Decembrie 2022

Ianuarie 2023

Varful Timbalul Mic
Muntii Piatra Craiului

Dinspre Babarunca catre Ciucas, si retur (Muntii Ciucas)

Într-o zi de 13, spre norocul nostru Sămbătă … hotărât-am patru, și cu Luciana cinci, să urcăm pe Ciucaș plecând de la Babarunca. Vremea era frumoasă, de vară tomnatecă, iar drumul TR șerpuia odată cu râul, domol și insistent o bună bucată de vreme, până într-o poiana noroiasă de unde a trebuit să urcăm prin pădurea răcoroasă, din ce în ce mai abrupt, ieșind în cele din urmă pe coama cu jnepeniș, cu tufe de fragi, afine și … urme aburinde de ursuleți.

Tot urcând și transpirând, lăsat-am în urmă impunătorul turn al lui Goliat, îndreptându-ne spre șaua Tigăilor, unde am fost întâmpinați de un drăguț de vâjgău, de-a trebuit să ne-mbrăcăm cu toate țoalele de prin rucsac. De pe vârful Ciucaș tot coborau alergând o mulțime de participanți la un maraton montan. Ei în pantaloni scurți și tricouri, noi înfofoliți ca pentr-un sezon de iarnă.

Iată-ne într-un sfârșit pe mult doritul vârf al masivului, de unde ne rotim privirile înspre toate zările, desfătându-ne cu peisajele superbe, măturate blajin de norii reci de joasă altitudine. O scurtă pauză de masă și începem coborârea : doi dintre noi pe culmea Bratocea, înspre pasul cu același nume, iar ceilalți trei pe CR, pe lângă gemenii și șaua Ciucaș, și tot la vale, prin pădure, pe cărări abrupte și umbroase … până-ntr-o poieniță cu un canton silvic modern, unde ne-am oprit să ne odihnim o țâră. Cel puțin mie îmi cam tremurau țurloaiele, și eram ferm convins c-am reușit să coborâm mai mult decât am urcat …

Dar eram departe de finele traseului, iar noi complet neștiutori de surprizele ce ne așteptau în cale. Întâmplător … ne-am continuat drumul pe un forestier care mergea paralel cu traseul de întoarcere CR, fapt de care ne-am dat seama mai spre sfârșitul lui, după câțiva kilometri buni. Am decis să-i dăm inainte și să ne încercăm abilitățile de orientare pe teren. Norocul ne-a surîs, și am dat la un moment dat de o potecă a vânătorilor sau a pădurarilor care se pare că ne-ar fi scos în traseul turistic potrivit. Însă noi, aflându-ne într-un moment de inspirație tehnologică izvorâtă dintr-un modul gps, am părăsit această cărare și-am luat-o de-a dreptul pieptiș prin pădure și printre urme interesante de patrupede … transpirând și gâfâind, până ce spre bucuria noastră dădurăm peste a noastră CR. Purcedem voioși pe ea până-în poienița șeii Teslei unde găsim un indicator ce pentru câteva clipe ne dă niscaiva palpitații la inimioară. Noroc că ne-am holbat mai bine pe hartă și-am bunghit poteca salvatoare PR care după un sfert de ceas împădurit ne-a scos în TR, marcajul final care ne-a dus de-a lungul pârâului, pe lângă ale sale chei ușor ascunse dar cochete … până la mașinile cuminți de la Babarunca. Odată cu apusul soarelui.

Uf !

Remarci personale:- acest traseu este mai puțin frecventat de turiști;- este destul de bine marcat, însă e bine de avut o hartă, o busolă, eventual un GPS;- e recomandabil să fie parcurs în echipă, fiindcă mai multe perechi de ochi văd mai bine decât una singură, iar mai multe emisfere cerebrale gândesc mai bine decât două;- potecile urcă și coboară prin păduri pe unde își duc veacul și proprietarii lor de drept, urșii, lupii, mistreții și alte jivine sălbatice;- la mers voinicesc, traseul ia cam 9 ore, posibil și mai mult;- deși traseul trece prin păduri cu pârâiașe, lipsesc izvoarele;- posibil ca pe traseu să dați peste stâne, pădurari, vânători, tăietori de lemne pentru foc;- semnalul de telefonie este prezent cu intermitențe;- temperatura poate varia dramatic, mai ales pe culme și pe vârf, unde poate fi foarte rece, în timp ce sub 1700 m se poate sta fără probleme în pantaloni scurți și mânecă scurtă.

Marți, 23 septembrie 2014 - 19:40

dutugeotec

Ciucasul mereu surprinzator si spectaculos prin formatiunile sale.
Felicitari pentru jurnalul unei ture reusite !

Vineri, 26 septembrie 2014 - 11:26

mihaita_39

Intr-adevar, impreuna cu firtate-sau, Zaganu, face parte dintr-un masiv mindru si accesibil ... in acelasi timp destul de aproape de Bucuresti Carpati.org