Mai 2022

Iunie 2022

Varful Rusu
Muntii Baiului

Hornul Ascuns în continuarea Văii Seci a Coștilei – 5 noiembrie 2021 (Muntii Bucegi)

Notă: acest jurnal conține descrierea unor drumeții pe vale de abrupt, cu echipament specific la îndemână, casca fiind indispensabilă. Dificultatea descrisă a unora dintre obstacolele întâlnite este subiectivă, iar modul de abordare a lor este propriu, fiecare poate să găsească variante mai bune.

Să o luăm cu începutul. Cu patru săptămâni în urmă am prins prima încercare reușită de iarnă. Am fost atunci trei prieteni pe Vâlcelul Țițeica (vezi https://www.carpati.org/jurnal/v%C3%A2lcelul_538_iteica_8211_9_octombrie_2021/3645/). Ne-am dorit atunci să ieșim din Brâna Portiței sus în șaua Mortului, dar odată încheiat vâlcelul am știu că nu are sens să forțăm nota. Ningea, vizibilitatea era redusă, noi eram foarte fericiți și împăcați cu prima porție de iarnă. De atunci mama natura s-a încăpățânat se repună în drepturi toamna. Chiar dacă în unele zone zăpada nu s-a lăsat dusă și gheața își face simțită prezența tot mai des, atmosfera pe munte este una calmă și plină de culori. Ultimile două zile s-au caracterizat prin temperaturi cu mult peste cele cu care ne-am obișnuit în ultimile săptămâni. Zis și făcut “hai că mai iese o tură de vară”.

Mă tot gândesc la un traseu și-mi face cu ochiul Valea Seacă a Coștilei. Nu găsesc prea multe parcurgeri de vară, se pare ca e vegetație multă, că e seacă doar cu denumirea etc. Văd că sunt două brâne mai cunoscute, una mai mult umblată de capre și cea cu jnepeni. Valea își are obârșia sub Brâul cu Jnepeni de unde mă pot lega de văile vecine, Mălin și Tap. Din jurnalele găsite reiese că nu sunt mulți fani de jnepeneală, care nici nu e prea clară. Dacă m-aș comporta ca un urmăritor de capre, parcă e prea scurt traseul pentru așa o zi frumoasă de plimbat în natură.

Dimineața mă găsește cu o mare poftă de drumeție la purtător. Este chiar foarte cald, pădurea destul de uscată și în aer plutește o avântare de seacă. De la Căminul Alpin iau triungiul roșu în vizor. După o oră și zece minute îl schimb în favoarea unei benzi galbene. Merg liniștit cu mine însumi și iau porțiunile din traseu bucată cu bucată. Trec peste Valea Cerbului pe malul drept în urcare și văd printre copaci că apar stâncăriile. Caut să identific Santinela Văii Verzi însoțită de Colțul Prăpădit. Dau jos rucsacul și caut un telefon să fac poze. Când mă uit mai bine, pe malul opus, moș martin mă lua și el pe mine în ochiul aparatului. La loc comanda, dau la deal cu talent și-mi trece dorul de ședință foto. Mă întreb dacă marcajele de urs ce le-am identificat mai devreme au vreo legătură au ba. Unul era mai vechi, l-am văzut și în ieșirea anterioară, al doilea era foarte proaspăt, dar nu aburea. Poate îmi joacă feste auzul, dar parcă aud câte o respirație greoaie din când în când. Apuc să arunc un ochi la stânga și când zăresc Colțul Mălinului, tai Cerbul și o iau în sus. Mă opresc doar când firul văii este clar și privirea nu este blocată de nici un obstacol. E din nou liniște, e semn clar, Seaca este valea de urmat. Pun casca și trec la treabă. După o zonă de bolovani ajung la prima săritoare a văii. Sunt decis să țin firul cât mai mult posibil. Stânca e destul de uscată.

Zona de obârșie a Văii Seci a Coștilei

Prima săritoare a văii

Săritorile nu sunt foarte înalte, dar nici scunde. De multe ori oferă prize bune sau posibilități de ramonaj sau spraiț. Sunt nevoit, nu o dată, să curăț acele de larice căzute din abundență pe pragurile unde am nevoie de aderență. Chiar dacă vegetația din fir este acum trecută, pereții văii nu lasă privirea să străbată foarte mult. Urmează încă două săritori frumușele.

Mi-am făcut deja încălzirea și urmez o zonă în care talvegul este destul de ușor de străbătut. Trec pe sub un portal de piatră. Recunosc că m-am întrebat dacă ține au ba. Forma acestuia reprezintă un semn particular al acestei văi.

Din când în când Colțul Mălinului se arată privirii, dar nu pentru mult timp. Trec o zonă cu hățașe care cred că corespunde Brânei Caprelor. Dau de o săritoare mare și murdară, la care zic pas.

În stânga mea este un colț de stâncă, posibil să fie unul prăpădit. Zăresc câteva capre negre. Ținând cont de aspectul neplăcut al săritorii, de colțul vecin și de un țap care tot șuieră deasupra mea, deduc că este un semn providențial și o iau în direcția caprelor negre, ușor dreapta, pe un vâlcel înierbat. La capătul vâlcelului mă regăsesc într-o mică spărtură într-o muchie de unde se poate traversa în Valea Tapului. În stânca din dreapta se vede o mică grotă de mărimea unei mașini de spălat rufe. Sunt aproape de cota de înalțime a colțului aflat pe partea stângă a văii. Fac o traversare pe curbă de nivel înapoi către firul văii, puțin de potecă de capre, ceva mai mult jneapăn. Datorită vegetației, inclusiv copaci zdraveni, sentimentul este de siguranță, chiar dacă panta este semnificativă. Un mic hățaș mă scoate către Seaca Coștilei în care cobor cu un rapel de circa 10m de la un copac foarte gros.

Intrat din nou în fir, ruta este bolovănoasă, dar nu prezintă obstacole majore. Amintesc doar o săritoare frumoasă, pe care am abordat-o pe partea stângă. Ea are o fereastră prin care deocamdată se poate strecura un om, dar la baza ferestrei e plin de grohotiș.

Săritoarea cu fereastră

Cățărarea pe această vale, cel puțin în condițiile pe care le-am întâlnit eu, este foarte frumoasă, peste așteptări. Nu știu dacă se datorează și ritmului de mers, dar este o vale solicitantă. Problemele întâlnite sunt diverse și oferă multă satisfacție.

Ajuns în Brâna cu Jnepeni iau un hățaș care mă trece pe lângă o casă bine îngropată sub o stâncă. Este un loc de bivuac excelent, doar că pământul din față este scurmat bine. În spate, la o distanță apreciabilă se vede un culcuș cu diametru de peste un metru, bine tasat cu excepția marginilor. Nu e locul în care să zăbovesc prea mult, nu știu cât de bine se pricep caprele la mersul târâș, iar grota nu suferă de înălțime prea mare. Urc ușor stânga sus, către limita stâncii.

Colțul Mălinului

Fac o pauză destul de lungă. Arunc un ochi la Valea Mălinului, dar nu mă tentează. Am nevoie de liniște, locul este foarte potrivit. Morarul este scăldat în soare, dar nu e țipenie de om în trasee. Savurez un ceai cald și dulce, mănânc o jumătate de sandvici. Această masă e binevenită, trebuie să îmi refac forțele. Mă simt binecuvântat, mintea îmi este liniștită. Drept urmare pun două pitoane în buzunar, pregătesc semicoarda și mă echipez cu două anouri de 60cm, respectiv 120cm. Mai pun pe ham un reverso, două carabiniere cu filet și câteva bucle de cordelină. Dintre acestea am folosit doar una pentru prusik. Mă țintesc la baza Hornului Ascuns.

Hornul Ascuns

Prima lungime de coardă începe într-un horn îngust în care încap mai greu în unele pasaje. De fapt lungimea de coardă a fost pentru mine mai multe lungimi. Mă autoasigur, semicoarda este la dublu, merg cu mult calm și grijă, mă odihnesc în puncte în care mă simt bine poziționat. Firul este ușor înclinat către dreapta, stânca oferă aderență bună. Unele pitoane din traseu sunt mai bătrâne. Vreo două pasaje scurte le-am făcut de trei ori: prima dată în urcare, apoi rapel și recuperat rucsacul, apoi din nou urcare. Am simțit că este mai sigur să abordez câțiva pași fără rucsac, fie nu încăpeam prea bine, fie nu am vrut să forțez nota. Timp aveam suficient la dispoziție. Ajung în prima regrupare amenajată ca stație de rapel, de a cărei existență știam (vezi https://www.backtonature.ro/reconditionare-coltul-malin-hornul-ascuns/). Valea se arată spectaculos.

Urmează dilema cu bolovanul încastrat. Las jos rucsacul și mă uit pe dreapta. Pare o zonă bună pentru o bavareza. Urc câțiva pași , dar fisura de care ar trebui să mă trag de mâini este foarte friabilă. Nu văd loc să plantez un piton, renunț la idee. Cobor cu grijă înapoi sub bolovan. Chiar aici e o zonă puțin mai friabilă, nu pot face curat deoarece rucsacul și o parte din coardă sunt sub mine. Nu ating nimic și verific cu atenție prizele. O iau pe stânga bolovanului, e ușor surplombat, dar găsesc prize foarte bune. Nu e spectaculos ca o bavareză, dar mă declar foarte mulțumit. De-a lungul hornului găsesc câteva pitoane bătute. Cred că în afara celor două regrupări, pe prima lungime am asigurat cel puțin trei, iar pe a doua lungime cel puțin două. Nu m-am uitat foarte mult, am urmărit să mă bucur de traseu.

Blocul încastrat

Dau ultimul rapel pentru recuperarea rucsacului aflat sub bolovan. Firul continuă cu o zonă ceva mai lată, dar încă bună de cățărare prin opoziție. Talvegul este ușor ierbos și trebuie atenție la pietrele mișcătoare.

Mult a fost, puțin mai este

Trec ușor pe dreapta dintelui, stânca oferă aderență foarte bună, dar asigur și aici. Aceeași strategie pentru Colțul de Sus.

Dintele dintre Colți

Colțul de Sus

Odată ajuns în BMC strâng o parte din echipament și o iau cu viteză la drum. Un pic peste o oră îmi este necesar să ajung în banda galbenă. Cu ceva timp înainte de a intra în traseul turistic, Morarul mă răsplătește cu bogăția sa. De aici totul decurge lin, sunt mulțumit și mulțumesc pentru încă o zi minunată dăruită de Munte.

Participanți: 1

Traseu: Cămin Alpin Bușteni – Valea Seacă a Coștilei – Hornul Ascuns – Brâna Mare a Coștilei – Valea Priponului – Cămin Alpin Bușteni

Momente de timp: Cămin Alpin 0’ – Intrare Valea Seacă a Coștilei 1h 30’ – Brâul cu Jnepeni 5h 15’ pauză generoasă – BMC 7h 15’ – intersecție Valea Cerbului 8h 15’

Sâmbătă, 6 noiembrie 2021 - 15:49
Afisari: 476

mvc

Bravo !
Jurnalul tau imi starneste amintiri .

Mihai Cernat

Marți, 16 noiembrie 2021 - 18:43

edy

Mulțumesc. Și eu m-am inspirat din relatările tale.