Septembrie 2020

Octombrie 2020

Potecile zapezii la Predeal (Muntii Bucegi)

Dornici fiind de locuri neumblate, în cele câteva zile petrecute la Predeal am încercat să parcurgem trasee ușor accesibile pe timp de iarnă și cu priveliști de neuitat.Astfel, în zilele de 18, 19, 20 februarie 2011 alături de Cătălina, Adriana și Gigi Cepoiu (gigicepoiu) am efectuat trei drumeții constituite într-un circuit cu plecare și sosire în Predeal, la cabana Diham în Bucegi, pe Clăbucetul Taurului în Gârbova și la cabana Poiana Secuilor.

Anunțându-se vreme rece dar însorită, pentru prima zi ne-am propus o drumeție la cabana Diham.La ora 9, luăm din gară un taxi ce ne conduce în câteva minute în punctul „La Șipote” de pe drumul național ce leagă Predealul de Râșnov.

De aici, intrăm pe un drum forestier marcat cu bandă albastră și cu punct roșu.În jurul nostru natura ni se prezintă de un alb imaculat de la zăpezile căzute în ultimele zile.Ajungem într-o poiană din care banda albastră o cotește în stânga spre cabana Forban, noi admirând splendoarea Pietrei Craiului, impozantul vârf al Bucșoiului și culmea semeață a Țigăneștiului.

Facem dreapta într-o potecă largă pe marcaj punct roșu, trecem pe o punte de lemn refăcută recent, urcăm pe o coastă secundară a culmii și ieșim intr-un alt drum forestier ce urcă spre Șaua Baiului.

După câteva sute de metri vom părăsi prin dreapta acest drum și urcăm o potecă prin pădure ce ne va scoate în Poiana Frăsinetului, de unde admirăm măreția peisajului spre Postăvarul și Piatra Mare.

Continuăm în stânga pe zăpadă, având în față culmea împădurită a Dihamului și în stânga releul din șaua Baiului.Urcăm pe la poalele pădurii, slalomând pe lângă stâlpii de electrificare și ajungem în curând în curtea cabanei Diham (1320 m alt.), unde stapâni găsim un cârd gălăcios de gâște din rasa „Lady Ga-ga-ga” patronate de un gânsac cu personalitate.

Este în jur de ora 11.00, intrăm în cabană „la mama Oara”, servim ceva cald, și stăm la o șuetă până pe la ora prânzului.La plecare admirăm panorama unică a Acelor Morarului și Bucșoiului.

Urcăm în drumul forestier, întâlnindu-ne cu vânătorii de munte, facem stânga și ajungem în șaua Baiului, când vântul se intețește, iar ceața se lasă ușor pe văi.

Ne încadrăm pe marcajul triunghi roșu, trecem de cabana Vânătorilor, și începem să coborâm pe îngusta vale a Iadului, unde zăpada pare neatinsă de câteva zile.

După vreo oră de mers, ieșim la răscrucea cu valea Leucii, unde se află un canton forestier distrus.Păcat, ar fi putut un adăpost bun în caz de vreme rea.Drumul continuă prin pădure pe un drum forestier ce insoțește valea Leuca pe o distanță de aproape 4 km, și ajungem pe valea Râșnoavei, aproape de vărsarea în râul Prahova, de unde traseul continuă pe șoseaua asfaltată până la Predeal.

Ajuns acasă, am curiozitatea să aflu ce este o leucă și găsesc: „parte a carului formată dintr-un lemn încovoiat, cu un capăt prins de osie și cu celălalt capăt de carâmb, ce sprijină carul”.

A doua zi, la ora 9.20 suntem la baza pârtiei Clăbucet, având ca scop sa ajungem pe Clăbucetul Taurului.Acest traseu, marcat cu triunghi albastru este ușor de parcurs, efortul fiind puțin mai mare doar în prima parte.

Pe terasa cabanei Clăbucet-Sosire, sunt premiați micii campioni de schi, care întreaga săptămână au participat la cursuri de inițiere.Sunt emoționați, dar parcă părinții ce stau pe margine sunt și mai emoționați.

Ne continuăm drumul, urcând susținut pe marginea din stânga pârtiei, nu prin pădure, pe unde se află marcajul.Ce-i drept panta este înclinată la aproape 20 de grade.Facem popasuri multe și scurte, admirând la fiecare oprire împrejurimile Predealului, dar și schiorii.

Cam la 40 de minute de la plecare, intrăm pe secțiunea de mijloc a pârtiei, iar la capătul acesteia intrăm repejor în pădure pe același marcaj, pe partea dreapta a pârtiei, depărtându-ne spre liniștea noastră de muzica și zgomotele de pe pârtie.

Poteca șerpuiește prin pădurea de fag, brad și molid, având trei sectoare unde pădurea a fost doborâtă la pământ de vânturi puternice, totodată fiind marcată și de numeroase urme de veveriță. Zăpada acoperă totul în jur, din aceste goluri având perspective din cauza negurei doar pe culmile joase ale Bucegiului si spre bazinul Râșnoavei.

Pe la ora prânzului ajungem la cabana Gârbova (1324 m alt.), întâmpinați fiind de doi câini frumoși, unul gri și altul negru dar mai prietenos.Gălăgie mare pe derdelușul vecin cabanei, o mulțime de copii „abuzând” intens de sacii de plastic. Intrăm în cabana plină de turiști (deh, la 20 minute de mers pe jos se află telescaunul), servim ceva cald, și ne hotărâm să urcăm pe Clăbucetul Taurului (1586 m alt.).Aflăm că mai poartă și numele de Vf.Pițiponcu și ne amuzăm pe chestia asta (nici aici nu scăpăm de „vedete”?). Parcă e mai frig acum, vântul bate ușor, iar zăpada scârțâie sub bocanci.

Urcușul pe Clăbucetul Taurului nu este foarte greu, diferența de nivel fiind de 180 m.Se urcă pe trei povârnișuri până pe varf, de fapt un platou nesemnalizat, nu găsim nici măcar vreo bornă.De aici, avem panoramă spre munții Neamțului (nu îmi imaginam că sunt chiar așa de înalți), semi-panoramă din cauza plafonul de nori jos spre Cazacu și Sorica.

Începe să ningă frumos, liniștit și cu fulgi mari, și coborâm la Gârbova, de aici orientându-ne spre Clăbucet-Plecare pe același marcaj triunghi albastru.

Coborâm pe pârtia Cocoșul, pustie fiind, probabil din cauza zăpezii apoase, marcajul cruce albastră ce duce la cabana Susai insoțindu-ne o bucată de drum.

Mai jos, pe pârtie, o fetiță și un băiețel (Kiki) alunecau haios cu placa de snowboard alături de instructorul lor, stârnindu-ne admirație pentru stăruința pe care o aveau.Erau primele lor lecții.Ajungem pe la ora 16.00 jos la baza pârtiei entuziaști de frumusețea traseului de azi.

Duminică, vremea nu este prea bună, dar ne echipăm în ideea de a pleca într-o drumeție scurtă până la cabana Poiana Secuilor și să ne întoarcem pe la cabana Trei Brazi.Așadar, ieșim din Predeal, și înainte de a intra în serpentinele ce coboară spre Timiș, trecem pe partea stângă și ne incadrăm pe poteca marcată cu triunghi galben, ce ne va conduce prin pădure mai intâi la Hanul Cotu Donului.Poteca este lejeră, facem scurte popasuri, mai facem o poză sau mai bem o gură de ceai din termos.

Ajungem în șoseaua națională, și spre stânga descoperim un indicator ce ne îndrumă spre cabana Poiana Secuilor, pe același marcaj.După o jumătate de oră de urcuș lejer prin pădure intersectăm un drum forestier, apoi o potecă lată urcă în pantă lină și după incă o jumătate de oră ieșim pe culme la marginea unei poieni de unde se zărește cabana Poiana Secuilor (1070 m alt).

Cabana arată bine atât la interior, cât și la exterior, intrăm în sala de mese, și ne punem la povești timp de vreo oră.

Din Poiana Secuilor ajungem într-o jumătate de oră la cabana Trei Brazi (1128 m alt.), de unde putem zări muchiile Postăvarului.Continuăm pe drumul asfaltat, coborând în Predeal insoțiți de marcajul bandă galbenă.

Excursia a durat cam 5 ore de mers lejer.

Posibilitățile multiple de drumeții având ca punct de plecare și de sosire Predealul pot fi o invitație potrivită pentru petrecerea câtorva zile de concediu.

Vă mulțumesc!

Duminică, 27 februarie 2011 - 11:16

edo

Frumoase plimbari Carpati.org

Duminică, 27 februarie 2011 - 14:35

andreea2401

Ati petrecut 3 zile incantatoare pe trasee accesibile si relativ usoare! Mi-a facut placere sa-ti citesc jurnalu!
Ture frumoase!

Duminică, 27 februarie 2011 - 16:11

doina68

De la o cabana spre o alta, pe trasee cu zapezi neatinse ori paralele cu locuri amenajate pentru sporturi de iarna, alaturi fiind de prieteni dragi, se vede ca ati petrecut cateva zile de vis.

Cat despre peisaje...sunt atat de incantatoare incat ai uneori senzatia ca nu tii ochii suficient de larg deschisi, cat sa poti cuprinde cat mai multa frumusete...

Felicitari Catalin si pentru acest jurnal !

Duminică, 27 februarie 2011 - 18:02

ioanstoenica
ioanstoenica..

Mi se pare foarte practic acest jurnal - poate fi o buna sursa de inspiratie pentru multi care vor trasee usurele in zona respectiva. Sunt trasee frumoase, iar acest jurnal iti aminteste ca exista alternative mult mai sanatoase la statul in casa in fata televizorului. O fi Predealul orasul aflat la cea mai mare altitudine din tara, dar ajuns acolo esti doar ”la munte” - nu ”pe munte”. Iata totusi ca situatia se poate schimba destul de usor! Carpati.org

Marți, 1 martie 2011 - 09:43

catalinlamunte
catalinlamun..

Va multumesc!
Ideea acestui jurnal a fost, asa cum spune si Ioan, de prezentare a unor trasee scurte si lejere de iarna.Chiar si pe forum am intalnit un topic, ceva de genul "Ajung la Predeal / Vatra Dornei / Tusnad ...etc....si stau 3-4 zile.Ce trasee pot face?".
Sunt multe astfel de trasee scurte dar frumoase, accesibile in tot timpul anului si pentru intreaga familie.

Miercuri, 2 martie 2011 - 09:27

felicia

Superba poza partiilor din Azuga!