Noiembrie 2020

Decembrie 2020

Braul Mic de Jos al Caraimanului (Muntii Bucegi)

Motto: “So close no matter how far / Couldn't be much more from the heart / Forever trusting who we are / And nothing else matters” (Metallica)

AVERTISMENT !

"Siguranța este o preocupare importantă în toate activitățile montane.

Trebuie să fiți conștienți că alpinismul, în toate formele lui de manifestare, este o îndeletnicire umană periculoasă.

Parcurgerea în siguranță a unor trasee nemarcate în abrupt necesită o înțelegere realistă a îndemânărilor și limitărilor personale.

Chiar dacă faci totul corect poți fi rănit sau poți muri.

Starea de sănătate bună, atât fizică cât și mentală, antrenamentul, experiența, echipamentul de profil, consultul unor ghiduri competente precum și eventuala companie a unui cunoscător al locurilor reduc din aceste riscuri.

Nicio descriere nu te poate avertiza cu privire la fiecare pericol și nu poate anticipa limitările fiecărui cititor. Acest text conține doar opiniile personale ale autorului și nu este o descriere exhaustivă a parcurgerii unui traseu nemarcat în abrupt. Aceste informații pot fi greșite, inexacte sau depășite, iar condițiile în care se prezintă traseul pot fi mult diferite de cele întâlnite de autor în ziua parcurgerii acestuia.

Folosirea acestui text implică faptul că acceptați responsabilitatea pentru propria siguranță și vă asumați riscul rănirii sau al morții."

Traseu: Portița Caraimanului (nemarcat) – V. Jepilor (CA) – Brâul Mic de Jos al Caraimanului – Creasta Picăturii – Crucea Eroilor (nemarcat) – Brâul Mare al Caraimanului (PA) – V. Jepilor

Data: 21.06.2011

Participanți: Adrian

Grad de dificultate: traseu alpin

Echipament: bețe de trekking și cască (obligatoriu); am luat 30m cordelina pentru un eventual rapel și un piolet pentru eventualele limbi de zăpadă de pe văile intersectate de traseu.

Preliminarii

Cred că prima dată când am văzut cele trei ramuri ale Brâului Mic din abruptul sudic al Caraimanului a fost în octombrie 2009, într-o dimineață frumoasă de octombrie pe când veneam de la Piatra Arsă spre Cab. Caraiman. Care dintre ele era Brâul Mic de Jos al Caraimanului (BMdJC), cum intri pe el și unde duce, pe atunci nu aveam habar.

Anul trecut am descoperit în albumele postate pe Picasa de Mircea Ordean harta abruptului sudic și estic al Caraimanului publicată în deceniul trecut în defuncta revistă Alpin Extrem. Probabil că atunci a apărut o scânteie de dorință de a merge pe acolo.

Tot în 2010 am citit și jurnalul lui Mircea Ordean “Iulie 2010, CARAIMAN (Bucegi), zona Brîului de sub Streasină” (http://www.carpati.org/jurnal/iulie_2010_caraiman_bucegi_zona_br%C3%AEului_de_sub_streasin%C4%83/1994/). Acolo găsiți hărți ale zonei și istoricul denumirilor, treburi la care Mircea se pricepe mai bine ca mine. Dintre denumirile vehiculate în jurnal am ales BMdJC, care mi se pare o denumire bună pentru brâul de deasupra Brânei Portiței care duce din Valea Jepilor în Creasta Picăturii.

Mergând anul acesta în a doua zi de Rusalii pe Vâlcelul Cuminte (http://www.carpati.org/jurnal/prin_bucegi_pe_fetele_sudice_ale_caraimanului/2385/), am intersectat BMdJC și mi-am luat repere pentru parcurgerea lui viitoare. Brâul a trecut în capul listei turelor solitare. De ce solitare? Ei bine, din ce aflasem, era destul de aninat pe unele porțiuni și doream să-l parcurg din Valea Jepilor în Creasta Picăturii dintr-un foc. Era totuși un pariu cu mine însumi, că mă voi descurca pe un traseu pe care nu-l cunoșteam decât din hărți, poze si descrieri nu foarte detaliate.

Parcurgând recent în fugă jurnalul lui Mircea despre care pomeneam mai sus, mi s-a părut oarecum inutilă descrierea detaliată a brâului. Fiind vorba de o promisiune mai veche și, până la urmă, de prima descriere pe site a parcurgerii integrale a acestui traseu alpin, am ales în final să termin de scris jurnalul.

Astea fiind zise, să vedem ce s-a mai întâmplat între ora la care v-am lăsat în prima zi (http://www.carpati.org/jurnal/braul_de_sus_al_jepilor/2417/) și parcurgerea efectivă și integrală a BMdJC.

Cum ziua era frumoasă, părea că va rămâne așa și aveam destul timp să ajung la locul de bivuac, mi-am zis să fac o recunoaștere pe traseul meu de a doua zi. Doream să văd mai îndeaproape rupturile de pantă, primele pe lista de posibile probleme de rezolvat în ziua următoare. Am intrat pe brâu și am mers o porțiune cu rucsacul în spate. Apoi am proptit rucsacul lângă niște zade și am continuat cu aparatul foto și bețele până am intersectat primul fir al Șiștoacei/Vâlcelului Dracilor/Beldie. Bucuria mea a fost dublă: temerile cu privire la starea primei porțiune din traseu s-au risipit și am privit minute în șir mai multe capre negre pe și pe sub brâu.

M-am reîntors pe traseul marcat și am coborât spre Brâul Portiței. Am ajuns la Portiță ceva mai încet decât prima oară când fusesem acolo, oboseala acumulată în cursul zilei își spunea cuvântul.

În fereastră era destul de frig. M-am echipat, am servit cina și l-am sunat pe Mugurel, contactul meu în caz că. Apoi m-am băgat în ceapa pregătită pentru noapte: sacul pijama de mătase, sacul de vară și sacul de bivuac.

În cursul nopții am dormit destul de bine, nu mi-a fost nici cald, nici frig. M-am trezit la 05.00,

mi-am strâns lucrurile, am luat micul dejun și am imortalizat răsăritul la Portiță (am mușcat vârful pantofiorului, trebuie să mai fac un bivuac ca să repar greșeala). Dimineața a fost destul de rece.

Imortalizez și variațiunile pe o temă verde de pe partea cealaltă a Portiței.

La 06.15 am plecat. Cu roșu am marcat porțiunile din Brâul Portiței (jos) și BMdJC (văzute în ziua precedentă din Brâul de Sus al Jepilor); ambele duc din Valea Jepilor în Creasta Picăturii. Între capetele din stânga ale liniilor am urcat pe marcaj CA.

Pe brâu spre V. Jepilor am văzut creaturi păroase de diferite dimensiuni, unele vertebrate și încornorate, altele nu, fiecare cu frumusețea ei; totodată, acum e perioada în care înflorește și molidul. Pe partea cealaltă a văii, versantul nordic al Jepilor Mici și Cascada Caraiman sunt o desfătare pentru ochii plimbărețului matinal.

La 07.45 am părăsit marcajul intrând în traseul nemarcat plănuit. În continuare voi folosi și imagini din ziua precedentă. La intrarea pe brâu e o zadă căreia i-am zis santinela brâului.

După zadă urmează o porțiune scurtă care are cam un metru lățime

Apoi brâul cotește stânga, se lățește și panta lui creste înainte de a intersecta Vâlcelul Beldie.

Imagini de peste vale

Imagini de pe brâu - bazinul superior al Vâlcelului Beldie

ce am lăsat în urmă

Brâul prezintă cinci rupturi de pantă, în imaginea de mai jos apar primele două, de departe pare că va fi destul de delicată traversarea celei dintâi și din fericire am trecut-o fără probleme. Pe locul de unde a căzut bolovanul care a distrus covorul vegetal atât pe BMdJC cât și de pe Brâul Mic de Mijloc a rămas o pată albă. Casca e cat se poate de utilă, în ziua precedentă au trecut în fugă câteva capre pe brâul de deasupra și au dislocat pământ și pietre care au aterizat în zona decopertată din imagine.

Imaginea următoare e luată chiar înainte de traversarea cu pricina.

După traversare obișnuita privire înapoi

Am ajuns în strunga de 1 m înălțime prin care am ieșit din bazinul Vâlcelului Beldie și am reintrat pe tărâmul soarelui.

Uitându-te la bucățica asta din vecini nu iți dai seama de existența strungii și îți pui problema dacă poți să treci peste bolovan sau trebuie să îl ocolești pe dedesubt (bolovanul e pe brâul din mijlocul imaginii, în jumătatea din stânga a acesteia)

Cred ca e utilă o poză și cu peretele pe deasupra căruia trece brâul (prima prispa inverzita de sub plafonul de ceata) : o cădere de aici e fatală.

08.42 Până acum am mers foarte bine, nu e abrupt, prin anumite locuri sunt pietre, după ce treci de piatra albă cu strunga e ca o potecuță, apoi depășești pe la baza peretelui următoarele două rupturi de pantă.

și te îndrepți spre intersecția cu Vâlcelul Cheia Brânelor. Pe o lungime de circa 7-8 m înainte de vâlcel brâul se îngustează și e mai puțin înclinat (nu îmi amintesc exact, probabil în centrul imaginii, zona cu zade)

Nu pierd ocazia de a imortaliza frumusețile locului. În amonte atracțiile sunt mai multe: mai întâi o fotografie de familie

apoi Inima Cheii Brânelor (denumire dată de Mircea Ordean)

cu toate că, privind de aici, i-am putea spune și Amfiteatrul cu arcadă.

În aval vâlcelul duce în Brâna Portiței.

Iar în lateral dreapta, în bazinul Vâlcelului Cuminte, regăsesc o cunoștință mai veche, pe Năsosul cu pălărie, din păcate data trecută era ceață si acum sunt prea departe.

Gata ședința foto din punct fix. Imediat după vâlcel brâul are o porțiune ceva mai înclinată care debutează cu a cincea și ultima ruptură de pantă. În cercul de jos e trecerea delicată și în cel de sus e reperul Alien. În colțul din stânga jos e Vâlcelul Cheii Brânelor, iar în dreapta e Vâlcelul Cuminte.

Dintre cele trei variante posibile de traversare, urmând proasta inspirație de moment aleg să trec zona surpată prin partea de sus. A fost destul de abrupt, continua cam la cucurigu, e clar că la mijlocul rupturii era cel mai bine de traversat, cu toate reticentele mele inițiale referitoare la buza cu iarbă care avea cam 60 cm înălțime.

În centrul imaginii următoare e moțul cu stânjenei și bisturiu pe care am urcat într-o zi de 13, iar lipit de el se vede Poiana Babelor.

Următoarea mea grijă e traversarea până sub stanca Alien, după ea e o discontinuitate a brâului, acolo s-ar putea să fie probleme de orientare, sper să nu între muntele în ceață. Iarba e bună, pe poți baza pe ea; încă nu am scos pioletul, nu a fost nevoie de el. În sus, panta înierbată continua cam 50 m, eu continui pe curba de nivel.

Ajung pe o muchie cu o zadă în capăt. Cum treci pe partea cealaltă mai e o zadă, plasată strategic acolo; te ții de ea, ignori hăul de sub tine (un fir al Cumintelui) și ieși pe muchie sub Alien.

Stânca Alien e reperul pe care mi l-am luat pentru a ști că am ajuns în firul Cumintelui; i-am zis așa pentru că această stancă lunguiață desprinsă parțial de perete semăna cu un cap de extraterestru din seria Alien.

Pe partea cealaltă a vâlcelului am ochit deja cele 3 zade uscate (cercul roșu) la care trebuie să urc pentru a continua pe brâu, iar în plan îndepărtat Fereastra Hornurilor și Șaua Mortului; o iluzie optică te trece dintr-un pas peste marele bazin al Spumoasei. O cu totul altă perspectivă față de tura cu Mugurel, vremea e mult mai bună, soarele arde puțin, ceva nori si un pic de vânt.

Mai jos de mine mă șuieră un țap dintr-un ciopor cu trei iezi

Nu prea am chef să urc panta până la zade, așa că traversez pe curba de nivel până în marginea Cumintelui și dau de un vâlcel. Cobor puțin pe o muchie ca să văd mai bine vâlcelul și realizez că e o singură cale de a merge mai departe, pe sus pe la zade.

După o urcare abruptă care a cam scos untul din mine ajung la zade (foto arhivă).

Mi se spusese că aici e indicat un rapel, dată fiind înclinația pantei. Eu vrut să văd dacă se poate coborî fără probleme și fără frânghie și am găsit o soluție: fix sub zade e o brâniță orizontală, mergi pe ea 4 metri până la un brad pitic care are sub el o zadă. În dreptul bradului pitic, înclinația pantei fiind acceptabilă, o iei la dreapta descendent și când se termină faci la stânga, e un soi de zet.

foto arhiva noiembrie 2011 - în cercul mic de sus sunt zadele uscate de unde se poate face un rapel, în cercul mai mare din mijloc sunt zadele cu treaptă.

În continuare mergi pe o potecuță de capre, cu trepte, cu pietricele și pământ.

Imediat am dat colțul și am găsit o grotă destul de joasă. În continuare e un loc mai delicat unde m-am ținut de stâncă, am mai mers încă 5-6 m și am ieșit la o zadă mai mare. Sub ea mai sunt încă trei, două mici și una mai mare și acolo era o treaptă cam de 70 cm unde trebuie să fii atent ca să nu o iei la vale. După ce am mers de la zăduțe pe curbă de nivel am ieșit pe o limba lată de iarbă. În continuare poteca face la stânga în coborâre și are un punct unde e doar pământ, iarbă ioc.

M-am oprit pentru o pauză de alimentare cu solide și lichide, mă încearcă o durere de cap; sub mine Valea Spumoasă.

Sub punctul pământos și delicat rupe un scoc la vreo 45 de grade și după vreo 15 m pe curbă de nivel am alunecat pe iarbă și am dat un genunchi de pământ, noroc că nu era nicio piatră la locul de impact. Atenția trebuie să însoțească fiecare pas, pe sub iarbă sunt rulmenți.

10.12 Am traversat pieptul și acum sunt puțin deasupra confluenței a două fire ale Spumoasei, unul care e cat de cât înierbat și unul care se termină într-o spălătură. Au început să apară gunoaiele cruciaților, ca să le zicem așa, până acum pe brâu a fost foarte curat; vântul e cam rece.

Urmează firul care vine din Fereastra Hornurilor, după care o pajiște de verde crud până în Șaua Mortului.

La 10.35 am ajuns în Șaua Mortului. De o parte Vâlcelul Mortului, de alta firul estic al Spumoasei, pe ambele poți să urci din Brâna Portiței, doar că Mortul e foarte friabil. De aici se continuă pe iarba până în Fereastra Hornurilor și apoi direct spre Cruce, ajutat la nevoie și de lanțul montat acolo. Când treci pe versantul estic al Caraimanului poți admira în voie Creasta Picăturii, vad și locul unde trebuie să ajung ca să termin traseul. Dincolo de creastă zăresc și o bucățică din Brâna Aeriană cu pata ei albă caracteristică de deasupra.

Hai să-i mai dăm puțin pe brâulețul asta, să vedem unde ne scoate și cu cine are contract, dacă aș ieși în Creasta Picăturii ar fi ceva de vis.

10.43 Poteca urcă puțin apoi merge pe curbă de nivel până în punctul în care cotește pe după un fel de muchie cu o culoare roșiatică în partea superioară, unde devine iar orizontală. Rododendroni, cineva sparge cu pickhammerul în Bușteni, auditiv nu prea grozav, însa vizual chiar frumos pe aici.

Aici după colț e scris cu vopsea pe stâncă CFR, în umbra e firul Hornurilor pe care trebuie să îl traversez

Mă apropii de Streașină

Zoom maxim pe Tunelul Picăturii, de mult îl vânez

Sub mine se vede Brâul Portiței înainte de intrarea în tunel, tare aș vrea să ajung pe acolo (jumătatea inferioară dreapta a fotografiei)

Streașina văzută din diferite unghiuri

Pe Hornuri în sus, acolo o viață a atârnat cândva de un piton slăbit (de primul alpinist care a rapelat) și care a ieșit ...

Pe Hornuri în jos destul de mult grohotiș

După traversare

O mică porțiune expusă, pregătire psihică pentru ce va urma după firul Spălăturii

Sub mine

O privire în urmă spre zona cu Streașina

Pe brâu alternează zonele înclinate cu traversările prin / peste jnepeni

Am mai depășit un contrafort și am primul contact vizual cu firul Spălăturii și după el cu zona cea mai expusă de pe brâu; combinația dintre griul conglomeratului, verdele ierbii și roșul rododendronului mai atenuează din grozăvia locului. Și în Crai și în Bucegi, când mă gândesc la locurile foarte expuse pe care le-am parcurs la liber îmi spun că prea curând n-o să mă întorc pe acolo. Asta nu înseamnă că nu am în plan parcurgerea altora similare.

11.19 Spălătura e plină, plină de gunoaie, ți-e scârbă să urci pe ea. Ești ceea ce lași în urma ta zice reclama. Cum găsim noi acum pe văi resturi de obuze de acum aproape 100 de ani, așa vor găsi și viitorii amorezați de abrupt pet-uri peste încă un veac. Varianta urcării pe aici a picat definitiv. Voi continua pe brâu, deși treaba e mult mai aninată decât pe porțiunile de pe fața sudică a Caraimanului, alea sunt parfum față de ce e aici, ideea e cum continuă, dacă o ia pe jnepeni în dreapta sau pe panta de iarbă cu scoc în capăt, care e nițel pietros. Cred că o dau pe curbă de nivel în continuare și dacă nu o fi bine mă întorc și o dau pe scoc în sus. Trebuie să mă îmbrac pentru că m-a luat frigul, soarele a cam stat ascuns în ultimul sfert de oră.

Spălătura în amonte:

Nici în aval de brâu nu e mai grozav

Whooops, mare atenție, ieșirea din firul Spălăturii: treaptă de stâncă și rulmenți

Aproape de firul spălăturii e o grotă, mult mai curată decât firul. Până aici tot o să mai revin într-un alt iunie însorit, bazinul Spălăturii cu pâlcuri de rododendron e un peisaj drag tare inimii.

Înainte de punctul culminant al traseului

Zona de maximă delicatețe: înainte, cam la o pătrime de final poți să strigi cucurigu de trei ori și dacă ești evlavios poți face și trei cruci cu limba în cerul gurii, mâinile sunt ambele ocupate cu cele 101 fire de iarbă.

11.32 Am trecut de porțiunea aninată rău, cea mai grea din tot traseul, foarte, foarte expusă, dacă faci trafic pe aici se duc treptele și nu mai poți să treci sau poți să pici cu ele. Am ales să merg pe varianta orizontală, să nu o dau în sus, oi vedea până la urmă dacă am ales bine.

11.35 Am trecut pe lângă prima porțiune cu jnepeni, urmează o porțiune cu iarbă ascendentă, după aceea sub ea niște jnepeni. Merg și înregistrez, cu mâna pe telefon și cu bețele în alta e cam greu, brâul urcă, pământ cu iarbă și pietre, jnepeni, pe stânga două zade, ei acum e acum, se vede muchia și ies într-o șa cu iarbă, pe partea cealaltă e ultima porțiune din Albișoara Gemenelor, ceva de genul, cam asta a fost.

Am ajuns la Clepsidră. Brâul mă scoate la miezul zilei în bazinul Albișoarei Crucii; și asta ar fi o varianta de dat la deal. Decid să nu mă complic, studiez câteva minute versantul opus al văii și mă întorc spre zona Clepsidrei.

În Creasta Picăturii, porțiunea finală spre Cruce, se vede o mare parte din parcursul brâului pe fața estică.

Unde iese varianta urcătoare de după cucurigu.

Mai e puțin până la Cruce

Versantul nordic al Jepilor, în lumina amiezii, cu ale sale vâlcele și țancuri, are așa un vino-ncoace, că dorința de a merge pe acolo de-atunci nu-mi prea dă pace. Dragostea asta de abrupt te transformă încet-încet într-un boschetar alpin.

De pe Brâul Mare al Caraimanului, privire spre Brâul mic de jos, cel mic de mijloc și firul Vâlcelului Beldie.

Pe Valea Jepilor, nu cobor ca-n alte dăți cu capul în traistă și surprind o vietate înaripată care avea treabă cu ghemotoacele de semințe nescuturate încă.

Cam atât am avut de zis despre plimbărica mea solitară prin Bucegi.

Închei cu mulțumiri adresate lui Mugurel pentru răbdarea sisifică și sprijinul tehnic.

Miercuri, 21 decembrie 2011 - 16:46

ad078

Bravo Rupi!

Miercuri, 21 decembrie 2011 - 17:28

miparv

Atat traseul cat si pozele, sunt de nota 10 !

Miercuri, 21 decembrie 2011 - 17:43

lauramatei

Ma, tu nu esti sanatos! Carpati.org Sa te felicit? Ei, hai, bine, fie....da' ai grija! ....Adevarul e ca e fain....

Miercuri, 21 decembrie 2011 - 19:37

altfell

Cand imi arata Mugurel Braurile Caraimanului ma uitam la rupturile respective si ma gandeam ca alea sunt punctele critice. Acum citindu-ti jurnalul mi-am dat seama ca erau niste fleacuri.
Iti lipsea un elicopter si o echipa de filmare gen:

Felicitari pentru reusita!

Miercuri, 21 decembrie 2011 - 19:54

mihai_fl

Felicitari !!!!
Tare delicate sunt cateva pasaje pe acolo.
Foarte buna descrierea, dar nu stiu cati iti vor urma calea Carpati.org.

Miercuri, 21 decembrie 2011 - 20:29

mugurel.ilie
mugurel.ilie..

Felicitari pentru traseul parcurs, incantator si foarte aerian.

E diferit de nemarcatele clasice si, chiar daca cei ce-l vor parcurge in intregime vor fi putini, descrierea e utila pentru buna cunoasterea zonei. Braul intersecteaza multe valcele si ofera alternative de traseu variate, asa ca jurnalul e bine-venit. Si, pentru ca a fost indelung asteptat, cu atat mai valoros.

Miercuri, 21 decembrie 2011 - 22:06

lutined

Frumos traseu, excelenta descriere pentru care iti multumim ...

P.S. pasarea din finalul postarii este un ... Mugurar

Joi, 22 decembrie 2011 - 09:48

dan_marza

Zicea Mircea intr-un comentariu ca esti „de-al nostru”... Si bine zicea. Cred ca as putea fi si eu de-al vostru daca nu m-as impiedica din ce in ce mai rau de buletin...

Multumesc pentru stradania de a ne plimba prin locuri atat de... senzationale. Cred ca Laura avea dreptate in comentariul anterior. Doar ca l-as formula altfel: „Ma, noi nu suntem sanatosi!” , noi fiind comunitatea deschisa de oameni care avem aceeasi suferinta pe care o simtim si tratam fiecare altfel.

Multumesc!

Sarbatori fericite!

Joi, 22 decembrie 2011 - 10:45

petreu

Felicitari pentru curaj si tura.
Foarte utile si informatiile pentru cei care vor sa se aventureze in abrupt
Iti doresc la cat mai multe

Craciun FericiT!

Vineri, 23 decembrie 2011 - 13:13

roze

wow! BRAVO! Rupi temerarul Carpati.org

felicitari oentru tura, frumos jurnal si multumim pentru informatii Carpati.org
Sarbatori fericite!

Sâmbătă, 24 decembrie 2011 - 09:40

leovit

Frumos..incredibil pot spune..pai cine nu ar vrea sa fie un piculet de ,,boschetar alpin ,, Sarbatori fericite carpatistilor Carpati.org