Octombrie 2021

Noiembrie 2021

Varful Olanelor
Muntii Cernei-Mehedinti

Comorile - de prin ture adunate (Muntii Bucegi)

Notă: acest jurnal conține descrierea unor drumeții pe vale de abrupt, cu echipament specific la îndemână, casca fiind indispensabilă. Dificultatea descrisă a unora dintre obstacolele întâlnite este subiectivă, iar modul de abordare a lor este propriu, fiecare poate să găsească variante mai bune. Am adunat aici date culese din mai multe ieșiri pe nemarcatele din Bucegi. Cred că este deja cunoscut faptul că există în circulație hărți care nu corespund cu realitatea. Când am observat acest lucru mi-am dorit și mai mult să parcurg aceste fire.

Firul Comorilor pleacă din traseul turistic Jepii Mari și urcă în Brâna lui Răducu prin trei brațe. Sunt văi mai scurte, dar care prezintă farmecul lor. Până în toamnă sunt năpădite de vegetație în parte inferioară. Cu toate acestea prezintă unele săritori demne de luat în seamă. Majoritatea au pitoane în partea superioară, dar acestea trebuie utilizate cu simț de răspundere. Peisajele care se așează în fața ochilor ne fac să alungăm oboseala resimțită.

Intrarea în Comori se dezvăluie în apropierea unui punct din traseul jepilor mari. Văile sunt pline de vegetație, grohotiș si resturi lemnoase, dar farmecul lor este unul aparte. Intrarea este dată de o săritoare a cărei parcurgere la aderență este un bun exercițiu de echilibristică. Locurile par desprinse din tabloul unui pictor desăvârșit.

Prima bifurcație lasă în partea stângă firul Comorile Brânei. Acest fir are la intrare pereții destul de apropiați, în scurt timp ajungem la prima și singura săritoare a acestui fir.

Se poate trece prin ramonaj, ieșirea poate un pic dificilă. În partea superioară are un piton (2019). Continuarea este facilă și se termină sub un perete unde găsim Brâna lui Răducu.

posibil să fie încă vizibile pe un bolovan urmele unui mesaj eronat, scris cu roșu, comori 2, acoperit de o vopsea gri spălăcită

Dar să revenim în firul principal al Comorilor unde trecem alte săritori. Facem apel din nou la ramonaj. Mama natura ne pune la dispoziție cu mărinimie, pe unde se poate, bușteni dărâmați.

Găsim și o frumoasă săritoare cu fereastră. Ajungem la bifurcația dintre Comorile de Mijloc, care se desprind către stânga, și Comorile Clăii spre dreapta, unde se ridică semeț peretele Clăii. În zilele frumoase de vară acesta ne bucură deopotrivă sufletul și ochiul.

Comorile de Mijloc nu prezintă obstacole în porțiunea de după intersecție, panta este medie. Continuăm pe firul Comorile Clăii unde la intrare avem o ruptură de pantă. Urcăm cu grijă la bolovănișul din talveg. Zona este sălbatică. O nouă săritoare, puțin mai lungă, ne solicită atenția. La ieșire, în dreapta, găsim un piton cu inel.

Urcarea este plăcută și ne scoate sub stâncăriile din Brâna lui Răducu.

Câteva date tehnice: Comorile de Mijloc, variațiune– de la confluența cu Comorile Clăii am urmat o muchie împădurită între cele două fire, continuată cu un vâlcel înierbat, tură solitară, 7h, retragere prin Brâna lui Răducu, Jepii Mari. Comorile Clăii – Hornu cu Florile – platou – Jepii Mari, împreună cu Florina, 9.5h. Comorile Brânei – Brâul lui Răducu – Jepii Mari, tură solitară, 4.5h. Comorile de Mijloc – Brâna lui Răducu – Jepii Mari, împreună cu Florina, 9.5h. Valea Seacă dintre Clăi cu retragere prin Comorile Clăii, împreună cu Florina, 13h. Unele ieșiri au fost în anotimpul rece, cu echipament specific, o parte din pitoanele existente fiind îngropate sub gheață; în schimb, partea inferioară este liberă de ierburi înalte și firele văilor sunt mai evidente.