Octombrie 2020

Noiembrie 2020

Uituc in Ceahlau (I) - Coltarul (Muntii Ceahlau)

Uituc în Ceahlău (I) - Colțarul

Acest jurnal cuprinde și descrierea unor trasee nemarcate pe timp de iarnă.

Începutul e greu și revenirea de unde am plecat e și mai grea. Nu pot să spun că am pierdut ceva important, poate este pe moment important sau pe următoarele luni dar regăsirea e de fiecare dată alta și aceeași. Când mă cheamă simt că trebuie să mă duc. Iar fiecare scăpare sau pierdere este de fapt o chemare la reîntoarcere.

Într-o sâmbătă din martie am tras o dusă și o venită pe Ceahlău.Îmi plac dusele și venitele, te mai scot din ritm. Nu mai fusesem cam demultișor prin Ceahlău, tot “într-o dusă și o vinita” de octombrie când am gustat din culorile toamnei din Piatră Sura.De data asta a fost ceva adhoc, iar pentru că frecvența cu care mergeam pe munte în ultimul timp scăzuse, am zis cu dezlegarea de cuviință de la soție că aș putea să salut o zi Ceahlăul.Planul meu era să stau o zi și anume sâmbătă, duminică având pe lângă treburi familiale și un lucru intim de duminică pe care încerc să-l respect împreună cu familia mea.

Participanți de data sta în ordinea numerelor de pe tricou de la stânga la dreapta, în poartă stanii din Poiană Maicilor:

Bogdan, Adrian, Gabi, Florin, Dimi, Cristi și subsemnatul.

foto: Adrian Lazar

Plecăm din Iași pe la șase. Dar stai, că încă nu plecăm.Uit casca pentru un coleg de tură așa că hai înapoi, ajungem și iau și rachetele la sugestia lui Florin, na hai să le iau.Ajunși trei Doamne în Izvor pe la 9 și pe la 9.50 suntem toți pe traseul banda rosie spre Poiana Maicilor. Azi vom merge pe Turnul lui Budu și apoi vom vedea.

La ora 10.40 eram în Poiană, nu înainte de o cercetare a stratului de zăpadă de lângă Pârâul Maicilor.Ne întâlnim cu un domn în dreptul fostei stani și stăm oleacă de vorbă despre stana, cu ceva mulțumiri de rigoare pentru un lucru de valoare făcut de dumnealui acolo.

Am scos schiță de la doctorul Iacomi și le-am arătat la ceilalți colegi de tură abruptul și domnul cu stana cu pricina ne-a auzit și am văzut că știe ceva denumiri pe de rost, știa de Taur, de Umeri și mi-a spus că Vanturisul (cel deasupra Clăilor) este de fapt vârful Ocolașului Mic și ca Vârful Ocolașului Mic este de fapt Vanturisul.Îmi pare rău că nu am stat mai mult de vorbă, Vestale asta tare mai era grăbit.Apoi o luăm spre Turnul lui Budu, după ceva timpde umblat prin pădure și după o sesiune de poze și mâncare, dam de oleacă de zăpadă înghețată, ne punem toți colțarii și începem drept urcușul.

Ajungem sub Turnul lui Budu, iarba scosese capul, zăpada se topise iar majoritatea rămân acolo iar eu cu Florin și cu Adi ne ducem să vedem care-i treaba cu grohotișul din stânga. Treaba era ca zăpada plecase spre alți versanți, iar grohotișul era tare frumos, un pic de gheață pe marginea din dreapta.

Ne hotărâm totuși să ne întoarcem la grup și să ocolim Turnul prin dreapta, fiind mai umbros și prin pădure. Și am avut dreptate că totuși nu ne-am pus degeaba colții în picioare. Urcăm și zăpadă e din belșug, Florin sparge zăpadă, îl secondez iar mie gura îmi merge cam mult, lucru destul de enervant pentru coechipier. La un moment dat Florin își agăță pantalonii de colțar și îi rupe, îmi pare rău.

Ajungem la intersecția cu traseul care vine din stânga, de sub grohotiș și trecem de Trecătoarea Urșilor și o ia prin pădure și apoi iese din pădure. Acolo mai poposim pe niște stânci, pe la un 2.30 și o luăm spre Turnul lui Budu și Ana și Stanca să mai facem și ceva mai alpin.

Urcăm prin zonă unde a ars vara trecută vegetația și e destul de fain acum. Vedem și Ocolașul Mare și Coloana Dorică, Stănilele și vestită Piatra Sura, cu Batca Neagră deoparte și cu Piatra Curmăturii în cealaltă.

Și apoi coborâm unii mai cu târșă alții mai veseli, ne întoarcem de unde am plecat. Mai prindem niște stânci fotogenice și dai bătaie până în poiana de sub Coloana Dorică, pe platou intermediar.

Acolo mâncăm și cinstim de la Cristi citire un Sauvignon Blanc, o guriță pentru fiecare, doar un căpăcel. E bun să ai așa ceva în bibliotecă. O fost bine, nu o fost, pentru că un păhărel de vin de onoare poate face la oboseală cât o sticlă. Poate da. Nu recomand actiunea in sine, Sauvignon-ul, da.

/Coltarul/ocolasul_mare__coloana_dorica_si_platoul_ocolasului_mic2.jpg

Cristi și cu subsemnatul ne hotărâm să ne întoarcem în Iași, eu oricum mă întorceam dar trebuia să bag tare până în Durau ca să prind maxi taxi. Ceilalți se îndreaptă spre cabană Dochia, unii la cort, alții la cabană.Noi doi am hotărât să coborâm pe jgheabul Armenilor, în jur de ora 4.20 4.30.Înainte de a ne despărți de prieteni, tragem o privire asupra refugiului de deasupra Pietrei Armenilor, din poiană de la Coloană Dorică și-l găsim deschis cu oleacă de zăpadă înăuntru și cu o ușă care trebuie împinsă bine. Acesta-i un lucru bun că era deschis, e prima oară când îl găsim deschis și lucru fain era că l-am găsit și curat înăuntru.

O luăm la vale și ajung aproape de versantul mai abrupt dinspre Matura Vrăjitoarei la stânca care duce spre Vârful Ascuțit, am hotărât să o luăm mai înspre stânga. Fiind zăpadă mare ne-am pus rachetele dar la vale era tare greu, alunecam. Ne ținea pe deasupra zăpezii dar săniuța fuge. Așa că scoate rachetele pune înapoi colțarii.

Până la intersecția cu Polița lui Calistru și respectiv Brâul de sus al Ocolașului Mic cad o dată, mă duc 5 -10 m la vale dar mă opresc în piolet. Cristi e foarte încântat de jgheabul/hornul de lângă Matura Vrăjitoarei, hornul Armenilor sau cum s-o numi.

Nu credea că poate fi așa hard în Ceahlău.

Încercam să coborâm mai mult prin stânga pentru că prin dreapta pe jgheabul de lângă perete, erau placi cu crusta nu prea prietenoase ce coborau din Hornul Armenilor.

Pe la 5.40 suntem sus pe polița lui Calistru și acolo prindem culorile asfințitului.

Apoi cu grijă coborâm ușor tot la intersecție, fereastra aceea din stânca de pe jgheab era acoperită și acolo trebuia grijă, o luăm pe firul jgheabului dar plin de doborâturi, plin e puțin spus.

Încercam să le ocolim dar unde era liber era mai abrupt.

Intenția noastră a fost să coborâm pe jgheab la vale, o luăm ușor dar din păcate mă mai duc de vreo două ori la vale, erau locuri cu zăpadă foarte mare în care te afundai, erau locuri cu gheață și crusta sau locuri cu foarte puțină zăpadă și intră pioletul în pământul înghețat.Ultima căzătură mă propulsează 10 metri într-o doborâtura și mă lovesc la tibie.Eram și obosit și deja era semiîntuneric. Încep să mă enervez că nu merge treaba cum ar trebui să meargă.

Hotărâm să nu coborâm pe firul văii pe pârâul Maicilor datorită doborâturilor și mari și mici. O luăm în dreaptă spre Poiana Maicilor care încă se mai vedea în acel semiîntuneric, aprindem frontalele și în 5 minute e noapte în toată regula. Traversăm încă un jgheab, mă mai împiedic de vreo două patru ori de crengi și Cristi se uită și vedem că un colțar e lipsa, mi-a sărit din picior. Ce naiba să cauți în plină noapte. Cu siguranță mi-a sărit la impactul cu bușteanul, sau la ultimele împiedicări dar fiind zăpadă mărișoara acolo nu l-am văzut și/sau simțit.Atunci când am scos piciorul de sub buștean l-am scos greu într-o poziție tare ciudată și de sub niște crengi care parcă mă țineau în loc. Probabil că atunci l-am pierdut, dar fiind noapte nu mi-am dat seama imediat.

Nu l-am găsit, asta e să fim sănătoși, poate fac o tură în recuperarea colțarului.Mă enervez prea tare și am o oboseală care vine de la creier, parcă sunt sfârșit. Ne luăm după niște urme de capre negre care au mers în direcția Poienii Maicilor, cu siguranță la papat și adăpat. Apropo de papat mai bag și eu niscaiva cereale în mine și îmi revin oleacă din lene.

Apoi urmăm direcția spre poiană, destul de greu noaptea, cu foarte multe doborâturi și copăcei deși, maceta și alte bucurii. Cristi cade cu piciorul într-o capcană a zăpezii destul de mari și își sfâșie pantalonul tehnic cu colțarul. Mai aveam 20 de metri și eram pe traseul marcat. Oboseala parcă a dispărut.Pe la 19.40 eram pe traseul marcat și la 20.35 în Izvorul Muntelui la mașină.

Învățături:- Graba strica treaba, am fost neatent și pe jgheab și la ieșirile spre Poiana Maicilor.- Oboseala își spune cuvântul.- E mai importantă sănătatea decât orice altceva din lume.- Noaptea pe nemarcate cu doborâturi e nasol mai ales cu colțarii în picioare, trebuia la un moment dat să-i scot de tot.

Dar nu regret nimic mai ales că m-am simțit grozav în această tură alături de prieteni.

Așa că hai înapoi în Ceahlău să caut colțarul. După vreo lună și jumătate, zăpada e dusă, dar piticul de pe creier e prea mare, așa că hopa sus în maxi taxi Iași Bicaz la 6.00, ajung în Bicaz la 8.30, la 9.15 sunt Izvorul Muntelui. E o zi frumoasă de primăvară dar temperaturile sunt cam de vară, de iulie, august. Sau poate de iunie? Ei dar ăsta sunt alte povești, pe care sper să vi le spun data viitoare.

Marți, 14 mai 2013 - 21:32

felicia

Magnific Ceahlaul asta!

Miercuri, 15 mai 2013 - 07:51

senty

"...suntem toți pe traseul banda albastră spre Poiana Maicilor." Ma, nu minti poporul cu televizorul. Ia si corecteaza textul.
Legat de care e vf Ocolasul Mic si care e Vanturisul... pe unele schite (ce le ai si tu), asa e... deasupra Clailor e trecut Ocolasul Mic. Acolo e si o borna de beton. Fiind o abureala completa in ce am gasit, mi-am bagat picioarele in a "identifica" adevarul si am privit locul ca fiind "fara nume", de fapt are un nume: MUNTE Carpati.org

Miercuri, 15 mai 2013 - 08:21

claudiuiasi

Adevarat ai grait, Felicia!

Multam Marius, vedeam albastru in loc de rosu. Carpati.org Uitari. Bine Sauvignon ul o fost deschis, ala l-am nimerit.

Asa acolo e o borna de beton pe varf sau ce o fi fost. Ca si pe polita de deasupra Maturii Vrajitoarei, numai ca acolo sunt niste fieratanii in pamant, poate o fi fost o cruce, cine stie.

Asa e coane, e Munte cu M!

Miercuri, 15 mai 2013 - 08:57

vestale

Pai tu nu ti-ai dat seama Claudiu ca Muntele te mai vroia, de tot iti punea piedica Carpati.org tu fugi repede si faci ture de o singura zi, cu program strict. Ia sa mai mergem noi sa ne bucuram de el in tihna si in liniste, sa ne "ratacim" pe poteci nestiute! Dar tu, ii tot dai cu fuga, cum vrei si pe 29 iunie.
Intr-adevar de anul trecut am descoperit si eu un alt Ceahlau, o data cu parasirea marcajului si trebuie sa le multumesc celor care m-au dus pe acolo (se stiu ei); dar si evenimentele au demonstrat ca nu e pentru oricine, echipamentul si experienta sunt necesare.

Miercuri, 15 mai 2013 - 11:28

zentai

Bravo gashca!Asa-i cand ai coltarul inimos!
F.faine poze.Desi stiam de la tine toata tarasenia,tot mi-a placut sa citesc,ceea ce se cheama ca ai darul povestirii!
Sunt acuma atatea modele de coltari,ca ala nepierdut il poti atarna linistit de perete,spre bucuria privirii,ca simbol!

Inima buna si ture la max!

Miercuri, 15 mai 2013 - 15:02

cchivu

Tot respectul pentru tura si pentru invatamintele pe care le-ai impartasit. Cum e o vorba din popor, omu cat traieste-nvata. Asteptam partea a doua, speram, ”regasirea” Carpati.org numa bine! Carpati.org

Miercuri, 15 mai 2013 - 15:34

Va multumesc, prieteni.

Florin, exista timp pentru toate si sper sa ma ajute Cel de Sus pentru acest toate. Inca nu fug repede.

Gabi, nu lucru' conteaza, asa e cum spunea si Florin, ci chemarea de a mai veni.

Cristina, in partea doua voi gasi altceva. Regasirea e de fiecare data cand urc in muntele meu drag.

Miercuri, 15 mai 2013 - 21:11

odin

Frumos muntele asta Carpati.org

Joi, 16 mai 2013 - 00:31

claudiuiasi

Din toate punctele de vedere, multumesc Mihai.