Mai 2024

Iunie 2024

Varful Vanatoarea lui Buteanu
Muntii Fagarasului

Orgoliul-incredere prea mare in valoarea ta- pe munte te costa.

Scriu acest jurnal pentru a impartasi o experienta neplacuta, in loc de bucuria unei drumetii reusite si ca povata pentru cititori, nu faceti ca mine!

Am o varsta la care ,,lumea judecata,, isi plimba nepotii, experienta montana peste 55 ani: vara, iarna, ture creasta Crai, Fagaras, Retezat, Parang Iezer, biuvac in zapada, ture pe vai de abrupt, in perete, in alpinismul clasic un 6A si frecvent 3-5B, o data cu varsta am renunta la perete si am trecut frecvent la vai si pentru ca nu mereu am avut coechipier am mers solo ani buniIn iarna asta doream sa leg in doua zile Vf. Lespezi si Parangul Mare solo, conditie fizica aveam, asteptam vremea buna care nu prea venea. In februarie am avut o tentativa pentru Lespezi, dar vremea s-a schimbat pe la stanci, ceata, viscol si de la ,,bolovan,, a trebuit sa ma intorc.

In martie, dupa 20, prognoza a fost buna si echipat cu cele necesare am purces la drum, mai exaact in 26, la 7,10 eram in parcarea de la Piscul Negru, gata echipat, pe la galeria de prospectiune m-au prins din urma 2 sibieni tineri, am schimbat cateva cuvinte cu ei, doreau sa urce pe varf traversand Valea Capriorul, cu urcare in Seuta, au fost mirati ca urc solo, am mers bine, la 8 eram la stana am mancat din mers o ciocolata, m-am hidratat si am inceput sa depasesc un grup de 8, dar foarte razlet, vreme frumoasa, zapada buna, coltarii prindeau bine. La ultimele stanci am facut pauza de un sendvisi si o gura de ceai si am socializat cu un pitestean care isi astepta grupul, la stana o liota mare isi punea coltarii, probabil un grup organizat, binoclul pitesteanului, mers bine pana la platoul de la ,,bolovan,, unde m-am intalnit cu un turist solo ce cobora, uite ca mai merge si altul solo, ne-am urat binete si am scos coarda pentru a ma pregati de coborare, 5-6 m de mers si surpriza era o coarda montata, iar scocul pe care se coboara avea putina zapada si prize suficiente, stanga, dreapta, aici intervine orgoliul, pot si fara coarda, mereu am fost revoltat in privinta lanturilor, cablurilor din strungi sau brane, pe vremuri nu erau mai deloc, dar acum este la moda un pasaj mai greu este imediat crosetat, accesibil pentru toti.Cobor scocul, ajung la baza bolovanului, relaxat, mai am de facut doi pasi lateral dreapta peste doua pietre, tinundu-ma cu mana de perete pentru a ajunge pe plat, dar ghinion, la ultima piatra, agat coltarul si sunt proiectat spre vale, in primii metrii nu apuc sa folosec pioletul, sunt rostogolit ca in masina de spalat, dupa vreo 60m, cu greu ma intorc pe burta si folosesc pioletul, dar panta fiind mare si zapada muiata de soare fac imposibila oprirea, reusesc intr-un final sa ma opresc, ma dezmeticesc, sap o platforma, ma asez si incep sa evaluez situatia fizica: piciorul stang rupt la glezna, genunchiul drept sucit, mana dreapta cred metacarpiene rupte, fata julita, parca era frecata cu smirghel, betele pierdute, coltarul drept pierdut, scot telefonul si verific daca am semnal, am, vorbesc cu ISU Sibiu si Salvamontul de la Cota 2000, am avut noroc sa am semnal si sa nu pierd telefonul din geaca, cheile de la masina din buzunarul polarului, cu fermoarul tras s-au pierdut si buzunarele erau pline de zapada.

Baietii de la Salvamont au zis sa ma protejez termic ca ajung in 3 ore, incerc sa urc in ghenunchi spre carare, urc cam 20 m si ma opresc, analizez situatia, daca plec la vale am o ruptura de panta mare, asta ma face sa ma opresc, sap platforma si astept Salvamontul, sus in poteca apar primii turisti, cer ajutor, nu coboara nimeni, ma suna ISU Sibiu si- mi spune ca trimit un elicopter in 20-30minuteA venit elicopterul, si aici noroc, era echipat cu troliu si disponibil, recuperat, halta Cartisoara pentru un prim consult, mutat targa, elicipter Sibiu, ambulanta, Spital urgente, radiografii, etc. sosit fata. transport Bucuresti, Universitar, placi, suruburi, ghips, doua luni pauza, apoi recuperare.

Din discutiile ulterioare cu domnul Saduloiu, am aflat ca un turist a filmat interventia elicopterului, si i-a relatat si cateva discutii ale celor din creasta: ,,uite-l ca misca, o sa sunam la Salvamont, sa mergem,, S-a dus omenia de odinioara, la cabanae pe vreme rea cine cobora din creasta avea prioritate la cazare in detrimentul celor cazati, acestia erau culcati in sala de mese pe saltele, Am fost coleg cu mama lui Horia Colibasanu, il stiu de cand era copil am discuta mult despre munte, despre a renunta la varf pentru a salva un alpinist, desi expeditia se rata (costuri enorme, poate sansa unica in viata) dar prima omenia.

Nu judec pe cei din creasta, nici pe ghizii grupului, dar azi totul a devenit prea comercial.

Fotografiile si fimul cu salvarea trimis de domnul Sanduloiu nu reusesc sa le incarc.

Lulu,24.05.2022

Marți, 24 mai 2022 - 16:31
Afisari: 868

zentai

Nu pot evalua gradul de omenie al celor din creastă pentru că poate au socotit că este periculos pentru ei să coboare la dumneavoastră pentru a vă evalua situația.

Am întâlnit persoane, dealtfel bine educate și cu studii, care se uitau mirați la colțarii mei și mă întrebau ce sunt ăia! Vă dați seama că acest gen de turiști nu ar coborî după cineva, ever!

Mai este situația că, mai ales media este de vină pentru această "viziune", apropierea de cineva cu probleme iscă probleme (procese, daune morale, oprobiu public, că dacă "erau ei, rezolvau mult mai bine situația", că ajutorul dat mai rău a făcut, că trebuia să știi Psalmii lui David sau teoria cuantică a câmpurilor etc), ceea ce eu personal nu aș blama neapărat.

Dar o coborâre lângă cineva accidentat pentru a-i da un ceai, o cafea, o țigară, a-i ține de urât, a-i face suferința mai ușoară, cred că ar putea face cineva, în caz că-și poate asuma efortul și riscul, în caz că cel din urmă există!

Cu stimă, Gabriel

Miercuri, 25 mai 2022 - 10:00

cipicernat

Insanatosire grabnica va urez!

Am inceput ziua prin a ma intreba ce as fi facut intr-o situatie asemanatoare. Raspunsul la rece ar fi ca nu as fi coborat decat daca as fi fost 100% sigur ca nu as fi complicat si mai mult situatia (auto-accidentare, declansare avalansa sau deslocare de pietre). As zice ca nu as fi plecat de acolo, totusi, macar pana ma asiguram ca au venit salvatorii.

PS: In teorie, pozele pot fi atasate (daca sunt descarcate pe calculatorul dumneavoastra si redimensionate). Pentru film, puteti pune un link (daca este disponibil undeva online - youtube, facebook).

Miercuri, 25 mai 2022 - 10:57

bogdan.t

Partial sunt de acord cu dumneavoastra. De ce zic partial ... La faza cu prioritatea la cazare e relativa treaba ... sunt unii cabanieri care chiar nu au nici o treaba cu muntele si nu stiu ce inseamna un efort pe care-l depui sa urci/cobori un anumit traseu de creasta. Asta ar trebui sa ia in calcul cei care planuiesc un astfel de traseu, indiferent unde urca. Am intalnit persoane care si-ar fi dat si hainele de pe ei ca sa te ajute dar si persoane care nu dadeau nici un scuipat pe tine.... Asta atat in tara cat si in afara.

Dar atitudinea acelor turisti este, intr-adevar, de blamat. Chiar daca nu ai cunostinte de acordare a primului ajutor etc. etc. nu poti lasa un ranit de izbeliste. Mergi, vezi in ce stare e, il tii de vorba ca sa fie constient in caz ca e grav, un ceai, o haina ...

Dar, cum ati zis si dvs., spiritul civic in Ro. tinde spre 0. Din pacate ...

Insanatosire grabnica! Doamne ajuta!

Bogdan

Joi, 26 mai 2022 - 18:56

jimb

Bonjour, eu sunt individul (tot solo) cu care ati stat de vorba aprox. un minut la urcare, pe langa niste stanci mai mici, cu mult inainte de cele mari unde a aparut problema. Si inainte de omul care cobora singur.

Am revenit de pe varf in zona accidentului cam pe cand aparuse si elicopterul.
Legat de persoanele care se uitau:
1. Din ce am vazut in jurul meu, la momentul in care am ajuns eu acolo cel putin, nu stiu daca erau oameni cu experienta necesara ca sa isi permita acea coborare.
2. Pe acea panta dubioasa, cu zapada batuta masiv de soare toata ziua, nu stiu care sanse erau mai mari: ca un eventual coborator sa ajunga in siguranta sau ca el sa disloce zapada si sa ajungeti amandoi in saritoarea aia nasoala care dadea spre valea cu TA.
Eu, de ex., consider ca am experienta necesara ca sa fi incercat coborarea aia. Dar, din pricina punctului 2 de mai sus, m-as fi rezumat doar sa sun si sa astept Salvamontul.

Asa ca, probabil, e cel mai bine asa cum a iesit - daca se poate spune asa.
Suruburi de titan si intoarcere rapida pe poteci.

Joi, 26 mai 2022 - 19:23

lulu

Multumesc Bogdan t

Multumesc jimb, suruburile (pitoane) de titan erau bune acum 45 de ani in peretii din Buila, Bucegi, Crai, etc glumesc, la sf de mai am urcat cu masina si apoi pe jos spre Vf lui Roman, se poate dar mai greu, in martie sunt in drum spre Lespezi.

Vineri, 3 iunie 2022 - 19:22

Deblocari usi Bucuresti | GetaMap.org | Maps from all over the world | ro | fr | es | de | Calculator distante