Noiembrie 2021

Decembrie 2021

Varful Stefanu
Muntii Latoritei

Creasta Balaurului – 2 octombrie 2021 (Muntii Bucegi)

Notă: acest jurnal conține descrierea unor drumeții pe vale de abrupt, cu echipament specific la îndemână, casca fiind indispensabilă. Dificultatea descrisă a unora dintre obstacolele întâlnite este subiectivă, iar modul de abordare a lor este propriu, fiecare poate să găsească variante mai bune.

Întotdeauna am îndrăgit toamna târzie, cu zile însorite și liniștite, chiar dacă ceva mai scurte. Natura este încă plină de viață, căldura nu mai reprezintă o barieră atât de apăsătoare, culorile sunt vii. Toate acestea mă cheamă să-mi bucur inima savurând din preaplinul ce îl revarsă muntele. Traseul ales este unul ce oferă un orizont bogat și este relativ ușor de parcurs.

Frigul de dimineață mă determină să trec rapid pe lângă Căminul Alpin de unde urmez triunghiul roșu către Valea Morarului. După 1h40min, traversez firul văii, părăsesc triunghiul roșu și urc o potecuță destul de vizibilă pe partea dreaptă a văii. În câteva minute arunc un ochi spre Valea Poienii și Râpa Zăpezii. Zona este destul de umblată și încerc să țin firul traseului meu. În dreapta este un perete stâncos destul de măricel, mă îndrept la baza lui.

Îl ocolesc prin pădure, pe dreapta, panta este destul de mare, sunt copaci dărâmați. Ajung la o zonă prin care s-au scurs apele, noroi și ceva bolovani. Țin acest vâlcel pământos circa 20-30m. Zona superioară responsabilă cu acest tobogan pentru ape este ușor de identificat.

Poteca urcă prin vegetație, prin stânga toboganului. Solul este pământos, urc relativ ușor pentru că este înghețat. În două ore și jumătate ies în zona Țimbalul-ui unde vizibilitatea este extraordinară, fără obstacole care să împiedice privirea. În jos, de unde am venit, e multă vegetație. În stânga e magnifica  Creasta a Morarului. Valea omonimă se deschide încet privirilor. Ușor dreapta sus identific punctul către care mă voi îndrepta.

Ace

Voi ajunge la baza țancului din centrul fotografiei și îl ocolesc pe dreapta

Mă bucur că am ales acest traseu în această zi minunată de toamnă. Soarele este puternic și mă încălzește. Vântul a dormit întreaga zi. Traseul nu este unul tehnic, poate puțin mai lung, dar culorile de toamnă și deschiderile merită din plin efortul depus. O zi senină este cea mai de preț recomandare pe care pot să o fac pentru cine dorește să vadă aceste locuri.

Privire către Morar

Când ajungem sub peretele mare de stâncă suntem poziționați oarecum în dreapta lui. Sub perete și în față e o mare de jnepeni presărată ici și colo de conifere ceva mai înalte. Facem dreapta pe sub o stâncă care adăpostește o mica fereastra “crescută pe înălțime”. Suntem pe Creasta Bucșoiului Mic, numită și a Balaurului. În această zonă întâlnim și momâi, dar traseul se parcurge foarte bine și intuitiv. Dornic să exersez puțin, am reușit să găsesc și doi pași mici de ramonaj, în încercarea de a urca cât mai multe stâncării. Cărarea trece de pe o parte pe alta, este destul de vizibilă, sunt și zone abordabile pe ambele părți. Porțiunile de jnepeneală sunt puține și scurte. O zonă scurtă, dar expusă, ne primește cu un cablu amenajat prins între două pitoane. Pe final avem parte de ultima suflare de balaur.

Privire înapoi

Spre final

Ajung la traseul de creastă ce vine de la Omu, cobor puțin până în prima șa. De aici traversez un picior secundar pe curbă de nivel și încep coborârea către Valea Morarului. Pe aici am mai fost doar iarna într-o zi în care avalanșele erau la ele acasă. Mai târziu, pe drumul de întoarcere, în urma unei discuții telefonice cu un prieten drag mie, care mi-a fost atunci alături, am realizat că au trecut peste 20 de ani de la evenimentele respective. Valea este deosebit de frumoasă, amenajată pe porțiuni mai delicate cu cabluri. Cu bucurie am numărat peste 15 exemplare într-un ciopor de capre negre. Fiind singurii mei parteneri pe vale, am fost cu toții atât de ralaxați încât o mămică își hrănea “bebelușul”, adică, după părerea mea, un adolescent în puteri.

Traversare

Spre căldare

Privire de ansamblu - balaur

Cobor cu grijă și ajung din nou la intersecția dintre traseul marcat cu triunghi roșu și Valea Morarului. Din acest punct mă întorc pe ruta urmată la urcare.

Participanți: 1

Traseu: Bușteni – Creasta Balaurului – Valea Morarului – Bușteni

Durata: 8h20min

Distanța: 22km

Urcare: 1842m

Luni, 4 octombrie 2021 - 18:37
Afisari: 303

mihaita_39

Mulțumesc pentru descrierea circuitului. Chiar îmi doream niscaiva informații despre el, deși intenționez să cobor pe Spinarea Balaurului. Ture faine !

Vineri, 8 octombrie 2021 - 22:05

edy

Mulțumesc și eu. Îți doresc să reușești traseul, merită din plin!