Decembrie 2021

Ianuarie 2022

Varful Piatra Arsa
Muntii Bihor-Vladeasa

Creasta Fagarasilor ... (Muntii Fagarasului)

Jurnal repostat din data   Marți, 30 Septembrie 2008 - 16:54

Creasta Fagarasului de Turnu Rosu la Fereastra Mare a Sambetei ( sau Cabana Plaiul Foi )

Motto “Opreste Doamne clipa cu care masori eternitatea”

Lucian Blaga

Idea crestei Fagarasului ne vine in momentul parcurgeri crestei Pietrei Craiului cand datorita zilelor senine ne apar in zare plaiurile fagarasene si incepem sa ne facem planuri pentru tura urmatoare desi cea din Crai nu se terminase inca. Dam zvon pe Carpati.org, sunam prieteni, intrebam publicul, si reusim sa ne stragem 3 Smiley, Popa Florin ( birbal ) Ruxandra ( ruga ) si subsemnatul ( andreib. ).   Sambata incepem sa facem pregatirile de plecare, Duminica urma ca eu si Ruxandra sa mergem la Brasov sa-l luam pe Florin iar Luni dimineata adica la ora 02.15 !!! ne urcam in personalul cu directia Turnu Rosu via Sibiu. Ajunsi la Brasov Florin ne asteapta cu masina in gara, punem rucsaci in portbagaj si plecam in CSmileySmileyr sa facem cumparaturile pentru mancare.

Ajunsi acasa la Florin lasam bagajele si mergem sa facem un tur al orasului, vizitam intre altele, Biserica Neagra ( inchisaSmiley tipic romaneste ), Piata Sfatului, diferite stradute cu arhitectura veche intre care si Strada Sforii, apoi Florin ne propune o tura mica Smiley sa urcam pe Tampa ca de acolo se vede mult mai bine Brasovul. Brasovul de pe Tampa

Tura de incalzire de altfel, pentru mine trage un semnal de alarma, deoarece la o tura din Crai am avut o intindere la ligamente ( cred ca nu mi-au zis nimic doftori, doar injecti cu ketonal si repaus Smiley) care revine si ma face sa ma speri ca nu voi putea parcurge creasta Fagarasului, dar ramne de vazut.

Daca ajungeti in Brasov si aveti timp macar 30 de minute este o idee foarte buna daca va urcati pe Tampa, merge si cu telecabina, la picior ia cam vreo 2 -3 ore cu tot cu urcat coborat admirat si pauze.

Ajungem acasa si ne punem pe impartit ce luam mancare, haine, echipament, lucruri personale, etc, nu se mai termina. Ruxandra si cu mine incercam sa tragem un pui de somn pana pe la ora 01.00 urmand ca Florin sa ne trezeasca. Ajungem in gara luam biletele si ne suim in tren, pustiu la ora aia si nasu a avut probleme cu cititul biletului uitandu-se chioras la el acesta fiind cu anexa. Florin si Ruxandra transforma compartimentul in cuseta si mai trag un pui de somn in glas de tren ( te duc-te-aduc ).

La Sibiu trebuie sa schimbam trenul pentru Turnu Rosu si surpriza este o fosta Sageata pe ruta de personal. Ne bate gandul la un tur mic prin zona garii dar ramenem doar la tura de a cauta paine lucru rar la ora aia, 06.00. Si aici putina lume doar un grup de polonezi cu care vom merge in tandem pana pe varful Moldoveanu, in rest doar cativa localnici la 06.45 ajungem in Turnu Rosu si astfel incepea ziua intai din creasta Fagarasului.

Ziua 1

06.45 Turnu Rosu - 12.00 Chica Pietrelor - 18.00 Saua Suru

La ora 06.45 plecam din gara unde lasam grupul de polonezi tot 2 baeti si o fata care mai vroiau sa cumpere niste paine. Intram pe ulitele satului si incepem sa urcam spre manastirea Turnu loc unde urma sa facem primul popas dar pana acolo a fost un adevarat festin de mure care tocmai atunci se coceau nu ne-a mai trebuit mancare sau batoane de ciocolata am mancat mure si am gasit chiar si alune.

La ora 08.35 iesim de pe drumul forestier( 5 km ) urmand sa dam piept cu primul urcus sustinut spre Chica Pietrelor, poteca urca foarte pronuntat prin padure fiind necesar destul de multe pauze datorita rucsacilor grei dar ajungem. In zona Saii Corbului facem pauza cea mare din ziua aceasta unde dupa ce cautam un pic apa ( se gaseste pe partea dreapta a traseului trebuie coborat circa 10 minute daca e senin se vede cursul de apa din poteca este o stana parasita unde trebuie facut drepata din traseu ) apoi tragem un puisor de somn dupa noaptea nedormita de dinainte.

Cat am stat in acest loc ne depasesc si polonezi cu care vom merge in tandem pana in Saua la Apa Cumpanita unde vor innopta, noi continuam drumul catre Saua Surului.

Pana in Saua Suru apa se gaseste relativ in poteca sau pe langa poteca este suficient sa umpli o sticla de 2 L de persona la fiecare izvor.

Sub Vf Cocoriciu intalnim un tanar ciobanas care la intrebarea cat mai este pana in

Saua Suru ne raspunde destul de senin si clar : “3 zile! Si vreo 10 munti !”Emoticons dar ne sfatuieste sa il intrebam pe tatal sau care era un pic mai sus cu oile, acesta recunoscund ca nu mai erau decat circa 30 de minute pana in Saua Suru in care nu este apa.

In jur de ora 18.00 ajungem in Saua Suru si nu ne doream decat sa punem cortul si sa ne culcam deoarece se lasase si un pic ceata dar nu a fost sa fieSmiley.

Dupa masa si pregatirea de culcare Ruxandra iese din cort pentru nevoi biologice si se intoarce dupa aparatul foto, noi abia acum simtim ca in cort este foarte cald si iesim si noi afara.

Afara...Smiley... Smiley... Smiley

Nu aveam cuvinte, se inseninase si urma sa fie prima mea mare de nori ; incepem ascensiunea pe Vf Suru uitand si cortul deschis si de oboseala si de tot , repede la inceput apoi din ce in ce mai greu deoarece revenea oboseala zilei ce tocmai ce se incheia, dar a meritat foarteSmiley.

Revenim la cort pe care il gasim intreg si ne bagam in saci pentru un somnic bine meritat asteptand cu nerabdare a doua zi Smiley.

Apa in Saua Suru gasiti in poteca de traseu BR spre Budislavu la maxim 5 minute pe poteca pe partea de S-E a doua zi urma sa aflam si noi acest lucru.

Dificultate redusa singura probleme poate fi pusa de lungimea traseului si greutatea rucsacilor. Refugiu se gaseste la o ora distanta de Saua Suru sub creasta.

Ziua 2

08.15 Saua Suru12.00 Lacul Avrig15.00 Varful Scara 19.00 Caldarea Pietroasa a Izvorului Negoiului.

Ne trezim destul de devreme ( 08.00 ) dar ne intindem cu plecarea pana la ora 10.00. Saua Surului spre valea Oltului

Imediat ajungem in saua Budislavu urmand sa urcam primul “deal” din aceasta zi, aici facem un mic popas, Florin continuand spre Lacul Avrig urmand sa ne intlnim cu el un pic mai tarziu.

La Avrig facem o pauza pentru un mic program de igienizare si realimentare . Intre saua Buduslavu si Avrig nu este apa ; la Avrig foarte, foarte multa mizerie ( conserve arse = oare asa inteleg unii materiale biodegradabile ? ) si lume venita la bronzat Smiley.

Dupa ce mancam cate un baton de Fagaras la ora 13.00 continuam urcusul pe Ciortea spre Piscul Garbova apoi Vf Scara, privelistea era senzationala, nu era pic de nor pe cer, vantul nu batea de loc, doar soarele ardea de parca eram la Mamaia, lucru ce ne-a pus ca sa folosim crema de soare din plin, Florin nedorind, dar a vazut pe propie piele ca te poti arde , la ora 15.00 ajungem in saua Scara .

Continuam spre Vf Serbota apoi prin Custura Sarati, dar datorita timpului care incepe sa ne preseze de pe Serbota analizam situatia si decidem sa dormim in partea dreapta a custuri in Caldarea Pietroasa a Izvorului Negoiului unde ne va astepta o noapte foarte frumoasa, senina, calma si linisitita.

In saua Serbotei era cateva corturi dar nu am vazut apa.

Dupa ce mancam si punem cortul Florin se hotaraste sa doarma afara sa faca primul sau bivuac se pregateste sa se bage in sac, ca numai sa iasa dupa cateva minute cand eu si Ruxandra incepem sa facem cateva poze iese si el si ne intindem pana tarziu in noapte.

Apa din belsug in cateva minute aproape in toate directiile.

Traseul nu prezinta dificultati decat in zona Custuri care trebuie parcursa cu mare grija si traversata pe vreme buna, ceata si umezeala punand serioase probleme.

Refugiu diu Saua Scari parea in stare buna nu am ajuns pana langa el.

Ziua 3

Custura Sarati 10.30, Negoiu 14.00, Lacul Caltun 17.30

Azi ne trezim destul de tarziu fiind obositi si ne stabilim ca sa facem o tura mai micuta doar pana la Caltun unde urma sa innoptam.   Pana sa ne trezim Florin cauta deja o reintrare in traseu ; spre Custura exista un CG dar se pierde in pietris asa ca urma sa urcam pieptis spre custura si sa o facem pe toata , dupa custura urcusul spre Negoiu nu a fost foarte dificil.

Pe al doilea varf din Romania foarte multa lume asa ca nu am stat prea mult am facut cate o poza apoi o luam la vale spre strunga dracului care de asemenea foarte aglomerata. La intrarea in traseu era astupat de hartia igienica va dati singuri seama ce, ma gandesc la polonezii, cehii, ungurii, germanii si la o familie de francezi ( la ei in Alpi asa o fi ? ) care erau pe Negoiu si care au coborat spre Caltun cum au simtit mirosul romanesc ( nu stiu daca era romanesc sau strain dar era pe un traseu din RomaniaSmiley ).

In strunga portiuni mai grele sau mai usoare depinde de lungimea in picioare si de calitatile gimnastice ale fiecaruia dar cu ajutorul lanturilor se rezolva toata strunga.

Dupa ce trecem de Strunga Dracului eu incerc sa accelerez un pic pentru a prinde un loc de cort mai bunicel iar Florin si Ruxandra urmand sa vina si ei mai agale Ruxandra resimtindu-se la talpi datorita bataturilor si basicilor Emoticons.

Ajuns la Caltun lume, multa lume, spre seara insa sa mai linistit un pic, turistii urmand sa soseasca si dupa lasarea intunericului.

Dar in timp ce pun cortul genunchiul incepe sa ma supere din ce in ce mai tare, probabil din strunga unde l-am lovit o data destul de tare, incerc sa nu il inndoi si sa nu il fortez si ma rog sa ma lase sa continui traseul. Punem cortul si ma hotarasc sa dorm si eu cu Florin afara el era deja la al 2 bivuac eu la primul, super senzatie si traire, dar pana la culcare o punem de o carte si facem o saptica si o macao, altceva nu mai stiam ca poarte mai incercam.

Seara ne hotaram ca a doua zi sa ajungem la Cabana Podragu pentru a putea sa facem creasta in 6-7 zile.

Dificultate: este ziua cea mia tehnica care a cuprins Custura Sarati, “escaladarea” Varfului Negoiu, si Strunga Dracului, cu o mica atentie se pot rezolva diferitele saritori mia dificile, in strunga sunt si lanturi.

Apa nu se gaseste de loc pe traseu doar la plecare in Caldarea Izvorului Negoiului si langa Lacul Caltun.

Refugiu este in stare buna, dar cam miroase un pic in interior.

Ziua 4

Lacul Caltun 09.25 Balea 11.50 Capra 13.30 cabana Podragu 19.00

Dimineata toata caldarea glaciara se reflecta in lac , prima mea priveliste de genu asta nu ma puteam opri sa fac poze , muntele se uita in oglinda !

Lumea incepea sa plece in toate directiile, noi plecam ca de obicei intre ultimi dar spre surprinderea mea pana in saua Paltinu ii depasim aproape pe toti cei care au plecat innintea noastra, drumul se aglomereaza foarte puternic in acerasta zona, motivul fiind apropierea de Balea unde se lucra de zor cu picamere si freze.

Traversam aceasta portiune destul de repede pe linia de creasta, unde nu era nimeni si urmam traseul spre lacul Capra unde iarasi erau foarte multe persoane.

In zona lacului Capra ne regrupam si ne gandim sa mergem direct spre cabana Podragu dar urmam un traseu ce mergea spre Barajul Vidrarul era BA , ne dam seama repede ca traseul se pierdea in vale asa ca urcam iar in traseul de creasta . Urmand traseul intram un pic mai in munte, indreptandu-ne spre Vf Arpasul Mare cu Fereastra Zmeilor .

Dupa aceasta zona Florinel si cu Ruxandra accelereaza un pic dar ma gandesc ca este doar asa sa faca ceva efort sau eu sunt de vina care ma miscam din ce in ce mai greu, genunchiul nu ma lasa de loc, si din pacate pana la Lacul Podul Giurgiului unde ma intalnescu Ruxandrau am mers "singur" ,  pana la Podragu unde ne intalnim cu Florin mergem singuri, eu macar am mers cu un grup ce cehi pana la Podu Giurgiului acolo asteptandu-ma Ruxandra.

La Podragu lume foarte multa , incluzsiv un grup de 47 de persoane , copii ( pana in 10 ani unii dintre ei ) si parinti profesori care au mers pe sub Arpas plus inca cateva zeci de corturi.

Dupa cateva vorbe mai ascutite adresate unul altuia ne linistim si ne hotaram sa asezam cortul iar Florin doarme tot afara eu ma mut in cort fiind mult mai frig ca in seara de dinainte.

Mergem si noi la cabana sa vedem daca mancam acolo, ciorba 8 lei si o mancare de mazare 15 lei destul de bune dar cam scump felul 2. Apoi umplem sticlele cu apa si pornim spre cort dar nu e cortul !!! si pentru cei care au fost la fata locului stiu cate mameloane sunt si incepem sa cautam corul, intr-un final il gasim si incercam sa ne culcam.

(cerem scuze celor pe care i-am deranjat in orice fel prin cercetarile noastre)

Noaptea am mai fost deranjati de o turma de oi pe care ciobani cred ca din greseala ajunsesera pe acolo deoarece oile se miscau foarte greu .

Dificultate : exceptand zonele de grohotis din Valea Fundul Caprei si zona cu lanturi de “la 3 pasi de moarte” nu sunt probleme decat de anduranta, poate doar diferentele de nivel 200-250 m, mici dar dese destul de obositoare ( dar asa e la munteEmoticons ).

Apa se gaseste in zona Paltinul apoi tocmai pe traseu sub Fereastra Zmeilor apoi la Lacul Podul Giurgiului si bineinteles la cabana Podragu.

Vremea a fost senina, foarte senina pot spune , mergea totusi si un pic de racoare, dar sa nu fim carcotasi.

Ziua 5

saua Podragu 11.00 Vistea 14.00 Moldoveanu 14.20 Fereastra mare a Sambetei 19.00

Dimineata mancam la cabana, in timp ce eliminam toate motivele disputei din seara precedenta. La cabana se eliberase nu mai era nimeni . Dupa ce luam mic-dejunul (10 ron de caciula ) incepem urcarea spre saua Podragu de aici luam calea Vistei la care se ajunge destul de usor urmandu-se in mare parte o curba de nivel usor ascendenta.

In aceasta portiune am fost singuri, aproape de Ucea Mare ne intalnim iar cu polonezi care vor cobora spre Victoria din Vistea. Doar de la baza trebuie urcat mai abrupt spre Varful Vistea.

Intre Vistea si Moldoveanu este o distanta de circa 30 minute dus intors.  SmileySmiley

Coboram apoi spre refugiu din saua Vistea in stare buna pe din-afara, nu am intra inauntru fiind incuiat. Am cautat un pic apa, stiind ca pana in Fereastra Sambetei nu vom gasi , apoi reluam traseul spre Fereastra mare a Sambetei care era din cate isi aduce aminte Ruxandra peste 4 sau 5 munti, (erau 5) si incepem sa numaram culmile pe care le traversam sau ocoleam si a avut dreptate , nu am mai intalnit decat 2 grupuri care mergeau in sens invers si un grup pe care l-am depasit.

Intre Vistea si Sambata nu prea e apa adica a se citi de loc.

Traseul nu prezinta dificultati majore doar diferentele de altitudine ce devin obosetoare.

Apa la Podragu, muuult sub Vistea  si in caldarea Sambetei foarte jos.

Vremea foarte senina si vant foarte puternc care pe alocuri ne punea mari probleme de echilibru mai ales in zonele expuse.

Refugiu Vistea se prezinta in stare foarte buna pe exterior, nu stiu in interior.

Ziua 6

Fereastra Sambetei 09.00 cabana Valea Sambetei11.00 Fagaras 14.00 Bucuresti Nord 21.00 acasa 22.00

Somnul a fost destul de agitat vantul batand foarte tare dar cortul arezistat.

Spre dezamagirea mea genunchiul era umflat si cu parere de rau ma retrag spre Sambata fiind ultima retragere cat de cat mai stiuta.SmileySmiley.

In jur de 08.30 ne despartim cu parere de rau Florin si Ruxandra continuand traseul spre Curmatura Zarnei iau eu o iau la vale spre casa .

Pana la cabana Valea Sambata nu am intalnit pe nimeni, jos am facut o mica baita pe care abia o asteptam apoi am pornit spre cabana Valea Sambeta unde am mancat o omleta si o branza cu mamaliga (15 RON, 2 farfuri de mancare ) ; apoi incet-incet cu parere de rau si mai mult mergand cu spatele la traseu ( privirea imi era pe la Fereastra Sambetei) innaintez spre complexul turistic Sambata. Destul de multa lume urca pana la cabana sau chili???.

Doar 2 grupuri m-au intrebat daca cobor din creasta si cum este vremea sus .

Valea mi se parea foarte cunoscuta, este sora Vaii Cerbului gratare, masini 4x4, muzica in boxe mari etc.

Ajus langa soseaua asfaltata astept vreo cateva minute la complex apoi o i-au pe marginea soselii spre Sambata de Sus poate o opri cineva si a oprit dupa vreo 4 km o masina de TM care ma duce pana in fata garii din Fagaras ( avea soferul treaba exact acolo) cand am ajuns acasa deja mergeam schiopatand  ( miercuri am fost la doctor = menisc spart Smiley ).

Apa pe toata Valea Sambetei pana in cabana direct din Sambata apoi din izvoarele de pe traseu de pe stanga si dreapta .

Vremea iarasi soare, soare, soare si ceva vant care jos batea mai incet.

Florin si Ruxandra au continuat spre Plai Foi unde au ajuns in aceasi zi pe la ora 10 seara, sigur nu as fi facut fata cu piciorul, dar muntele nu pleaca, am promis ca la anul voi ajunge pana la Plaiul Foi.

Smiley

Concluzi :

- staini multi, foarte multi ;

- traseu romanesc;

- destula mizerie in zonele mai circulate si conserve arse , nu inteleg cum uni ard conservele , nu fac caldura nu se degradeaza , nu dispar , nu inteleg de ce tocmai Langa lacul Avrig erau cee mia mari mormane , cand acolo stiu ca s-au facut mai multe ecologizari ale zonei Emoticons;

- vreme buna, chiar foarte buna ar spune cineva ( dar prieteni stiu de ce Smiley ) ;

- sa aveti cu cine sa mergeti greu se face traseul tot singur ;

Sa va ajute in oricine aveti credinta sa prindeti vreme ca a noastra.

Multumesc prietenilor care au fost langa mine in aceasta tura, chiar daca din diverse motive nu au putut sa ne insoteasca si nu in ultimul rand lui Florin si lui Ruxandra, cu care sper sa mai ajung si alta data la munte. Fagaras cred ca incep sa te iubesc !!! SmileySmileySmiley

Marți, 17 martie 2009 - 00:55

andreib.

pentru poze

si

Vineri, 20 martie 2009 - 20:35

fuligjimmy

Frumos, felicitari pentru tura, frumos relatata. Mi-a placut foarte mult. Poze superbe. Ce mai un jurnal de nota 10 inca o data felicitari.

Marți, 31 martie 2009 - 12:35

fuligjimmy

Acum am terminat cu pozele superbe vreme a-ti avut, si noaptea un cer extraordinar. Carpati.org

Marți, 31 martie 2009 - 12:51

k3pac

frumos de tot sunteți dotați rău în poze, mi-au plăcut mult căluții,și panoramările bravo o tură reușită...chiar dacă meniscul a fost avariat măcar a meritat

Marți, 23 iunie 2009 - 23:52

k3pac

adică mă refer că aveți poze nu glumă,mă scuzați ,eu nu m-am exprimat clar.

Miercuri, 24 iunie 2009 - 00:03

andreib.

am inteles Carpati.org

sper ca si tu sa ai parte de vremea ce am avut-o noi, cand vei pleca spre crestele fagarasene...