Septembrie 2020

Octombrie 2020

Tura cu adrenalina prin Retezat (Muntii Retezat)

Pentru luna Octombrie 2015 planuim o tura in masivul Retezat . Participanti : Virgil , Ion , Dan (fratele lui Virgil) si subsemnatul. Iau legatura cu Victor din Ohaba , care face transporturi cu microbuzul pana la Carnic si stabilim pe 23 Oct. ca vom sosi de la Craiova. Suntem asteptati dimineata la tren si , contra sumei de 20 lei/pers , ne duce la Carnic .           Prima oprire la cascada Lolaia

Ajungem relativ repede la casutele de pe langa fosta cabana Pietrele. Observ o noua casuta Salvamont ... parca nu era acum 2 ani! Mancam putin si plecam pe traseul triunghi albastru spre Saua Retezat./jurnal/pict5274.jpg/jurnal/pict5270.jpg

Urmand traseul prin padure , incet incet iesim spre pragurile glaciare ./jurnal/pict5279.jpg

Dupa ce ne apropiem de Bordulet , Dan imi povesteste cum schia el pe aici cu multi ani in urma. Pe partea dreapta urmarim frumoasa culme Lolaia , pe unde exista un alt traseu. /jurnal/pict5280.jpg

Mai urcam ceva si , dupa o jumatate de ora ajungem la lacul Stanisoara...

De aici trebuie facuta o aprovizionare cu apa deoarece nu vom mai avea decat la lacul Bucura ./jurnal/pict5308.jpg/jurnal/pict5295.jpg

De aici incepe o zona mai aspra , o poteca in zig-zag pe langa Hornul Mare. /jurnal/pict5316.jpg/jurnal/pict5300.jpg

Urcarea in Saua Retezatului la 2251 m este destul de solicitanta, cu un rucsac mai greu...altfel , nu ar fi probleme. /jurnal/pict5318.jpg/jurnal/pict5324.jpg

Ajungem in Saua Retezatului , se simte un vant de creasta si cautam repede cu privirea un adapost dar si privelisti minunate , pe care le gasim in toate partile. Lasam rucsacii jos si Ion spune ca el nu mai merge la varf ( "Foarte bine !" zic eu "Hai ca venim repede." si o tulim spre varf). Blocuri mari de stanci de urcat , echilibristica pe ele, faci cam 45 min pana pe vf. Retezat. /jurnal/pict5330.jpg/jurnal/pict5332.jpg

Cand ne intoarcem , varu' Ion isi varsa focul pe mine , ca el a inghetat etc etc . Incepe sa se lase seara, este aproximativ ora 18. /jurnal/pict5338.jpg

Un apus superb .../jurnal/pict5337.jpg

Urmam traseul banda galbena si incet incet aprindem frontalele. Pana la Vf. Bucura I avem parte de ceva cabluri , catarare , adrenalina curata. Ion imi trage vreo doua injuraturi , ca din cauza mea am intarziat atat. Iese luna si lumineaza ca un reflector, niciodata nu am fost impresionat de lumina lunii ca in clipele acelea. In sfarsit ... reusim sa facem stanga , urmand traseul si incepem coborarea spre lacul Bucura, deasupra frumoaselor lacuri Florica , Viorica si Ana. Probabil , zarindu-ne , ni se fac semne de la ref salvamont Bucura. Ajungem la ora 21. Masa si somn . /jurnal/pict5347.jpg

Dimineata, dupa micul dejun, ne pregatim si continuam traseul spre Cab Buta (cruce rosie). /jurnal/pict5351.jpg/jurnal/pict5361.jpg

Ajungem si la ref din Poiana Pelegii , foarte bun , este al salvamontului dar cred ca iarna poti fii gazduit. /jurnal/pict5363.jpg/jurnal/pict5365.jpg/jurnal/pict5375.jpg

Trecem puntea si ajungem in parcarea unde se poate ajunge cu masina . Incepem urcusul prin padure si in curand vom ajunge in Saua Plaiului mic. /jurnal/pict5379.jpg

Admiram si culmea Slaveiului in toata splendoarea ei . /jurnal/pict5386.jpg/jurnal/pict5382.jpg

Ajungem in curand la Cab Buta. Pe aici nu este nimeni ... /jurnal/pict5388.jpg

De la cabana , dupa un pranz mai lenevit , plecam spre culmea Piule Plesa , traseu banda galbena si cerc galben . Ele sunt comune pana la un punct, Traseul ocoleste o stana in apropierea cabanei, apoi , pe o curba de nivel trecem pe o caldare ierboasa, Buta mica si apoi intr-un urcus moderat, ne scoate spre gol alpin . /jurnal/pict5397.jpg

Traseul urca pe o brana si ajungem in locul numit Fata Portii Gurganutui . Acum , cand scriu acest jurnal , iau aceasta denumire din cartea lui Nae Popescu ("Muntii nostrii - Mtii Retezat"). Harta pe care am avut-o cu mine atunci (Dimap) nu prea m-a ajutat deoarece traseul banda galbena , pana in Saua Stanei din Scorota , urmarindu-l , ne-a scos mult in stanga Vf Piule. Nu face nimic , zic eu . Am avut o urcare de la baza Gurganului de 45* pe partea stanga iar pe celalalt canion , cerc galben , era cel corect , care te ducea in Saua Scorotei (unde am campat intr-o tura organizata de Jonutz) /jurnal/pict5400.jpg/jurnal/pict5401.jpg

Din creasta mai facem 30 min pana pe Vf Piule (unde scrie Ion cu markerul) . Urmarim traseul banda galbena crezand ca va cobori in Saua Scorotei ( unindu-se cu cerc galben). Dar nu a fost asa . Practic se formeaza un Y din creasta , noi mergand pe cel din stanga, pana intr-un loc unde ne-am blocat. Aici recunosc , in partea cealalta adevarata Sa a Scorotei . Trebuie sa ne intoarcem . Virgil spune ca ne va prinde noaptea ca ieri seara , asa ca hai sa coboram pe aici. Le spun ca este periculos abruptul , stiinu-l din tura anterioara. Am coborat cu totii pana la urma cu mare grija. Pun acum o poza din tura de atunci , cam pe unde am coborat noi

Am apreciat foarte mult curajul lui Virgil. Am ajuns pe intuneric la stana , unde mai era un grup din Petrosani(era si un salvamontist cu ei). Am impartit bucataria , dormitoarele , si am baut un vin impreuna. Dimineata am coborat intr-o ora jumatate la drumul asfaltat./jurnal/pict5412.jpg/jurnal/pict5415.jpg/jurnal/pict5418.jpg

Va asigur ca sticla de langa Virgil nu a ramas acolo , ci in plasa lui Dan, care a ajuns in Lupeni.

Am mers apoi doua ore pana la capatul traseului microbuze (intersectia cu drumul spre Cheile Butii ).        /jurnal/pict5422.jpg

Ce frumos este Retezatul toamna, cand rugineste fagetul si mestecenii.

Pentru cei ce nu au ajuns in aceste locuri , recomand un traseu frumos , pe care l-am facut in tura amintita , plecare Casa Vanatoare Campusel, triunghi rosu , curmatura Gauroane , Piatra Iorgovanului, Albele , coborare Stana ,Cheile Scorotei. /jurnal/p1012621.jpg/jurnal/20140627_120653.jpg

O panorama frumoasa avem la NE , Varfurile Retezatul Central , Slaveiul , Peleaga, Papusa si mai spre E , Culmea Dracsanu.Retezatul este intr-adevar magnific si va asteapta!

Miercuri, 6 ianuarie 2016 - 13:31

lawr

Frumos traseu. In august planuiesc si eu 4-5 zile prin Retezat.