Februarie 2024

Martie 2024

Varful Pietrosul
Muntii Calimani

Ultima iarna. (Muntii Bucegi)

Mi-e rau bine, vremea e mizerabila, n-am echipa si mai sunt si cu nervii-n pioneze dupa primu' zbor pe mobile in Bicaz saptamana trecuta. Dar ultima saptamana de somaj nu se iroseste prin casa, deci de cum reincep sa pot bea apa, fac bagaju' si o zbughesc in deja clasica transhumanta.

6 fara ceva pe Munticelu, treaza de la 3, cu o lipsa de spor fenomenala. N-am niciun plan. Cu vreo 5 minute inainte de refugiu incepe o mocaneasca inexistenta in prognoze. Intr-un fel la fix. Rucsacul pe podea, o patura trasa peste cap si m-oi trezi cand o fi sa fie.

Pe la 10 fara ceva adica, da-l dreaku de start alpin. Vremea e tot inchisa, nu-mi miroase a spectaculoase desfasurari de cumulonimbus pe viitor totusi. Sar parleazul intr-un Galbinele inca plin de zapada. Dau un raport de stareazapeziipevailebucegilor lu' baumwolle, care imi aminteste ca n-am terminat Hornul Coamei cand am fost p-acolo impreuna. Ar fi ceva.

Intrarea ii perfect uscata, in schimb. Si parca nu-mi vine s-o ard la fiare pe stanca, nu cand am doar o semicoarda la mine, nu si podoabe de lasat in paretzi in caz de retragere, ca nu-mi amintesc sa fie statii de rapel chiar peste tot. As fi putut paria ca o sa se duca zapada pe firul asta nordic mai lent ca pe estica Galbinele, dar realitatii putin ii pasa de conceptiile mele. Dreapta-n sus, pe o limba de zapada care se tot subtiaza, permitandu-mi echilibristica ratata cu o saptamana in urma in Urzicii, pana cand, in Braul Strungii, se termina complet.

I-auzi, dar noi pe Braul Strungii ne-am retras data trecuta. Si arata Hornul Coamei intr-un mixt de mare stil, cu saritorile iesite fix cat e fain dintr-o zapada perfecta. Si de pe brau in sus mai am una singura, si fetzele Costilei deja s-au curatat, zice Andra Bunea, deci oriunde as fi e o retragere pe picioare. Hai sa vedem, atunci, cum o arata fereastra aia.

Descoperita jumatatea superioara, un mic ramonaj evitand cu grija suvoiul, si pe urma pe picioare in pestera superioara, contempland posibilitati. E un pic pe spate, mi s-a spus, dar simpla. Ai grija. Vad partea cu spatele, vad simplitudinea, vad o iesire nu chiar in control, si metri buni sub mine pana la limba fragila de zapada dintre pereti. Mno, atat s-a putut, dau raportu'. Nu ma tine.

Ai copii, catei, pisici, boschetari in intretinere? bazaie whatsappu. Scriu o chestie. O sterg. Am vazut totusi un sprait sub capacul ala de te da pe spate, cu fata la vale, stangul pe o chestie friabila dar de storcit nu de tras, dreptul pe o serie de praguri, si cu mainile vad eu ce fac. Ma duc sa incerc. Stanga incape intr-o priza buna sub capac, dreapta in contratensiune, intru in spraitz. Imi refuz orice miscare pe care n-o pot face in directie inversa in zen total. Dreptul urca centimetru cu centimetru pe perete, mana dreapta avanseaza in cam acelasi ritm, trunchiul se apleaca sa fereasca capacul, e totul din solduri aici pana cand dreapta ajunge pe pragul de sus al ferestrei, intr-un triunghi perfect stabil. Respir. Scot stanga de sub capac, o duc intr-o priza peste. Triunghiul are acum un varf alternativ. Mut si dreapta langa, acum is intr-o contratensiune buna cu ea si piciorul stang, pot sa scot dreptul din sprait si sa ies spre zapada. Pauza mare, leneveala pe telefon. Baumwolle vrea sa stie daca imi mosteneste Totemele daca mi-o fur, promite narcise pe mormant si alte astfel de sensibilitati. Sa-mi fiti cu totii martori aici, ale lui is cand mie nu mi-or mai trebui, dar sa-mi vina la inmormantare pe trei carari si sa se ia la hartza cu popa. Joaca ceturile sub mine pe Colt, joaca si deasupra-mi, totu-i argint viu si putin imi pasa ca iar ploua. E usor dar frumos mai sus, ba pe stanca ba pe creste de zapada, o palnie finala mai ingusta decat o credeam, si o surplomba la iesirea in BMC sub care pot lua o alta cheia-marilor-succese pan' n-o mai turna, macar. Mai tuna in vale dar nu-s acolo. N-am chef de v-ati ascunselea cu ce o mai fi ramas din cornisa Scorusilor pe whiteoutul asta. Gelepeanu, as zice, dar cand se usuca treaba si continui pe BMC, trecand primul fir cu zapada al Costilei, vad printr-o gaura in nor o iesire necornisata. In sus pe niste urme care incep sa se releve. Ale Andrei, am crezut la inceput. De fapt, de urs.

La plaja sub acadeaua Costilei. Dintr-un motiv sau altul, se invarte lumea cu mine, o mana de alune ajuta si nu prea. Spre Piatra Arsa ar fi cel mai simplu, dar nu intr-acolo ma trage dorul, Se sfasie norii, si lumina aureste a dupaamiaza. O iau spre Pripon, simt ca ma inec in lumina asta, ca gravitatia functioneaza invers si doar zimtii coltarilor ma mai tin ancorata de peticele astea de zapada si rosioara. Am febra bine, fiecare pas e un efort de vointa, nu-mi vine decat sa ma opresc si sa raman martor etern al schimbarilor, al muntelui astuia cu o mie de chipuri. Is pline legendele Ceahlaului de femei transformate in stanci, si tot conglomerat ii si asta... Printre Ace joaca hora soarele si norii, e vara deja acolo, o vara tanara si rosie-n obraji. Si eu cu zapada sub coltari, iarna asta care inca imi tine inima-n mana. Cand s-o lasa sec de paine... dar cantecul ala nu-i despre un singur chip al vietii. Limba de zapada din stanga saritorii Priponului s-a ascutit ca o lama, ajung cu un sprait la ea, infig lama pioletului, imi mut greutatea cu grija. Azi mai tine. Maine... maine va fi altceva.

Vineri, 16 iunie 2023 - 08:53
Afisari: 643

dorudragan

Asta e unul din farmecele vietii: random-ul, aleatoriul - maine va fi altceva...
Un stil de raport muntenesc cu vector beletristic, venit din acelasi Iasi, cu aceeasi feminitate, dar de la alta Magda Isanos. Cantarea Muntilor...

Vineri, 16 iunie 2023 - 09:33

zentai

Fain...Eroic! Eu când sunt răcit, și un pic după, am alte trăiri... Carpati.org
Mă bucur pentru tine! Tehnic vorbind! Carpati.org

Simt că știi cum e povestea...Un urcior mergea de multe ori la apă... (nu m-am priceput ce să zic mai mult).

Dar simt un firicel de invidie pentru baumwolle care s-ar procopsi cu sculele tale! Carpati.org

Vineri, 16 iunie 2023 - 13:43

ruxandrav

Zentai, intr-un univers in care intra el mai repede pe OLX ca mine in ziua aia, ale lui ar fi fost din start Carpati.org
Ulciorul a fost carat cu grija si in control, cand is singura suflu si-n iaurt.

Doru, multumesc de recomandare Carpati.org

Vineri, 16 iunie 2023 - 14:07

miparv

Ca de obicei, bine scris. De ce "ultima iarna" ?

Sâmbătă, 17 iunie 2023 - 11:24

robert84

Frumos scris, Ruxandra! Felicitari pt tura si curaj!

Luni, 19 iunie 2023 - 13:53

edy

Am stat un pic pe gânduri, felicitări și ture senine. Ai întins un pic mielina pe acolo. Cât privește trânta pe mobile… și pitoanele sunt un fel de mobile, poate te ajută ideea.

Mircea, cred că e vorba de ultima suflare de iarnă pe acest sezon, sper.

Luni, 19 iunie 2023 - 15:53

dorudragan

Din ciclul - Ce-a vrut sa spuna autorul - il endorsez (scuzati neologismul inca neacademic) pe Edy, referitor la raspunsul pt Mircea. Dar, indepartand aparenta, pare ca e vorba de ceva mai tulburator spiritual. Indraznesc sa opinez, avand in vedere concentratia de plumb bacovian din continut, ca e vorba despre iarna din sufletul Ruxandrei, iarna care a troienit mai mult ca altcandva, iar la venirea primaverii, iniile nu s-au mai topit asa lesne, scrijelind un tau glaciar in suflet. Astfel de iarna oricine doreste a fi ultima...

Luni, 19 iunie 2023 - 19:28

ruxandrav

Multzam, lume, si uau, ce de critica literara Carpati.org N-as pune, in cazul asta, si interpretarea mea, subscriu scolii de analiza care priveste un text ca o entitate independenta, asupra careia autorul are, dupa publicare, la fel de multa autoritate in interpretare ca oricare cititor. Dpdv al continuarii activitatii, in schimb, stati linistiti, ca nu scapa abruptul hivernal de mine asa usor.

Edy, ca pitoanele is mobile e o chestie foarte clara oricui s-a catarat prin friabilitatile Suhardului. De aia (si pentru ca oricum nu mi-ar fi folosit la nimic) nici n-am asigurat in alea 2 aflate inca in pasajul cu zborul, intre spitul de inceput si fix nuca aia in care ai cazut si tu pe Frumoasa. Dar da, deja-s mai bine lucrurile, la fel ca ligamentele, nervii se repara utilizandu-i. Si, sincer, ideea a fost tocmai sa nu trag de ei, solutiile alese fiind unele care sa permita o stanga-mprejur usoara in orice moment.

Marți, 20 iunie 2023 - 14:21

Deblocari usi Bucuresti | GetaMap.org | Maps from all over the world | ro | fr | es | de | Calculator distante