Prin cetati si castele de sub munte (Muntii Postavarul)
Încep să scriu acest Jurnal cu gândul la
zeul acela egiptean cu cap de ibis, numit Thoth, cel care se spune că ar fi
dăruit oamenilor scrisul, și asta cu șase milenii în urmă.
Mă gândesc la disperarea lui când vede cum
abandonăm pe rând scrisul pe pergament, pe papirus, ori pe foaia de hârtie și
trecem definitiv la înșiruirea de cuvinte electronice, tastate și nu așternute.
Cu cât umbli mai mult înțelegi că e o
vanitate nesustenabilă să afirmi că ,,ai facut cutare munte”, că îi cunoști
toate cărările și locurile mai reprezentative.
Mai mult de atât, atunci când pui piciorul
într-un masiv nou, vei constata ca se anulează aproape tot ce știai despre
munte din experiențele anterioare.
Mă refer la colecția de imagini, senzații și
trăiri transformate cu timpul în rutină și care încearcă în orice clipă să-ți
trăiască ea viața.
Gata, decum ai ajuns la munte trebuie sa te
desprinzi din rutină și să fi căt mai atent la tot. Să fi motivat, interesat și
implicat în aventura în plină desfâșurare.
Iar partea cea mai frumoasă, paradoxul
seducător, e ca toate acstea le vei face fără o miză deosebită, cum ar fi
trecerea uni examen, speranța unei promovări, seducția cuiva, ori dobândirea
unei medalii care să-ți fie atârnată de gât.
Și totuși ne-ar plăcea ca aceasta să fie tot
timpul starea noastră normală, starea de libertate , de vacanță necondiționată.
Cunoaștem bine setea asta de a cunoaște
nemijlocit locuri noi, cetăți, datini, oameni.
Cândva, cu mult timp în urmă, probabil că
toți am fost nomazi și a rămas în gena ființei noastre acele filoane subțiri,
vinișoare aurii de dor de ducă...
La începutul verii am renunțat doar pentru o
zi la răcoarea potecilor din pădure și am ales drumul spre răcoarea zidurilor
de cetăți.
Cetatea țărănească de la Râșnov a fost
ridicată în sec. 13-14 ca o măsură de apărare luată de locuitorii din zonă după
marea invazie a tătarilor din anul 1241.
Fortăreața poartă denumirea de cetate
țărănească deoarece ea a fost construită prin efortul colectiv al locuitorilor
de atunci ai Râșnovului și ai comunelor învecinate Cristian și Vulcan.
Prima mențiune istorică despre cetate
datează din anul 1335, când a avut loc o nouă invazie a tătarilor, dar care s-a
oprit sub zidurile cetăților de pe Tâmpa și de pe dealul Râșnovului.
Traseul zidurilor este neregulat, el
urmărind terenul accidentat de pe marginea mai prăpastioasă a dealului. (Aspect
ce duce cu gândul la zidul chinezesc.)
Trecem pe sub zidurile pătrate ale turnului
vechi și pătrundem în curtea exterioară.
Pentru a pătrunde în incinta cetății
străbatem alte două rânduri de fortificații masive.
O poartă retractabilă duce cu gândul la
vremuri cu cavaleri si cu conți de Monte Cristo.
Oricât
interes ai dovedi pentru istorie, când urci în Cetatea Râșnovului întâi și
întâi te vor uimi depărtările.
Dintr-un punct mai înalt privim diadema
Craiului și măgurile cu care se continua aceasta spre est.
Mai spre dreapta identificăm drumul ce duce
la Zărnești.
Dincolo de geometria lanurilor de grâu și de
rapiță distingem profilul gârbovit al Măgurei Codlei.
La cetățile dobrogene pe care le-am vizitat
nu erau prea multe de văzut.
Am mers la ele mai mult pentru a localiza în
spațiu poveștile pe care le-am auzit la ora de istorie.
Acolo încerci să-ți înfrângi o deziluzie
care te roade pe tot timpul vizitei.
(Cred că această deziluzie trebuie să fie și
mai mare pentru cel care vizitează ruinele Cetătii Troia din vestul Turciei.
Asta după ce a aflat atâtea din poveștile lui Homer.)
Altfel stau lucrurile la Cetatea Râșnovului.
Aici edificiile din interiorul cetătii sunt pastrate destul de bine, eventual
reconstituite cu măiestrie.
Până la acoperișurile caselor.
Poți urca până în cotloanele înguste prin
care fojgăiau apărătorii în timpul asediilor.
Probabil ca locuințele din cetate erau
permanente doar pentru garnizoana militară. În schimb ele adăposteau si pe
civili în timpul asediilor.
Sursa de apă a fortăreței este o fântână
săpată în stânca muntelui pâna la adâncimea de 146m.
Fântâna a fost săpată în 17 ani (1623-1640),
așa cum spune și legenda, de doi prizonieri turci, cărora li se promisese
libertatea în caz că vor termina cu bine treaba.
E drept ca aceasta poveste am mai auzit-o și
la Castelul Bran și la cel al Huniazilor, dar aici se pare ca au fost găsite
versete din Coran scrise pe pereții puțului.
Trecând peste astea, aș vrea să cred că mai
marii cetății s-au ținut de cuvânt în ceea ce privește promisiunea făcută
prizonierilor.
În fotografie fântâna e în partea stângă.
În punctul cel mai înalt al cetății e locul
flamurei. Mi-ar fi plăcut să vad chiar vechiul stindard, care, după cum vom
vedea, reprezenta un trandafir...
Dealungul zidurilor interioare un lancier
pare că-și însoțește victima spre eșafod. Ar fi fost și mai veridic dacă
aceasta ar fi avut legată de picior o bilă...
E o imagine sterotipă, văzută de noi numai
în filme.
În realitate bila aceea a fost utilizată
numai în cazul unor prizonieri ,, încarcerați” pe insule izolate. Poți fugi cu
gogoloiul în brațe, dar e mai greu să înoți cu el...
Vizitatorului îi sunt rezervate și altfel de
surprize, cu imagini si personaje medievale.
Custodele muzeului, mai degrabă un
colecționar împătimit, ne întâmpina cu amabilitate.
Aflăm că pe zidurile cetății s-au turnat în
anul 1974 mai multe cadre la filmul ,,Nemuritorii”, cu nemuritorii Amza Pellea,
Ilarion Ciobanu, Jean Constantin etc.
Viața poate fi un lung șir de surprize...
Uite, am băgat de seamă ca de la un timp s-a luat de cântat și tata lui Ștefan
Banică jr.
Într-o vreme eram fascinat de Evul Mediu.
(La aceiași ani ai tinereții Octavian Paler
se străduia să scrie o lucrare despre ,,Reabilitarea Evului Mediu”.)
Romanul ,,Regii blestemați” al lui Maurice
Druon a fost atunci pentru mine o carte de căpătâi.
Vă amintiti povestea.
Cu toată ,,sărăcia de bunăvoie” afișată de
cavalerii templieri, ordinul călugarilor militari ajunsese la o mare bogăție și
putere în Franța.
Sprijinit de către Papa Clement al V-lea,
regele Filip cel Frumos scoate Ordinul Temlpier în afara legii în anul 1307,
iar în 1314 îl arde pe rug pe Marele Maestru Templier Jacques de Molay.
Blestemele acestuia aruncate dintre
flacările rugului aveau sa urmarească dinastia Burbonilor până la ghilotinarea
regelui Ludovic al XVI-lea în anul 1793. După Revoluția Franceză din 1789.
Doi reprezentanți ai castei militarilor
,,făcând galerie” unui ,,om de jos’.
,,Vicleana limbă
dezmățată
E limba ce-o luasem drept
De la un șarpe înțelept...”
Între 1211 și 1225 Țara Bârsei a fost
stăpânită de cavalerii teutoni. (O poveste din acele vremuri în Culturalul meu
,,Cavalerul de Piatră-povestea Muntelui Postăvaru.)
În acest răstimp au fost aduși aici și
primii coloniști sași. Acestia proveneau de pe maul stâng al Rinului, din
localitatea ,,Rosenau” (Valea Trandafirului), nume din care derivă actualul
Râșnov și emblema medievala a orașului: trandafirul.
(Ne amintim că în perioada sus-numită
cavalerii teutoni au mai ridicat și cetătile de la Tabla Buții (Munții Tătaru)
și cetatea Orății de pe dreapta serpentinelor ce coboară din Pasul Bran spre
loc. Podul Dâmboviței.)
Așa stau lucrurile cu primii sași. Dar atât
de vocalii secui?...
După sursele germane din sec. 9-13 (Poeta
Saxo, Analele Fuldense etc.) secuii sunt urmașii avarilor, neam turcic originar
din Mongolia și înrudit ca limbă cu hunii, pecenegii, cumanii, tătaro-mongolii,
turcii etc., total diferiți de maghiarii finici și anteriori venirii acestora.
Avarii sunt zdrobiți de Carol cel Mare
(768-814) și alungați din Franța spre câmpia panonică.
Rămășițele avarilor se pun atunci sub
protecția ungurilor. Aceștia sunt maghiari finici care au cucerit Țara Ungului
și ulterior și-au luat numele de unguri.
Analele Fuldense vorbesc la anul 895 despre
,,avarii care își zic, dar nu sunt unguri”.
Aliați, dar neincluși în conglomeratul de
populații ce va duce la geneza ungară, secuii au fost utilizați de maghiari,
apoi de unguri, ca în orice alianță între unul mai tare și unul mai slab, în
avangarda, cu ocazia ofensivelor și în ariegardă, la retrageri.
Secuii se vor bucura de privilegii în
schimbul slujbei lor militare și vor fi folosiți ca element înaintat împotriva
mult prea numeroșilor autohtoni pe care regalitatea ungară nu va putea
niciodată să îi asimileze cu totul: românii.
Următorul popas în Țara Bârsei îl facem la
Codlea.
Pe strada Lungă oprim pentru a vizita
Biserica evanghelică. E o biserică veche, ridicată în sec. 13.
Particularitatea ce o face remarcabilă e
faptul că e o biserică-sală fară turlă interioară.
Fiind dublu fortificată, era destinată să
străjuiască trecerea spre Munții Perșani.
Zidul exterior al fortificației.
Turnul din față al bisericii se numește
,,Turnul Fierarului” și are o înălțime de 65m.
Tavanul casetat este o piesă originală. În
medalionul octogonal din mijloc se poate descifra o inscripție în germană, care
se pare ca e o avertizare la adresa credincioșilor: ,,Nu toți cei care spun
Doamne, Doamne vor ajunge în Împărăția Cerului.”
Recunosc că lucrurile devin complicate
pentru mine, având în vedere că n-aș putea face nici diferența dintre bisericile
evanghelică, protestantă ori reformată...
La biserica mă atrag lucrurile generale,
denumirile generice.
Spre exemplu numele de ,,Biblie” vine de la
denumirea grecească a sulurilor de papirus, ,,bublos”, pe care anticii greci le
aduceau din orasul fenician care se numea, cum altfel decât Byblos...
Dealtfel orașul antic Byblos concurează la
titlul de cea mai veche așezare încă locuită, din sec 12 î. Hr.
Îmbătați de atâta istorie încercăm să luam o
gura de aer curat la Poiana Narciselor de la Dumbrava Vadului.
În localitatea Șercaia facem stânga pe un
drum comunal și la ieșirea din satul Vad oprim la semnalele luminoase și
acustice ale unei treceri la nivel cu calea ferată.
După mai bine de 10 min. de bălănganeală
vedem un tren industrial ce se opreste la vreo suta de metri mai încolo, apoi
pare ca se întoarce de unde a venit.
Ne pierdem răbdarea și trecem printre
semibariere întreg șirul de mașini.
După 3-4km drumul se sfârșește brusc. În
mijlocul câmpului ne întâmpină totuși un paznic în uniformă maronie.
E vârful de lance al unor pregătiri pentru
Sărbatoarea Narciselor, care va avea loc... mâine.
Rezervatie se întinde pe vreo 400ha.
Luăm cu noi rucsăceii cu mâncare și pornim
spre Dumbravă.
Patrundem adânc în pădurea de stejar și avem
surpriza să constatăm ca suntem în mijlocul unei zone mlăștinoase ce se întinde
înspre toate direcțiile.
Dumbrava are și câteva poieni insorite, dar
lanuri de narcise se lasă asteptate.
E drept ca așa, ,,de gust”, găsim câteva
exemplare singulare. Le pozăm pentru a trage o concluzie ca la matematică:
,,ceea ce trebuia demonstrat”.
Doar atât.
Revenim la drumul principal, E68, și dupa
serpentinele largi ale unui ,,pas” trecem în Țara Fagărașului.
Și pentru că toate aici trebuiau să poarte
un nume, au fost numite Făgăraș: Țara, Munții, orașul și cetatea.
Cetatea Făgărașului a fost construită prin
anul 1310 de catre Ladislau Apor, iar în jurul acesteia s-a format treptat
localitatea Fagăraș.
Într-un pliant turistic se spune ca cetatea
a fost ridicata de Ladislau Apor în mijlocul orașului.
Cum cântă și Ștefan Hrușcă:
,,Isus s-a născut
În sara ghe
Crăciun...”
De parcă ziua de Crăciun ar fi fost
anterior...
Cetatea Făgărașului, împreuna cu Almașul, au
fost acordate în evul mediu de regii Ungariei ca feude domnitorilor munteni
care se puneau sub protecția lor. Astfel Făgărașul a fost stăpânit pe rând de
către Vladislav Valicu, Mircea cel Bătrân etc.
Ca urmare a înfrângerii regatului feudal
maghiar de către turci în anul 1541 la Mohacs, Transilvania devine principat
independent.
Din acel an domeniul și Cetatea Făgărașului
intră în proprietatea ereditară a principilor Transilvaniei.
Trecem pe sub marea arcadă a portii
principale și vedem că și această cetate e înconjurată de două rânduri de
ziduri de apărare.
Mihai Viteazu (1593-1601) își manifestă
pretențiile asupra acestui teritoriu ca un vechi drept voievodal al Țării
Românești.
În 1599 el intră în posesia cetății,
Făgărașul devenind loc de adăpost pentru averile si familia domnitorului.
Zidurile interioare sunt prevăzute la
colțuri cu 5 turnuri, fiecare având o altă formă si destinație:Turnul Temniță,
Turnul Thomari (casa pivnicerului), Turnul Roșu, Turnul Negru și Turnul
Pestriț.
Mai întâi facem un tur al cetății pe
terasele situate la niveluri diferite.
Apoi străbatem și curtea interioară.
La sfârșit vizităm muzeul.
Obișnuit cu pustietățile dintre ruinele
cetăților dobrogene, istoria intâlnită aici mi s-a părut copleșitoare.
Probabil ca am avut reacția barbarului venit
din stepe și rămas cu gura căscată când a pătruns în Roma, Cetatea Eternă.
N-am fotografiat la interior, dar exponatele
si sălile de vizitat sunt atât de multe și interesante, că cititorul trebuie să
le vadă la fața locului.
Amintesc doar de ,,Fecioara de fier”,
steagurile și sicriele din Sala Dietei, Ieșirea secretă, Temnițele, Fântâna,
Spânzurătoarea etc.
Bine
păstrată și plină de istorie, Cetatea Făgărașului are mult mai multe de arătat
decât supermediatizatul Castel Bran.
Cu pârul ridicat pe ceafă de la cele văzute
în Cetatea Făgărașului, mergem mai departe și la Sâmbăta de Jos facem stânga
pentru a vizita în localiatate Herghelia de cai lipițani și Castelul
Brukenthal.
Castelul se află chiar în perimetrul
hergheliei (acum proprietate Romsilva), dar găsim aici doar un șantier de
renovare a clădirii.
Nefiind nici un ghid disponibil, ratăm șansa
de a vedea hipodromul, armăsarii de reproducție, secția de dresaj, sala de
harnașamente etc.
Cu mult mai mult noroc decât noi poți face
și o plimbare cu trăsura pe hipodrom.
Castelul Brukenthal a fost construit în anul
1750 de contele Josef von Brukenthal, fratele lui Samuil von Brukenthal.
Acesta din urma a fost singurul sas
transilvănean care a deținut funcția de Guvernator al Marelui Principat al
Transilvaniei între 1777-1787. În anul 1779 el a construit la Sibiu palatul ce
astăzi, ca muzeu, îi poarta numele.
Terenul de 1700ha a fost atribuit contelui
Josef de către împărăteasa Maria Tereza.
Legenda vorbește de o relație pasională
între cei doi și că împărăteasa și-ar fi petrecut câteva veri la Sâmbăta.
Realitatea pare să nu confirme aceste
povești.
La Sâmbata de Jos mai găsim un alt castel,
renovat, dar devenit proprietate privată, deci nevizitabil.
Ținem în continuare drumul spre munte și
într-un cadru natural de o deosebită frumusețe, la poalele Munților Făgăraș,
ajungem la Mânăstirea Sâmbăta.
O poartă de lemn monumentală străjuieste
aleea de acces la mânăstire.
Prima clădire a așazământului monahal, o
biserica de lemn, a fost ridicata în anul 1657 la inițiativa vornicului Preda
Brâncoveanu.
Biserica de zid și întregul complex
mânăstiresc au fost construite prin grija domnitorului Constantin Brâncoveanu
între anii 1696-1707. astfel așezamqntul poarta si numele de Mânăstirea
Brâncoveanu.
Portretul votiv și bustul ctitorului.
Aleea colonadelor de pe rama vestică.
În anul 1785 mânăstirea a fost dărâmată cu
tunul de către generalul habsburgic Preiss, în urma râzmerițelor religioase din
Ardeal.
Reconstrucția a fost începuta abia în anul
1926, iar sfințirea a fost făcută în 1946, în timpul regelui Mihai I, al cărui
portret e pictat în interiorul bisericii.
În acea perioadă stareț al mânăstirii era
părintele Arsenie Boca (stareț 1940-1949), sfântul necanonizat încă al
Ardealului.
Până nu demult duhovnicul Mânăstirii Sâmbăta
a fost părintele Teofil Pârâianu.
În livada înflorită a mânăstirii aflăm
crucea de marmură ridicată în memoria luptătorilor anticomuniști din Munții
Făgărașului. Citim pe frontispiciu:
,,Ei au murit în Munții Făgăraș luptând
împotriva comunismului.”
Și sub brațele crucii se rânduiesc nume de
români din satele din jur: Șinca Veche, Berevoi, Aluniș, Râușor, Lisa, Drăguș,
Breaza, Vistea...
Plecăm de la Sâmbăta și privim peste umăr la
crestele făgărășene care n-au încheiat încă socotelile cu iarna.
Încărcați de istorie și cu sufletele mai
limpezi așteptăm ca vara să facă și crestele munților mai primitoare.
Și astfel cuvântul scris al acelui zeu-ibis,
cuvântul mai impersonal al lui Gutenberg-tipograful și, cel mai probabil,
efemer al lui Google încearcă sa netezească, dupa puterile sale, ,,calea cea
mai lungă-calea de la ochi la inimă” cum o găsea cândva și părintele Arsenie
Boca.
Duminică, 11 decembrie 2011 - 14:31
Afisari: 4,998
gigicepoiu
Duminică, 11 decembrie 2011 - 17:00