Decembrie 2022

Varful Papusa
Muntii Parang

Maretie sau teroare... Canionul Oratii

Buna sara dragilor. Nu pot sa las sa treaca neimpartasita cu voi ultima mea aventura muntomanistica (sau muntomaniaca, alegeti voi epitetul).

Adevarul este ca excursiuta asta de o zi a debutat in zodia neprevazutului inca de la concepere. Hai sa mergem, zice Ciprian, zis si Cetateanul, la 2 zile in Fagaras. Nu avem bilet de voie de 2 zile zice Florin, zis si Uliul. Nici eu n-am, Tata Laur imi zice pe numele mic.

In poza timpurie de mai jos (adicatelea de la inceputul turei) de la stanga la dreapta ii puteti admira pe Ului, Cetateanul si bineinteles pe Tata Laur. Mai multe idei de Bucegi sau Crai sunt lasate la spate, in final Cetateanul zice sa ne jucam pe un canion, ceva usor zice el.

Canionul Oratii incepe de undeva dintr-o zona incerta dintre Crai si Leaota. De ce nu, aprobam noi. Cetateanul zice ca va fi ceva de cateva ore, cu o diferenta de nivel de vreo suta si ceva de metri in jos ceva rapeluri. All agreed, cum se zice intre gentlemenicsi. Nici nu banuiam la ce cazne ne va supune sus-numitul canion.

Ca sa nu dau idei prea multe unor doritori neavizati, nu va spui  cum se dibuie zona de intrare in canion, ca dupa al doilea rapel nu prea mai e cale de intoarcere.

Canionul incepe bland, pe pietre frumoase de calcar spalate de nenumarate suvoaie. Noroc ca e vreme buna, desi e frig (o pereche de grade cu minus, apa inghetata la suprafata marmitelor)

Aproape firesc, ajungem si la primul rapel. Cam 3 metri in jos, surplombat, 2 pitoane pe stanga.

Ma echipez voios, imcep sa-i dau la vale, si cu stupoare vad cum semicoarda de 8,2 aluneca prin cosuletul meu fara sa se opreasca. Ma opresc eu, un pic infricosat. Cetateanul vede ca ma codesc. Zice ca-mi sa optul lui sa ma dau jos. Numai ca eu nu m-am dat jos cu optul niciodata! Mai discutam putin, ma mai codesc si schimbam foaia. Ma va fila Cetateanul de sus. Ma dau jos cu incredere prin surplomba. In spate, un gand nu-mi da pace. Nu prea incepe bine...

Echiparea traseului e superba, dupa cum se vede mai jos, spituri prinse pe ancore chimice. Nici nu maraie sub greutatea mea (cam un chintal dupa ultimul recensamant). Maraie Cetateanul care ma fileaza, ca e mai usurel.

Depasim usor zona unul cate unul si ne minunam de salbaticia desavarsita.

Aici e o saritoare mai lina cu vreo 4-5 marmite haioase si spalate bine.

Inca suntem veseli, nu banuim prea bine ce urmeaza.

Ne dam jos prin tunelul timpului...

Soareee. Era si cazul, ca am cam inghetat. Facem o mica pauza, mancam dulciuri. Aruncam un ochi devale...

Nu mai e asa de bine. Saritoarea are cam 5 m, coarda se opreste intr-o balta...(noroc de tratamentul golden dry..). Macar n-o sa mai fuga asa repede prin fieratanii acu, dupa ce o udam). Traseul da intr-o marmita de 0.5 - 1 m adancime. Cam naspa. Ne uitam chioras. E o margine acolo, poate ne iese fara udatura, ca e cam friguleanu prin imprejurimi. Se duce primul Uliul. De jos, alta perspectiva. Un pas in sprait si iesi de langa marmita fara sa te uzi.

Cetateanul in zelb, ca sa nu-l aduc dupa mine cand ma fileaza.

In spatele Uliului marmita plina ochi.

Sa ne mai si bucuram putin de peisaj, ca e soare placut.

Hai inca un rapel micut./oratii/pb262773.jpg

Inainte de montarea pieselor, ma duc sa ma uit de pe margine. Naspa rau. Sunt peste 20 m la vale, nu vad daca mai sunt pitoane sau unde sunt. E o saritoare serioasa. Ma cam ia cu spaima. Se duce Uliul primul. Il dam jos, si... norocul nostru. Cam la 7-8 m, avem pitoane si loc suficient de regrupare. Deja rasuflu usurat.

De sus e putin inspaimantator, da face bine la grip-ul morcovului dintre fese. Cand incepi sa cobori, nu mai e asa de rau.

Facem cum facem, iar dam de apa, ca doar e canion, nu-i asa?

Vine si cetateanul la vale, ca la deal nu mai e posibil de ceva vreme.

O mostra de montaj literar- artistic.

Si aici se poate ateriza langa balta. Saritoarea mai are inca 2 rapeluri, tot de 5-7 m fiecare.

Mai pozam, mai contemplam peisajul...

Ne mai si odihnim putin, admiram ultima moda de pe canion (un ilic de lana cumparat de la mamaita ce vindea cascavele in parcarea de unde am parasit masina). Prinde bine la frigul calcaros ce ne invaluie.

Ne mai jucam, ne mai odihnim. Se lasa seara... Avem deja vreo 5 ore de cand ne jucam prin canion. Asta e, avem frontale.

Canionul e la fel de salbatic, nu ne da ragaz de odihna deloc. Lasa ca respiri acasa, pare a ne spune.

Saritorile sunt din ce in ce mai lungi si mai fioroase. Noroc ca e intuneric si nu mai pot face poze la distanta. Intre timp m-am obisnuit si cu optul Cetateanului. Ca de obicei, ce e mai bun e la urma.

Cireasa de pe tort e ultima saritoare, mentionata si de domnul Vasile Giurgiu pe undeva intr-o descriere (pe care eu n-am citit-o, ca am aflat de traseu seara tarziu). Acum am citit si descrierea, e faina.  Sus numita saltareata are mai bine de 20 m!. N-o putem vedea pe toata.

Plec eu primul, filat de sus ca sa am ambele crengute la dispozitia mea. Am de coborat taica. Cam 15 m in prima faza. Care metri se termina in.... intr-o marmita bineinteles. Cumva reusesc sa ocolesc marmita pe la vreo 2 m deasupra ei pe o mini crestuta. Acu pot sa-mi trag sufletul putin. Admir marmita, e maricica, are ceva m in diametru si cred ca si in adancime depaseste metrul.

Caut pitoane. Canci, zip, zero, nada. Cer ceva coarda de sus. Mi se acorda cativa m. Ma duc pana pe margine. Naspa rau. Mai sunt vreo 5 m pana jos. Arunc o intrebare cu bazooka catre Cetatean. Mai e pana la jumatea corzii? Mai e, zice binevoitor omul. Am nevoie de 5-6 m pana jos, zic eu plin de speranta. Bai, sa stii ca ajunge. (folosim acum un Beal de 50 m, da mai avem inca una de 30 m).

Ma duc voios la vale printr-un hornulet pamantos de toata frumusetea.... Pleosc intr-o balta  pana la jumatea gambei. Nu se vedea cand m-am lansat. Aia de sus rad... Cica am facut botezul. Nu-s multumit deloc, afara e frig rau si apa mi-a trecut lejer peste bocanci. Am sa fac reclamatie la Scarpa, bocancii mei nu sunt etansi la partea de sus! Acum am balta la purtator (chiar doua, ca nu sunt schiop).

Vine toata lumea incetisor si fara graba, ca doar n-or fi uzi la picioare.

In stanga Uliului e hornul despre care v-am povestit. Ei au coborat 2m mai in dreapta, ca tot stiau cum se termina hornuletul.

In cifre: 15 rapeluri mai mari sau mai mici, vreo 5-6 mai serioase, 8 ore juma la 150 m diferenta de nivel cu totul.

Super aventura, ce mai. Asta a fost tot. Mai balaurim vreo 15 min in padure, ajungem in sat. Acum ne latra toti cainii.

Hai ca va las sa dormiti, ca poate v-am plictisit.

Noapte buna si carari cu soare va ureaza Tata Laur.

Duminică, 27 noiembrie 2016 - 23:20

cornlel999

super aventura, poate se reediteaza la vara/toamna Carpati.org

Luni, 28 noiembrie 2016 - 11:04

lawr

Multumesc. Nimic nu e imposibil. Organizatorul a fost Ciprian. Nu ma bag sa organizez eu tura asta, e peste cunostintele mele deocamdata.

Oricum trebuie tot pe vreme buna intrat. Cu tot cu apa curgatoare nu cred ca m-ar interesa.

Luni, 28 noiembrie 2016 - 11:09

zentai

Foarte tare!
Nu că-mi lipsește curajul sau că mi se termină nervul dar sufăr de deficit de concentrare (am găsit forma asta împăciuitoare ca să denumesc lipsa răbdării) ca să pot zice c-ar fi pe voia plăcerii să stau vreo 8 ore la același subiect! Nici soția, cel mai important concept din viața mea, nu speră la atât de multă atenție! Carpati.org))

Dar cred că, până la urmă, nevoia călește defectele omului!

Astfel că zic felicitări, tata Laur! Ai fost benga! Și băieții!
Poate că aș fi în asentimentul speranțelor lu' matale să-ți urez la mai mare? Carpati.org

Luni, 28 noiembrie 2016 - 15:13

lawr

Multumesc Gabi. Oricum dupa ce am dat coarda jos dupa a doua saritoare nu mai aveam de ales. Singurul drum posibil era la vale. Ca eram rabdator sau nu, pe canion nu prea il interesa.
La mai mare doar daca vrea si Dumnezeu.

Luni, 28 noiembrie 2016 - 15:18

markbv

Extraordinar traseul!
Felicitari!

Luni, 28 noiembrie 2016 - 22:00

Multumesc.

Luni, 28 noiembrie 2016 - 22:09

zoly

Ăsta da, canion! Jos pălăria! eu îl voi parcurge numai prin fotografiile voastre.
Dar acum, dacă tot l-ați coborât, trebuie să-l urcați la loc. Ca să recuperați morcovii. Carpati.org

Luni, 28 noiembrie 2016 - 22:20

senty

No, canionul se poate parcurge de oricine, conditia este sa ai echipament si macar pe cineva cu experienta si calm (asta pentru persoanele incepatoare).

Saritoarea cea mai mare nu este ultima, ci cu vre-o cateva mai inainte, foto 18, 19, 20, 21. Aici e bine ca primul ce coboara sa monteze o deviere; se poate cobora numai cu o lungime de coarda 2x25. In marmita de jos, acum cateva luni se prabusise un bolovan numai bun sa te ajute, altfel, majoritatea luau apa la bocanc.

Pe traseu se mai coboara unele mici saritori unde nu sunt montate ancore si nici pitoane, dar sunt cativa copaci sanatosi; valabil pentru ultima saritoare!

Canionul e periculos spre foarte atunci cand ploua!!! La prima parcugere, o ploaie usoara s-a lasat cu torent puternic in partea finala, la iesire; daca te prinde la saritoarea mare... Doamne Ajuta!

Numai de bine!

Luni, 28 noiembrie 2016 - 22:52

lawr

Multumim de aprecieri Zoly si Marius. Am avut 2 semicorzi la noi, una de 50 alta de 30. Le-am inodat la saritoarea mare da nu am avut nevoie de fapt. Dupa primele rapeluri te mai obisnuiesti, de... ca tiganul cu scanteia. La partea cu apa nu as sori sa fiu pe acolo.
Pe total nu e chiar asa greu, cred ca il poate face cine are suficienta rabdare. In cazul nostru a fost premiera pentru toti, asa ca am fost destul de lenti. Momentul psihologic de depasit a fost saritoarea mare.

Marți, 29 noiembrie 2016 - 06:51

ratza

Săritoarea mare mi-a dat și mie emoții, chit că-mi explica Ciprian Lolu ce și cum să fac.

Marți, 29 noiembrie 2016 - 10:51

miparv

Acest jurnal mi-a amintit de PADINA LUI CALINET Carpati.org

Marți, 29 noiembrie 2016 - 12:43

leovit

Frumooos tare canionul asta,,,daca ma voi duce o voi face singur,,,cu un briceag bun ,filmul de a-si taie omu mana,,,Glumesc,,,doamne feri de patit ceva pe acolo...Toata admiratia pt tura voastraCarpati.org

Marți, 29 noiembrie 2016 - 17:53

lawr

Trebuie sa vad si eu Calinetul, Mihai.
Am avut cutit la noi, Leo. Numai ca s-a tocit rapid taisul de la frunzele de morcov.
Cresteau rapid la loc imediat dupa barbierire.

Marți, 29 noiembrie 2016 - 20:01

patranoiu.constantin
patranoiu.co..

Frumos!

Joi, 1 decembrie 2016 - 14:19

Mulrumesc.

Marți, 6 decembrie 2016 - 19:02

markbv

Cand am citit jurnalul mi-a placut mult traseul, asa ca mi-am propus sa ma bag si eu pe acolo. Am reusit weekend-ul trecut.

Superb canionul, bine echipat, a fost foarte placut sa il parcurg. Iti multumesc pentru postare, ca asa am aflat si eu de existenta lui. Coarda a ramas uscata, dar eu am reusit sa iau apa serios (culmea, nu in canionul propriu-zis, ci putin mai jos de ultima ta poza, chiar pe malul paraului), intrand pana aproape de genunchi intr-o combinatie de pamant ud si piatra (probabil gresie) fin maruntita, provenita de pe versantul gri-vinetiu din stanga, in sensul de coborare.

Singurul inconvenient al canionului e ca se termina prea repede (in echipa de 2 coborarea canionului ne-a luat doar o ora si un sfert).

Toate bune.

Joi, 30 martie 2017 - 23:40

lawr

Cu placere. Gresie e piatra.