Octombrie 2020

Noiembrie 2020

Muchia Tarata, lacul Podragel, creasta Vartopel , muchia Albota (Muntii Fagarasului)

Buna tuturor!

Greu cu vremea asta capricioasa, trec week-le si degeaba obtin "liber" pt tura caci ma incurca vremea.

Nu e vorba ca nu merge si pe ploaie dar e pacat sa pierzi peisajul din zona si uite asa , greu mai gasesc o un week liber cu vreme buna.

In fiecare tura imi ramane in minte o zona pe care in viitorul apropriat sau mai indepartat l-as parcurge.

Asa s-a intamplat si acum , anul trecut fiind cu familia in zona cabanei Podragu , "mi-a facut cu ochiul" muchia Tarata si am decis inca de pe atunci ca va fi urmatoarea muchie pe care o voi parcurge.

(cred ca am eu ceva cu muchiile din Fagaras.)

De mentionat faptul ca muntii Fagarasului l-am parcurs in lung si in lat , pe vreme buna , pe vreme rea , fie vara fie iarna, totusi am gasit un traseu de 2 zile in proportie de 95% neparcurs inca.

Intrarile pe muchiile nordice nu sunt clare , este destul de greu e sa te orientezi prin padure pana in golul alpin de acceea e bine sa mergeti cu cineva care cunoaste zona.

Eu am tot cautat pe net informatii in acest sens dar nu prea am gasit, poze cu muchia efectiva da, la fel  cateva cuvinte despre muchia Albota, dar descriere cu intratul spre muchie nu am gasit.

Ba mai mult pe o harta recenta cu muntii Fagarasuli , am identificat un traseu marcat , triunghi albastru care urca pe Tarata din valea Arpasului, in realitate insa nu am gasit intrarea pe traseu.

Acest traseu ne-ar fi ajutat la recuperarea rapida a masinii. Intri din valea Arpasului pe traseu si cobori tot acolo inapoi.

Daca alegeam traseul marcat , BR care nu pleaca din v Arpasului ar fi trebuit sa lasam masina departe fata de punctul unde am fi iesit din nou pe forestier.

Noi totusi alegem varianta mai optima pt noi , lasam masina in valea Arpasului , ne orientam conform hartii, ne bagam pe o poteca pe unde s-au tras lemne , iesim pe o muchie si dam de marcajul TR.

triunghiul albastru

Toate astea vineri dupa ce am jesit de la job.

parcul cu panouri solare - este cel mai mare parc vazut vreodata de mine - recent am mai vazut unul intre Sibiu si Sebes

Pe forestie in sus:

Imi place sa plec de vineri , in cele 3-4 ore ce ai la dispozitie poti sa iti faci incalzirea si a doau zi sa fii deja pe traseu, undeva sus.

Incet incet iesim in golul alpin , gasim imediat un loc pt cort , desi era inca lumina hotaram sa ramanem in acel loc, ar mai fi fost putin mai sus loc de campare pt 2 corturi dar daca treceam si de acel loc , doar f sus am mai fi gasit , astfel decizia luata a fost ok.

Noaptea trece repede , dimineata cu un rasarit frumusel,  dar sus muchiile si creasta erau in ceata...

Dimineata  pana se trezesc colegii urc primul varf sa vad zona.

locul inde am avut corturile

Nu zabovim prea mult , dupa o mancarica scurta ne bagam pe traseu.

Poteca marcata nu urca matematic , merge mult pe curba de nivel. Sus insa este fie jnepenis fie ienupar ce ingreuneaza avansarea.

Relativ in timp scurt ajungem sa vedem caldarea glaciara de la lacul Podragu.Pacat ca sunt nori , e ceata si lumina buna pt poze nu prea este.

Muchia Podragului pare interesanta, abordabila de la cabana Turnuri.

putina culoare :D, /tarata/dscf4613__custom_.jpg

Ajunsi devreme in curmatura carelor , hotaram sa urcam pe Tarata dintre cele 2 sei - iarna aceasta zona arata bestial.

Anul trecut am urcat cu fiul meu , am cercetat zona asa ca acum nu imi reprezinta un loc necunoscut.

Ajungem intro sa , de aici as vrea sa urca mai departe , sa iesim in creasta, pare destul de ok, doar ca nu era in plan si planul

e plan! ( vroiam neaparat sa ajung la lacul Podragel )

Pe malul lacului Podragu

inca un petec de culoare

Asa ca din saua respectiva, o luam la dreapta spre lac, cabana si o luam spre lacul Podragel.

Primul urcus il urcam repede, sin saua de pe muchia Podragului se vede lacul podragel si caldarea , lacul nu l-am vazut niciodata. Este o zona salbatica si frumoasa , cred ca si putin umblata.

Caldarea Podragului , lacul Podragul si muchia parcursa de noi.

Urmeaza al 2-lea urcus, al 3-lea si al 4-lea care ne scoate in fereastra Zmeilor. Sus - josul asta ma omoara :D

Lacul Podragel:

Caldarea de langa lacul  Poodragel:

Zona la trei pasi de moarte si fereastra Zmeilor:

La fereastra Zmeilor ne tragem sufletul un pic porma urcam spre Vartopel.

Sus gasim un loc pt o scurta pauza  de masa si echipare , de mentionat ca suntem deja pe muchia Vartopelului , vremea este inca  ok si nu parea sa se strice in cateva minute.

Mancam, ne odihnim sa putem intre in zona accidentata cu forte noi , totusi am urcat deja o muchie, Tarata , am trecut prin 3 caldari.

Pe creasta Vartopelului:

Nicu pe creasta Vartopel:

Ghinionul nu ne lasa, fix in zona mai dificila , dupa cateva stropi de avertizare da cu o scurta ploaie umezind totul , stanca, iarba.

Greu de spus daca am gresit cu faptul ca nu ne-am intors dar daca se strica mai rau , tin sa cred ca am fi fost intro situatie delicata.

Si uite asa de repede se strica vremea la munte, de la un minut la altul.

Ajungem pe Vartopel unde ne ia vantul in primire.

rapeland de pe Vartopel:

Ploua, e ceata dar jos in caldari pare sa fie vremea ok.

Vedere spre muchia Albota:

Intre Vartopel si Arpasel gasim loc pt cort dar batea vantul destul de tare. Ne sfatuim ce sa facem mai departe.

Intrun final hotaram sa continuam traseul conform planului.

Evident fiecare muchie are dificultatea sa, daca Zanoaga , in afara de Spintecatura nu reprezenta nimic tehnic  , Albota salbatica isi merita denumirea.

Se poate aborda muchia si prin ocolirea varfurilor dar si matematic iar in acest caz , cu rucsac mare , tre sa stai bine cu moralul :D, poate am ramas cu aceasta impresie si pt faptul ca totul era umed si iarba aluneca in rucsac cort si toate cele fiind si putina ceata vizibilitatea era redusa.

Am vazut pe net , mai multe abordari in a-l parcurge, fie pe sus matematic , fie ocoland stancile pe fetele inierbate.

Timpul trece, coboram cu grija , in zonele dificile fiecare pas e verficat si rasverificat. Astfel dupa vreo 2 ore reusim sa facem doar jumatate din Albota salbatica. Urma o zona stancoasa , vf Sgauc , inaintea lui gasim un loc acceptabil pt pus un singur cort si hotaram sa ramanem  acolo. Deja era pe inserat si riscam sa ne prinde intunericul sus pe Sgauc.

Al doilea cort s-a pus cam in panta dar na asta-s conditiile la munte :D.

Urma pt mine o noapte lunga, nu prea am somn la munte, imi facem griji sa nu alunec si sa rup cortul.

Prognoza pt duminica era cu multa umezeala :(.Variante am fi avut , exista posibilitate sa ne dam in jos in ambele vaii.A doua zi, Catalina foarte matinala la 5:30 da desteptarea.

In vale erau nori , sus e senin, soarele inca nu se vede, era ud totul prin jur.

Oare dece nu eram in stare sa descriu  doar ceata din vale ? :D

Urma partea a doua a Albotei salbatice, fiind acum senin puteam sa ne orientam mai bine.

Incredibil pana ude s-a putut urca un urs. Am gasit urme de urs sus in vf. Sgauc. Ce tare ar fi fost sa dam nas in nas cu ursul pe o muchie ingusta sau chiar in vf.

Zona este frumoasa , se vad caldarile...... cred ca iarna prezinta un peisaj exceptional, pana in curmatura Albotei - iarna pe muchie e ok.

Zarim o turma de capre negre, credem ca au fost mai mult de 40 de exemplare.

Urma Albota domoala, merita parcusa odata doar ca pe curba de nivel se poate merge, sus pe muchie fiind jnepenis pe suprafete mari.

in curmatura Albotei:

jnepenis , jnepenis, jnepenis , ne-am bagat noi dar am si iesit indata :))

Ajungem la Furca Albotei, de unde pleaca 2 picioare, noi o luam pe latura din stanga in speranta ca vom gasi forestierul vazut de pe Tarata si care ne va scoate aproape de masina.

Ajunsi in padure , gasim o poteca frumoasa , este f curata mi-a placut enorm acolo. Colegii pot confirma, ma tineam de glume in continuu - evident de bucurie , caci am reusit!

Dupa tura, am gasit pe net , cautand dupa cuvantul SGAUC doua linkuri ce merita vazute.

( Sper ca nu e in contradictoriu cu regulamentul site-lui sa inserez aici , dar veti vedea ca merita vazute. )

Bravo lor!

Sper din tot sufletul ca v-am facut pofta pt muhcia Albota.

Multumesc pt atentia acordata!

Cu respect,

Gabi Kiss

P.S. Va trebui sa exersez la inserarea pozelor in jurnal, pozele calitativ sunt ok, vad ca inserand in jurnal se stica enorm calitatea lor, sorry.

Joi, 25 iulie 2013 - 14:13

ciprian

Frumos jurnal si felicitari pentru tura !
Muchia Albota este intr-adevar foarte frumoasa, dar si foarte dura in acelasi timp, iar mersul matematic pe creasta presupune atentie si concentrare maxima pentru ca este la liber, iar fetele de iarba aparent facile in poze, sau vazute de la distanta, nu trebuiesc subestimate, si chiar pot spune ca e mai sigur direct pe creasta, exceptand cele trei turnuri Preluca care sunt foarte ascutite si aeriene, iar posibilitatile de asigurare sunt reduse.
Interesanta si Custura Iezerului (portiunea dintre saua Calea Carelor si Curmatura Iezerului) din muchia Tararta.
In Fagaras sunt locuri deosebite, salbatice, unice in Carpati atat prin pesisaj dar si prin caracteristicile traseelor.

Joi, 25 iulie 2013 - 16:05

suru

A început seria de muchii...URAAA...!!!
Nu am ''auzit vocea'' lui Tibi, deși în poze apare Carpati.org. Om de bază. Cătă mereu simpaticăCarpati.org Mulțumim Gabi pentru organizare și juranl!

Joi, 25 iulie 2013 - 21:51

leovit

Salutareee ,de cand imi face si mie cu ochi muchia Tarata ,dar va veni timpul ,,,,asta vara am trecut si eu prin caldari (Podragel )frumos traseu facut cu fiicamea ,superba tura ati avut ,multumim pt jurnal ..Carpati.org

Vineri, 26 iulie 2013 - 15:04

catalina_curly
catalina_cur..

Hi, hi, hi!!!!!!!!!!!!

Chiar a fost tare fainnnnnnnnn....Gabi iti multumim de invitatie, si ca ne-ai primit la pachet. Asteptam cu interes viitoare ture organizate de tine!
Nicule, vezi ca anu asta am inceput turele cam tarziu, asa ca trebuie sa recuperam!!

Vineri, 26 iulie 2013 - 18:05

zentai

Felicitari Gabi!
Hai ca la chestia cu cheful despre Vartopel si alde alea m-ai avut la degetul tau mic!Carpati.orgDaca nadajduiesti sa ma convinga,inseamna ca stai bine cu idealul!Poate ca as trece pe acolo...sub amenintarea armei...Carpati.org

Inima buna si ture la max!

Sâmbătă, 27 iulie 2013 - 15:59

boreal

Salutare,

Gabriel, felicitări pentru tură și jurnal. Ce potrivire! Am urcat Muchia Albotei chiar în ziua în care tu ai descărcat jurnalul pe site.

mersintins,
Cristi

Luni, 29 iulie 2013 - 08:39

mihai_fl

Faina tura si lunga ..., , felicitari.
Lasa-ma sa ghicesc, la iarna urmeaza Muchia Tarata, varianta de iarna ?
Daca e mai spre primavara cu zapada buna vin si eu Carpati.org.
Duminica m-am tot uitat si fotografiat ultima parte din muchia Tarata , cea de sub varful Tarata in special.
Parerea mea este ca ultima parte e foarte tehnica, este un traseu de alpinism.
Lacul Podragel arata foarte bine si sa stii ca am vazut duminica ca traseul respectiv este foarte umblat.
In rest Vartopel si Albota le-am bagat mai in fata pe lista lunga de asteptare dupa ce am citit jurnalul tau.
Numai bine.

Luni, 29 iulie 2013 - 21:47

vmmro

Domnilor, felicitari! Am fost asa de prins de jurnal si de pozele din el incat am avut un soc in momentul in care am ajuns la final.... Carpati.org S-a terminat prea repede. As mai fi vrut...