Noiembrie 2021

Decembrie 2021

Varful Paltina
Muntii Godeanu

Ultima grenada (Muntii Nemira)

Marti 18 martie a.c. ma aflam in apropierea Orasului Targu Ocna si admiram imprejurimile. La un rapid tur de orizont, disting in zare cladirea unei biserici si a unui monument. Vremea era inchisa de aceea si calitatea fotografiilor este corespunzatoare timpului capricios.

Nu prea eram eu pregatit de munte, dar nu puteam scapa prilejul de a urca pe Magura Ocnei, locul unde erau amplasate cele doua constructii. Am plecat din Targu Ocna spre Comanesti si la intersectia cu drumul spre Slanicul Moldovei am luat-o cativa pasi spre aceasta frumoasa statiune supranumita “ Perla Moldovei”.  Imediat imi apare in cale un indicator ,care ma indruma spre manastire. Parasesc drumul Slanicului si o iau la dreapta pe langa niste case ce apartin probabil de comuna Ciresoaia. Nu mica mi-a fost mirarea sa descopar un marcaj turistic, banda albastra, ce ma va insoti pana sus pe magura. Magura Ocnei face parte din Muntii Nemira. Aceasta poteca, marcata, nu este trecuta in ghid. Ramane, acum la latitudinea drumetului sa aleaga merge pe drumul auto in serpentine stranse cale de 2,5 km. sau o ia pieptis pe poteca BA. Ca vechi drumet o iau pe poteca printre copaci inalti, dar inca neinfrunziti. De altfel si drumul auto a fost taiat tot prin padure si se intretaie in dese randuri cu poteca ce urca destul de abrupt. Din loc in loc intalnesti niste banci de piatra construite de inaintasi, banci care sunt botezate cu denumiri ale locurilor unde ostasi viteji au adus glorie si onoare poporului roman ( Rovine, Calugareni etc.). Cam dupa 45 de minute am ajuns la un punct de belvedere unde se inalta majestos un monument ridicat in cinste ostasilor care au cazut la datorie in primul razboi mondial, aparand cu pretul vietii aceasta cota.

Din pacate nu am putut vizita acest monument, intrucat lunea si martea este inchis, cel putin asa reiese din orarul afisat. Acest lucru nu m-a impiedicat sa zabovesc o clipa si sa pastrez un moment de reculegere in amintirea eroilor neamului. De pe balustrada ce inconjoara monumental se deschide o ampla perspective asupra vaii Trotusului si a orasului Targu Ocna.

Cateva date despre monument tot am aflat, si anume: Monumentul a fost construit dupa proiectul arhitectului Constantin Ciogolea, si restaurat prin efortul si staruintele col. (r) Nicolae Costin, in anii 1972-1974. A fost ridicat între 1925 - 1928 in amintirea celor peste 14 mii de soldati romani ce au luptat si au cazut eroic pe frontul de la Oituz - Cosna - Ciresoaia. Monumentul este ridicat din piatra, cuprinzand parterul si doua etaje, legate printr-o scara interioara circulara si avand o inaltime de 22 m. Monumentul detine o colectie de fotografii originale din primul razboi mondial ,diferite tipuri de armament si munitie din primul razboi mondial (arme, obuze de tun folosite de vanatorii de munte, cartuse de diferite calibre etc.), medalii onorifice acordate pentru fapte de vitejie, uniforme de soldat din 1917.

La parter exista o placa comemorativa pusa pe mormantul eroului necunoscut. Deasupra acestei placi comemorative strajuiesc doua frumoase drapele de lupta din Razboiul de Independenta (1877).

Alaturi de monument se afla crucea sergentului grenadier Constantin Musat, cazut eroic in luptele purtate pe Cosna pe 13 august 1917.

Poate unii dintre voi au facut legatura, este vorba despre caporalul care are o statuie , denumita “Ultima grenada”, situata in fata garii Busteni . Statuia a fost dezvelita la 9 septembrie 1928 si a fost realizata de sculptorul Dimitrie Barlad. Este inspirata dintr-o scena reala din lupta cu trupele germane - caporalul Musat ( avansat post-mortem sergent) aruncand ultima grenada spre inamic. Nu trebuie sa uitam faptul ca aceasta statuie s-a realizat prin implicarea directa a lui Otto Schiel ( german de origine ), patronul fabricii de hartie.

Sa va spun cateva cuvinte despre acest brav ostas. La 1 noiembrie 1911, Constantin Musat a fost inmatriculat la Cercul de Recrutare Ialomita din Calarasi, in registrul cu tinerii contingentului 1912, fiind repartizat initial la Regimentul de Infanterie „Matei Basarab” – Dobrogea si apoi la Regimentul 2 Graniceri in ale carui scripte se afla si in momentul decesului sau. Trebuia sa fie lasat la vatra la 1 noiembrie 1914, dar declansarea primului razboi mondial i-a schimbat cursul vietii. In momentul inceperii primului razboi mondial se afla concentrat in batalionul 1 al Regimentului 2 Graniceri dispus in sectorul Muntelui Susai. A luptat in Defileul Predeal si în zona Caineni (județul Valcea). A fost transferat apoi la o unitate de pe frontul din Moldova. In decembrie 1916, caporalul Musat a fost grav ranit in luptele din zona Muntilor Vrancei, la Rapa Rosie, fiindu-i amputat bratul stang la Spitalul Militar din Iasi. Desi devenise invalid de razboi, caporalul Musat a refuzat sa fie clasat si a cerut sa fie trimis din nou pe front si sa arunce grenade cu bratul drept. In confruntarile armate de la Oituz (8-22 august 1917), caporalul Musat si-a pierdut viata eroic la data de 14 august 1917, in timp ce arunca o grenada cu singura mana. A fost inmormantat in Cimitirul Eroilor din comuna Bogdanești (judetul Bacau), din apropiere de comuna Oituz.

Drumul continua circa 150 de metri pana la Manastirea Magura Ocnei.

Cateva date despre manastire. Traditia locala considera ca aceasta sihastrie ar data de pe vremea lui Alexandru cel Bun , lucru care nu poate fi dovedit documentar. Prima mentiune a schitului apare intr-un document din 13 noiembrie 1665 cand Solomia , fiica lui C. Donosi din Darmanesti , daruieste partea sa de mostenire Schitului “Magura de la Ocna”.

Asezat intr-o pozitie fermecatoare schitul va atrage multi vizitatori in veacul trecut: Gheorghe Asachi, Costache Negruzzi,George Sion.

In lunga sa existenta schitul a avut trei biserici construite succesiv: Prima , cu hramul “Inaltarea Domnului” a existat pana  pe la 1757, cand cu sprijinul domnului Constantin Racovita se construieste un nou lacas cu hramul “Sf. Gheorghe”. Ruinandu-se , o noua biserica , cu hramul “Buna Vestire” , va fi ridicata, in anul 1803, de catre arhimandritul Iacov.

In timpul Primului Razboi Mondial , in incinta schitului a fost amenajat un post de ajutor regimentar , unde sute de raniti au primit primele ajutoare medicale . Schitul a fost bombardat , dar nu a putut fi distrus.

Dupa al Doilea Razboi Mondial , Manastirea a devenit schit de maici.

Loc de odihna si de recreere pentru cei care se incumeta sa urce pana aici, acest asezamant monahal va fi desfiintat in timpul regimului comunist , cand , in februarie 1964, Biserica “Buna Vestire”a fost demolata. Dupa prabusirea regimului comunist, in 1989 se reinfiinteaza Schitul “Magura Ocnei”, iar din 1990 , la initiativa credinciosilor si cu sprijinul Episcopiei Romanului si Husilor , se construieste o biserica noua , cu hramul “Inaltarea Domnului”. Astazi , noul asezamant monahal a fost ridicat la rangul de manastire. Prin staruinta si priceperea arhimandritului Epifanie Bulancea s-au construit biserica, paraclisul, o frumoasa bisericuta de lemn in cimitirul manastirii, chilii, staretia si alte anexe.

Astazi Muntele Magura a devenit un loc de pelerinaj si s-a transformat intr-un puternic centru de spiritualitate ortodoxa.

Am parasit aceste locuri cu regretul ca nu am putut sta mai mult, dar cu dorinta de a reveni si a continua traseul pe BA, traseu ce se pierde in adancul padurii.

Vineri, 17 octombrie 2008 - 12:31

gigicepoiu

Emotionanta prezentare a unui moment eroic al trecutului nostru.
Si un traseu inedit, la indemana si totusi de care acum aud prima data.

Duminică, 23 martie 2008 - 17:15

stefalexe

Frumoasa imbinarea istoriei cu turismul, toate isi au locul in sufletele noastre!

Luni, 24 martie 2008 - 20:29

michael_rd31
michael_rd31..

Interesant...

Luni, 24 martie 2008 - 20:37

underboy

Ca tot suntem la subiectul eroi ... ascultati o abordare noua:

Luni, 24 martie 2008 - 21:49

baltarel

Dupa ce am vazut Jurnalul ultima grenada II, adaog la fel ca si gigicepoiu, un traseu inedit si acum am auzit de el. Domnul ne indeama sa facem prieten si pe dusman, si-n al Doilea Razboi Mondial a iesit ce a iesit, o pentru mine, poate si pentru altii.

Luni, 14 aprilie 2008 - 07:42

veteranul1

Pentru a evita aspectul inestetic cauzat de disparitia fotografiilor am preferat, momentan, sa condensez textul.