Aprilie 2024

Mai 2024

Varful lui Stan
Muntii Cernei-Mehedinti

Creasta Picaturii (Muntii Bucegi)

Traseu de alpinism clasic, grad de dificultate: Vf. Picătura, 2 B; Creasta Picăturii, 3 A.

Necesita bună pregătire tehnică (asigurare cap/secund, cunoasterea nodurilor folosite in alpinism, montare si coborare in rapel, cunostinte de escalada)  precum si o buna pregatire fizica.

Echipa: Gabi (gabicolea) si Alex

Materiale folosite(pentru echipa de 2):

- 1 coarda + 1 semicoarda (pt rapel lung in caz de retragere fortata)

- 4 anouri + 2 bucle de cordelina de 120

- 1 anou + 4 bucle de cordelina de 60

- 6 expresuri

- 6 carabiniere cu filet si 2 fara filet

- echipament individual (ham, casca, dispozitiv filare/rapel)

Traseu clasic al alpinismului din Bucegi, reprezinta o tura solicitanta fizic, de o frumusete deosebita si peisaje de vis.

Am ales partea a doua a lunii iunie pentru ascensiunea crestei avand in vedere ca zilele sunt cele mai lungi din an si se poate beneficia de lumina pana tarziu, fapt care s-a dovedit o alegere importanta. Am plecat la 6.30 din Busteni cu ideea de a nu alerga pe traseu si de a ne putea bucura din plin de frumusetile pe care aveam sa le intalnim.

La plecarea, vremea era numai buna pentru ascensiuni, soare, putina racoare, insa promitea o zi calduroasa, de aceea am plecat cu 2.5 l apa pentru fiecare. Drumul pana in V seaca a Caraimanului a fost usurat de descrierile gasite pe net (mai alea cea a Vioricai (octavian’67)) astfel ca la 7.30 eram in vale, 10-15 minute mai tarziu intram pe valcelul Picaturii.

Drumul vaii seci

Valea seaca a Caraimanului

Carpati.orgValcelul Picaturii

Prima saritoare o ocolim pe partea stanga a sensului de urcat. A doua saritoare (si cea mai mare) se ocoleste pe un horn in dreapta, pe care urcam sustinut cateva minute.

Alex pe horn Carpati.org

Dupa revenirea in valcel,am continuat urcusul apoi am intrat pe un brau vizibil spre dreapta (de fapt sunt 2 hatase ce se unesc dupa 10 m), putin mai sus de locul in care valcelul se ingusteaza.

Nu este insa varianta clasica a lui Nae Comanescu (prin braul subtire, care este ceva mai sus) ci este varianta lui Ion Trandafir, acest brau iesind in valcelul Spanzurat, dupa ce trece pe la baza crestei estice (sau creasta mica).

Dupa ce am balaurit mai mult de 1 ora, incercand o iesire din acest brau direct pe fetze catre braul subtire si grota lui Comanescu (tot aveam timp la dispozitie)J , am decis sa continuam pe creasta estica. Nestiind traseul si fiind la prima tura in aceasta formatie am mers legati in coarda; se poate face insa si la liber destul de usor.

Creasta nu este dificila, cu putin zone expuse insa destul de multa vegetatie. Privelisti catre valcelul Spanzurat, creasta nordica a Picaturii si catre peretele Vaii Albe.

Pe creasta estica (varianta Trandafir)

Valcelul Spanzurat si creasta nordica

Carpati.org Peretele Vaii Albe

Creasta ia sfarsit oarecum in valcelul Spanzurat pe a carui zona finala urcam fara probleme. Varianta directa catre hornul final al vf Picatura ni s-a parut cam prea „vegetala” asa ca am ales sa mergem spre stanga si dupa o jumatate de lc am iesit in portiunea de sus a hornului cu zade (spre surprinderea mea)

(edit 2015: "hornul cu zade" ca atare nu mai exista; o avalansa a maturat totul si se pare ca aramas doar stanca si mult praf, atentie!).

Cu totul, din valcelul Picaturii pana aici am facut cam 3 ore si jumatate.

Pe braul de sus la baza horn final

Urmeaza escalada catre varf cu asigurari la pitoane si zade. Inainte de fereastra Picaturii ma opresc pentru cateva fotografii

Fereastra Picaturii

Vedere prin fereastra picaturii

Creasta estica, pe unde am venit (creasta se desfasoara de la stanga la dreapta in foto)

Hornul de sus in jos

Suntem pe varful Picatura (aprox 13.15).

De jur imprejur admiram peisaje aproape ireale, parca suntem in elicopter.

Valea seaca a Caraimanului

(asta este pt cunoscatori... Mami, stii ce inseamna!)

Busteniul

Dihamul si Postavarul cu Cheile Rasnovului si Peretele Animalelor

Peretele vaii Albe

Continuare creasta Picaturii

Carpati.orgCapra neagra (de fapt un tzap) care suiera din cand in cand, pe vf  Strungii

Carpati.orgPauza de hidratare si o mica gustare (mix de fructe confiate) apoi, rapelurile. Rapelurile 2 si 3 le-am facut dintr-una.

La recuperarea corzilor, acestea s-au incurcat. Mai rau, capatul corzii deja era 3 metri mai sus. Ce-i de facut? Pun espadrilele, un picior pe stanca un picior sprijinit de Alex si hopa sus, la liber, pana la pragurile de piatra. Reusesc sa apuc coarda, trag un prusic si urc pana la platforma de unde incepe ultimul rapel. Acolo vad problema...nodul cu care le legasem se incurcase si se blocase. Le-am tras, am trimis o coarda jos si cu cealalta am rapelat in ingusta strunga a marelui V.

De aici in sus pe vf  Strungii, fara mari probleme, am mers totusi legati si foarte atenti. Sus pe varf am ajuns pe la ora 16.25 si am avut iarasi parte de privelisti speciale.

In spate, vf Picatura

Carpati.orgCarpati.org

In fata, Turnurile

In  stanga, V Prahovei

In dreapta, Peretele V Albe

Carpati.orgAici am mancat, cate un shake nutritiv si un baton proteic de casca(era cam cald pt „de caciula”Smiley ); cam asta va fi mancarea noastra pana pe la miezul noptii insa a fost de ajuns si nu ne-a fost foame.

A urmat rapelul direct catre firul vaii (albisoara turnurilor) apoi am incercat o trecere directa peste muchie (unde iarasi am pierdut timp) ca in cele din urma sa luam traseul clasic ce ocoleste pe la baza turnurilor si am ajuns langa Fatza inalta.

Pleaca Alex primul, pe si printre jnepeni orientandu-se catre honrul/fisura prin care se face trecerea (vizibil in mijloc, sus). Regrupeaza la o zada, vin si eu si ma angajez in escalada acestuia. Este probabil cea mai tehnica parte din tot acest traseu, dar pitonat indeajuns.

In jos se disting Turnurile, vf Strungii si vf Picatura

Ajungem la Fatza hornurilor, care pare salbatica si fioroasa din acest unghi, insa pe o brana catre dreapta numaram hornurile ..1...2....3...si ..nu, nu start...ci stop. Pe aici zic toate cartile ca e bine. Pana la horn urcam cateva trepte de iarba si stanca. Si gasim un piton chiar sub horn, in dreapta unei prispe cu un bolovan surplombat deasupra.

O iau usor in dreapta catre un jneapan solitar, acolo este o branuta, apoi stanga catre treptele de piatra ce duc la hornul efectiv.

Ceva emotii pana vad pitonul salvator si apoi in sus. Pe acest horn pitoanele sunt puse la marele fix (pt mine), exact cand incep sa ma intreb pe unde o fi urmatorul. Desi nu prezinta dificultati tehnice zona este foart expusa.

Se observa in stanga fotografiei muchia ce desparte Albisoara Hornurilor de Albisoara Gemenelor

Albisoara Hornurilor si muchia ce o desparte de Albisoara Turnurilor (in spate vf Picatura)

Iesirea se face pe o portiune cu trepte de iarba, destul de alunecoase, iar regruparea intr-un balcon cu un jneapan imens.

Mai urcam putin si ajungem in fata unui colt de stanca. Banuim a fi unul dintre vf Gemenelor, dar ceva nu se leaga. In schitele din Cristea trebuie sa o luam prin stanga acestuia si sa trecem printre cele doua varfuri. Insa in stanga este doar haul ce te arunca in V seaca. Asa ca o luam la dreapta pe un hatas foarte bine conturat si iesim pe niste fetze de iarba foarte primitoare, pe partea stanga (in sensul de urcare) a Albisoarei Gemenelor.

Tot mai aproape

Si seara e tot mai aproape

De aici se termina cu cataratul. Desi expus, se poate merge si urca relativ usor si fara probleme. Noi de aici am continuat cumva pe sub linia matematica a crestei, am traversat obarsia Albisoarei Gemenelor si am iesit in platou prin Albisoara Crucii. Ora 21.45, dupa 15 ore de traseu.

Cu siguranta, data viitoare, cunoscand traseul se pot face sub 10 ore.

Ultimele pante

Mergem pana la cruce si aici, inchin un gand catre cel ce a fost prietenul nostru drag, de la a carui plecare dintre noi s-au implinit fix 6 luni.

Sunt sigur ca a fost cu noi toata aceasta tura, ghidandu-ne de sus pasii in locurile in care eram in cumpana.

Apoi ne uitam cam „de sus” la oras si o luam la vale spre cabana Caraiman.

La Caraiman, si bune si rele. Este deschis, dar este plin. Un nene raspunde la mishto lui Alex, cand sa intervin apare o doamna Cristina care ne ajuta si ne cazeaza pe amandoi in singurul pat disponibil

La "cina" - vin fiert, apa, stafide si batoane proteice

La miezul noptii suntem in pat, a doua zi dimineata  plecam devreme spre Busteni pe Jepii mici intalnind, ca de obicei, o varietate larga de oameni care urcau.

La Caminul Alpin facem un dus binevenit, mancam tot ce avem si fugim in cariera din Poiana Tapului unde ne intalnim cu Felicia si Vasi si bagam ceva manse. E prea cald asa ca strangem repede si fugim acasa ... unde este si mai cald Smiley

Pana data viitoare, la revedere muntii nostri dragi!

Zile senine

Gabi

Luni, 22 iunie 2009 - 19:59

felicia

Frumos, chiar asteptam povestea si in scris Carpati.org
Ma bucur mult pentru voi si mai ales pentru tine Gabi, prietenii stiu de ce...
Multumim pentru antrenament!

Ture la fel de frumoase!

Luni, 22 iunie 2009 - 19:58

mastroiani

Traseul pentru vulturi, pozele foarte indraznete dar si talentul narativ au dat farmec jurnalului.In plus pe mine m-a emotionat cele scrise deasupra fotografiei cu crucea.

Toate cele bune.

P.S. - hai si cu jurnalul din Ciucas.

Luni, 22 iunie 2009 - 21:22

mike

Inteleapta alegere cu perioada asta a anului nu cred ca puteati face o alegere mai ok ca si durata, iar vremea a tinut cu voi ...imi place poza ta cat de serios esti cu peretele vaii albe in spatele tau.

Luni, 22 iunie 2009 - 21:26

pisti2004
Cort

Felicitari ,traseu intradevar pentru vulturi!!Superbe imagini si o descriere amanuntita ,captivanta si frumoasa!Bravo Domnilor!

Luni, 22 iunie 2009 - 21:57

timmy

Foaarte tare, și eu cu un coleg am bălăurit acum două săptămâni pe creasta estică, dar cam fără să vrem. Nu credeam că ar mai umbla cineva pe acolo. Felicitări pentru tură!

Luni, 22 iunie 2009 - 22:21

gabitu

Foarte fain!!!!! Mi-ar fi placut si mie sa fac alpinism dar de acum... poate doar fiul meu sa mai faca daca o sa-i placa. In orice caz ceea ce fac eu as vrea sa fie un frate mai mic al alpinismului si ma multumesc si cu atat. Felicitari pentru acesta poveste.

Luni, 22 iunie 2009 - 22:53

ultrasro

Fantastica tura iar imaginile postate sunt atat de aeriene incat pentru moment nu stiu exact unde se afla muntii, in deal sau in vale Carpati.org

Marți, 23 iunie 2009 - 09:24

michael_rd31
michael_rd31..

Foarte fain traseul! Felicitari domnilor! Chestiile alea de la Herbalife fac parte din echipamentul specific de alpinism Carpati.org ?

Marți, 23 iunie 2009 - 10:13

Multumim tuturor pentru aprecieri

@dan - vine, vine ...

@mike - nu am vrutsa fiu asa serios (stii c anu prea m caracterizeaza) dar acum daca tot a iesit..asa sa fie !

@timmy - eh, nici noi nu am planificat chiar asa, dar daca voata ne-a dat, noi am luat Carpati.org

@ mihai - Carpati.org pentru unii da, incep sa faca parte din echipamentul specific obligatoriu ... greutate redusa, aport proteic si nutritiv mare ... pentru mine este super

Marți, 23 iunie 2009 - 10:25

griz

Felicitari pentru tura, chiar mi-a placut.

Genul acesta de ture in care mergi dupa descrieri si in trebuie sa te descurci singur, fara a avea pe cineva care sa stie traseul langa tine mi se par geniale. E mult mai multa aventura decat in momentul cand mergi prin locuri deja stiute.

Marți, 23 iunie 2009 - 10:55

gabicolea

@griz: asa este, mult mai multa aventura si adrenalina, intrebarile referitoare la decizia luata, bucuria descoperirii traseului, etc.

ne nimerim anul asta la vre-o tura impreuna? Carpati.org

Marți, 23 iunie 2009 - 11:27

romancatalin
romancatalin..

Felicitari ! Inca un vis implinit.

Marți, 23 iunie 2009 - 13:24

dolcetamar

Multumesc pentru descriere si imagini care ma ajuta sa cunosc trasee pe care poate doar in vis m-as incumeta sa le strabat...si apropo cred ca am fost colegi de camera in noaptea aceea la cabana Caraiman...

Duminică, 11 octombrie 2009 - 17:42

gabicolea

... posibil, poate vom mai fi colegi de camera si cu prilejul altor ture, sper sa te intorci cat mai repede pe munte ..

zile senine

Luni, 12 octombrie 2009 - 13:58

dolcetamar

Multumesc!Pe munte ma intorc ori de cate ori imi permite timpul liber si bugetul,asta e o boala incurabila,din fericire!!!Carari insorite si tie!!!

Marți, 13 octombrie 2009 - 13:56

oldrocker1950
oldrocker195..

lume,lume...fiind sf.de sapt.si neplecind la intilnirea veteranilor la camin,o sa[mi zica mircea cum fu pe acolo,ma apucai de rasfoit jurnale vechi.ajunsei la gabi colea,am facut cunostinta in ziua cu urzica,eu si mircea,tu acele cu grupul.ce vreau eu sa zic aici este faptul ca tare as vrea sa fac creasta picaturii,cind te mai decizi sa o faci,mi-ar place tare mult sa merg cu tine.cezar jipa alias oldrocker1950

Vineri, 8 octombrie 2010 - 19:19

Mircea,

Imi amintesc ca am avut ceva emotii. Nu atat din cauza de dificultate (e o zona cu multe prize) cat din cauza expunerii, a lui "dar daca....". Bine ca nu a fost cazul.
Zile senine.

Luni, 8 aprilie 2013 - 22:46

Deblocari usi Bucuresti | GetaMap.org | Maps from all over the world | ro | fr | es | de | Calculator distante