Skin Classic Skin White Skin Black & Whilte Skin Default Adauga la Favorite (In contul carpati.org)
Cautare:

Calendar

Februarie 2023
LMMJVSD
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728

Martie 2023
LMMJVSD
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Online

Vremea
Varful Nedeia
Muntii Tarcu-Muntele Mic

Piatra Craiului: Scocul Bun (acces direct Braul de Mijloc - creasta nordica) (Muntii Piatra Craiului)

Acest jurnal cuprinde descrierea unui traseu alpin. Este obligatoriu ca cel putin o persoana din grup sa cunoasca bine masivul. Pentru parcurgerea traseului nu sunt necesare materiale tehnice. Dificultatea traseului: 1 A. Timp de parcurgere: 0,5 ore in coborare, 1 ora in urcare.


Traseul este o veche poteca a braconierilor zarnesteni. Dupa cum mentioneaza Walter Gutt in "Istoria pasiunii pentru munte" (revista Muntii Carpati nr. 1), inca din 1853 vanatorul Didimoc insotea pe aici pe profesorul J.W.Filtsch aflat in excursie cu absolventii claselor de gimnaziu.


Este posibil ca traseul sa fie cunoscut si sub alte denumiri. Nu am gasit referinte, insa invit pe cei ce detin informatii in acest sens sa le comunice.


Traseul asigura legatura directa, pe fete de iarba si scurte zone cu grohotis, intre Braul de Mijloc zona Anghelide - La Ulcior si creasta nordica a masivului. Poate fi utilizat atat in urcare, pentru un acces direct la creasta, cat si in coborare, pentru retragerea din creasta in caz de vreme rea sau pentru a evita coborarea pe Lanturi. Atentie, in cazul coborarii continuarea turei se va face pe trasee nemarcate ce trebuiesc cunoscute in prealabil (Anghelide, Braul de Mijloc). Eu il utilizez predominant in coborare, insa recomand intai urcarea lui pentru familiarizarea cu aspectul locurilor. Pentru o descriere mai buna am folosit imagini din doua ture (fotografii facute de Marius in 2009 si Adi (rupi2003) in 2011 ).


Descrierea traseului:

Plecam de la varful La Om pe traseul marcat al crestei spre nord. Circa 20 de minute mergem privind bazinul inierbat si bine conturat al Caldarii Ocolite. Urmeaza apoi o muchie si un alt bazin de vale, mai mic si punctat cu tancuri de piatra. In 10 minute ajungem in extremitatea nordica a acestuia.


Cum privim spre vale (NE), avem in dreapta noastra o creasta de piatra cu iarba si putin jnepenis ce separa bazinul de urmatorul dinspre nord. Incepem sa coboram pe langa stanca si imediat vedem o momaie pe partea dreapta.


/scoculbun/1.jpg


/scoculbun/2.jpg


/scoculbun/3.jpg


Continuam sa mergem pe iarba avand in dreapta diverse tancuri. Dupa cativa zeci de metri ajungem la un mic prag de piatra de circa 1 m pe care il coboram fara dificultate.


/scoculbun/4.jpg


Continuam pe fata de iarba, evitand mici zone stancoase prin schimbarea repetata a directiei. Pe dreapta, pe linia tancurilor de piatra, sunt puse din loc in loc momai. Au fost puse aici pentru a nu fi luate de avalanse. Ajungem la un al doilea prag de piatra de circa 1 m, coborarea lui nu pune probleme.


/scoculbun/5.jpg


/scoculbun/6.jpg


/scoculbun/7.jpg


/scoculbun/8.jpg


Scocul se ingusteaza si coboram catave trepte de iarba spre o creasta ce se formeaza in dreapta. Odata trecut pasajul, mergem usor dreapta si cautam o traiectorie avantajoasa pentru parcurgerea caldarii inierbate de sub noi. Pe stanga avem firul unui valcel cu cateva saritori. In aceasta zona intersectam hatasul Braului de Sus.


/scoculbun/9.jpg


/scoculbun/10.jpg


/scoculbun/11.jpg


/scoculbun/12.jpg


Fata de iarba se termina cu o momaie vizibila. Vom continua coborarea pe limba de grohotis, ramanand de preferat pe partea dreapta a acesteia.


/scoculbun/13.jpg


/scoculbun/14.jpg


/scoculbun/14_bis.jpg


/scoculbun/15.jpg/scoculbun/16.jpg


Peretele se sfarseste si fetele se deschid. Privind inapoi, valcelul pe al carui grohotis am coborat in ultima parte pare fioros. Flancul stang (dreapta in coborare) pe sub care am mers contribuie din plin la acest aspect.


/scoculbun/17.jpg


Dupa cativa metri fasia de grohotis este traversata de poteca Braului de Mijloc.


/scoculbun/18.jpg


/scoculbun/19.jpg


In acest punct coborarea este incheiata. Ne angajam pe brau spre dreapta (nord) si dupa 50 m ajungem la sageata rosie ce marcheaza coborarea la stanga spre Anghelide. Dupa cunostintele si posibilitatile participantilor, se poate cobora pe aici sau merge pe brau mai departe spre Termopile - Refugiul Sperantelor.



Vineri, 26 august 2011 - 16:39 
Afisari: 4,301 


Postari similare:





Comentariile membrilor (14)

dan_marza
dan_marza

 
1
Bine i-ai spus „scocul bun”, deoarece, dincolo de muchiulita din dreapta cum cobori (nord) este valcelul de la ulcior, care numai bun nu e... De fapt e „bun” tocmai ca nu e bine conturat si eroziunea nu l-a facut impracticabil. Daca se mai adancea, apareau si saritorile.

Intr-adevar, traseul trebuie parcurs prima data de jos in sus, memorate reperele (apropiate si departate), si in creasta memorata foarte bine intrarea. Poate era bine de mentionat – pentru a nu stiu cata oara – ca in Piatra Craiului nu se coboara din creasta pe nici un valcel necunoscut, deoarece majoritatea se termina cu pereti... De aceea, trebuie ca angajarea in coborare sa se faca pe un traseu care cu CERTITUDINE conduce in siguranta intr-un traseu cunoscut.

Asa cum ai subliniat, e foarte util pentru retragerea din creasta pe vreme proasta. De aceea sunt bine de stiut reperele apropiate cand se cauta intrarea din creasta. Pe ceata orientarea nu se poate face decat ajutandu-ne de reperele apropiate.

Multumesc pentru efortul depus pentru a ne invita la aceasta plimbare virtuala, frumoasa si folositoare. Multumesc si in numele celor care inca nu stiu (sau nu vor sa recunoasca) ce bine le-ai facut publicand acest jurnal.


Vineri, 26 august 2011 - 18:12  

mihai_a380
mihai_a380

 
2
Cu ceva ani in urma am iesit si eu in creasta pe acest scoc, insa se pare ca undeva mai la sud decat locul de coborare descris aici. Eu am luat ca reper cum vii din sud de pe vf La Om, cobori intr-o sa apoi e un varf mic si imediat dupa el se face in stanga o panta de iarba care iese mai jos in grohotis pe acest scoc. De mentionat ca acest scoc l-am parcurs la urcare si are doua fire, eu urmandu-l pe cel sudic.


Luni, 29 august 2011 - 00:15  

mihai_a380
mihai_a380

 
3
Am uitat sa mentionez ca aceasta vale e afluent al vaii Vladusca. Mai jos de Braul de Mijloc limba lui de grohotis continua si apoi da in grohotisul de la finalul traseului Anghelide (deasupra canionului) care se rupe mai jos intr-o saritoare imensa.


Luni, 29 august 2011 - 00:19  

varverica
varverica
(admin)

 
4
Scocul asta e cel care da pe langa locul de cort?


Luni, 29 august 2011 - 10:09  

mugurel.ilie
mugurel.ilie..
Caraba
 
5
@varverica: da, iese la circa 30 m sud fata de locul de cort.
@mihai: facut in urcare, scocul are si variante (fire) ce duc putin mai spre sud (dreapta), dar variantele au mici obstacole pe parcurs. Eu folosesc si am preferat sa descriu varianta cea mai usoara. Iesirea in creasta din toate variatele se face intr-o zona restransa, pentru ca spre sud urmeaza o muchie si apoi Caldarea Ocolita.

Limba de grohotis a Scocului bun NU are legatura cu grohotisul de la iesirea din Anghelide, fiind la circa 50 m sud de acesta (vezi finalul descrierii).


Luni, 29 august 2011 - 10:32  

ciobu
ciobu

 
6
Ar putea sa tina de si de v Spirlei si nu de Vladusca, depinde cum se varsa mai jos, ca nu e o cumpana clara de ape decat mai jos, pe unde a urcat Mugurel cu un jurnal in urma. Oricum, nu se 'varsa' la iesirea din Anghelide, dar se observa de altundeva de pe parcursul de mai sus de cumpana de ape de care vorbeam http://img.carpati.org/users/mu/mugu/mugurel.ilie/editor/vladusca
sec/44.jpg.
Daca valea in cauza mai jos de BM e cea care iese aici http://img.carpati.org/users/mu/mugu/mugurel.ilie/editor/vladusca
sec/48.jpg,
in dreapta sus, atunci tine de Vladusca.


Luni, 29 august 2011 - 13:05  

mihai_a380
mihai_a380

 
7
Incerc sa clarific ce am vrut sa spun.
Mugurel, ai dreptate cand spui ca grohotisul Scocului Bun e la 50 m sud de cel de la iesirea din traseul Anghelide - aceasta este la nivelul potecii de pe Braul de Mijloc si intre cele doua e locul de cort Elis. La acest nivel cele doua grohotisuri nu au legatura. Scocul continua insa in jos de poteca Braului de Mijloc intre doua creste mici. Cea din sudul scocului da mai jos in cumpana de ape de unde e facuta fotografia nr 51 din jurnalul cu secundarul sudic al vaii Vladusca (http://img.carpati.org/users/mu/mugu/mugurel.ilie/editor/vladusc
asec/51.jpg).
Creasta din nordul scocului bun (cea pe care e locul de cort Elis) e putin mai scurta si in jos se termina. Scocul bun, mult micsorat, este barat de o muche mica perpendiculara pe el care vine din punctul de unde e facuta poza 51 de care ziceam mai sus si e directionat catre nord inspre locul unde grohotisul de la finalul traseului anghelide cade peste saritoarea mare de mai jos. De aici eu am tras concluzia ca ar fi afluent al vaii Vladusca si nu Spirlea.
Ciobu, valcelul din foto 48 (http://img.carpati.org/users/mu/mugu/mugurel.ilie/editor/vladusc
asec/48.jpg)
nu e acelasi cu scocul bun, el vine din cumpana de ape spre sud.
Am facut aceasta precizare pentru ca nici eu nu am stiut de care bazin tine, fiind o vale asa semnificativa. Saptamana trecuta am trecut pe acolo si am observat cele spuse mai sus. Am urcat pe cumpana de ape de unde e facuta fotografia 51 si am iesit in Braul de Mijloc la sud de Scocul Bun. Imi pare rau ca nu am facut o fotografie care sa scoata bine in evidenta aceste lucruri.


Luni, 29 august 2011 - 16:29  

ciobu
ciobu

 
8
Da, interesant. Dar totusi, nu muchia ce desparte cele 2 valcele (al Ulciorului in plan indepartat) din poza http://img.carpati.org/users/mu/mugu/mugurel.ilie/editor/scoculbu
n/19.jpg
e cea de pe care e facuta poza 51?
Si pe mine m-a interesat problema, o sa ma mai uit mai bine cand mai ajung pe acolo.


Luni, 29 august 2011 - 17:00  

mugurel.ilie
mugurel.ilie..
Caraba
 
9
Tibi, Mihai: si eu am fost interesat sa vad in ce bazin (Vladusca sau Spirlea) se duce Scocul bun. Dupa parerea mea, grohotisul lui se prelungeste in bratul sudic al valcelului din foto 48 (iesirea spre Anghelide facandu-se pe bratul nordic). Insa mi se pare ca nu are o "pozitie ferma": este situat in extremitatea sudica a bazinului Vladusca, dar iesirea lui imi pare orientata spre Spirlea iar continuarea lui e chiar linia de creasta ce separa vaile. Adica, apa / zapada care vine cu putere e azvarlita in Spirlea iar cea care curge lin merge in Vladusca.

Asa ca ar putea fi "valcelul ce separa doua vai", lucru grau de inteles in general dar posibil in Crai.

Oricum, daca voi doi ajungeti la o concluzie unanima privind bazinul valcelului eu sunt de acord cu ea de pe acum Carpati.org (nu de alta, dar am vazut ca discutam de acelasi lucru si stim detaliile zonei).


Luni, 29 august 2011 - 17:11  

mihai_a380
mihai_a380

 
10
Muchea care e in foto data de tine e cea cu locul Elis. Poza 51 eu cred ca e facuta cum termini de urcat hornul cand vii dinspre craita si iesi pe o muche de unde se vede iesirea din canionul Anghelide. Aceea cred ca e cumpana de ape.


Luni, 29 august 2011 - 17:12  

ciobu
ciobu

 
11
hornul spre ref din spatele privirii in poza 51 tine tot de vladusca, deci separa 2 fire care apartin aceluiasi bazin. tot acolo pe horn, la jumatea lui, e un scoc care s-ar putea sa fie continuarea celui ce vine din creasta sau nu. Daca da, atunci problema e rezolvata cu castigatoarea Vladusca, daca nu, invers Carpati.org


Luni, 29 august 2011 - 17:24  

ciobu
ciobu

 
12
"La mijlocul lui septembrie 1872, un grup de alpiniști brașoveni au suit Piatra Craiului.Entuziasmați de frumusețea acestui masiv, cei zece componenți ai „societății" au hotărît, acolo sus, pecreastă, la Vîrful „La Om", înființarea Clubului Alpin al Transilvaniei (Siebenburgischer Alpenvereinin Kronstadt). Ca o confirmare a deciziei lor, au coborît atunci peretele de vest, pe a patra vîlcea la nord de vîrf, folosind într-un loc și frînghia. Printre cei zece alpiniști se află și Josef W. Filtsch, povestitorul."

Asta e pasajul in cauza?


Marți, 30 august 2011 - 19:08  

ciobu
ciobu

 
13
In alta ordine de idei, merg si prima si a treia si a patra(?)...eventual cu "frînghia" Carpati.org


Marți, 30 august 2011 - 20:10  

mugurel.ilie
mugurel.ilie..
Caraba
 
14
Mircea, acest subiect l-ai abordat in aceeasi forma si intr-un jurnal anterior. A urmat o discutie (saptamana trecuta), in care ti-am spus parerea mea. Acum reiei acelasi subiect.

Dupa cum ai vazut in jurnalele din Crai postate pana acum, unele trasee sau portiuni le-am facut impreuna cu tine cu ani in urma (cand tu erai cunoscator si eu debutant) iar altele le-am facut fara tine. Pentru ca eu pun accent pe descrierea traseului si nu pe prezentarea lui romantata, nu consider utile pentru cititor informatii de genul "pe aici am fost cu Mircea acum x ani", " am mers singur dupa ce am citit in Cristea ca se poate" "pe aici ma durea genunchiul" sau "aici m-a prins ploaia acum 3 ani ".

Plus ca la un traseu lung (de exemplu Braul de Sus de la Amvon la Lanturi) ar trebui sa spun: de la Amvon pana in Calinet am mers cu Mircea acum 10 ani, dar in sens contrar si nu-mi mai aminteam detaliile; in hornul N am intrat cu Mircea acum 7 ani dar lui i s-a parut ca nu se face si ne-am retras, apoi mi-a luat inca 4 ani pana m-am lamurit ca hornul era exact acolo unde il cautasem prima data; iar restul braului nu l-am facut cu Mircea, ci o parte cu Tudor si alta cu Marius. Asta e istoria parcurgerii acestei portiuni de brau de catre mine, o consider total neimportanta si neinteresanta iar ca autor de jurnal prefer sa o comunic.

Asa ca raman la parerea mea: in continuare nu voi face nici o referire la felul in care am parcurs prima data traseele ce vor fi descrise in jurnale. Cu riscul de a-i indispune pe cei care au participat la "premiera" (desi e clar ca numai unul din participanti este deranjat...).

In privinta unui eventual sindrom ce defineste atitudinea mea, prefer sa nu-mi bat capul. Are cine sa o faca.

Sper ca am lamurit toate aspectele ridicate de tine, desi o mai facusem si saptamana trecuta intr-o discutie privata. Nu de alta, dar pe viitor nu voi mai raspunde la comentarii pe aceasta tema.


Marți, 30 august 2011 - 20:46  


 




Trebuie sa te autentifici pentru a putea adauga un comentariu

 
0,0617 secunde

GetaMap.org | Maps from all over the world | ro | fr | es | de | Calculator distante
ViewWeather.com - A new way to view the weather | nl.ViewWeather.com | sv.ViewWeather.com
Regulament carpati.org
© copyright (2004 - 2023) www.carpati.org