Noiembrie 2021

Decembrie 2021

Varful Grindusu
Muntii Tarcau

La 10 cascade (Muntii Nemira)

Duminica dimineata 28.06.'09 imi iau cafeaua de rigoare, ma asez in fata calculatorului, si-l gasesc pe prietenul meu, Mimi, pe mess. Ii amintesc de discutia pe care am avut-o la intoarcerea de pe Hasmas sa mergem la cascadele de la Cariera de piatra de la Slanic Moldova si asa cum ma asteptam nu sta pe ganduri si imi da un raspuns afirmativ, ca nu degeaba ma bazez pe el ca pe unul dintre cei mai de nadejde muntomani de-ai mei, care nu refuza niciodata o iesire pe munte. Ne pregatim si intr-o ora ne intalnim in fata hotelului din Statiunea Targu Ocna, cu rucsaci pentru ture scurte, cu lucruri in ei doar pentru o eventuala ploaie. Ne imbarcam in Golfuletul meu si ne oprim langa cariera de piatra de pe drumul care duce la Slanic Moldova, la vreo 3 km de la intersectia cu drumul DN 12A. De fapt, puteam ajunge destul de usor si pe jos pina aici, dar fiind ora 14 ne grabeam sa intram in traseu, pentru a prinde lumina buna pentru camera foto. Trecem paraul Slanic si punem la incercare impermeabilitatea bocancilor, pentru ca puntea dintre cele doua maluri a fost luata de apa si inaintam spre cariera de piatra. Urcam usor printre bucatile de roca sparte de cioplitorii de piatra locali si ne dam seama ca ar fi fost foarte periculos sa fi trecut prin aceasta zona intr-o zi cind cei care prelucreaza piatra ar fi fost la lucru, pentru ca locul de unde extrag blocurile brute sunt pe ambii versanti la inaltimi de la care o dizlocare mai mare de piatra ar provoca o avalansa ce nu ti-ar da prea multe alternative de scapare. Teama noastra e intarita si de istoriile despre numerosele persoane care au murit exact cum povesteam mai sus. Trecem pe sub o stinca ca o jumatate de arcada deasupra drumului, si dupa 100 de metri ajungem in locul de intilnire a doua paraie. Pe cursul unuia o sa urcam si pe cursul celuilalt o sa coboram, pe langa o succesiune de mai multe cascade unele mai mari, altele mai mici. Incepem cu prima cascada de pe valea din dreapta. Peisajul e uimitor, dar un pic umbrit de faptul ca pietrarii mai au un pic si vor sparge si aceasta prima cascada, superba, de 8-10 metri inaltime si cu o deschidere de 25 – 30 metri. Carpati.orgCarpati.orgIn In spatele acesteia, in imediata apropiere, se zareste o a doua cascada cam tot la fel de mare. Surprins de faptul ca nu stiam de acest loc, Mimi ma opreste din exclamatiile de admiratie si imi spune ca asta e doar inceputul, urmeaza o succesiune de cascade care mai de care mai frumoase. Ne intoarcem la locul de afluenta al celor doua paraie si urcam pe bratul din stinga, pentru a gasi cararea care ne duce in spatele celor doua cascade, pe care tocmai le-am vazut.Carpati.orgazut. Cararea incepe in dreapta primei cascade de pe aceasta vale, care e mai ingusta si nu asa de mare ca celelalte, dar care ascunde in spate altele doua, una mica si una destul de mare.Carpati.org Nu ma pot abtine si urc pe cursul apei ca sa fac poze si imi dau seama ca zona ar putea fi foarte periculoasa, din cauza stincilor foarte alunecoase, care au muschi verde crescut pe ele.  Ne avantam pe coasta dealului si intram pe un covor de muschi de padure, gros, care de asemenea ne ingreuneaza mersul pe partea unde panta este abrupta.Carpati.org Nu dupa mult timp ajungem la cascada a doua de pe paraul din dreapta. Descoperim aici o frumusete salbatica a stancilor ascutite care ies din versant. E destul de greu sa gasesti aici un unghi bun pentru fotografiat, pentru ca zona e foarte accidentata si ne aflam intre cele doua cascade ce au inaltime care ar putea fi fatala pentru neatenti. Ne pozam un pic si dam batai la deal spre urmatoarele cascade. Urcam si deasupra grupului format din cele doua cascade si reusim sa dam primele funduri de pamant, din cauza frunzelor cazute pe stancile, din fagasul prin care curge apa, si le face foarte alunecoase. Carpati.org

Facem poze si ne tragem sufletul, dupa care continuam peste pragurile de stanca ce traverseaza paraul sub forma de trepte, peste blocurile de piatra cazute din versanti si copacii cazuti dezradacinati de vant. Carpati.org

Cateva saritori mai dificile si ajungem la o alta treapta uriasa, de pe care cade apa ca un fir de matase de la aproximativ 10 metri. Ne pare rau ca nu curge mai multa apa peste ea, dar suntem extaziati de peisaj. Nu pierdem ocazia sa facem poze, dar si sa ne scoatem frunzele, care au intrat in bocanci in timpul escaladei in caldarea din fata cascadei. Carpati.orgNe Carpati.orgNe Carpati.orgmobilizam Urcam din nou pe versantul din dreapta, pe panta abrupta pentru a ajunge in susul cascadei, si luptam, din nou, cu saritorile si copacii cazuti peste parau.E nevoie de atentie, pentru a sari din piatra, in piatra, fara a ne suci picioarele. Imediat, ajungem la urmatoarea cascada si ultima de pe aceasta parte. La fel de alunecoasa si aceasta, dar nu asa dificila, o urcam si dam direct in cararea care duce in stanga, spre partea a doua a turei noastre. Urmam cararea domoala si ajungem intr-o poiana linistita, in care nu mai auzim susurul apei care devenea obositoare, si ne bucuram de o mica pauza de 15 minute, in care ne hidratam si ne racorim putin. Carpati.org

Dupa pauza binemeritata, continuam urmand curba de nivel pentru a traversa coama dealului. Lasam cararea in dreapta si incepem sa coboram prin padure pana in marginea unei zone, unde a avut loc o alunecare de teren. Copacii cazuti si pamantul moale ne face sa ne intoarcem si sa coboram pe o panta abrupta si cu un strat gros de frunze, in care te afunzi pana la genunchi. Ne gandim ce bun ar fi fost un lift aici. Carpati.org

Ajungem in spatele celei mai mari dintre cascadele de pana aici si evitam sa ne apropiem de marginea prapastiei. Gasim aici cateva salamandre somnoroase, pe care nu vrem sa le deranjam decat pentru o poza, pentru ca trebuie sa hotaram pe unde coboram. Avem in fata o prapastie de 10 -15 metri, in stinga o surpatura cu pamant moale de consistenta piureului, iar in dreapta o zona cu stanci, copaci si radacini. Ar mai fi si varianta sa ne intoarcem si sa urcam pe deal pana intr-o zona accesibila, dar ne-ar lua prea mult timp, asa ca alegem varianta cu stanci si radacini.  Carpati.org

Ce frumos ar fi fost un rapel direct in cascada... Ne tinem de radacini si coboram in cateva minute langa podul de piatra sub care poti adaposti usor un camion. Facem poze cat cuprinde, ca doar e cascada ‘‘cea mai mare din parcare’’, dupa care ne indreptam spre o serie de cascade, nu foarte mari, dar inaccesibile, din cauza zidurilor de piatra care le uneste pe lateral, formand un canal imens in 3 trepte, deci ’’ pe aici nu se trece’’ .Carpati.org

Din nou, urcam pe dreapta, ocolind pe sus zona, propunandu-ne sa ne intoarcem odata echipati si sa le escaladam pe fiecare in parte. Coboram inapoi in parau, luptandu-ne de aceasta data cu lanul de urzici pana la brau. O mica pauza de organizare si hidratare si urcam din nou pe albia apei, facandu-ne drum printre crengi si noroi, pentru a vedea una dintre cele mai frumoase cascada care, daca nu e chiar cea mai abrupta, e foarte frumoasa. Carpati.orgPe Carpati.orgtreptele dese care o formeaza a crescut vegetatie formand polite cu feriga. Apa cade peste treptele mici pana jos, unde dispare sub o stanca ce ii blocheaza calea si aparand la cativa metri mai jos. Nota generala este zece si ne fotografiem ca langa un monument. Ne gandim cam cat de faina ar fi o escalada pe gheata si o subscriem celorlalte proiecte de viitor. Incantati de cele vazute, ne intoarcem in aval si spre surprinderea noastra auzim voci din vale de sub cascada de care ne apropiem. Ne dam seama ca mai e cineva care cunoaste zona si ne grabim sa vedem cine sunt ; ajungem deasupra pragului de stanca si descoperim doi turisti care fotografiau cascada. Ne dam seama ca aceasta e de fapt prima pe care am vazut-o pe partea asta la inceputul traseului. Inca o bucla pentru a depasi zona si deja tragem concluziile : beton,… !!! Totusi credem ca o mica vizita in cariera a celor de la mediu ar clarifica un pic treburile. Facem ultimele poze si schimbam cateva cuvinte cu cei doi despre distrugerea zonei si despre ce s-ar putea face sa nu dispara aceste minunatii. Mai tragem o privire in urma si ne despartim de ceilalti, urandu-ne : ‘’carari insorite !’’. Asta va urez si voua in finalul povestii si asteptam amatorii de extrem la o tura, de 4-5 ore, destul de solicitanta, intr-un loc surprinzator, de la poalele muntilor Nemira, pe un traseu nemarcat…inca.

Miercuri, 1 iulie 2009 - 16:36

miparv

Frumos.

Miercuri, 1 iulie 2009 - 17:55

codrin1984

felicitari pentru jurnal domnule gabitu. frumos

Miercuri, 1 iulie 2009 - 18:52

y.o.z.

felicitari
asteptam propuneri in astfel de ture.

Miercuri, 1 iulie 2009 - 21:09

baltighost

Frumoasa ideea ta de a face un jurnal in care sa ne arati un loc deosebit de frumos si de putin cunoscut. Felicitari.

Miercuri, 1 iulie 2009 - 22:48

pisti2004
Cort

Locuri neumblate ,frumoase imagini,felicitari!!!

Joi, 2 iulie 2009 - 00:29

fuligjimmy

Superb, habar n-aveam ca Nemira ascunde asa frumuseti la poalele lui. Tare-mi plac locurile neumblate de oameni.

Joi, 2 iulie 2009 - 07:57

romancatalin
romancatalin..

Superb traseu, felicitari!

Joi, 2 iulie 2009 - 12:28

sandru92

Trasee mai dificile decat cele clasice din Nemira! Recomand prudenta in escaladarea zonei! Este una in care se pot desprinde bolovani de la expoatarea de gresie( expoatare neautorizata). In rest, toate bune si cu adrenalina.

Marți, 16 februarie 2010 - 20:00

gabitu

Iarna aceste cascade sunt superbe. Numai ca fara coltari si pioleti nu ai ce cauta acolo pentru ca totul e inghetat.