Decembrie 2021

Ianuarie 2022

Varful Sureanu
Muntii Sureanu

Brâna Mare a Coștilei – 26 septembrie 2021 (Muntii Bucegi)

Notă: acest jurnal conține descrierea unor drumeții pe vale de abrupt, cu echipament specific la îndemână, casca fiind indispensabilă. Dificultatea descrisă a unora dintre obstacolele întâlnite este subiectivă, iar modul de abordare a lor este propriu, fiecare poate să găsească variante mai bune.

Ziua de duminică se anunță ca fiind perfectă din punct de vedere al condițiilor atmosferice. Acest fapt s-a materializat și în practică, dar cu un pic de emoții la început. Până deasupra săritorii Cârnului am urcat printr-o ceață destul de groasă. Fenomenul era oarecum de așteptat deoarece umiditatea în această perioadă a anului este destul de mare, iar în timpul săptămânii au fost precipitații, inclusiv zăpadă. Din acel punct de “cârnitură” în timp și spațiu, m-am bucurat de una dintre zilele frumoase de toamnă, cu vânt puțin prezent doar în zonele în care poteca schimbă direcția brusc, zone care se găseau la intersecția unui versant umbrit cu unul însorit.

Temere versus speranță

Pe Brâna Mare a Coștilei am fost cu diferite ocazii, o cunoșteam în totalitate, dar acum am fost special pentru ea. A fost prima întâlnire integrală cap-coadă. Liniștea muntelui, frumusețea traseului și cerul senin au contribuit din plin la starea de mulțumire pe care am trăit-o pe parcursul orelor petrecute la înălțimea brânei. Cele câteva capre negre întâlnite în Valea Albă și pe Mălin m-au umplut de uimire și admirație. Au stat asemeni stâncilor, ferme și semețe, parcă știau că fiecare avem drumul nostru.

Până în brână am mers cu multă tragere, temător la început și cu speranța de a ieși deasupra teritoriului dominat de ceață. Ca de obicei, am încercat și am și reușit găsirea unor pasaje alternative pe Albă. Cel puțin față de una două din parcurgerile anterioare, încerc să schimb ceva. Zăpadă a rămas doar în zona de vărsare a Albișoarei Brânei, în schimb a apărut zăpada din acest sezon și, ici colo, pojghița subțire de gheață, semn că iarna se apropie. În Cârn am intrat în viteză, am apucat să zăresc doar sub mine pitonul din fisura aflată pe partea dreaptă a bolovanului imens, parcă mi-am dorit să-l salut. Deasupra săritorii orice temere legată de prognoza meteo a luat sfârșit.

Dincolo de nori

În BMC intrarea este destul de ușor de identificat, o zonă în care peretele drept de stâncă este aplecat pe stânga. Urc bine sub perete, de unde fac mai degrabă o traversare pe curbă de nivel. Mai ales în sens invers, această abordare îmi pare mult mai lejeră pentru că nu implică descățărare. Regăsec brâna plin de entuziasm, ici colo zadele au mai crescut, iarba încă e mare și pare că ține. Poteca se mai pierde ici colo, dar nu ai unde să rătăcești traseul. Traversez Iadul Văii Albe și încep să contorizez zonele erodate.

Intrare BMC. Iadul Văii Albe.

Până în drept cu Creasta Văii Albe zona este mai expusă și solicită atenție. Vălcelul de sub blid e puțin frământat, dar se trece fără probleme.

Arunc câte o privire și înapoi. Sunt mai multe zone în care au apărut alunecări ale gliilor de iarbă, deocamdată pe suprafețe mai restrânse.

De sub Gelepeanu și până în Mălin poteca este ușor de urmat, zonele de jneapăn sunt puține și foarte scurte. Trec peste amfiteatrul Coștilei, rememorez clipe petrecute în Hornul Coamei și caut cu privirea Colțul Gălbenele.

Colțul

Dintele

Ajung la Mălin undeva în zona superioară unde zăresc ceva zăpadă pe fir. Rămân pe mal și cobor pe fețele de iarbă, sunt și câteva momâi. Urmăresc din priviri cablul aflat pe partea cealaltă a văii și îl zăresc deasupra unei stânci care din unghiul respectiv arată asemeni unei mici grote. Mă apropii de fir și găsesc un lanț zdravăn ancorat ferm de stâncă. Sunt urme de zăpadă, stânca este udă rău, dar cu ajutorul cablului se coboară în siguranță; cinste făuritorului. Aici este singura ruptură majoră de pantă din brână. Frumusețea traseului reiese din această traversare a multor văi ce coboară dinspre platou spre poienile de jos. Firele Țapului, Urzicii și Caprelor se succed rapid.

Vedere din Pripon spre Morar

În Pripon petrec ceva timp să văd cum arată valea mai ales în zona săritorii mari. Găsesc urme de la mai multe stații de rapel. Ocolesc săritoarea pe partea dreaptă unde nu sunt dificultăți tehnice, apoi trec în stânga firului (toate direcțiile sunt date relativ la sensul de mers) și cobor în traseul marcat cu bandă galbenă. Mă îndrept cu pași iuți spre Bușteni. În partea finală a traseului, ca și în alte zone din Bucegi, se văd încă semnele furtunilor care au răscolit copacii.

Participanți: 1Traseu: Bușteni – Valea Albă – Brâna Mare a Coștilei – Valea Priponului – BușteniDurata: 8h 15minDistanța: 21.5kmUrcare: 1778m

PS timpul de parcurgere normal cred că este mai mare, personal cunosc foarte bine traseul, vremea a fost excelentă, am pasul mare după cum zic o parte din prietenii mei.

PS2 în apărarea mea, am avut timp să fac poze, filmări, am luat două mese în traseu și am făcut și ceva live-uri pentru prieteni care își doresc să parcurgă acest traseu.