Octombrie 2020

Noiembrie 2020

Uituc in Ceahlau (II)- Romantism pe nemarcate (Muntii Ceahlau)

Uituc in Ceahlău (II)- Romantism pe nemarcate

Poiana Maicilor, locul de plecare pentru uituc. Sfarsitul lui aprilie. Alerg tare și gâfâii din Izvorul Muntelui și reusesc un timp record 25 de minute, din păcate mi-am pus bocancii și nu papucii de alergare, fiind o zonă alpina abruptă am hotărât să pun bocancii, pe de o parte a fost bine, pe de alta parte bătături.Nu stau locului și încep să caut ce am pierdut data trecută și anume colțarul, mai bine de o ora îl caut dar degeaba, zapada îl dusese la vale probabil pe părăul Maicilor sau dacă nu pe la Bicaz sau Bacău.

De-a v-ați ascunselea nu cred că se joaca, deși era de culoarea frunzelor. Încep să-mi iau adio de la el și urc pe jgheabul Armenilor, acolo unde mai găsesc ceva limbi de zapada. E cald și săracă zăpada s-a topit. La revedere Iarnă!Urc până în poiana la Coloana Dorică și apoi ma întorc tot pe jgheab și ajung pe Polița lui Calistru unde poposesc la oleacă de soare.

E frumos pe nemarcate, e frumos foc ca soarele-n apus, iar Polița lui Calistru îmi mai aduce aminte de o uitare.

Undeva, cândva într-o zi cu soare.Cu mult soare. Cred că de iulie.Mai credeti ca există romantism pe nemarcate?Definitiv poate nu, deși lumea a fost a noastră numai că bărbatul când aude de Nemarcate, nenemarcate, nene marcate, nemamarcate, nomarcate nu mai ține cont de nimic.

Scurt RT, jurnalul vine mai târziu, când? Nu știu.Telegrafic lucrurile au stat (cam) așa: sosit și pupat Izvorul Muntelui într-o vineri seara. Dormit bine la cort. Eu mă scol dimineața devreme și mă uit totdeauna la ceas, ora 6 fără un sfert și timp ne-a mai rămas.Rucsacul meu nu e gol desigur, s-a trezit și el cu o cafea, făcută de soția mea.Florin, prietenul nostru din Izvor, amabil că de obicei. Urcat spre Fundul Ghedeonului, cu fragi destui, savuroși.

La crucea lui Paul, popas cu skittels în loc defragi. Încep să cred că o iau bine și nu o iau bine. În loc să merg pe cărarea evidenta și cu urme de turiști, (șervețele și resturi de la bounty), cărare cefăcea ușor stânga, mă întorc și fac dreapta. Cred că jgheabul cu paltini.

Deosebit jgheabul, dar nu prea semăna cu traseul pe la zaruri și nici nu prea avea să semene. Pantă foarte inclinata, 4 ori patru ca de obicei, pentru confirmare îl sun pe Marius care îmi spune că nu sunt pe jgheabul cel bun și cu răbdare îmi explica traseul spre zaruri, care bineînțeles că-l făcusem cu un an înainte si ne sfătuiește să ne întoarcem la crucea lui Paul.Îl întreb ca un deștept: traseul spre Zaruri e spre stânga? Nu, drept înainte, îmi răspunde Marius. Bineînțeles că traseul pe la Zaruri e spre Zaruri.

Iar eu am luat-o la dreapta, spre Jgheabul Cabanei, dar știind că jgheabul Cabanei e traseul de gradul ‘nspe de cățărare m-am dus pe un jgheab mai prietenos, cu o înclinație la care soția mea scumpă înghite în sec. Pe aici? Îhî, îi răspund tâmp.

Turnul Căldărușei îl văd în stânga mea și nu în dreapta mea.Tare curios. Mă uit bine și zăresc tancurile din Ocolașul Mic cu acel turnInconfundabil, oleacă dacă întindeam mâna îl ajungeam. Crestele zimțate din Fundul Ghedeonului în toată splendoarea, nu am chef de fotografii Nu ne întoarcem, cum să ne întoarcem la ce panta era acolo.

Mai mănânc un skittles și deschid buzunarul de la aparatul foto unde aveam și alte lucruri, printre care niște chei. Ar fi bine sa urc pe aici cu bicla, deștept cuget.Multă vegetație, Și urcăm și urcăm, deja se face 12 și apoi unu ceasul când văd în capăt pădurea, știu că mă apropii de drumul Țuțuienilor.

Cred că era Jgheabul cu paltini, bine paltinii erau străjeri pe ditamai stâncăriile de lângă noi. Mai fă o diversiune, mai bagă o poză. Jumătatea mea nu mai poate, e greu, parazăpezi nu și-a pus pe picioare, bălării peste tot, bețe de trekking nu avea, eu la fel ca să nu se simtă nasol că am, tandem, am dus-o și eu pe unde era mai greu; eu par nesigur și la un moment ajung pe intrarea care duce spre Turnul Căldărușei, la peretele ușor pe care l-am făcut toamna trecută cu Titus și Paul și apoi ajungeam între două rele. Dar drumul Țuțuienilor care era mai sus îl pierd în vegetația care depășea genunchii.

Până acolo o grămadă de jgheaburi,jghebulețe, foarte tentante. Pentru mine doar. Începe nebunia și urc și mai sus.Doborâturi la greu, apar semne de oboseală și epuizare, ajungem la o fostă stanaDeasupra drumului Țuțuienilor, cu garduri împrejmuite. Știu că sus drept înainteAjung la cabana, la stânga dacă o iau ar trebui să ajung pe jgheabul Urșilor și la dreaptă spre Piatra cu Apă. Văd un loc cu oleacă de vizibilitate și recunosc Detunatele și Călugării în dreptul meu, foarte aproape teoretic.

Nu m-am rătăcit, stiam exact unde ne aflăm, între doborâturi . Apoi zăresc niște sihăstrii și niște grote dedesubt ce îmi miroseau oleacă a urs. Suntem pe jgheabul cabanei. Tocmai constat că mi-am pierdut cheia de la mașină și ceva acte, probabil skittles scria pe ele. Excepțional.

Începe ploaia cu tunete la greu, torențială de care ne spunea prietenul nostru Sorin Untu, pe la amiază, de vară, ușoară, acopăr rucsacii și îi las lângă un copac. Cică o fost și grindina dar eram prea ofticat de pierderea cheii. Sun acasă și l pun pe taică-miu să caute rezerva de la mașină. Îl sun și pe Florin în Izvor și-l rog să aibă grijă de mașină și să se uite oleacă acolo unde am dormit, el ne sfătuiește să o luăm spre Piatra cu apă. Jumătatea mea este epuizată și cu moralul la pământ. Nu mai vrea să vadă doborâturi, vrea să se oprească acolo.Ieșim într-o oră la Piatra cu apă, Mă simt îngrozitor că nu am nimerit traseul și am idealizat doborâturile. Mă sună tata și îmi spune că nu găsește cheia, înseamnă, deducem amândoi că e în mașină în poșeta sau geantă din mașină. Îl sun pe Florin și îmi spune că nu a găsit nimic și stau liniștit ca o rezolvăm, îi mulțumesc.

Urcăm și în 40 de min suntem la cabană. Bere la dozator, mâncare, primus în funcțiune și dă-i bătaie la întins cortul, nu am chef de socializare cu nimeni, unul din noi se duce la culcare, altul caută peștera lui Ghedeon, adăpostul de sub culmea lui Ghedeon.

Este atât de aproape de campare că-l atingi cu mâna, urme multe de lumânare, tabla într-un colț și în capătul unde este acoperit tavanul. Mă simt mic dar și bucuros că l-am aflat, o încăpere de 4 metri și ceva pătrați sub bolta unei stânci și oleacă de urme de lespezi.Apoi sunt fermecat de flori. Urc la cabană și mă liniștesc la o bere vorbesc cu Florin și Marius la telefon. Și apoi încerc să dorm, nu reușesc, un somn agitat, dar sub o luna protectoare deasupra Ocolasului Mare cu drum spre Piatra Vithos si Calimani.

Dimineața niște imbecili puștani fac gălăgie la ora 5, ne trezim amândoi și 7.30Suntem pe traseu spre Poiana Maicilor. Ne oprim în poiana la Coloană Dorică, văd câțiva omuleți cu un radio în mâna din care urla Rihana și apoi îi văd că urcă spre Ocolașul Mare. Aveau fete de braconieri și am intuit că au chestii lungi în rucsac.Găsim o grămadă de flori de colț, aproape de Piatră Armenilor, doar le admiram, flori, multe flori, mult parfum. Nu mai avem chef de Armeni deși mă mănâncă. Stai cu doamna.

Suim însă pe Vanturis și mergem pe culme și înspre Taur, așa da, așa traseu mai zic și eu, vizibilitate maximă până la Piatra Vithos, admiram castelul dinspre Turnul lui Butu și când spre Piatra Vithos, când spre Piatra Sura, când înapoi spre Polița lui Calistru, când spre culmea unde am fost toamna trecută cu Titus si cu Paul.

Toaca pare atât de aproape iar Ocolașul Mare fluiera Călare pe Dorica.

L-am văzut de multe ori peisajul dar nu mă mai satur. E frumos că suntem Împreună și ne bucurăm de ce e în jurul nostru.

Edelweiss, edelweiss.

Du grüßt mich jeden Morgen,

Țeposul

Finuță

Buchețel

/Romantism/13.jpg                                                                         Regina

Coborâm și undeva înspre Căciula lui Ciuperca văd o capră neagră sau mai mult maro care disloca niște pietre spre noi.

Apoi liniște până în Poiana Maicilor unde stăm mai bine de jumătate de oră în raiul fragilor.În 45 de minute suntem jos cu multe întrebări din partea celor care urcau, mai e mult, este apă în poiană, cât mai avem.

Văd mașina, îl văd pe Florin iau de la el o ruletă și o sârmă ași ceva cuțite pentru pârghie, geamul fiind ușor deschis în spate stânga, unde e macaraua e mecanică, nu reușesc să fac pe hoțul de mașini și atunci împreună cu un nene trecut de vârsta a doua împingem geamul în jos apăsând ca niște chinezi cu degețelele în fanta infimă dinspre chederul de sus, Reușim, desfac scăunel din spate și scot geanta, momentul adevărului, cheia lipsește sau mai bine zis nu mai e.Bun, hai la Iași, nimeni nu merge spre Bicaz și nici spre Piatra toți vor la grătar, toți în afară de noi. Niciodată nu am fost la ora 13 în Izvor pe o vreme ca asta.Găsim o mașină cu ceva manele care-și fac pomană și ne iau. Până în Bicaz.

Apoi un nene până în Piatră, la 1.30 suntem în Piatră și la 3 avem autobuz, găsesc o priză pentru telefonul mobil ca să-l încarc, vorbesc cu maică-mea și îmi spune că am microbus (microb +uș) la 6 înapoi spre Bicaz, apoi mă simtEpuizat, că mașina mea nu are o cheie normală .Mașina deschisă cu bagajele înăuntru, asta e.Mă suna mama și îmi spune că a găsit cheia, nu vă spun unde! LA 5.30 mă văd cu ea, la 6 seara sunt înapoi în microbuz cu cea mai repede sawarma înfulecata în viața mea și 9 fără un sfert în Bicaz, la 9 în Izvor având în mâna Cheia, de parcă eram șeful Convenției Democratice, mașina bine mersi.Mă întorc la Iași îi văd și pe Gabi și pe Ina în Piatră și ajung la 12 noaptea in Iași pe ritmuri de Arch Enemy și Rainbow, Maiden etc.

A fost o zi plină. Bube de la gaze, pișcături multe dar bucuros că totuși nune-am pierdut romantismul, dovada sunt pozele.

Adio jghebuiala! Trăiască marcatu’!Mai vedem noi!

Revin pe polița lui Calistru în luna mai  din anul 2013. Ce mă leagă atât de mult de aceasta Polița?Adio jghebuiala! Trăiască marcatu’! Iaca s-o crezi tu!Mai vedem noi!Stau  și mă uit de fiecare dată la profiulul stâncilor de sub Tauri și Vârful Ascuțit cu prelungire în Matura Vrăjitoarei. Există acolo un profil de felină care l-am văzut de prima dată.

Citeam un ghid montan din Ceahlău și îmi vine minte o întrebare: Polița lui Cocala o fi tot una cu cea de acolo? Și uite acolo în stânga pe acolo am trecut, uite acolo se vede locul, unde de abia se vedea pe un jgheab.. Hai să cobor, să mă mai uit după colțar, dar vremea e faină și mă mai tolănesc oleacă în iarbă. Stau cu spatele la Poiana Maicilor și mă uit în dreapta. Acolo l-am văzut și după stânca cealaltă l-am scăpat,   s-a dus tată vreo 200 de metri mai la vale. Nu colțarul, ci o altă năzbâtie a omului modern. N-ai treabă fă-ți spune o vorba, tot o poveste va rasări pe cărările nescrise din Ceahlău, într-o zi când vântul se oprise pe vestitul jgheab al Armenilor și pe polița lui Calistru.

În acea zi va poposi pe meleagurile sufletelor noastre.

Luni, 20 mai 2013 - 23:06

senty

In concluzie, tu esti ala care poluezi muntele, ba cu coltari, ba cu chei (digitale) de masina, ba cu aparate foto... Ma bucur ca nu esti unul ce poluezi cu pet-uri, pungi, hartii, etc etc.

Cand am vazut grota Ghedeon, citind textul... am crezut ca ce vad in poza e ceva gast de tine pe coclauri necalcate decat de cei ca tine, si... deja ma gandeam cand sa ajung si sa "descopar" astfel de locuri Carpati.org

Luni, 20 mai 2013 - 23:28

claudiuiasi

Stii cum se spune, greseala recunoscuta e pe jumatate iertata. Daca mai exista straduinta sa le cauti inseamna ca treaba e buna cu piticii si cu poluarea.

N-am inventat roata, acel loc e umblat, se aprind lumanari acolo si e si putin amenajat in partea din spate pentru a nu fi distrus de precipitatii.

Dar sunt multe alte grote, crapaturi, adaposturi in Ceahlau, mai putin stiute si care dai absolut intamplator de ele, cum era aceea cand am urcat prin dreapta Turnului lui Budu si ma zoreati voi sa o luam la deal vara trecuta. Poate le facem anul acesta impreuna.

Marți, 21 mai 2013 - 07:26

zentai

Da! A fost tare!Tin minte seara cand ne-am vazut in Piatra.Veneam si noi din Bucegi si asteptam in gara sa ni se intample o minune care sa ne care acasa!Carpati.org. Minunea a capatat conturul lui Claudiu si ne-am amuzat teribil de ce povesteai! Romantismul e o mare chestie! Da farmec vietii, macar unul autentic!

Felicitari pentru povestire!

Marți, 21 mai 2013 - 09:07

claudiuiasi

Multumesc, Gabi. De fiecare data e tare!