Decembrie 2022

Ianuarie 2023

Varful Mutu
Muntii Valcan

Munții Bucegi: Cascadele Vânturișului, Colții lui Barbeș și Vârful cu Dor. (Muntii Bucegi)

Bucegii sunt atât de bogați în frumuseți că îți pot oferi surprize deosebit de placute și atunci când îi vei considera prea aglomerați, prea umblați și răsumlați!...

După o pauză de mers la munte de aproape trei luni de zile, dar și în pragul unei veri capricioase, cu ploi aproape zilnice, iată-ne ajunși la Cota 1400 la prima oră a dimineții.

Lipsa oricărei mișcări în zona instalațiilor de transport pe cablu parcă trezește din nou în noi sentimentele acelea ciudate, de sfârșit de lume, pe care le resimțeam în serile și nopțile pustii din vremea pandemiei...

Totuși vremea e însorită și, după ce urcăm mai sus de stația meteo de la Cota 1500, ne oprim pentru o poză de grup la început de tură.

Deci, echipa de astăzi:Camelia, Marcel, Gabriela, Liviu și Gabi.

Urcăm spre Cota 2000 pe drumul de vară și cam deasupra stanei turistice ,,Târle” ne întâlnim cu un salvamontist. Când află care e traseul nostru de astăzi, ne asigură că zilele trecute salvamontul a degajat poteca de trunchiurile brazilor doborâți de vânt.

Și Gabriela Olărescu îl și cunoaște pe domnul de la Salvamont: e Costică Stoica.

Mai sus, când pe partera stângă a drumului se adâncește o vale în formare, găsim și indicatorul de intrare în poteca spre Cascada Vânturișului, traseu marcat cu punct roșu.

Poteca e ceva mai priporoasă în zona de pădure, dar traversează si câteva poenițe mai îngăduitoare.

Iar impresia generală e că traseul mai mult urcă decăt să coboare până sub cascadă.

Pentru accesul la Cascada Vânturișului părăsim poteca marcată atunci când aceasta tocmai traversează  scocul unui vâlcel uscat, vâlcel cu mari stăncării deasupra potecii.

Noi coborâm pe trepte de iarbă și de câteva ori și pe botul unor pietre alunecoase.

Cam după un sfert de ceas de coborât ,,în gât” apare și firul de apă care face mici lăculețe printre bolovanii de sub cascadă.

La baza cascadei sunt grămădite 10-15 blocuri imense de stâncă, bolovani care, după spusele salvamontistului de mai devreme, ar fi căzut din peretele cascadei la cutremurul din vara anului 1986.

Locurile sunt destul de înguste, ne tot dăm în spate și cu greu putem prinde în fotografie toată căderea de apă, aproximată de noi cam la 40m înălțime.

O fotografie de grup pe bolovanii de sub cascadă.

/Vanturis/103459457_2610369712539448_545296305512997-j10150_o.jpg

Revenim în poteca marcată și străbatem cateva poenițe în pantă. Zarea se mai deschide și  intuim că în amonte de cascadă Valea Vânturișului nu mai are cum să fie așa de adâncă.

Ajungem la un prag de sâncă și ne oprim să vedem pe unde am putea coborâ în firul apei.

Doar Gabriela Olărescu a mai facut acest traseu cu ani în urmă, dar pe o vreme de primavară, cu apă mai multă la cascadă, dar și cu multă zăpadă dosită de vânt în zona asta în care trebuie să coborâm noi acum.

Ca și la cascadă și aici coborâm la liber, fară potecă ori marcaj.

Cum eram mai în urma grupului nostru, nu am apucat să ajung în vale și pe poteca pe care tocmai am parasit-o noi, am recunoscut pe Ioan Stoenică în fruntea unui grup de drumeți.

Schimbăm câteva impresii despre ziua de azi și despre această zonă sudică a Bucegilor.

Se vede treaba că și ei fac astăzi cam același traseu ca și noi, dar cumva în sens invers, cu intrare pe la Varful cu Dor.

În această zonă a văii, apa Vânturișului abia se strecoară printre pietre, sărind prin cascade mai mici, formând lacuri și laculețe din loc în loc.

O frumusețe de peisaj, pe care nu doar ai dori să-l cuprinzi cu privirea, ci cu toată ființa...

Apoi vedem că astăzi nu suntem doar noi vizitatorii acestei zone a Vânturișului...

O ursoaică cu doi pui marișori au trecut și ei mai devreme pe aici, poate doar să-și potoleasca setea.

Valea e frumooasă și primitoare și mai în sus.

Mergem spre amonte și facem fotografii pe pietrele dintr-un lac în care se varsă o mică cascadă.

Încercăm o poză de grup la o altă cascadă, unde firul de apă se desprinde în două.

/Vanturis/103385290_2610369709206115_5662497793732-j1685301_o.jpg

Ajungem și la Lacul Mare din Valea Vânturișului, unde și cascada aferentă e pe masura și dimensiunile apreciabile ale lacului...

După ședința foto desfășurată pe îndelete, fară grabă, pentru că toți ne dorim să plecăm cu amintiri de aici, ne răcorim și ne pregătim pentru un urcuș în forță, urcuș prin care să recuperăm pierderea de altitudine de la coborârea din potecă în firul văii.

Pe aici, pe undeva, după ce iesim din firul văii, găsim și marcajul punct galben, care ne va duce până sus, în Saua Ciobanului, șa premergatoare Vârfului cu Dor.

Trecem de o culme prelungă și în fața noastră apare un relief spectaculos, cu un mare abrupt spre răsărit.

E vorba de Colții lui Barbeș, un afloriment cu numeroase turnuri de conglomerate aninate chiar deasupra zonei de pădure pe unde a trecut poteca noastră mai devreme, spre cascada mare.

Traversăm prima parte a abruptului pe o cărare destul de lejeră.

Ne apropiem astfel de Colți lui Barbes și ne mai oprim și aici pentru o serie de fotografii pe o prispă întinsă deasupra hăului.

/Vanturis/103266761_2610369779206108_1771-j1630018578371170_o.jpg

Trecem peste o vale de formare a unui afluent al Vânturișului și de pe versantul celălalt începe să se lărgească zarea spre sud.

Astfel că în orizont apar vârfuri din Masivul Leaota, dar și zona vârfurilor Lespezi și Podul cu Flori din versantul vestic al Bucegilor.

Continuăm să urcăm în forță și în spatele nostru începe să se ridice, ca un deor de teatru, profilul masiv al Vârfului Vânturiș.

În stânga noatră apare un vârf destul de impozant și pentru o clipă credem că acela ar trebui să fie Vârful cu Dor. Doar că sub el poteca se mai adâncește puțin și mai străbate o mică zonă împădurită.

Ieșim din nou la gol și vedem în spate că a fost vorba doar de un vârf intermediar, dar care a lasat și el un abrupt stâncos spre poteca noastră.

Așa că până la Șaua Ciobanului, cea din apripiera Vârfului cu Dor mai avem încă de urcat...

Probabil că Șaua Ciobanului are o altitudine de circa 2000m, iar până la cei 2030m alt. ai Vârfului cu Dor mai avem de urcat un sector destul de abrupt.

Ne regrupăm pe platforma îngustă de pe vârf și trecem să facem poza de grup de pe Vârful cu Dor.

Cu toate că frumosul nume românesc al acestui vârf e cunoscut de toată lumea, cred că puțini sunt aceia care pot spune că au și urcat pe el. Nu că ar fi dificilă ascensiunea, dar nu prea e la îndemână, traficul de vara, dar mai ales cel de iarna desfășurându-se pe celălalt munte, pe Vârful Furnica, sau Cota 2000 cum i se mai spune, cel cu toate instalațiile de transport pe cablu.

Mai tragem un cadru în care să apara și fotograful...

După ce trecem peste grija pozelor de varf, în care fiecare e interesat mai mult să fie fotograf, să ramână cu amintiri prețioase și în aparatul lui, încercăm și un tur de orizont din acest punct foarte ofertant al Bucegilor.

Mai întâi o privire spre vest, cu cabanele Valea Dorului și Valea Soarelui în plan mai apropiat, dar și cu vârfurile de pe ramura vestică a Bucegilor:Tătaru, Strunga, Colții Țapului, Bătrâna.

Și mai ales cu Șaua Strungulița și Șaua Strunga, locuri prin care vom ajunge și noi doar peste doua zile, într-o drumeție de căutare a smirdarului înflorit.

Pe vârf e un puternic curent de aer, aproape laminar, fără rafale, un vânt care te face să crezi că te-ai putea chiar ridica de la pământ...

/Vanturis/102958927_2610369789206107_66431-j170159571567945_o.jpg

Spre nord, dincolo de stația de telecabină de la Cota 2000 începe să se ridice câțiva nori cumullus, un mic avertisment că prognoza vremii pentru azi 8 iunie e ceva mai bună doar până la orele 15,00.

Coborâm din nou în Șaua Ciobanului și Gabriela ne face o fotografie pe una din ,,babele” bine evidențiată în peisajul zonei.

/Vanturis/102950531_2610369495872803_5324-j1242549872552933_o.jpg

Coborâm mai departe pe versantul nordic al vârfului, pănă în Șaua Dorului, punct de mare circulație turistică, cu săgeți indicatoare pentru toate direcțiile.

Noi prindem poteca de coborâre spre Cota 1400, coborâre dealungul căreia vom avea dinainte peisajul amplu cu culmile munților Baiului și Grohotișului.

Fotografii:

Gabriela Olărescu

Gigi Cepoiu

Joi, 18 iunie 2020 - 10:27

edo

Frumos, o placere sa citesti astfel de jurnale! Felicitari Gigi si echipei!

Vineri, 19 iunie 2020 - 15:09

gigicepoiu

Multumesc pentru aprecieri!
Eu zic ca o bucurie si mai mare ar fi sa si parcurgi acest traseu ofertant!

Sâmbătă, 20 iunie 2020 - 07:30

senty

Fain, ca de obicei!
Gigi, acum e marcata poteca pana la cascada Vanturisului?

Marți, 23 iunie 2020 - 14:15

cristi.iliescu
cristi.ilies..

Felicitări pentru traseu! Zona este foarte frumoasă, poteca marcată cu punct roșu se strecoară pe sub abruptul Colților lui Barbeș, străbate și câteva poienițe pitorești din care intuiești sălbăticia pădurii ce coboară spre poale.

În zonă sunt și câteva obiective inedite: pe lângă avenul Vânturiș, cocoțat dincolo de apele Izvorului Dorului, mai sunt câteva grote suspendate în abruptul colților, la care se spune că haiducii coborau pe liane, plus un țintar al hoților, ascuns bine în apropierea potecii, unde aceștia pierdeau timpul (și câștigurile?) în vreme ce supravegheau ruta comercială dintre cele două principate. De altfel, această porțiune face parte dintr-o potecă mai lungă, aceea a haiducilor, ce urca din Posada și făcea legătura cu platoul Bucegilor, marcată inițial de Nae Popescu.

Din păcate, am constatat că în ultimii doi ani poteca a început să se deterioreze. Terenul este oricum destul de înclinat și friabil la traversarea vâlcelelor. S-ar putea să fie nevoie de consolidarea ei în viitor, poate cu podețe peste trecerile mai dificile.

@Marius, vezi că scrie în jurnal că pentru a ajunge la cascada mare trebuie părăsită poteca marcată și, după un sfert de ceas de coborâre „în gât”, ajungi la baza ei.

Mulțumim pentru jurnal!

Miercuri, 24 iunie 2020 - 11:23

senty

Tnx Cristi pentru clarificare.
Recunosc ca nu am mai fost de mult prin zona si jurnalul l-am citit cam in fuga.

Miercuri, 24 iunie 2020 - 12:48

andras

Frumos jurnal, frumoase locuri. Am fost acolo anul trecut in luna Mai, cascada arata foarte diferit, cu un debit mult mai mare. Coborarea e abrupta, dar fara probleme, dar trebuie sa stii unde sa parasesti traseul marcat (e un valcel, se poate recunoaste ca are un perete pe partea dreapta - in coborare, cand se termina stanca, trebuie sa tii putin spre dreapta). De la cascada mare se mai poate cobora pe vale, e un hatas, in unele locuri mai expus, noi am coborat pana la o alta cascada mai maricica. Poze https://photos.app.goo.gl/2ixhU3BZ1HkmmUnf9 .

Miercuri, 24 iunie 2020 - 13:43

gigicepoiu

Nu e semnalat in niciun fel locul in care se incepe coborarea pe nemarcata pana sub Cascada Vanturisului.
In text sunt doua fotografii cu aceasta coborare, prima fiind luata chiar din poteca marcata. Mai mult, poza de dinainte, in care Marcel sta pe loc si se uita la fetele care urca o zona stancoasa e luat tot din poteca marcata care traverseaza valcelul de coborare.
Deci cand ajungi in valcel si vezi in fata ca poteca va urca pe niste stanci, trebuie sa cauti in stanga, in jos, coborarea spre cascada.
Daca ai ratat intrarea, ai urcat serpentinele potecii pe stanci si ai iesit la lumina intr-o poiana, tebuie sa te intorci din drum doar vreo 30m.
Interesante si precizarile despre alte obiective din zona si despre ,,povestea locului"!