Decembrie 2020

Ianuarie 2021

Piatra Craiului: Braul de Sus, din Poiana Inchisa pana dincolo de Varful Ascutit ( II Poiana Inchisa - Lanturi) (Muntii Piatra Craiului)

In memoria Corinei

Acest jurnal cuprinde descrierea unui traseu alpin. Este obligatoriu ca cel putin o persoana din grup sa cunoasca bine masivul si tehnicile de alpinism. Materiale necesare : o semicoarda pentru asigurare si echipament individual pentru fiecare participant (casca, ham, 2 carabiniere). Dificultatea traseului: 1 B. Avand in vedere problemele de orientare, traseul poate fi parcurs cu succes doar in conditii meteo favorabile.

Jurnalul se doreste un indemn adresat cunoscatorilor pasionati ai Craiului, care vor sa mearga in cautare de frumos si inedit. Descrierile sunt minimale, pentru a lasa placerea descoperirii traseului si pentru a nu incuraja intrarea persoanelor nepregatite. Am prezentat mai multe detalii in locurile unde am apreciat ca orientarea este dificila.

Nu am pretentia ca traseul descris este riguros Braul de Sus, intrucat pe anumite portiuni exista si alte variante de parcurgere. De asemenea, este evident ca in anumite puncte (ex: urcarea in creasta sudica) nu am urmat braul in definitia sa geologica. Acestea au fost solutiile gasite pe moment pentru a putea continua traseul, eventualele imbunatatiri ale descrierii sunt bine-venite si utile celor ce-l vor parcurge. Toate fotografiile sunt facute de Marius (www.mariusradu.ro), caruia ii multumesc pentru contributia la acest jurnal.

Ziua 2 : Poiana Inchisa – La Lanturi

E. Cristea precizeaza ca braul incepe la nord-est de Peretele din Padina Lancii. De fapt braul incepe mai din sud, din Poiana Inchisa, dar muchia din stanga Peretelui Padinei Lancii, ce scapa de la nivelul crestei, il intrerupe pe o scurta portiune. Pentru frumusetea traseului am ales sa incepem parcurgerea braului de la capatul sau din Poiana Inchisa, urcand apoi pe creasta sudica o scurta distanta pentru a ocoli muchia buclucasa.

Echipa: grupul nostru de 3 persoane, completat pana in creasta cu inca 3 turisti bine echipati si antrenati intalniti la urcare.

Plecam de dimineata de la Plaiul Foii si in aproximativ 3 ore ajungem in Poiana Inchisa. Vremea e frumoasa si soarele straluceste puternic.

Desi nu este secat, izvorul de aici nu mai functioneaza. apa se scurge pe sub bazinul de beton in care se capta candva si se prelinge in iarba. Folosim rezerva proprie si ne pregatim pentru o zi calduroasa.

Admiram peretii impresionanti si, dupa o mica pauza, ne indreptam spre nord pentru a incepe traseul.

Urcusul este abrupt, fiind o alternanta de hornuri / fete inclinate...

...si zone inierbate cu grohotisul aferent.

Urmeaza o zona de jnepenis ce creeaza probleme de orientare, mai ales ca aici poteca nu pare prezenta.

Pe masura ce inaintam Peretele Padinei Lancii incepe sa se vada maiestuos in fata.

Pe prispa inierbata din centru-dreapta se vede Braul de Mijloc, aflat sub noi la circa 200 m,  urcand sustinut spre Umeri,  .

Peretele Padinei Lancii in toata frumusetea lui. In mijloc se vede muchia buclucasa ce intrerupe braul, acesta continuand dincolo de ea pe prispele largi de iarba si jnepeni.

Perspectiva e incantatoare, dar traversarea nu este posibila. Unul din companionii nostri admira locul:

Continuam urcusul pe fete inclinate, alternand catararea cu mersul pe fetele de iarba.

Ajunsi in acest loc, panta scade iar braul incepe sa se contureze clar in fata noastra. Poteca lui verde urca domol, trece de cele doua palcuri de jnepeni din centru si apoi iese in creasta printr-un scoc inierbat. De fapt in creasta vom iesi doar noi, o branita subtire ce poate fi considerata brau se anina spre muchia buclucasa.

Aici ocolirea pe sus a primul palc de jnepeni din fotografia precedenta:

Ceilalti doi companioni urca poteca inierbata, dupa traversarea celor doua jnepenisuri. Ce se vede in extrema stanga este chiar traseul marcat de pe creasta.

Iesirea se face printr-un scoc marginit pe dreapta de un perete. In formula 2 + 2  (doua bete si doua picioare) ...

... sau 4 x 4, toata lumea iese in creasta .

O scurta si bine-meritata pauza, folosita in principal pentru hidratare. Ne luam ramas bun de la colegii nostri, care-si continua drumul pe creasta sudica spre varful La Om.

Dupa circa 50 m parasim creasta coborand in stanga pe primul valcel. Aici este umbra si bine, dar din pacate parcursul lui e scurt.

Iesim la soare si ne angajam in coborare si apoi traversare spre dreapta pe fetele de iarba.

In spate vedem Peretele Padinei Lancii si muchia buclucasa care ne-a obligat sa iesim pentru o scurta distanta in creasta. Firul valcelului ce se formeaza sub noi scapa vertiginos spre vale.

Continuam traversarea spre dreapta. Fetele de iarba alterneaza cu cele de piatra. Jnepenii sunt bine-veniti atat pentru orientare cat si pentru siguranta pe care o ofera traversarea lor.

In fata se vede un alt perete impresionant, pe care il vom traversa prin saua inierbata din stanga (se ghiceste in prima fotografie). Este portiunea finala a traseului Umerilor, pe care traseul o ocoleste prin nord.

Pana acolo insa intersectam o noua muchie inierbata. Alegem sa o ocolim pe deasupra, urcam putin si coboram abrupt pe cealalta parte.

Sub ea gasim o momaie, langa o potecuta ce traverseaza muchia. Urmam poteca la dreapta, avand in fata perspectiva traseului Umerilor. Muchiile injnepenite sunt parte a acestui traseu.

Urcam un scoc inierbat, pe langa o baba ce constituie un bun reper pentru orientare.

Am ajuns in traseul Umerilor, momaia enorma din stanga noastra fiind una din multele dovezi de acest fel ce marcheaza parcursul acestuia.

De aici ne orientam spre nord, urmand pentru un timp traseul Umerilor in portiunea in care acesta, dupa urcarea umarului 3, se pregateste sa iasa in creasta. Aspectul zonei se schimba, locul pajistilor mari fiind luat de valcele pline cu grohotis.

Aici poteca este bine conturata si bogat ornata cu momai.

/Crai/32.jpgTraseul merge in principal pe sub peretii din dreapta, strecurandu-se peste muchiile dintre valcele.

La scurt timp intersectam un valcel bine conturat si destul de larg, ce urca pieptis. Este iesirea traseului Umerilor in creasta. Il traversam ...

... si continuam inaintarea pe sub perete, prin locuri nu foarte largi. Marcajul cu momai inceteaza la fel de brusc cum a aparut, acestea urmarind valcelul spre creasta.

Urmeaza mici pasaje de catarare pe muchiile ce le traversam.

Incalziti de soare dar si de drum, facem in sfarsit pauza de masa. Profitam de vizibilitatea buna pentru a admira Umerii si continuarea braului.

De aici traseul nu mai prezinta dificultati de orientare, seile si muchiile fiind vizibile la mare distanta.

Braul continua pe sub pereti, urcam si coboram rampe scurte de piatra si scocuri inierbate.

Dupa trecerea unei alte muchii peisajul se deschide si in fata, in ultimul plan, apare muchia verde cu jnepeni a traseului turistic " La lanturi".

Perspectiva apropierii coborarii ne mobilizeaza si urcam mai repede panta care urmeaza.

Urmeaza un nou valcel, de data aceasta mai larg si cu fete inierbate. Se simte ca ne indepartam de zona aspra a Umerilor, unde predomina piatra.

Il traversam regulamentar (adica pe dreapta, pe sub perete) ...

... apoi urcam rampa ce urmeaza. Tot pe dreapta, atenti sa respectam regulile de circulatie.

In spate se vad Umerii, intersectati de Braul de Jos si Braul de Mijloc.

Urmeaza un nou valcel, de data aceasta ultimul. Fetele inierbate sunt placute la mers si nu pun probleme la traversare.

Poteca Braului de Sus coboara lin spre fetele inierbate ale traseului turistic marcat "La Lanturi".

Parcurgerea traseului am facut-o in circa 5 ore, timp masurat din Poiana Inchisa ce include pauzele. Urmeaza coborarea spre Spirla si apoi Plaiul Foii, unde ajungem cu mult inainte de a se insera.

Luni, 27 septembrie 2010 - 21:05

senty

12 august...
Inseamna ca voi erati acei din poiana inchisa... noi eram pe creasta. De sus am avut o priveliste superba: undeva un grup de oameni stateau la masa pe iarba, iar mai sus... aproape de pereti, cateva capre negre... stateau la masa Carpati.org
Felicitari si multumim de jurnal + informatii.
PS: o intrebare, ati iesit iin creasta direct din poiana inchisa... prin hornul din partea dreapta? Din a 5-a fotografie, asa mi se pare, desi poate gresesc.

Luni, 27 septembrie 2010 - 21:36

mugurel.ilie..

Cum am mentionat, din poiana am mers spre nord. In general prefer orientarea dupa puncte cardinale pt a nu mai preciza sensul de parcurgere. Altfel spus, am mers spre stanga asa cum privesti poiana dinspre Marele Grohotis.
Hornul din dreapta (spre sud) e iesirea clasica din poiana, descrisa de Cristea si Dunareanu.
Am fost acolo cam pe la ora 12, nu stiu cand erati in creasta ca sa aflam daca in poiana era grupul nostru sau altul.

Marți, 28 septembrie 2010 - 10:27

senty

Multumesc Mugurel pentru raspuns, acum e "lumina" Carpati.org
Da, noi cam in jurul orei 12 ne aflam deasupra poienii, ba chiar un membru mai entuziasmat din grupul nostru facea si cu mana catre cei de jos Carpati.org
Numai bine si ture la fel de frumoase.

Marți, 28 septembrie 2010 - 11:50

dinac

Pe cat de frumos, pe atat de interesant!

Marți, 28 septembrie 2010 - 12:38

rivas

buna! eu am parcurs acest traseu de la Lanturi pina in poiana inchisa fara sa fiu nevoit sa ies in creasta . Intr-adevar sint citeva portiuni expuse cum ar fi coborirea in poiana inchisa unde este si un piton batut.Poate ne intilnim odata sa facem acest traseu si in varianta "mea".
numai bine!

Marți, 28 septembrie 2010 - 19:27

ionescudan

frumos
asteptam si continuarea

Marți, 28 septembrie 2010 - 19:42

mugurel.ilie..

Salut Rivas. Ma bucur ca imi confirmi traversarea fara urcare in creasta, auzisem ceva dar intotdeauna am venit pe sus. La ce nivel treci muchia buclucasa, pe sus (aproape de creasta, la nivelul braului) sau mult mai jos (aproape de Braul de Mijloc) ? Informatia poate fi utila si altora care colinda zona.
Sunt interesat de varianta ta, mi-ar place sa o facem.
In privinta portiunilor expuse, prefer sa fac traseul in sensul descris pentru a le urca si nu a le cobora. Dealtfel in jurnale doua din portiunile Braului le-am parcurs si descris de la sud spre nord, iar a treia invers. Sensul de mers nu l-am ales intamplator, ci pentru a reduce dificultatile traseului.

Miercuri, 29 septembrie 2010 - 00:11

rivas

dupa cum iti spuneam eu am facut traseul in sens invers fata de tine si de aceea nu prea recunosc pozele ! eu n-am poze caci atunci cind am parcurs acest traseu nu aveam aparat foto. Parca poza cu ocolirea jnepenisului imi pare cunoscuta : cum veneam eu se facea o poteca in dreapta in jos care ocolea jnepenisul dar care nu ducea nicaieri , varianta fiind in stinga peste muchia stincoasa . Iti spun acest lucru caci am impresia ca ati iesit in poteca marcata (la lanturi ) in alt loc fata de unde intru eu in traseu ! parca mai sus mult mai sus. Dupa cum spune si Cristea in carte : dupa ultima saritoare cu lant urcata se vede o stinca in forma de acoperis de casa . de acolo este intrarea in briul de mijloc. Ei bine de acolo este si intrarea in briul de sus: se coboara o treapta de stinca pina in firul unui vilcel dar de aici potecile se despart : una mai jos tine briul de mijloc ( poteca clara pina la marele grohotis ) si alta in urcare este briul de sus. Ca punct de reper pe acest vilcel este o grota . Iti amintesti aceste detalii ? daca nu, voi ati fost pe alta varianta. Poteca briului de sus ( in anumite zone nu este chiar poteca ) merge efectiv pe la baza peretilor : intre acest briu de sus si cel de mijloc (care se vede de sus) sint prapastii . Oricum trebuie de mers la fata locului caci asa daca nu am poze si voi ati fost pe alta varianta nu prea ne intelegem. Felicitari pt. portiunea dintre Amvon si creasta sudica. Eu am urcat pe vilcelul caprelor si am intersectat poteca briului de sus : in sa in stinga cobora spre padina lui calinet ( dar cred ca mai treceai citeva vilcele si muchii pina acolo ) si in dreapta ( sud) poteca cobora spre valea podurilor.

Miercuri, 29 septembrie 2010 - 08:43

gornel_z

Felicitari pt tura si multumim pt descrieri!
Si eu am parcurs anul acesta impreuna cu 2 prieteni Braul de Sus intre P. Inchisa si Lanturi, dar pe o varianta ceva mai directa.
Din zona jnepenilor de pe Muchia Padinei Lancii (poza ta cu descrierea: Urmeaza o zona de jnepenis ce creeaza probleme de orientare, mai ales ca aici poteca nu pare prezenta) am continuat traversarea cam la acelasi nivel, pe niste brane ce traverseaza peretele. Putin dupa jnepeni ne-am asigurat cu coarda pt ca desi nu e deloc greu, expunerea e foarte mare. Exista si un piton la inceputul traversarii expuse, destul de prost.
Apoi am tinut-o relativ la acelasi nivel pana la Umeri (inainte de Umeri ne-am adapostit de ploaie intr-o grota pe valcelul dinspre sud de muchia cu jnepeni si momaie- probabil cea de care zice si rivas). De aici (muchia umerilor) am mers pe o poteca cu multe momai pana la Lanturi. La un moment dat am realizat ca suntem pe Braul de Mijloc (am recunoscut cateva locuri). Nu stiu exact unde s-au unit, dar creasta era deja prea aproape ca sa mai fi existat alta posibilitate mai pe sus.
Am iesit aprope de Lanturi tot pe langa peretele din poza: "...apoi urcam rampa ce urmeaza. Tot pe dreapta, atenti sa respectam regulile de circulatie." Dar pana acolo am mers pe poteca destul de clara, cu momai...
Poate ma lamuresti cu treaba asta. Sa fie o ramura a Braului de Mijloc "marcata" la fel de bine ca principala?
Numai bine!
Cornel

Marți, 5 octombrie 2010 - 15:04

mugurel.ilie..

Ma bucur ca apar comentarii si chiar variante diferite de la cei care au parcurs traseul. Vom avea cu totii de castigat afland de existenta solutiilor alternative, iar turele viitoare vom avea placerea descoperirii si parcurgerii acestor noile variante.

@gornel_z: si noi am fost pe punctul de a incepe traversarea mai jos in jnepenii din Muchia Padinei Lancii , dar stiam ca varianta de sus (pe langa perete) e ok si cand am vazut expunerea am preferat sa urcam urgent. Data viitoare voi incerca insa pe unde ati traversat voi, au aparut recent pe net si niste poze de acolo.
Nu stiu daca pitonul are legatura cu traversarea expusa sau este din traseul Muchia Padina Lancii, pe care Braul il intersecteaza in acel loc.
E foarte probabil ca la Umeri ati intrat pe Braul de Mijloc. Verificarea aici e simpla: deasupra seii prin care ati traversat, traseul Umerilor continua sa urce pe stanga o fata inclinata si inierbata (adica erati in saua 2), sau ocolea orizontal un piept vertical de piatra (saua 3) ?
Apoi inteleg ca ati continuat pana la Lanturi pe un brau cu momai, posibil chiar Braul de Sus, situat in portiunea finala foarte aproape de creasta. Noi am gasit momai pe brau numai intre muchia Umerilor si iesirea in creasta, aprox. 100 m, apoi nimic pana la Lanturi. Aici eu vad 3 posibilitati:
- ati mers pe Braul de Sus, dar intre timp cineva a inlaturat momaile (daca noi am fost dupa voi), sau le-a pus (daca noi am fost primii), sau nu le-am vazut noi
- ati mers pe Braul de Mijloc, traseu cu multe momai unde unele pasaje seamana cu Braul de Sus. Iesirea la Lanturi a celor 2 brauri arata insa total diferit
- ati intrat pe Braul de Mijloc dar ati iesit pe Braul de Sus. Intre ele sunt permanent 50 - 100 m diferenta de nivel, usor de accesat numai la capatul dinspre Lanturi. Daca e asa, trebuie ca braul parcurs de voi a urcat semnificativ spre final.
Daca vrei raspunde-mi la intrebari cu un mesaj pe privat , sa incercam sa ne lamurim care e varianta parcursa de voi.

Marți, 5 octombrie 2010 - 17:16

rivas

neaparat trebuie sa ne intilnim si sa parcurgem acest traseu : sa facem poze, si o schita amanuntita pt. a beneficia si altii de frumusetea acestui traseu

Marți, 5 octombrie 2010 - 19:56

ciobu

evident rivas....amanuntele sunt cele care ne fac viata mai frumoasa, fara ele ne-am plictisi amar si am ramane in bezna necunoasterii. Hai cu mic, cu mare, sa mai colonizam ceva...acu cat mai avem ce! Nu conteaza ca indigenii se opun, vor fi striviti de tavalugul progresului...