acolo sus, Dumnezeu a avut grija de noi. Cit priveste aici jos, tin sa multumesc colegei noastre de pe carpati.org, Alina (alinas), care ne-a avertizat din timp despre lungimea si implicit durata traseelor din Paring, precum si pentru amanuntele legate de marcajul din zona crovurilor mehedintene; gazdelor noastre, Dragos si Marius, de la Vila Sucu - Poiana Marului si respectiv Dumbrava - Valea Cernei, pentru ca prin recomandarile si implicarea lor directa au facut ca turele din Bloju-Tarcu si din Mehedinti sa se incheie mult mai frumos si mai odihnitor. De asemeni, tovarasilor de drum, Mariana, Marina si Andrei, care au format un grup matur si capabil de armonie, timp de-o saptamina si-un pic ...

Fie sa ne urnim din nou pasii pe alte carari montane, sub "vremuri" fotogenice, cit mai des si cit mai curind !

Text înscris în concursul Reading Mountains 2016 organizat de către AECO România sub egida Convenției Alpine:http://educatie-outdoor.ro/ și http://www.alpconv.org/en/convention/pages/default.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1