Octombrie 2021

Noiembrie 2021

Varful Ineut
Muntii Rodnei

Hornurile Văii Seci – 11 septembrie 2021 (Muntii Bucegi)

Notă: acest jurnal conține descrierea unei drumeții pe vale de abrupt, cu echipament specific la îndemână, casca fiind indispensabilă. Dificultatea descrisă a unora dintre obstacolele întâlnite este subiectivă, iar modul de abordare a lor este propriu, fiecare poate să găsească variante mai bune.

În urmă cu aproximativ doi ani, am urcat Valea Seacă a Caraimanului continuând pe Hornurile Văii Seci până în Brâul de Sus. Florina nu își amintea prea multe din partea de Hornuri, în afară de săritoare mare și de o mică săritoare de dinaintea ei. Atunci am fost un pic stresați cu timpul și i-am dat mare ca să prindem ultima telecabină. Pe undeva, aveam și eu dorința de a revedea locurile. O amintire vie pentru amândoi era legată de un piton la care am regrupat în săritoarea mare, care pleca la plimbare de unul singur. Știu clar că ne-am înfipt amândoi între pereți și am asigurat cu un anou la un bolovan încastrat pe care nu l-am mai găsit de această dată. În schimb, pitonul cu pricina, nu mai suferă de singurătate și stă cuminte la locul lui.

Cum prima parte din Valea Seacă a Caraimanului am întâlnit-o de mai multe ori, am zis să țintim direct Hornurile. În vară, prima tentativă s-a soldat cu o ploaie pe Brâna Portiței și o plimbare până la intersecția cu Vâlcelul Mortului pe care ne-am plimbat puțin, să avem de unde ne întoarce.

Ultima tentativă a avut loc după o săptămână în care prognoza meteo a fost favorabilă, nu au fost ploi. Cu toate acestea ne-am trezit cu Hornurile umede ale Văii Seci. Mușchiul, care își face simțită prezența tot mai des, în strat tot mai consistent, ne arată că numărul zilelor uscate a fost foarte mic în ultima perioadă. Am urcat în ritm personal pe Valea Jepilor și ne-am grupat în Brâna Portiței. Apar și aici zonele măcinate, cu efecte diferite. Înainte de portiță este o zonă mai facilă acum, după portiță trebuie atenție suplimentară în câteva locuri. Ajunși în Vâlcelul Mortului, coborăm pe acesta circa 10m și continuăm pe brână, unde se vede și o momâie. Observăm o surpătură destul de mare pe brână, înainte de hornul care crește altitudinea către porțiunea din brână la care regăsim drumul către tunel.  Sesizăm lumina reflectată de gamela care răspunde prezent.

Zone cu surpături

Ne reîntoarcem privirea la purtător și foarte repede ne regăsim în hornuri.

Intrare

Parcurgerea începe cu o încălzire ușoară, direct pe fir, merge și ramonajul. Curând ajungem în fața unui obstacol nu foarte înalt care are un piton în partea stângă exact în punctul în care stânca te obligă să stai puțin pe spate. Poate sunt și alte cuie pe care nu le-am identificat. Starea lor de sănătate trebuie să cadă în seama utilizatorului (valabil și pentru restul descrierii).

Ne strecurăm apoi pe fir, peste bolovani nu foarte mari, într-o zonă cu pereți mai apropiați.

Urmează o porțiune pe care noi am perceput-o ca o succesiune cu trei praguri, separate de segmente mai lejere. Înainte de a urca prima săritoare (îngustă, udă, cu mușchi și cu bolovan) remarcăm o brână în partea dreaptă, despre care Florina citise în alte jurnale că duce pe blănuri înclinate de iarbă, pe unde se pot ocoli cele trei praguri.

Totuși, decidem că stânca e sfântă și o luăm în sus. La prima treaptă am identificat un piton cu inel, deasupra ei un altul, ambele pe partea dreaptă. E interesant că nici unul dintre noi nu își amintește (ca fiind ceva mai deosebit) când le-am urcat în urmă cu doi ani, dar presupunem că a fost foarte uscat și că a mers bine.

Vedere de jos | sus

Al doilea obstacol ar merge chiar mai ușor la cățărat dacă o bucată mare de tablă izolată nu ar bloca fix ieșirea din pasaj. După ce a urcat, Florina a încercat să o dea jos, dar era prea bine înțepenită între pereți.

Al treilea prag

Zona celor trei praguri, vedere de sus

După al treilea prag, foarte îngust, cu posibilități bune de ramonaj și trepte potrivite, ajungem în Brâul lui Rafail. Discutăm destul de mult pe baza denumirilor pe care le găsim în cărți sau în literatura online și ajungem la concluzia următoare: facem descrierea și lăsăm denumirile deoparte deoarece se pare că încă nu există un consens unanim. Aici zărim atât crucea lui Rafail, cât și cea a Eroilor, cu becurile aprinse (se făceau teste pentru inaugurare). Dacă la prima ajungem în câțiva pași, cea de-a doua mai are de așteptat puțin.

Ne simțim bine, doar frigul și umezeala ne dau un pic de furcă. Din când în când ne încălzim degetele suflând peste ele. Trecem o zonă puțin accidentată care are la final un mic perete deasupra căruia zărim un piton bătul chiar în firul talvegului, potrivit de rapel pe timp de vară. Abordăm obstacolul prin partea dreaptă, pe unde găsim prize bune, iar rucsacii îi tractăm prin stânga, prin micul horn.

Ajungem la cea mai mare săritoare din traseu, care ne dă mai mult de furcă ca data trecută, chiar dacă acum toate pitoanele stau la locul lor bine mersi. Cred că vreo șase tot am văzut, ba pe o parte, ba pe alta. Stânca rece și udă rău, eu în tricou, mă muncesc să caut prize cât de cât. Nu vreau să testez rezistența cuielor. Florina mă filează cu calm, dar petrec mai mult timp în câteva puncte.

Apa și frigul fac ca aderența bocancilor să fie scăzută, nici la mâini nu e strălucit. Nu merge nici șpagatul cum trebuie, ori nu vrea apa să se lipească și de bocanc și de stâncă în același timp, ori nu vrea articulația coxofemurală să coopereze. Boloborosesc ceva de magneziu, mai folosesc o nucă două să mă tractez. Nu vreau să încarc dinamic nici un piton și, din lipsă de priză bună la piciorul stâng, prefer să pun o scăriță. Ajung sus, fac o egalizare la două pitoane și strig la Florina să urce repede deoarece dârdâi de frig. O rog să ia rucsacul meu să pot lua o haină pe mine. Se chinuie să culeagă toate fiarele, unele îi dau de lucru. Obiectiv zic că a urcat destul de repede, subiectiv am supraviețuit. Pun o haină pe mine, trece ea din nou la filat, eu dau un rapel până jos. Iau rucsacul ei și mă încălzesc urcând pentru a doua oară săritoarea. Nu găsesc pași mai economici cu excepția faptului că mă înfing mai bine în horn cu piciorul drept în locul în care nu găseam priză la stângul și am folosit echipament auxiliar. Coarda dă un plus psihologic și urc foarte repede sus.

Mai dăm de ceva bolovan mai mare și ieșim în Brâul de Sus cunoscut și ca Brâul de sub Streașină. Îmi dau răgazul să mă gândesc dacă apariția pasajelor artificiale, formate din bucăți de pereți metalici dubli prevăzuți cu izolație la interior, întregește patrimoniul Bucegilor, alături de butoaie, cauciucuri și alte cele.

Cu grijă la bolovanii din talveg, care așteaptă punctul de elevație zero, o luăm în sus. De aici e premieră pentru amândoi, anterior am urmat brâul și apoi am urcat la cruce. Un mic horn ne solicită atenția, firul devine ușor înierbat și ajungem la ultima piatră de încercare.

Micul horn

Ultima săritoare, de forma unui diedru

Aici stânca este mai uscată și mai curată, trecem repede și ușor, pe prize excelente, pe lângă bolovanul care blochează puțin ieșirea; am asigurat la două pitoane și cu un anou la un bolovan încastrat. Ieșim sus la portal și urmează ședința foto.

Stabilim legătura cu Gabi, adică chiote și urlete, care ne aștepta gata prăjit după atâta plajă. Urcăm din portal, către dreapta, o față de stâncă și ierburi. Gabi ne arată un bolovan la nivelul solului pe care este o ancoră prevăzută cu carabinieră.

Luăm o pauză destul de lungă în care ne bucurăm să fim toți trei împreună. E o plăcere să fim scăldați de razele soarelui. Coborârea o facem toți trei pe Brâna Văii Albe și apoi pe valea cu același nume. De remarcat că valea este tot mai răvășită și pentru prima dată am scos coarda la ea pentru o balustradă într-o zonă foarte măcinată, cu grohotiș și risc de a aluneca până într-o gaură de sub zăpadă. În acel loc din partea inferioară a văii am și găsit un piton, pe partea stângă, care a fost de ajutor. Florina glumește că dacă se mai erodează mult o să i se schimbe gradul.

A fost o incursiune frumoasă într-o zonă de abrupt ce oferă perspective deosebite. O stâncă cu un grad de umiditate mai redus rămâne de dorit, dar mulțumim pentru tot ce am primit.

Participanți: 2/3 (adică doi reîntregiți în coborâre la trei)

Traseu: Bușteni – Brâna Portiței – Hornurile Văii Seci – Brâna Văii Albe – Valea Albă – Bușteni

Durata: 14h 30min

Distanța: 18.6km

Urcare: 1833m

PS. Mulțumesc Florina pentru finisare text, poze și tură.

Vineri, 24 septembrie 2021 - 22:35
Afisari: 250

miparv

10.

Luni, 27 septembrie 2021 - 14:35

andras

Tabla aceea... Carpati.org Mersi pentru jurnale, sunt utile.

Marți, 28 septembrie 2021 - 12:59

edy

Folosesc și eu informații de peste tot, încerc să dau înapoi. Tabla nu e unicat, din păcate.