Iunie 2021

Iulie 2021

Saua Batrana
Muntii Bucegi

Soare, Zambete si Muchii – Creasta Vartopel-Arpasel (Muntii Fagarasului)

Atentie!!! Acest jurnal cuprinde descrierea unui traseu alpin, nemarcat, destinat numai persoanelor care detin si cunosc temeinic utilizarea echipamentului specific. Jurnalul conține doar opiniile personale ale autorului și nu este un ghid!

De vreo doua saptamani tot urmaresc insistent prognoza pentru Fagaras in speranta ca voi prinde o fereastra de vreme buna. Aveam o restanta de acum o luna cand, impreuna cu Dan, ne propuseseram sa facem Muchia Fierastrau si Creasta Vartopel-Arpasel, cea de-a doua ramanand la nivelul de tentativa. Deee...dupa o anumita varsta e greu sa legi doua zile consecutive!

Dupa cum urma sa vedem a fost insa tot raul spre bine, Fortuna rezervandu-ne o tura pe cinste, asa ca pentru Eugen care nu mai fusese in Fagaras de ani buni. Se anunta o saptamana cu vreme insorita, un lucru bun, caci pe creste se asezase deja o pudra alba. Dau doua telefoane si ce sa vezi?! Refacem ,,dream team-ul’’ - Dan, Eugen si subsemnatul. Stabilim sa urcam vineri, 23 Octombrie, tragand speranta ca stanca va apuca sa se usuce.

Joi dupa-amiaza ne intalnim la Pitesti, sarim intr-o masina si o luam la deal pe Transfagarasan. De data asta il gasim pustiu, rutina drumului fiind perturbata doar de doi ,,adolescenti dolofani’’ care zburda in lumina farurilor. Savuram momentul si ne continua drumul, sperand ca rotofeii sa nu fi aderat deja la tagma ursilor cersetori.

Innoptam la Cabana Capra iar a doua zi la 7.20 intram pe traseul marcat cu triunghi galben, directia Fereastra Zmeilor.

Urcam cu spor pe drumul forestier ce duce spre fosta stana din Caldarea Fundul Caprei, avand in prim plan obiectivul zilei.

Usor, usor, crestele incep sa se aprinda mangaiate de primele raze de soare, promintand o zi superba de toamna tarzie.

Fetele nordice inca mai pastreaza semne ale primei fulguieli din urma cu o saptamana.

Intr-o ora ajungem la refugiu, iar de aici si pana in Fereastra mai punem pe ceas inca 15 minute, timp bun, zicem noi, avand in vedere ca am zabovit un pic si pentru poze, vrajiti de maretia Fagarasului.

Cu zambetul pe buze inainte de a parasi marcajul, mai putin Dan care face pe sobrul, oare sa fie ingrijorat?!

De aici ne abatem ascendent spre vest urmarind o vaga poteca, pe trepte de iarba pana sus pe un tapsan inierbat ce precede intrarea in Creasta Vartopel. Facem o pauza de vreo 20 de minute ciugulim ceva, ne echipam si cum calatorului ii sade bine cu drumul intram oficial pe Creasta Vartopel cotata 1B.

Eugen la debutul crestei:

Creasta, o inlantuire de tancuri ce se catara sau se ocololesc pe fete de iarba, nu pune probleme tehnice numai ca cele cateva pete de zapada ne ascut simturile si ne incordeaza atentia, expunerea fiind semnificativa, spre nord Caldarea Vartopel, iar spre sud Caldarea Fundul Caprei. Folosirea corzii este imperios indicata daca ai probleme cu psihicul si nu stai bine pe picioare.

Portiunea de creasta parcursa:

/Vartopel/img_20201023_093339.jpg /Vartopel/20201023_092646_tel.jpg

Coboram pe partea nordica in saua ce precede Turnul Vartopel, nu fara emotii, totul fiind inghetat, cu ceva urme de zapada. Traversam o mica custura, iesim la soare unde treptele de iarba devin prietenoase

si dupa o urcare abrupta care nu pune probleme ajungem in cel mai inalt punct al crestei, Turnul Vartopel - 2385 de metri.

Celebrele Urechi de Iepure si Muchia Albota ni se dezvaluie in toata splendoarea lor.

Al doilea segment al traseului, Creasta Arpasel cu Urechile de Iepure:

Muchia Albota:

Tragem cateva cadre si cautam cu privirea punctul de rapel spre Saua Vartopel. Cobor 2-3 metri spre nord si pe mana stanga gasesc un piton cu inel prevazut cu o veriga rapida, pregatesc rapelul si ne dam jos oblic, spre nord, cam 10 metri pana in Saua Vartopel. De aici, spre sud, se contureaza o poteca de retragere pe un valcel ce te scoate in traseul marcat cu banda rosie.

Valcelul vazut de pe Varful Fantana:

Traseul nostru continua cu o catarare aeriana de aproximativ 5 metri, dar generoasa in prize, pana pe Varful Fantana, de unde coboram pe un imas alpin, loc din care se desprinde spe nord salbatica Muchie Albota.

Varful Fantana vazut din Saua Vartopel:

Dan pe Varful Fantana, in spate Turnu Vartopel:

Apare si Eugen:

Ratam poteca ce coboara un pic spre sud fiind atrasi de o platforma de beton cu cateva bucati de fier beton contorsionate infipte in ea, situata in cel mai inalt punct al pajistii – Varful lui Adam. Devierea ne rasplateste cu un peisaj parca desprins din alta galaxie, tot peretele nordic al Crestei Arpaselului pudrat cu zapada se deschide in fata noastra.

Peretele nordic al Crestei Arpaselului; pe fundal, in stanga Varful Capra, iar in dreapta Varful Vanatarea lui Buteanu:

Placa de pe Varful lui Adam; in spate de la dreapta spre stanga : Turnul Vartopel, Saua Vartopel, Varful Fantana, iar spre stanga se desprinde Muchia Albota:

Nu ne mai intoarcem sa abordam hatasul ce se desprinde cam la 30 metri inainte de varful lui Adam si coboram abrupt spre stanga pe o fata de iarba pana in poteca ce trece pe langa un semet ac de piatra, Santinela Arpaselului. Ne aflam deja pe Creasta Arpaselului cotatie 3A.

Lasam acul in dreapta, admirandu-i verticalitatea si urmarim poteca ce ne conduce cuminte pana la baza Urechii Estice intr-o mica sa.

Santinela Arpaselului si Urechea Estica:

Catararea pe Urechea Estica debuteaza cu o fata spalata, inclinata, de cca 3 metri pe care identificam 2 pitoane. Decidem sa ne asiguram cu toate ca stanca uscata, ca urmare a orientarii sudice a fetei, face catararea sa para floare la ureche. Pleaca Eugen, ascendent stanga, asigurand la cele doua pitoane, ne spune ceva de dulce pentru ca am lasat friendurile la masina (sunt convins ca nu simte nevoia de o asigurare in plus, dar locul se preteaza la un mic antrenament de amplasare a mobilelor). Dupa cel de-al doilea piton se orienteaza spre dreapta pe niste lespezi de gresie pana in motul urechii unde regrupeaza la o bucata de cordelina (probabil statia de rapel in sensul de la vest la est). Venim si noi rapid, gata am rezolvat cea mai dificila catarare a zilei!!!

Eugen filandu-l pe Dan:

Din varf un cablu de sarma ne conduce spre stanga pana pe un prag ingust unde gasim lantul de rapel prevazut cu veriga rapida si ancorat cu 2 spituri. De aici urmeaza 15 metri verticali pana in Spintecatura Iepurelui.

Rapelul vertical vazut din Spintecatura:

Eugen coboara usurel incercand sa identifice asigurarile pt urcarea in sens invers ( observa doua spituri noi):

Urechea Vestica o abordam fara sa mai folosim coarda, pe partea stanga, catarand niste lespezi destul de instabile si friabile, zona ce necesita o atentie sporita si testarea fiecarei prize. Se poate aborda si pe partea dreapta unde aproape de varf este un cablu de sarma.

Urechea Vestica:

De pe Urechea Vestica dam doua rapeluri de vreo 20 metri fiecare, primul usor orientat sudic, al doilea pe linia crestei, destul de ciudatel, cu o portiune verticala de 10 metri urmata de o zona orizontala si inca o coborare scurta cam de 4 metri (ambele statii de rapel au lant de otel cu veriga rapida ancorat la spituri).

Pregatirea primului rapel de pe Urechea Vestica:

Eugen exersand procedeul Dulfer pe finalul celui de-al doilea rapel de pe Urechea Vestica (asa e cand ai patalamaua de ghid, tre’ sa le stii pe toate!):

Odata terminat rapelul, ne orientam spre vest urmarind linia crestei. Trecem de Saua de Mijloc, facem putina echilibristica pe cateva tancuri ce troneaza deasupra Caldarii Arpaselului, altele le fentam pe fetele sudice si dupa vreo 3 ore si un sfert de la intrarea pe creasta ajungem pe Varful Portita. Pe aceasta portiune Eugen a observat un singur piton intr-o zona tare aeriana, eu si Dan cascand mai mult gura decat ochii.

Portiunea de creasta intre Urechea Vestica si Varful Portita:

De aici urmeaza ponegritul rapel de aproximativ 45 metri pana in Portita Arpaselului, celebru pentru dificultatea in a descoperi cele doua statii intermediare si pentru manevrele dificile de coarda. Recunosc ca m-am documentat un pic pentru el, preferand varianta cu trei rapeluri, exista si varianta cu doua (o singura regrupare in statia veche de sub surplomba). Informatia care a facut ca tura sa mearga struna de la un capat la altul am luat-o dintr-un jurnal de pe Carpati din 2011 scris de Ciobanu Marius (Senty), tin sa-i multumesc pe aceasta cale.

Statia (clasicul lant cu doua spituri), situata pe o platforma confortabila, are orientare sudica. Coborarea nu trebuie facuta pe linia lantului, ci foarte putin spre dreapta (nord) cum stai cu spatele la statie, undeva la ora 1, cum bine zice Senty. O bucata de pamant, bine batatorita de atatia bocanci, pare a fi singurul reper ce iti sugereaza directia corecta.

Revenind la rapelul nostru, mai ramanea sa stabilim cine debuteaza pe prima si cea mai dificila lungime din punct de vedere al orientarii. Se incumeta Dan, avand in vedere ca nu-i lipsesc scaritele de urcare pe coarda si tot isi dorea sa le incerce de ceva timp.

Ii dam lui Dan un walky-talky in caz ca nu ne-am putea auzi si incepe coborarea peste muchie. Dupa vreo 10 metri anunta ca a regrupat, directia aleasa fiind perfecta.

Primul rapel de pe Varful Portita:

/Vartopel/screenshot_20201025_085243_com.huawei.himovie.overseas__2_.jpg

Coboram si noi. Reguparea, acelasi lant cu doua spituri, este pe o branita destul de incomoda pentru trei persoane. Urmeaza al doilea rapel de cca 15 metri peste o surplomba, pe linia lantului, pana la o noua regrupare unde ne insiram ca vrabiile pe gard. In coborare imediat sub surplomba am vazut vechile statii. Ultimul rapel, de vreo 20 metri, ne coboara pana in Portita Arpaselului.

Al doilea rapel de pe Varful Portitei:

A doua regrupare si surplomba sub care se gasesc vechile statii:

Eu in a doua regrupare:

Eugen pe ultimul rapel de pe Varful Portita:

Dan, la fel cum a deschis, inchide recitalul rapelurilor fiind rasplatit cu o poza memorabila:

Din pacate pentru Dan, rapelul a mers ,,brici’’ neavand sansa de a testa scaritele. Mentionez ca toate cele trei rapeluri au fost facute dirijat, fara sa aruncam coarda. Nu am intampinat dificultati in recuperarea corzii.

Ne felicitam pentru reusita si ii dam la vale pe valcelul plin de grohotis, insotiti de un fluturas de stanca, pana in poteca marcata.

Echipa ,,soc’’ la finalul turei:

Eheee...si acum incepe reala problema, cum ajungem la masina fara sa mai urcam pana in Fereastra Zmeilor?! Eugen rade un pic de noi in timp ce surprinde pe filmare momentul in care eu si Dan dezbatem un important exercitiu de orientare. Discutia are totusi efect si reusim sa rezolvam exercitiul, caci pana sa incepem urcarea spre Fereastra prindem spre sud un picior inierbat ce ne scoate pe triunghi galben in apropierea forestierului.

O ultima privire spre crestele ce impung albastrul cerului:

Dupa 8 ore de colindat printr un Fagaras pustiu, care astazi ne-a rasplatit cu privelisti de vis, ajungem la masina. Urmeaza lungul drum spre casa gandindu-ne la reeditarea turei in sens invers.

Echipament necesar: casca, ham, semicoarda de 60 m (e de ajuns si cea de 50 m), 2-3 carabiniere cu filet, zelb, dispozitiv de filat pentru fiecare participant. Referitor la asigurari, noi am intins coarda doar la urcarea pe Urechea Estica unde am folosit doua bucle echipate (am avut la noi 6 bucle echipate, erau bune si doua frienduri de dimensiuni mici). Pe celelalte portiuni se poate asigura la tancuri folosind bucle de cordelina sau anouri lungi.

Marți, 27 octombrie 2020 - 20:21
Afisari: 785

markbv

Bravo doctore!
Felicitări echipei pentru parcurgere, iar ție și pentru jurnal!

Ture faine în continuare.

Miercuri, 28 octombrie 2020 - 08:13

baumwolle

Felicitări pentru traseu!

Din vârful Portița, cu o coardă de 60m, se pot face două rapeluri până în strunga de dedesubt: unul până pe pragul cu lanț și ancore, și unul de 30m până jos. Este cel puțin o potecă ciobănească care scutește urcușul spre Fereastră, și poate fi urmată fără bătăi de cap pe lumină.

Miercuri, 28 octombrie 2020 - 09:39

victoranica

Bravo ma !

Am fost anul trecut in aceeasi perioada ca voi si am prins 12 C ziua, soare si fara pic de vant. Mai ceva ca vara.
Noi atunci am coborat pe valcelul in care te scoate ultimul rapel, cel lung, de 55 m. De acolo am iesit in poteca marcata mai jos.

Poate faceti doua echipe la parcurgerea in sens opus Carpati.org

Felicitari pentru jurnal ! Inchegat, bogat in amanunte, bine scris. Un model pentru altii ! (l-as aminti aici si pe markbv , care scrie fain despre nemarcate)

Miercuri, 28 octombrie 2020 - 09:58

robert84

Multumesc Marius, tu ai fos cel care a aprins dorinta pt muchiile din Fagaras!

Victor, iti multumesc pt cuvintele frumoase! Ne pregatim pt vara viitoare, sanatosi sa fim!

Andrei, nu sunt convins ca de la prima regrupare cu lant se poate ajunge pana in strunga (primul rapel nu are mai mult de 10 m). Statia de sub surplomba ( asta presupunand o singura regrupare) nu este cu lant, este o statie veche cu pitoane. Cred insa ca stiind directia de rapel, se poate ajunge dintr o bucata pana in a doua statie cu lant, suntand astfel prima regrupare.

Miercuri, 28 octombrie 2020 - 12:44

baumwolle

Regruparea de care spui este necesară doar dacă se utilizează o coardă de 50m; cu 60, ajungi până jos de la prima regrupare cu lanț. E testat. Carpati.org

Miercuri, 28 octombrie 2020 - 12:48

robert84

Bun!!! Multumesc pentru pont!

Miercuri, 28 octombrie 2020 - 12:54

cos77

Felicitari domnilor!

Un traseu frumos si o descriere pe masura.

Ture faine!

Miercuri, 28 octombrie 2020 - 20:42

senty

Ce dor mi sa facut de acest traseu...
Ma bucur ca informatiile au fost utile si ati adus altele noi!
Felicitari.

Miercuri, 28 octombrie 2020 - 23:26

robert84

Multumesc Cosmin, ture faine si tie!

Senty, iti multumesc inca o data!

Joi, 29 octombrie 2020 - 07:13

horjeaeugen

Bravo "Dottore"!
Nici nu s-au uscat hainele de plimbare pe culmea de rufe ca talentul scriitoricesc te chinuia ca durerea de masele. Trebuia drenat intr-un fel.
A fost TARE PLACUTA PLIMBAREA!
Trebuie repetata...DAR IN SENS INVERS.
Bag seama ca doritori sunt :-)).

Joi, 29 octombrie 2020 - 07:49

robert84

Sa stii! Ma tacanea de cum m am trezit dimineata. La cat de faina a fost iesirea merita sa fie imortalizata!

Ma bucur tare mult ca te a prins Fagarasul! O facem, neaparat, o punem pe wishlist ul de anul viitor.

Joi, 29 octombrie 2020 - 12:27

yo6pnc

Felicitari.
Veriga rapida de sub vf Vartopel e a mea Carpati.org
Am facut traseul cu un prieten, in 10 octombrie, dar din cauza cetii groase si al umezelii de pe stanci, aluneca foarte tare, si am fost nevoiti sa renuntam, si ne-am retras din saua Vartopel, dupa rapelul de pe vf Vartopel. Doua fete si un ghid au renuntat de la urcarea pe Urechea Iepurii estice, pur si simplu nu au putut urca din cauza alunecarii. S-au intors si ni s-au alaturat noua. Nici coborarea pe valcelul din saua Vartopel pana in caldarea Caprei n-a fost simpla.
Ramane pe lista.
Mi-a stat in cap reluarea cam in perioada cand ati fost si voi pentru ca au fost cateva zile foarte faine si senine, dar deja era Transfagarasul inchis si din nord e mai greu de ajuns sus.
Parcurgerea in timpul iernii cum ii? Carpati.org
Sau macar o Custura Saratii... Carpati.org

Joi, 29 octombrie 2020 - 14:33

Multumesc Tibi!

E timp, nu cred ca iarna e tocmai placut pe acolo!

Joi, 29 octombrie 2020 - 20:11

bogdan.t

Zuper! O singura data am facut traseul si, citind jurnalul tau, mi s-a facut un dor nebun Carpati.org Brava!

Duminică, 1 noiembrie 2020 - 10:31

Multumesc Bogdan!

Duminică, 1 noiembrie 2020 - 18:45

urlea2002

Trei, Doamne, si toti trei...Carpati.org
Nu o fi asa tehnic ca traseele voastre din Bucegi dar trebuie sa recunosti ca Fagarasul e Fagaras!

Felicitari echipei! Calde salutari tuturor!

Miercuri, 4 noiembrie 2020 - 18:27

Salutare, Cristi! Multumim!

Da, ce sa zic, Fagarasul are ceva aparte! Am mai pus pe lista cate ceva pentru anul viitor.