Februarie 2024

Martie 2024

Varful Carja
Muntii Parang

Refugiul Agatat - Parangul Mare ruta alternativa (Muntii Parang)

Perioada: 17-19 oct

Traseu: Timisoara – Petrosani – Cabana Groaba Seaca – Refugiul Agatat – Lacul Mandra - vf Parangul Mare

Participanti: Cipri (subsemnatul), Cristi (aka Bubu) si Cristi (aka Doja)

Vineri, 17 octombrie

Pe o vreme rea, plecam din Timisoara cu masina la ora 8 dimineata, in speranta de a ajunge cat mai repede la munte. Trecem prin Recas, ca sa mai luam un coechipier si alegem drumul spre Petrosani prin Deva, optiune care se dovedeste neinspirata dupa cele aproximativ 5 ore facute pe drum. Cu tot cu timpul pierdut in Deva si cu cumparatul mancarii, ajungem la Cabana Groapa Seaca pe la ora 17. Nenea care se ocupa cu cabana (nu proprietarul) ne lasa sa parcam masina in curte pentru o taxa de 5 RON / 24 ore. Ne echipam si plecam pe traseu la ora 17.30. Am mai facut acelasi traseu in noiembrie 2007, si de data asta drumul forestier mi se pare mai putin plictisitor si mai scurt… probabil ca l-am parcurs acum intr-un ritm mai alert.

In padure ne prinde intunericul, ceea ce cam taie din avantul celor 2 Cristi, dar ne orientam la lumina lanternelor. Ma felicit pentru proaspata achizitie a unei frontale Petzl Tikka XP; isi face treaba foarte bine si ma descurc usor prin padure. Tot traseul prin noapte pana la refugiu a fost parcurs in etape de genul: ma duc inainte sa caut marcajul, apoi ma intorc dupa colegi, care aveau lanterne slabe.

Ajungem la refugiu si ne bucuram ca suntem singurii ocupanti, asa ca ne putem desfasura in voie. Mancam, si ne “tratam” cu niste vin fiert la primus, productie Cramele Recas 2008.

Cand ne putem sa dormim si stingem luminile, ceilalti ocupanti ai refugiului incep sa isi faca simtita prezenta: cativa soricei (nu am reusit sa stabilim numarul exact), care incep sa patruleze.

Sambata, 18 octombrie

Am facut greseala sa lasam ciocolata in rucsacul asezat pe jos, si dimineata am gasit-o roasa…. era Africana cu cocos, una dintre preferatele mele, asa ca m-am ofticat si am inceput vanatoarea. Deznodamantul a fost lipsit de success, pt ca in timpul zilei, soarecii nu erau de gasit.

Jnepeni la urcarea dinspre refugiu

Pe la ora 9 plecam pe traseu, cu scopul de a ajunge pe Parangul Mare. Trecem pe langa steiul din poiana de sub stana Rosiile, si facem o pauza la stana. Stana este, de fapt, un adapost rudimentar cladit din piatra si acoperit cu tabla unui avion prabusit cu mult timp in urma, si ale carui resturi sunt imprastiate in toata caldarea.

Steiul din poiana de sub stana Rosiile.

Stana Rosiile.

Homeless la stana :))

De aici avem de luat o decizie: ce traseu sa urmam spre Parangul Mare?

In noiembrie 2007, pe zapada, am incercat sa urcam pe traseul Punct Rosu care merge pe langa lacurile Lung, Rosiile si Mandra si urca in Saua Gruiu. Portiunea de urcare spre Saua Gruiu este abrupta si pe zapada, in lipsa macar a pioletului (cand e inghetata si a coltarilor) este foarte dificila.

Lacul Zanoaga Stanei

Ne-am documentat acum despre un alt traseu care urca drept de la Stana Rosiile si apoi urmeaza peretele din dreapta al caldarii, urcand in Muchia Slivei spre varful Slivei si Gemanarea, apoi spre Parangul Mare. Acest traseu nu este marcat, dar urmeaza o poteca ciobaneasca (numita Poteca Magarului) marcata din loc in loc cu momai. Poteca este bine conturata si pe vreme buna nu pune nici o problema de orientare.

Alegem, totusi, traseul marcat, cu speranta ca va fi mai usor de urcat acum, cand nu era zapada.

O remarca despre marcaj. In unele locuri marcajul duce prin zone mai dificile, care se pot ocoli prin urcusuri mai domoale la doar 20-30 metri distanta. Exemplu: urcarea marcata pe langa aceasta stanca, pe pietre mari, poate fi evitata urcant pe poteca ce le ocoloeste.

Portiune mai dificila, care poate fi ocolita

Lacul Lung

Lacul Rosiile

Aici se termina lumea...

Bubu renunta sa mai urce si ne asteapta la lacul Rosiile, nefiind obisnuit cu altitudinea si cu efortul sustinut. Continui doar cu Doja pana la Mandra. Aici dam jos un rand de haine, deoarece soarele stralucea cu putere si era cald. Analizam traseul spre Saua Gruiu si… arata la fel de inspaimantator ca si iarna. Zona este foarte expusa, urcusul facandu-se pe un grohotis marunt, fara o poteca marcata sau conturata…fiecare isi alege drumul care ii convine. Abandonam ideea sa urcam in sa dar nu si aceea de a ajunge pe varf.

Lacul Mandra si urcusul abrupt in Saua Gruiu

Varful Parangul Mare, vazut de la Lacul Mandra

Asa aratam cand cautam urcusul spre sa...

Ne orientam spre culmea din partea dreapta a varfului (numita de unii Piciorul Parangului). O luam in sus si dupa un urcus de vreo 15 minute ajungem pe varful culmii: o creasta stancoasa si expusa, cu caderi de cateva zeci de metri bune in ambele parti. Aceasta varianta arata mult mai bine de jos, din caldare. Incercam sa avansam dar nu avem la noi nici macar o coarda pt asigurare asa ca abandonam total ideea….

Varful Parangul Mare vazut de pe Piciorul Parangului

Se pare ca, pana la urma, era mai bine sa mergem pe muchia Slivei. De pe piciorul Parangului se vedea foarte bine poteca ciobaneasca conturata si urcusul lejer spre varful Gemanarea. Faceam cateva poze, si imi promit ca data viitoate o sa o iau pe traseul alternativ, sau sa parcurg creasta de pe partea nordica, dinspre statiunea de schi, de unde accesul este usor.

Varful Gemanarea

Poteca Magarului spre Muchia Slivei (se poate observa o poteca conturata in centrul imaginii)

Lacul Zanoaga Stanei si valea stanei Rosiile, vazute de pe Piciorul Parangului

Lacurile Rosiile si Lung vazute in paralele de pe Piciorul Parangului†

O familie de capre negre deasupra lacului Mandra

autorul

O luam la vale, mancam cu ciuda biscuitii care erau destinati sa fie mancati pe varf, il agatam pe Bubu la lacuri si ne intoarcem la refugiu.

Ne hotaram sa facem caldura, asa ca taiem niste lemne si aprindem focul. Fierbem si vinul si mancam. Dupa lasarea intunericului, soriceii isi fac din nou aparitia. De data asta il reperez pe unul dintre ei in flagrant, cautand printre niste pungi cazute pe jos. Dau cu lumina de la frontala pe el, dar nici ca se sinchiseste. Se uita cateva secunde la mine, dupa care se retrage “la el acasa”, sub priciul de jos. Incerc sa il pandesc la iesire ca sa ii fac felul dar se pare ca mi-a simtit intentiile criminale si sta bine-mersi in locul lui din care nu mai iese decat atunci cand ne bagam in sacii de dormit. Decizie inteleapta din partea lui, teapa pt mine. 1-0 pentru soarec.

Duminica, 19 octombrie

Dimineata coboram spre cabana. Aici agitatie destul de mare, multi oameni in blugi si adidasi care au venit si ei “la munte” manati de vremea superba. Pe sosea spre Petrosani vedem chiar si pe unii mai putin “viteji”, care nu au urcat pana al cabana si au pus gratarul si scaunele pliante pe langa rau. Din cauza asta se pot observa gunoaie lasate pe langa drum si pe malul raului. Asta este... traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul...

La intoarcere am ales drumul Petrosani - Hateg - Caransebes - Lugoj - Buzias - Timisoara, care in afara aglomeratiei kilometrice de la intrarea din oras, a fost bun, cu doar cateva semafoare din cauza lucrarilor pe drum.

Miercuri, 19 noiembrie 2008 - 15:39

alpinistul280
alpinistul28..

frumos jurnal!!
sunt unele poze din jurnal care insa nu le pot vedea, o fi oare doar la mine?

Miercuri, 19 noiembrie 2008 - 16:39

cipry_balea

Acolo unde scrie "Carpati.org" am sters eu unele poze, si a ramas scrisul. Deci toate pozele pe care intetionam sa le pun, sunt vizibile.

Miercuri, 19 noiembrie 2008 - 16:50

dragospet

Frumoasa vreme ati prins la mijloc de octombrie Carpati.org
Acest traseu l-am facut cu inca 3 prieteni, dar in sens invers in vara lui 2002. (ce traseu cu peripetiiCarpati.org)
Veneam dinspre Parangu Mic, Carja si ne-a prins furtuna cu vreo 20-30 min inainte de a ajunge pe Parangu Mare (am dormit toti 4 intr-un cort ptr ca nu aveam unde sa-l punem pe celalaltCarpati.org si nici nu doream sa mergem in vale).
A doua zi, in drum spre Agatat ne-au atacat 2 caini de la stana, ce nu ascultau nici de cioban. Ce bucurosi am fost cand am ajuns la refugiuCarpati.org Foarte interesanta "pozitionarea" lui.
Mai exista scripetele ?
Ture frumoase si pe perioada iernii !

Miercuri, 19 noiembrie 2008 - 17:11

oneshot

Salut si eu am fost la Refugiu Agatat si am remarcat prezanta soarecilor in numar de 2 care or fosnit toata noaptea si chiar unu din ei s-a suit pe priciul de jos la care colegul de tura a dat cu pumnul dupa el si voi mai merge iar pentru ca e frumos , v-ati trecut in caiet Carpati.org ?

Miercuri, 19 noiembrie 2008 - 17:35

codrin_berar
codrin_berar..

Foarte frumos! Am sa dau si eu o tura pe acolo anul viitor

Miercuri, 19 noiembrie 2008 - 19:51

mike

Frumoase locuri ati batut cu piciorul iar jurnalul a fost chiar bine scris, a avut de toate

Miercuri, 19 noiembrie 2008 - 21:04

andy79

Frumoasa tura si un jurnal pe masura.

Joi, 20 noiembrie 2008 - 11:47

pisti2004
Cort

super!

Joi, 20 noiembrie 2008 - 12:21

eaglefree

Pacat ca nu ati urcat pe varf,cu asa o vreme se vedea totul minunat in jur.De la Mandra urcarea in saua Gruiu nu e asa de grea pe cum se pare....de la distanta pare inaccesibila,sau greu accesibila.Dar daca inaintati pana la punctul de urcare in sa,va dadeati seama ca urcusul e posibil cu un minim de efort.Coborarea mi se pare mai grea,mai ales daca esti incarcat.Musai servo-frane Carpati.org ..ca altfel o iei de-a rostogolul la vale.
Pacat,ati fost atit de aproape...atit de aproape de cer.

Vineri, 21 noiembrie 2008 - 00:39

amos_and

Foarte frumoasa descriere de tura,frumos jurnal si mie mi-a placut zona foarte mult.Am fost de vreo cateva ori pe acolo.Apropo de asa numita "Poteca magarului" este descrisa foarte detaliat de marele montaniard Nae Popescu in lucrarea sa Parang-Surean din colectia "calauza turistului"din anul 1965.Este traseul nr.12 la pag.103.De la Stana Rosiile si pana in vf.Gemanarea este un traseu de cca.1 1/2-2 ore.Intradevar poteca nu este marcata.Foarte frumos mi-a placut mult acest jurnal,felicitari.

Joi, 24 septembrie 2009 - 07:43

Deblocari usi Bucuresti | GetaMap.org | Maps from all over the world | ro | fr | es | de | Calculator distante