Noiembrie 2021

Decembrie 2021

Varful Negoiul Unguresc
Muntii Calimani

Iesire in Rezervatia Naturala Cheile Sugaului - Munticelu (Muntii Hasmas)

Duminica 20 aprilie 2008.

Am pus in rucsac strictul necesar in caz de ploaie, frig si foame, am incalecat pe bicicleta si am plecat la drum. Era 13:30 cand am plecat din Neagra. Pe DN 12 C am pedalat vreo ora cu vantul in fata pana la intrarea in Rezervatia Naturala Cheile Sugaului – Munticelu.

Desi efectiv am mers poate putin peste o ora pe asfalt, in rezervatie am intrat pe la 15:30, pentru ca am mai facut si pauze.

Odata intrat in cetatea molidului, linistea lui m-a cuprins. Am inceput sa urc incet spre mai sus. In dreapta aveam peretii Munticelului, inalti si despartiti prin hornuri valcele si fisuri, iar in stanga, alti pereti, tot ai Munticelului dar mai „stersi”, cu vegetatie pe ei si mai putin inalti. Am urcat eu asa, la inceput spre est iar mai sus spre est – nord – est. Stiam din auzite ca la un moment dat se ajunge la gol pe creasta si se vede frumos valea Bicazului in jos si Ceahlaul.

Dar inca nu scapasem de toate napastele asa cum credeam: aud zarva in sus, si cand ma uit ditamai bolovanul venea val-vartej spre mine. Mai sus un tip cu prietena lui ma priveau speriati si imi strigau sa am grija. Alta pereche venea la vale schiind pe grohotisul din dreapta dinspre ceea ce parea o grota mare in perete. Stau pe loc, bolovanul manierat ma ocoleste si-si continua drumul lui grabit. Imi reiau si eu urcusul, ii salut pe turisti, ei isi cer scuze de bolovan, eu le raspund ca se mai intampla si la revedere.

Mai merg o bucata si vad ca poteca, din ce in ce mai slab conturata, o ia si mai mult spre nord, unde urma o poienita cu flori galbene, apoi iar molid. La dreapta insa, intrezaream o mica sa cu luminis. Apuc intr-acolo si cand ajung, nici urma de Ceahlau, nu vedeam mare lucru, pentru ca eram tot in padure.

O iau pe creasta spre miazazi, destul de anevoios din cauza vegetatiei – molid si ajung in locuri ceva mai degajate, stanci golase pe care ma cocot si vad: mai la sud – Cariera de calcar, un munte a fost “devorat” aproape in intregime, spre est – valea Bicazului; spre est – nord – est se vede intr-adevar frumos Ceahlaul cu varful Ocolasul Mare in soare si cu putina zapada pe el; spre vest - intrarea in Cheile Bicazului si Dealul Pangaratului cu zapada pe el. Intre timp ma imbrac mai bine ca batea tare vantul aici si fac cateva poze.

Realizez ca eu de fapt m-am abatut din drum pana aici si oricum se inainteaza greu pe creasta, asa ca decid sa fac cale-ntoarsa si sa-mi continui urcusul spre mai sus. Incep sa inot prin crengi, vreau sa pozez niste pereti, dar nu-mi iese; inaintez iar, incep sa urc, pozez un tilichin, ca el nu zboara si urc iar.

In curand ma opresc sa dau geaca jos, deoarece ma incalzisem binisor; atunci observ ca nu mai am „supapa” din capatul furtunului de la plosca cu apa, apa care imi curgea acum pe pantaloni. Asta e, imi zic. Ma intorc sa o caut poate o gasesc, mi-o fi sarit prin crengi.

Incep sa cobor, la un moment dat imi dau seama ca am coborat o portiune prin alta parte, incep sa urc iar pe la tilichinul cel pozat si ma intorc. Cobor iar, ajung in punctul in care incepe creasta (adica asa ii spun eu poate ca de fapt nu e o creasta) si surpriza! Imi gasesc „biberonul”! Ma minunez, ma bucur si incep sa cobor pe unde am urcat. Era deja trecut de 17:00.

In dreptul acelei presupuse grote mari ma abat iar din drum, urcand spre aceasta sa vad ce e de fapt, si cum. Ajung in cateva minute la baza intrarii, o pozez si imi evaluez sansele de a purcede inauntru. Ma despart de acel interior generos dimensionat trei saritori mici formate din stanci mari cazute una peste alta.

Renunt la bete si o urc pe prima; renunt si la rucsac si le urc si pe urmatoarele doua. Simt racoarea dinauntru si aud apa picurand; pasesc si cand ma uit mai bine vad o iesire pe partea cealalta. Lumina destula inauntru, incat sa nu te impiedici. Doar daca vrei sa vezi detalii iti trebuie lanterna. Eu am folosit blitzul.

Ies din mica pestera, prin iesirea din spate, mult mai mica, si vad ca se poate urca mai sus.

Ies in varful stancilor si ma delectez cu peisajul aerian, fac poze si ma intorc.

Cobor, imi recuperez echipamentul lasat in urma si cobor iar pana la cabana. Acolo ma opresc si mananc la o masa afara. In fata cabanei niste turisti nemti de toate varstele fac poze. Ei pleaca. Se asterne linistea.

Ma uit, nu stiu de ce, in stanga si mai sus. Vad ceva. Cred ca e un caine. Dar ma uit totusi inca o data si vad ca nu-i caine. E o capra neagra. Sunt trei de fapt. Se lasa pozate, ma vad dar nu fug; ma fixeaza curioase poate pret de un minut dupa care isi vad de pascut. Cred ca sunt o familie.

Mi se termina bateriile la aparat. Sunt foarte multumit si ma simt bine. Cobor, imi iau bicicleta, incalec si ma duc acasa. Ajung odata cu lasarea intunericului.

Miercuri, 7 mai 2008 - 18:24

romancatalin
romancatalin..

Superb! Cred ca ar trebui sa ies si eu intr-o tura singur si sa ma ratacesc un pic pe vreo poteca nemarcata.

Miercuri, 7 mai 2008 - 19:04

ultrasro

Spectaculoasa zona, vreau si eu !

Miercuri, 7 mai 2008 - 23:25

cristi_dav

heh...

unii au astfel de zone si sunt satui peste cap de pesteri, chei, vai carstice, etc...si tanjesc dupa inaltimi care le sunt departate... iar cei cu inaltimile aproape (vad mai sus un comentariu care bate spre asa ceva...) vor astfel de zone

ironia asta a sortii...

foarte frumos !

Joi, 8 mai 2008 - 15:25

mike

Mi-am lasat si eu pasii purtati cu vreo 3 ani in urma prin aceste locuri, intr-o zi de toamna, fara pic de om in zona, si a fost o experienta f frumoasa...iar locurile sunt cu adevarat deosebit, o gradina la inaltime Carpati.org

Vineri, 16 mai 2008 - 09:59

sepsizent

Frumoase locuri!Traseu marcat doar de o poteca ce tot urca din luminis in luminis,facandu-te sa crezi ca ai ajuns sus!De curand am admirat de undeva de sus imprejurimile scaldate in soarele diminetii!Fara cuvinte!

Luni, 26 mai 2008 - 22:55

aditza

Esti tare!

Duminică, 8 iunie 2008 - 22:07

andrei_ciubo..

Va multumesc pentru comentarii spunandu-va ca acest mic RT al meu se vrea si o invitatie in zona, asa ca daca sunteti chiar si in trecere, in trei-patru ore puteti trai clipe de neuitatCarpati.org

Miercuri, 18 iunie 2008 - 17:02

claudiuiasi

Cheile Sugaului Munticelului au fost pentru mine "my secret place"-ul studentiei mele. Numai ca Leonard Cohen nu compusese atunci"in my secret place" Carpati.org
Acum este doar o nostalgie.
Felicitari pentru jurnal si pentru iesire. Se poate continua traseul facut de tine pana chiar pe Ceahlau.

Vineri, 8 august 2008 - 22:58

andrei_ciubo..

Carpati.org asa-i cand se termina studentia, multe chestii faine pe care le faceam atunci devin amintiri, nici eu nu mai pot fi cate trei zile din saptamana pe munte, ba chiar mai rau... dar totusi cred ca tinand vii aceste amintiri si alimentandu-le cu cate o noua iesire in vechi locuri de suflet ne pastram sufletul tanar si liber!!

Cred ca se poate continua pana pe ceahlau, nu am fost niciodata pe ceahlau plecand de acolo, dar mi-ar place; probabil ca se ajunge pe traseul ce trece prin satul Pintec sau pe cel care pleaca din Bicazul Ardelean pe Bistra, nu stiu.

Sâmbătă, 9 august 2008 - 00:50

andrei_ciubo..

am scris Ceahlau cu "C" mic, sunt rupt de oboseala, scuze va rog.