Octombrie 2020

Noiembrie 2020

Pe creasta Făgărașului. Refugiul Sterminoasa (Muntii Fagarasului)

/sterminoasa/foto15c.jpg Am plecat luni, la 23.10, din București, cu Trenul Soarelui. Marți, pe la 6.40, cu vreo zece minute intarziere, am ajuns la Turnu Roșu,poartă clasică pentru traseul de creastă în Munții Făgărasului.

Aveam șase zile la dispoziție pentru traseul de creastă, dar prognoza meteo nu era prea bună: ploi și temperaturi care coborau noaptea spre minus trei grade. La ieșirea din Turnu Roșu, un localnic mi-a spus că sus „o să ningă’.

Cam obosit după o noapte cu trenul, primul popas l-am făcut in foisorul de sub Mănăstirea Turnu Roșu. /sterminoasa/foto1c.jpg/sterminoasa/foto2c.jpg

După ceva vreme de la reluarea urcusului m-am intâlnit cu doi turiști străini. In Chica Pietrelor a apărut soarele si deja incepeam să-mi spun că prognoza meteo era greșita./sterminoasa/foto6c.jpg/sterminoasa/foto7c.jpg

Optimismul nu a ținut prea mult că norii au inceput să-și schimbe culoarea. Intram incet sub un nor din ce in ce mai negru.

Am izolat rucsacul cu husa impermeabilă, am pus pe mine bluza si pantalonii de faș. După ce am depășit prima stână, in iarbă am găsit un card cu 220 fotografii facute prin Asia. Cred că pagubașul este  turista germană Jana Schmiedinghöfer. /sterminoasa/foto8c.jpg/sterminoasa/foto9c.jpg  La izvoarele ce sunt pe curba de nivel am făcut greșeala să scot pantalonii de făș. Urma să-i pun la loc când era cazul. Doar că a urmat o ploaie torențială care m-a făcut leoarcă de la brâu în jos. În bocanci aveam apă cât cuprinde.

Ideea de a pune cortul a ieșit din discuție, mai ales că a început să tune și să fulgere. Am grăbit pasul spre Șaua Cumpanită. Știam că în zonă era un refugiu pus la punct de Obștea Moșnenilor din Câineni.

Doar că era ceață și vizibilitatea era sub 20 de metri. În cele din urmă l-am găsit. Pe vreme frumoasa refugiul poate fi vezut din poteca, BR. Pe timp de ceata, m-am ghidat dupa faptul ca refugiul este la capatul drumului care vine din Greblesti. La cateva minute de poteca de creasta, la sud de Saua Apa Cumpanita, drumul are forma unui arc, o extremitate coboara in Greblesti (cea din vest) si o extremitate ajunge la refugiu (cea din est). Vezi harta MARITA de la adresa https://goo.gl/Apoqkg  Are o eroare de de vreo zece metri, refugiul este chiar in capatul drumului. Spre surpriza mea, nu era nimeni acolo./sterminoasa/foto21c.jpg/sterminoasa/foto23c.jpg

M-am schimbat rapid și am aprins focul în soba de fontă din refugiu./sterminoasa/foto20c.jpg

Vremea nu s-a îndreptat nici a doua zi. A plouat aproape non-stop. Am dormit două nopți pe cele două saltele tip relaxa./sterminoasa/foto32c.jpg/sterminoasa/foto37c.jpg /sterminoasa/foto26c.jpgRefugiul are cabina WC și o cismea alimentată de la o captare de apă aflata mai sus. La vreo 20 de metri există și o cabina pentru duș. Când este soare, deasupra cabinei este un butoi umplut cu apa de la cismea./sterminoasa/foto33c.jpg/sterminoasa/foto34c.jpg Miercuri am avut doua vizite. Pe la pranz au apărut doi ciobani care m-au pus la curent cu planul moșnenilor de a construi o cabană la capatul drumului de macadam, care urcă din Greblești, pe vechiul drum Praporgescu, refăcut in 2013 de Obștea din Câineni. Tot miercuri, pe orele 17.00, a apărut si o masina neagră cu șapte bărbați. Au urcat din Greblești. “Noi suntem proprietarii”, mi-a comunicat un bărbat ce părea șeful lor. Am discutat despre vreme, despre noul refugiu de la Budislavu, despre planul de a construi o cabană pe locul actualului refugiu. Unul din vizitatori a spart câteva lemne de sub streașina refugiului, dar in final au coborăt cu mașina toți șapte la o stână din vale. /sterminoasa/foto45c.jpg/sterminoasa/foto40c.jpg Urma ca joi, dacă este vreme bună, să meargă cu materiale la refugiul de la Budislavu. Legat de refugiul Budislavu. Nu am coborat la el. Din cate am aflat de la ciobani, el este functional, cu doua precizari: 1. A fost folosit ca adapost si de cei de la stana de pe Budislavu 2. Nu prea exista combustibil pentru soba, fiind zona de creasta fără prea multa vegetatie.  /sterminoasa/foto60c.jpg

/sterminoasa/foto55c.jpg  /sterminoasa/foto70c.jpgPrognoza pentru joi in zona Negoiu nu era prea bună. Pe lângă ploaie, ceață si temperaturi reduse, erau anunțate descărcări electrice.Asa ca joi, pe la 12.30, am renunțat să mai merg către Budislavu și Negoiu și am coborât pe drumul cel nou spre Greblești pe triunghi albastru. La stâna Ciungi am trecut pe punct albastru si am ajuns la gara din Câineni. Coborârea a durat vreo patru ore./sterminoasa/foto50c.jpg

Vineri, 21 august 2015 - 19:01

bogdan.t

Pacat cu vremea! Oricum,interesanta poveste! Bravo!
P.S: Nu inteleg de ce ar construi o cabana acolo ...

Sâmbătă, 22 august 2015 - 14:32

drumetu71

Refugiul acesta l-am vazut in constructie dar am crezut ca e al ciobanilor. La cel de la Budislavu m-am uitat lung sperand ca e refugiu dar nu am vrut sa pierd vremea coborand la el pt ca statea sa ploua si nu vroiam sa mai pierd vremea. acum imi pare rau ca a ploua binisor pana am reusit sa pun cortul. Bravo ! Buna initiativa. Si nu au nevoie de nu stiu ce fonduri care mai degraba umfla buzunarele altora. Se poate si altfel.

Sâmbătă, 22 august 2015 - 21:52

Cort de expeditie

Ultimele modificari la refugiu s-au facut in 2014. Din alte surse, el arata asa:

In zona este si o pestera.

Pararea mea este ca drumul actual va fi prelungit pe curba de nivel pana la Budislavu, adica foarte aproape de Lacul Avrig.

Luni, 24 august 2015 - 12:18

passa

Si-asa sunt amatori de off-road in Fagaras si-asa a crescut suficient padurea de la ultimul taiat, daramite oile astea moderne ce vor numa in masini. Sunt bine-venite drumul, cabana si "muntenii". In fond, sunt banii lor si curtea lor.

Ciucas reloaded.

Luni, 24 august 2015 - 21:57

henter

Tare, banuiesc ca atunci cand ai plecat spre Fagaras nu banuiai ca o sa te intorci cu poze din China cu Marele Zid Chinezesc nu-i asa?

Marți, 25 august 2015 - 18:50

Cort de expeditie

Din cate am aflat de la ciobani, luni noapte au dormit in refugiu trei turisti straini. Mai mult ca sigur unul dintre ei a pierdut cardul foto inainte de cele trei izvoare de pe curba de nivel, spre Saua Apa Cumpanita.

Multe din fotografiile gasite in iarba sunt si pe blogul https://goo.gl/XRFAyj

Ma astept sa apara pe blogul respectiv si imagini din Romania. Mai ales ca traseul de creasta din Fagaras este cel mai lung din Europa.

Marți, 25 august 2015 - 22:28

Cort de expeditie

@henter Normal ca nu. Ce ma intriga este ca Jana Schmiedi, cea care a pierdut cardul foto, nu a raspuns inca la posta electronica sau la comentariul de pe blogul ei.

Miercuri, 26 august 2015 - 21:41

Cort de expeditie

Pe vreme frumoasa refugiul poate fi vezut din poteca, BR. Pe timp de ceata, m-am ghidat dupa faptul ca refugiul este la capatul drumului care vine din Greblesti. La cateva minute de poteca de creasta, la sud de Saua Apa Cumpanita, drumul are forma unui arc, o extremitate coboara in Greblesti (cea din vest) si o extremitate ajunge la refugiu (cea din est). Vezi harta MARITA de la adresa https://goo.gl/Apoqkg Are o eroare de de vreo zece metri, refugiul este chiar in capatul drumului.