Aprilie 2024

Mai 2024

Varful Postavaru
Muntii Postavaru

Busteni-Malaiesti-Bran (19-20.06.2009) (Muntii Bucegi)

Preambul: m-am pus problema la cat timp dupa intoarcerea dintr-o tura trebuie scris jurnalul acesteia? Cat mai repede? Poate! Este un punct de vedere. Dar scriind foarte repede te afli pe taramul primei impresii si cred ca esti tentat sa acorzi atentie mai mare chestiunilor de amanunt in detrimentul sintezei si a concluziilor obiective ce se desprind in urma drumetiei. Personal am lasat sa treca cateva anotimpuri, sa ajung intr-un moment de bilant, si am ajuns la concluzia ca aceasta drumetie, dintr-un anumit punct de vedere (al raportului dintre cantitatea de informatii primite pe unitatea de timp) a fost cea mai reusita in cursul anului 2009.

Premise:

1.Aprobarea cererii de concediu pentru ziua de vineri 19 iunie.

2.Pregatirea rucsacului pentru o deplasare de 2 zile, cuprinzand mancare, haine si incaltamite de schimb.

3.Ascultarea "glasului rotilor de tren" timp de vreo 6 ore.

Odata coborat in gara Busteni am fost abordat de un intreprinzator care face curse de la gara pana la Gura Diham cu un minicar, adica un tractor avand atasate doua remorci. Intrucat fata de program eram intr-o oarecare intarziere, datorata lucrarilor pe linia de cale ferata Ploiesti-Brasov am apelat la serviciile acestuia. Am parcurcurs distanta pana la Gura Diham pe drumul ce isi face loc catre baza muntelui urmarind in prima parte cursul inferior al Vai Cerbului. Aproape toate poienitele de pe respectiva vale erau ocupate de corturi si rulote, unele fiind organizate in adevarate "tabere".

Ajuns la  Gura Diham, am tras puternic aer in piept (pentru ca stiam ca urmeaza o panta accentuata pana in punctul de despartire a potecii catre Poiana Izvoarelor de cea catre "Saua la Cleste" si mai departe la Cabana Diham), pe ultima urmand-o, pe traseul marcat cu triunghi albastru, dupa circa o ora si jumatate am ajuns la Diham.

Pe ultima parte, inainte de cabana s-au deschis orizonturile catre masivele Piatra Mare si Postavaru, catre dreapta, iar in partea stanga in sensul de mers se inaltau falnici Bucsoiu si Moraru, cu coltii ridicati spre cer ca o creasta de cocos.

La cabana am facut un popas pentru masa de pranz. Dupa masa am sarit parleazul dincolo de care incepe poteca catre Valea Malaiesti. Primele 10-15 minute de mers sunt ca o plimbare usoara pentru digestie intrucat poteca urmaseste o curba de nivel, dupa care, virand brusc la stanga se angajaza intr-o coborare accentuata printre copaci, ale caror radacini au de multe ori rol de trepte.

Coborarea continua pana se intalneste Valea Glajariei, intr-un punct de confluenta a catorva parauri, unde constati cu uimire ca ai plecat de la o altitudine de 1320m (Cabana Diham) si ai ajuns la circa 1000. Aici stai si te odihnesti in locul de popas special amenajat, iti faci plinul la recipientele de apa, avertizat fiind ca "este ultima sursa de apa potabila" (de pe acest traseu, si nu de pe Pamant) si te pregatesti psihologic pentru cat urmaza de urcat, adica dupa un calcul simplu vreo 700m.

Urcand continuu se depaseste intersectia de drumuri Rasnov - Cabana Malaiesti si se urmeaza traseul marcat cu banda albastra pe versantul drept al vaii. La un moment dat poteca ajunge chiar pe buza vaii, care aici are un aspect de rapa, langa care este amenajat un alt loc de odihna: o masa cu doua banci facute din busteni. Din acest punct panta se domoleste considerabil, se traverseaza cateva poiene absolut incantatoare, abia catre partea finala fiind cateva zone mai abrupte.

Pe masura ce inaintezi se simte apropierea golului alpin. Cele doua lanturi muntoase, pe partea stanga (Bucsoiu) si pe partea dreapta (Padina Crucii) isi arunca din cand in cand piscuri catre inaltul cerului. In peretele din stanga apare o micuta cadere de apa, care a sculptat forme bizare in blocurile de stanca. Deodata se aude un caine latrand, semn ca nu mai este mult pana la cabana. Printre ultimii brazi incep sa se zareasca inaltimile dinspre obarsia vaii pe care zapada inca mai persista.

Dupa o ultima serpentina a potecii apare Cabana Malaiesti si Refugiul Salvamont, asezate pitoresc pe o mica terasa chiar la baza versantului Padinei Crucii. Peisajul este absolut fascinant. Ai senzatia ca te afli in mijlocul unei imense cetati de piatra. Incerc sa fac cateva fotografii, cu sentimentul ca unghiul de deschidere a camerei foto este prea  mic pentru a cuprinde intreg peisajul. Fac obisnuita cazare, ma "dezbrac" de bagaje, imi iau niste incaltari mai comode si imi pregatesc cina stand la una dintre mesele din vecinatatea cabanei. Dupa masa mai stau la o parola cu ceilati turisti care vor innopta aici si cu baiatul cabanierului, dupa care trec la o pozitie mai orizontala, in amurgul ce se lasa, cuprins de molesala ca un cauciuc intepat. In jur totul pluteste intr-o pace deplina, iar linistea nu este tulburata decat de bazaitul monoton al generatorului electric.

A doua zi dimineata sunt trezit de soarele care isi arunca primele raze de dincolo de Piatra Mare. Iau repede aparatul foto si dau o fuga pe afara pentru a face cateva fotografii in lumina diminetii. Dupa ce imbuc cate ceva imi iau ramas bun de la gazde si continui prin a urca pe poteca ce pleaca pieptis pe versantul Padinei Crucii.

Castig repede in altitudine, iar cabana si firul vaii raman din ce in ce mai mici acolo jos. Ies in mica sa din imediata apropiere a crucii metalice inaltata aici. Spre rusinea mea nu am reusit sa aflu istoria acesteia; probabil ca este legata tot de luptele ce au avut loc in prima conflagratie mondiala, cam pe aici trecand granita dintre Romania si Impreriul Austro-Ungar. Peisajul este fantastic: ma aflu pe culmea ce desparte vaile Malaiesti si Tiganesti, cea din urma fiind in aceasta perioada in straie de sarbatoare: este timpul cand este inflorit bujorul de munte, o specie de rododendron care acopera arii vaste pe Valea Tiganesti.

Poteca urmeaza aproximativ o curba de nivel, inaintand catre fundul vaii, ajungand in zona Lacului Tiganesti, pe care il ocoleste, pentru a urca pe versantul Culmii Tiganesti.

Parcurgand aceasta culme, in partea stanga apar Cabana si Varful Omu, precum si statia meteo.

Urmeaza apoi o succesiune de strungi inainte de a ajunge pe Varful Scara.

De aici am coborat Muntele Ciubotea pe marcaj triunghi galben,  zona fiind foarte abrupta, apoi, prin padure, se intalneste capatul drumului forestier de pe Valea Poarta, care ne conduce catre centrul Branului. Intrand in localitate, pe stanga si pe dreapta drumul este flancat de numeroase pensiuni agroturistice.

Fac cateva fotografii, neratand desigur castelul, si ma opresc in statia de autobuz pentru directia Brasov.

Joi, 1 aprilie 2010 - 22:25

draganicimw

Foarte interesant panoul cu ,,Aprovizionati-va cu apa. Este ultima sursa de apa potabila" Nu vezi foarte des un astfel de indicator folositor.
Frumoase poze si descriere importanta a unui traseu.

Joi, 1 aprilie 2010 - 22:46

miparv

Buna tura cat si pozele.

Vineri, 2 aprilie 2010 - 17:38

pisti2004
Cort

Frumos!Felicitari!

Vineri, 2 aprilie 2010 - 20:56

alexus

Bravo! Frumoasa tura, frumoasa descriere, frumoase poze ...

Duminică, 4 aprilie 2010 - 22:53

dinac

Frumoase locuri! Bun jurnalul, mi-a "picat" bine dupa aceste Sarbatori de Pasti... Carpati.org
Am remarcat ce zile insorite ai avut! Cineva, acolo sus, a tinut cu tine... Carpati.org

Marți, 6 aprilie 2010 - 10:07

vali51

Am citit jurnalul de doua ori ,mi-a placut descrierea traseului ,iar fotografiile sunt sugestive . Toate cele bune,si cum spunea Dl.Mititeanu:{De cat sa te prinda soarele in fata televizorului,mai bine sa te prinda ploaia in traseu}.Felicitari pt.frumoasa invitatie la drumetie pe care mi-ai facut-o.Desi bucurestean,la doua ore de Busteni,acest traseu prin Valea Glajeriei nu l-am facut.

Marți, 6 aprilie 2010 - 13:49

liviu.ghigeanu
liviu.ghigea..

Multumesc celor ce au avut cuvinte de apreciere legate de acest jurnal.
In ziua de 20 iunie 2009, vremea a fost intr-adevar exceptionala. La altitudinea de 2400m sa fie 16-17 grade Celsius in aer...
Singurul lucru care m-a suparat era prezenta unor tauni la coborarea pe Valea Poarta, care se lipeau de picioare pentru a suge cateva picaturi de sange!

Marți, 6 aprilie 2010 - 15:28

Deblocari usi Bucuresti | GetaMap.org | Maps from all over the world | ro | fr | es | de | Calculator distante