Aprilie 2024

Mai 2024

Varful Gropsoarele
Muntii Ciucas

Soparla si cartita dobrogeana! (Muntii Macin)

Hristos a Inviat!

Paste, sarbatoare crestineasca pe care o traim din plin dar parca si mai mult ne bucuram de zilele libere din aceasta perioada... Se formase o traditie sa mergem de Paste in zona Macinului la catarat, dar anul acesta Dunarea s-a intrecut pe sine in debit (?) iar trecerea ei a devenit imposibila. Ne-am reorientat rapid spre Cheile Dobrogei despre care eu doar auzisem. Dupa iarna lunga cam tipau palmele dupa stanca asa ca nerabdarea domina, chiar daca vremea nu se anunta tocmai buna.

Marian urma sa fie un fel de ghid al turei pentru ca stia zona destul de bine si pe sub pamant si pe deasupra.

Sambata 22 - 04 - 2006

Ne-am adunat doua masini cu galateni: Emilia, Diana, Liuba, Ciprian, Catalin, Marian, Ionut, Laurentiu si prietenii din Falticeni: Marius si Gabriela. Am burdusit portbagajele celor doua masini spre disperarea proprietarilor si ne-am urnit. Soarele isi facuse aparitia inca de dimineata dar campurile intinse, lipsite de copaci, nu pareau sa se bucure de el. Cei 180 km dintre Galati si satul Cheia i-am parcurs cam in 3 ore fara peripetii (eu am cam dormit). Campul s-a terminat brusc facandu-si aparitia peretii inaltuti din calcar si cu forme rotunjite. Ne-am aruncat pe iarba verde de la baza peretilor, am ales un loc pentru corturi chiar langa o surplomba si Traseul Alveolelor unde planuiam de o mansa. In chei eram noi si o alta masina, deci... liniste. A fost necesara o pauza de curatare a zonei... Dupa ce ochii s-au obisnuit cu verdele crud al ierbii, am inceput sa zarim si sticlele de plastic, hartiile si alte gunoaie care se ascundeau nu prea bine prin iarba, dupa stanci si foarte inventiv: in unele fisuri. Dar e rezervatie... de ce ne-ar pasa noua romanilor de ea?!

Ne-am instalat corturile, am mancat bine, am mers un pic in recunoastere descoperind traseele din zona, admirand stancasi formele neobisnuite care starnesc imaginatia (mai ales a lui Ionut). Izvorul dinspre satul Cheia a fost un loc bun de dus si potolire de sete.

Ne-am echipat cu hamuri, casti, corzi, mobile si ne-am deplasat usor (masa prea copioasa indemna la lene) spre unul din peretii de catarare. Marian a facut cap de coarda traseul Hornul Galben (IV+), pe mobile avand ca secund pe Ciprian; mai tarziu facand acelasi traseu si Marius, cap de coarda cu Ionut ca secund. Restul ne-am jucat in traseu punand o mansa. Ramonajul prin horn m-a scos putin din sarite dar fata finala mi-a readus zambetul. Ne-am incercat fortele si in traseul Tzatzichi (VI+) unde am avut parte de o bavareza pe cinste. Marius si Ionut s-au jucat si in Acul Nebun.

Am reusit sa atragem atentia unor "turisti" care exaltati probabil de ceea ce vedeau au inceput sa se catere "la liber" nemastiind apoi sa gaseasca drumul de intoarce spre sol...

Seara ne-am indreptat pasii, pe sub cerul instelat spre satul Cheia in cautare de "lumina". Ne-am intors fara, pentru ca biserica satului nu era sfintita si ca urmare nu a putut tine slujba de Paste, dar macar ne-am ales cu niste pasca si un cer si mai superb la intoarcere.

Duminica 23 - 04 - 2006

Dupa o noapte care exploda de manele si tipete de stadion "Uaaa Steaua...Hai Rapidu" (desi cei care faceu galagie erau doar o mana de oameni) ne-am trezit complet ametiti si cu o mare ciuda pe "fratii" nostri romani atat de lipsiti de bun simt. Apa rece de izvor m-a dezmortit complet iar trilurile pasarelelor m-a facut sa uit de toate. Masini incarcate cu oameni dornici de "aer liber" soseau spre chei, populand rapid zona. Muzici peste muzici, boxe pe masini, gratare si gunoaie.

Am ales alt perete de catarare. Marian a urcat cap traseul Cronos(IV+) avand ca secund pe Marius. Pe mansa lasata ne-am jucat cu totii in traseu. Apoi a fost facut traseul Hera (V-) de catre Marius. Un diedru superb. Cand l-am incercat si eu deja afara tuna iar ploaia ameninta sa vina. Doar Marius si Marian au apucat sa urce in mansa traseul IO (VI+) cand a inceput sa ploua puternic. Abia am avut timp sa ne retragem intr-o grota din apropiere. Vedeam cum dispar masinile una cate una si ma bucuram la gandul de liniste. Ploaia s-a oprit repede iar soarele s-a aratat si mai puternic zvantand totul...

Ajunsi langa corturi, ne-am dat in mansa pe traseul Alveolelor si variante, in timp ce Marian si Marius s-au urcat pe Non Pantha Rheii (V-, A2).

Au disparut multe pitoane din trasee!!!

A fost o vreme buna si pentru fotografiat. Am fost in largul meu printre floricele, gusteri si soparle. Am gasit chiar si o piele de sarpe... De pe varful stancilor totul capata parca alta forma. Se vedeau stancile de calcar cu alveolele si fisurile lor si incercam sa-mi imaginez marea care candva acoperise toate acestea. Cate un copacel iesit parca direct din stanca privea spre noi.

Seara am putut admira si mioarele care pasteau linistit. Un miel fatat de cateva ore incerca cu incapatanare sa stea in picioare pe langa mioara-mama grijulie.

Micul foc de tabara (in zona nu prea sunt lemne) ne-a indemnat la povesti. A urmat o noapte mult mai linistita si am reusit sa adormim in triluri de pasarele.

Luni 24 - 04 - 2006

Asa cum imi doream foarte mult, imediat dupa strangerea corturilor si o mica gustarica de cozonac si oua, ne-am urcat in masini si am fugit spre Gura Dobrogei (in apropierea comunei Limanu). Marian avea de gand sa ne impartaseasca multe din pasiunea lui pentru speologie, iar eu nu doream sa ratez sansa asta!

Desi zona protejata si pe alocuri fusese arat sa nu se mai intre cu masinile, oamenii reusisera sa patrunda in padure. Astfel ca si aici muzica, gratarele si gunoaiele erau la ele acasa. Ma simteam atat de neputincioasa...

Ne-am echipat cu cele mai jalnice haine (fuseseram instiintati ca o sa ne cam murdarim) cu casti si frontale si l-am urmat pe Marian care, de altfel, avea si lampa cu carbit si cunoastea zona. Aratam cu totii ca niste mineri, dar mai curatei si foarte veseli... eram tare haiosi si deloc in ton cu ceilalti "turisti".

Am inceput sa urcam spre pestera Liliecilor (480 m). In zona mai sunt pestera La Adam si Limanu.

In pestera totul era umed, alunecos, in intuneric si racoare. Pe alocuri erau mici gropi ramase in urma sapaturilor arheologice. Aici candva s-a locuit. Imediat m-am uitat dupa desene de demult, pe peretii pesterilor. N-am reusit sa vad decat niste mesaje contemporane pline de "dragoste" scrijelite cu multa inconstienta...Sper sa nu le descifreze urmasii nostrii!

Pe masura ce inaintam, peretii ba se ingustau, ba tavanul era prea jos si trebuia sa aplicam mersul piticului. Marian ne-a facut atenti la diversele formatiuni: pielea de leopard, o spirala mare sapata de jos in sus pe vremea cand pestera era activa...Am gasit si un banc de coart superb, pacat ca era ciobit pe margini de cei care probabil dorisera un suvenir.

Am ajuns intr-o sala unde se auzeau tipete de lilieci. Am facut cu totii liniste si am zarit o colonie intreaga intr-un colt. Am inceput sa cautam un culoar de inaintare dar dupa cateva incercari nereusite am inceput sa facem o scurta catarare direct prin guano umed ceea ce ne facea sa strambam din nas si sa alunecam. Din cand in cand ne mai zbura si cate un liliac desupra capului. Era chiar palpitant dar nu era nimic pe langa ce urma.

Ne-am trezit in fata unei coborari ce se termina cu un culuar foarte jos, dar din fericire destul de lat. Multi se intrabau daca e posibil sa trecem pe acolo dar fiecare reusea sa inainteze cand ii venea randul, deai nu fara cateva comentarii care sa-l cam puna pe ganduri pe urmatorul. Dar trecerea a fost chiar frumoasa, la lumina frontalei, uitand total sa-mi feresc hainele de pamantul umed. Ajunsi intr-o sala in care stateam cu totii in capul oaselor, Marian a avut ideea sa stingem orice sursa de lumina si sa incetam orice zgomot...A fost... divin de liniste. Intunericul m-a cam pus pe ganduri...

Am reinceput inaintarea dar parea sa nu mai existe continuare. Urma de fapt partea cea mai palpitanta a zilei: un culuar prin care incapea doar o persoana, deci si foarte jos si stramt, in care intrai si nu aveai idee ce urmeaza. Am inaintat taras pe coate, si parca nu era deajuns ca abia ma miscam, culoarul mai facea si o cotitura la stanga, unde m-am contorsionat nitel si am reinceput miscarea din coate. Trecusem si testul cartitei!

De aici am mai facut o scurta coborare unde ne-am ingramadit cu totii pe o bucatica de loc dand pamant peste Marius care plecase mai in adanc. Pana acum mersesem in spirala. Am facut o poza de grup cu mainile pline de nu mai stiam nici noi ce... si am facut o intoarcere la fel de spiralata spre iesire.

Dupa doua ore pe sub pamant si parcurgand cam 80% din pestera, am vazut lumina soarelui.

Afara din pestera, ne-am amuzat teribil unii de altii. Eram atat de murdari incat, cativa turisti curatei, care tocmai doreau sa intre in pestera ne priveau cu uimire si dadeau semne de retragere. :))

Asta a fost tura noastra: o combinatie superba intre stilul soparla si cartita pe meleaguri dobrogene.

VA ROG, DACA MERGETI PE ACOLO, MUZICA INCET, MASINA LA STRADA, GUNOAILE ACASA SI EDUCATI-I SI PE FRATII NOSTRII...

Joi, 1 martie 2007 - 00:45

adrias

Esti o adevarata enciclopedie, catarare, speologie, si mai stiu eu ceteva aptitudini si inclinatii.Sunt curios ce va urmaCarpati.org).Dar pana acum esti coolCarpati.org

Joi, 1 martie 2007 - 20:49

sesama

Hm...chiar nu! Cochetez cu toate. Sunt doar om de week-end.
Multumesc! Carpati.org

Vineri, 2 martie 2007 - 09:41

mike

Tura de tip 2 in 1 Carpati.org. Importanta e doar placerea descoperirii si zilele scurse scaldandu-te ca pestele in apa....in munti evidentCarpati.org

Vineri, 2 martie 2007 - 10:58

Deblocari usi Bucuresti | GetaMap.org | Maps from all over the world | ro | fr | es | de | Calculator distante