Decembrie 2021

Ianuarie 2022

Varful Nedeia
Muntii Capatinii

In vizita la Muntele lui Dumnezeu – Vf. Musala (Muntii -- Munti din afara Romaniei --)

La început a fost ideea…Sau mai degrabă dorința de a merge într-un loc mai puțin cunoscut din Bulgaria, despre care am aflat întâmplător, în timp ce frunzăream paginile internetului, în căutare de noi destinații de călătorie. Am făcut publică dorința de a merge în acest loc, pe un site de socializare. Evident, cunoscătorii mi-au deconspirat secretul, dar și-au exprimat dorința de a merge acolo, ceea ce m-a bucurat mult. Este vorba despre stâncile și cetatea "Kaleto" din Belogradchik, aflate la 50 km de Vidin.

Însă oamenilor de munte le-a zburat inevitabil gândul la cel mai înalt vârf din Bulgaria, Vârful Musala din Munții Rila. Așa s-a născut ideea unui circuit în Bulgaria, în care urma să facem și un traseu montan, dar și o excursie la Belogradchik.Rolul de organizator a fost preluat de Andrei (andynho), încă din luna ianuarie 2014. Cu o precizie matematică a planificat totul: data excursiei (1-3 august 2014), repartizarea participanților pe mașini, cazarea la cabana și la pensiune, bugetul necesar, obiective turistice de vizitat. La sfârșitul lunii iulie s-a definitivat și numărul participanților: 12 persoane, grupate în 3 mașini.Programul turei a fost împărțit în mod riguros pe 3 zile. Astfel, vineri, 1 august, la ora 6.30, am plecat din București pe traseul Giurgiu – Ruse – Sofia – Samokov – Borovets (445 km). Costuri: taxă pod Giurgiu: 13 lei; vignetă BG: 10 leva/săptămână. Atenție: 1. Dacă utilizați GPS-ul (îl recomand), din Sofia stabiliți ca destinație Samokov, de aici până la Borovets fiind 10 km; asta pentru că există 2 localități cu numele de Borovets și s-ar putea să nu ajungeți la destinația dorită).2. Nu intrați în Sofia, ci mergeți pe centura orașului, pentru a evita aglomerația și timpul pierdut).Am ajuns cu bine în Borovets, după un drum lung, însă fără a fi aglomerat și fără surprize neplăcute în ceea ce privește starea asfaltului. Am lăsat mașinile în parcarea aflată în apropierea telegondolei Yastrebets, (aflată la 1315 m altitudine). Cost: 10 leva/24 h. Cu telegondola se ajunge până la vârful Yastrebets la altitudinea de 2363 m.

În Borovets, vremea nu se arăta prea prietenoasa, tot cădeau câțiva stropi de ploaie, iar ceața nu se lăsa învinsă de nicio rază de soare. Am cumpărat bilete la telegondolă (12 leva/pers dus-întors) și am urcat aproximativ 30 minute, iar la ora 15.30 eram pe platou. După un mic popas pentru poze și admirat priveliștea, mai ales că apăruse și soarele, am continuat drumul spre cabana Musala aflată la 2389 m altitudine.Traseul de la telegondolă până la cabană a fost foarte ușor și relaxant. După 45 minute de mers lejer am ajuns la cabana Musala, ne-am cazat (aveam rezervate 12 locuri, repartizate în 3 camere: 2 camere/2 locuri și 1 cameră/8 locuri). Cost: 15 leva/pers.

După ce ne-am cazat, am ieșit la o plimbare, explorăm puțin zona și să facem un mic antrenament pentru a doua zi.

În cale ne-a apărut primul lac glaciar.

Am continuat urcușul și deodată ne întâmpină o familie numeroasă și prietenoasă de căprioare.

Urcăm destul de abrupt, însă stâncile ne ajută să avansăm rapid. Unii dintre noi ajung și pe un vârfuleț tare simpatic.

Cum norii se încruntau tot mai rău, am decis să ne întoarcem la cabana. Seara am luat masa în sala de mese, fiecare savurând ceea ce își adusese de acasă sau degustând de la vecini, pentru că nu numai pe FB se practică Share, ci și la munte. După o masă copioasă, ne-am băgat la somn, mai ales că Andrei stabilise ora 6.30 ca oră de trezire.

Aș vrea să vă spun câte ceva despre cazarea la cabana Musala. Condițiile sunt foarte bune, camerele sunt curate, paturile confortabile, au la dispoziție multe pături. Nu veți găsi lenjerie, așa că este bine să vă aduceți. Nu sunt prea multe opțiuni pentru mâncare (găsiți supe, ceai, cafea, dulciuri), deci trebuie să fiți prevăzători. Prețuri: ceai: 1 leva, cafea: 2 leva, bere: 3 leva.

A doua zi, sâmbătă, 2 august, după ce am luat micul dejun, la ora 7.00, Andrei a dat startul spre Vârful Musala, urmând marcajul bandă roșie. Vremea se arăta ok, însă vârful era învăluit în ceață. Eram puțin dezamăgiți pentru că ne gândeam că nu vom avea parte de prea multe priveliști. Însă ceea ce se deschidea în fața noastră ne-a dat curaj. Peisajul era absolut fantastic.

La ora 8.00 am ajuns la Refugiul Everest și am făcut pauză pentru o poza de grup, un ceai delicios și pentru a ne bucura de priveliște. Ne continuăm ascensiunea spre vârf, dar ceața nu ne dă pace./musala/13.jpg

La ora 9.00 ajungem pe acoperișul Bulgariei și suntem fericiți că am cucerit cel mai înalt vârf din Balcani, având altitudinea de 2925 m.

După ce facem zeci de poze la vârf, ne retragem în stația meteo pentru a mai savura un ceai și pentru a mai face câteva achiziții (magneți, cărți poștale). Și cum oamenilor buni li se întâmplă lucruri bune, avem noroc și ceața se ridică, iar Musala ne arată frumusețea ce-l înconjoară. Eram doar pe Muntele lui Dumnezeu (numele vârfului provine de la "Mus Allah" ("Muntele lui Allah"), denumit astfel de turci, în timpul ocupației otomanilor în Bulgaria ) și El a vrut să ne bucure sufletele. Suntem fericiți și mergem să explorăm împrejurimile, să facem fotografii și să ne bucurăm de frumusețea naturii. /musala/16.jpg/musala/17.jpg

Într-un final decidem că este timpul să-l lăsăm pe bătrânul Musala să întâmpine alți oaspeți și la ora 10.30 începem coborârea spre cabană.

Traseul de urcare devine din ce în ce mai aglomerat. Tineri, bătrâni, copii, montaniarzi sau iubitori de munte și aer curat, sunt în pelerinaj spre Musala. Nu am văzut niciodată așa aglomerație pe munte. Ne salutăm reciproc, zâmbim și ne bucurăm în sinea noastră că am avut norocul să fim acolo sus, doar noi și bătrânul Musala.

Ajungem la cabana, ne luam rucsacii și ne îndreptăm spre telegondolă. Ajungem în Borovets unde servim masa la un restaurant, apoi ne luăm mașinile și continuăm aventura cu destinația Belogradchik. Urmăm traseul Borovets – Sofia – Botevgrad - Vratsa – Montana – Belogradchik (274 km). Seara ajungem la pensiune, ne cazăm și servim masa deja pregătită de gazde.

Duminică dimineața, după micul dejun și cafea ne îndreptăm spre cetatea Kaleto, să descoperim una dintre minunile Bulgariei și locul în care doream să ajung. Indicatoarele spre cetate ne ajută să găsim ușor destinația, nu înainte însă de a urca pe un drum destul de abrupt, dar aflat la acest moment în construcție (probabil va fi finalizat recent, având în vedere că se lucra chiar și duminică). Intrarea la cetate costă 5 leva. Ceea ce vom descoperi aici ne lasă fără cuvinte.

Este incredibil ceea ce poate face natura.

Ne despărțim cu greu de acest loc și ne îndreptăm spre alt obiectiv al excursiei noastre, peștera Măgura, aflată la 25 km de Belogradchik. Intrarea în peșteră costă 5 leva. Așa cum ne informează panourile de la intrare, lungimea totală a galeriilor descoperite până acum este de peste 2.000 m. În peșteră s-au descoperit picturi rupestre, realizate cu ajutorul guano. Ele redau plante, animale, oameni la vânătoare, unelte, dansuri rituale, ceremonii religioase. Picturile aparțin mai multor perioade istorice, începând cu Epipaleoliticul, din Neolitic, până spre Epoca Bronzului. Sunt unice în Peninsula Balcanică. Tot aici se află și cea mai mare stalagmită din Bulgaria, denumită Bradul căzut, lungă de 11 m și cu un diametru de 6 m.

La ieșire din peșteră ne întâmpină un trenuleț care, pentru 2 leva, ne aduce în parcare, unde lăsasem mașinile. Ne continuăm drumul spre Vidin unde mai facem un popas pentru masă și vizitarea Cetății Baba Vida, apoi, trecem podul spre Calafat (cost 6 Euro) și ne continuăm drumul spre casă pe ruta Calafat-Craiova-Pitești-București. Drumul de la Clafat spre Craiova este în lucru, însă se poate circula fără probleme, deși sunt zone cu restricții. Au fost 3 zile minunate, petrecute alături de vechi prieteni și de oameni pe care acum am avut placerea de a-i cunoaște, în care am realizat tot ce ne-am propus, am descoperit locuri extraordinare, ne-am bucurat de ospitalitatea vecinilor noștri bulgari și ne-am întors acasă cu multă bucurie în suflet și sute de poze rămase ca amintire. Nu în ultimul rând trebuie să-l felicit pe Andrei pentru tot ce a făcut ca această excursie să se desfășoare cu bine, pentru spiritul organizatoric de care a dat dovadă și capacitatea de a interacționa cu tot grupul. Bravo, Andrei! Până la noi impresii, vă urez cărări cu soare!

Joi, 7 august 2014 - 13:13

johnny_g

Foarte bine descris si concluzionat. Au fost 3 zile deosebite. O excursie de care ne vom aminti tot timpul cu placere.