Septembrie 2021

Octombrie 2021

Varful Rusu
Muntii Baiului

Blocati de ploaie in cabana (Muntii Fagarasului)

În urmă cu vreo 35 de ani pe vremea când Transfăgărășanul era doar în proiect și telecabina de la Bâlea nu exista, am ajuns în toiul nopții pe o ceață opacă la cabana înconjurată de ape, singura din zonă pe atunci.

Colindasem creasta ziua întreagă, fără grabă, prin ploaie și ceață, descoperind la fiecare rafală de vânt câte o stâncă umedă cu bandă roșie pe ea indicându-ne calea de urmat. Poteca era bine trasată și nu ar fi fost probleme de orientare, dacă o mulțime de alte poteci pastorale nu ar fi brăzdat zona în toate direcțiile. Valuri de ceață erau purtate de vânt dezvăluind din când în când ca o mantie de magician frumuseți alpine neașteptat de spectaculoase. Ploaia curgea peste pelerinele noastre, rece și deasă botezându-ne ca montaniarzi.

In șaua Capra mai erau petice din zăpada iernii trecute deși era început de iulie. refugiul era pustiu, dar aveam locuri rezervate la Cabana Bâlea. Așa credeam atunci neștiind că rezervarea fusese anulată din cauza unui grup anterior al aceleiași agenții care abandonase traseul afirmând că : „ nu se poate ajunge la Bâlea din cauza zăpezii”. Nu știam atunci că și grupul nostru fusese dat dispărut „între Podragul și Bâlea” ca și un grup de polonezi căutat în zonă de slavamontiști de o săptămână. Se bănuia că om fi coborât pe vreo vale în pustietate... Nu existau atunci telefoane mobile și puținele stații radio existente pe la cabane funcționau foarte rar.

Ne mișcam încet din cauza porțiunilor înzăpezite pe care trebuia să le traversăm, dar aveam un ghid cunoscător și experimentat care ne spusese că „important este să mergem” și vom ajunge la cabană. Eram toți tineri, mult mai tineri decât ghidul și nu a intrat nimeni în panică văzând că tot mergem și nu mai ajungem la cabană deși timpul planificat aproape se dublase.

Am tot început să coborâm spre cabană și așteptam să văd imaginea din reclame cu cabana din mijlocul lacului. Nu am văzut nimic și am tot mers după marcaje până la ușa cabanei. Surpriză! Cabana era arhiplină, ploua de trei zile și toți care urcaseră pe munte se opriseră acolo. Rezervarea fusese anulată pentru că trecuse mult timp și fuseserăm dați dispăruți! Cu toate astea, montaniarzii erau respectați acolo, pentru că nu oricine putea ajunge în acel loc. Au fost mutați oameni să doarmă pe scări sau câte doi pe un scaun și ni s-a dat prioritate pentru că veneam de pe munte, ceilalți urcaseră din vale. toți ne priveau cu respect pentru isprava noastră.

Eram primul grup din acel an care reușise să parcurgă traseul care în condițiile date era considerat impracticabil de turiștii obișnuiți fără echipament alpin de asigurare. A doua zi am aflat că nu ni se dă voie să plecăm mai departe. Aveam o zi de pauză în program, în care ne-am plimbat foarte aproape de cabană și am stat la povești în jurul sobei încălzite. Nu se știa cum va evolua vremea, dar atmosfera era optimistă în cabană deși salvamontul nu ne dădea voie decât să coborâm, nu să urcăm iar pe creastă spre a merge la Negoiu cum doream.

Am refuzat să coborâm și am stat la Bâlea 3 zile blocați în cabană cu ceaiuri aburinde cu rom, cu cântece de munte  și două chitări ce se luau la întrecere cântând alternativ. Nici în Alpi nu m-am simțit mai bine ca atunci și zâmbesc când aud la TV lamentările unei crainice care nu și-a plimbat niciodată silicoanele pe munte  alarmându-se cu privire la soarta unor turiști blocați în cabană din cauza ploii...

Luni, 13 iulie 2009 - 08:08

andrei_a9

nu pot spune decat ca scurta istorisire ma face sa imi doresc sa fi trait acele "vremi" in care muntele era mai curat si mai pur... fara masini pretentioase la usa cabanei, fara tinute neadecvate, fara mirosuri de porumbi copti, mici, fripturi si altele; nu mai continui lista ca ma deprim Carpati.org

Luni, 13 iulie 2009 - 12:17

senty

da, regret ca nu m am nascut mai de timpuriu, sa prind si eu acel respect (si sa ofer respect) pentru oameni ce vin de pe munte....
vremuri...

Luni, 13 iulie 2009 - 12:49

odin

"Au fost mutați oameni să doarmă pe scări sau câte doi pe un scaun și ni s-a dat prioritate pentru că veneam de pe munte, ceilalți urcaseră din vale. toți ne priveau cu respect pentru isprava noastră."

Unde-s vremurile alea?
Am vazut si eu la tv mirarea "siliconatei" cand a aflat ca in fagaras nu prea umbla fauna din V. Prahovei. A zis ea ca a inteles, dar eu nu o credCarpati.org

Luni, 13 iulie 2009 - 13:57

marasb

As da orice sa se intoarca vremurile acelea! Am mai auzit povesti din astea de la Dl Dinu MItiteanu si parca nu-mi vine sa cred ca a fost balea vreodata asa. Povestea o gasiti si in revista Dincolo de usa, nr.1 "Ganduri despre o cabana"
Va multumesc mult pentru povestire....
Cu bine
Mara

Luni, 13 iulie 2009 - 16:25

yo6ial

Ei... ce-am citit aici, chiar mi-a făcut plăcere. Mulțămire , ne'a Dumitru.

Luni, 13 iulie 2009 - 17:16

mastroiani

Eu l-as numi "jurnal protest" la stirea ce bantuie pe canalele tv.
Intradevar, cam asta era atmosfera intr-o cabana. Am prins clipe de acest gen si la fosta Suru si la Negoiu.

Mai invarte Doamne roata.........

Luni, 13 iulie 2009 - 17:30

alexus

Clipe asemanatoare, doar ca in alte locuri si cu vreo 10 ani mai incoace, am trait si eu. In ultimii ani imi este dor,din ce in ce mai des, de acele vremuri.
Mi-a placut aceasta povestioara ... retro.

Luni, 13 iulie 2009 - 17:46

cosminandrei
cosminandrei..

Carpati.org corecta povestioara !

Luni, 13 iulie 2009 - 18:43

vintila

Pai fratilor, ca sa nu va mai mirati, simplu, nu va mai uitati la TV. Si asa ati scapat si de siliconata si de lamentarile eiCarpati.org.

Asta cu vremurile de alta data ...cred ca ne este specifica noua romanilor....ne place sa ne lamentam asa. Respect pe munte exista si acum, oameni de bine urca si acum pe munte si eu pot sa spun ca am intalnit destui. Cabanieri care respecta oamenii de munte, deasemenea exista. Pe de alta parte nesimtiti existau si atunci, gunoaie se aruncau si atunci pe munte. Si asta cu 2 chitari care se intreceau si rom cica nu ar fi atitudine demna oamenilor de munte si nu ar fi gustata de toti. (desi trebui sa recunosc ca si eu mai mereu pacauitesc in acest felCarpati.org - deci nu arunc cu piatra).

Singurele diferente in viziunea mea ar fi:
- acum urca mult mai multi oameni pe munte - deci si mai multi nesimtiti de care ne lovim si avem tentinta pesimista de a ii vedea numai pe acestia.
- acum este mult mai bine caci ne putem bucura de aproape aceleasi peisaje si trairi pe care ni le ofera muntele dar cu un echipament mult mai bun ce ne ofera un confort pe care sunt convins ca si cei care urcau atunci si l-ar fi dorit. Basca ca acum avem si coltul asta de internet unde ii putem arata cu degetul pe toti cei care se comporta urat pe munte, fie ei simpli turisti, cabanieri, salvamontisti sau eu stiu ce alte grupe de oameni mai intalnim....... si astfel ii putem ocoli.

Dealtfel frumoasa istorioara ..................la cat mai multe nea Dumitrule si nu mai pune si mata la suflet toate tampeniile pe care le dau astia la TVCarpati.org.

Luni, 13 iulie 2009 - 22:59

adinutaa

Da, f frumos, am citit cu sufletul la gura si cu emotii! Finalul cu "siliconata" mi-a bine dispus ziua Carpati.org

Marți, 14 iulie 2009 - 08:58

andrei_a9

@vintila un pic cam dur exprimat, dar foarte adevarat, nimic de contestat, in afara de faptul ca lamentarile noastre, sau ale mele cel putin, se refera la calitatea oamenilor care ajung pe munte acum, mai ales datorita echipamentelor moderne care faciliteaza accesul. nu pot sa uit cum in august 2006 am ajuns la caltun la ora 1 noaptea, coborand de pe negoiu, iar la refugiu ni s-a spus ca nu mai sunt locuri libere, asta de niste polonezi care venisera mult mai devreme si se cazasera efectiv la refugiu pentru ca le era lene sa isi intinda cortul. in istorioara domnului dumitru lucrurile se intamplau altfel. aceeiasi polonezi isi spalau a doua zi dimineata sosetele in firul de apa ce se scurge pe la coada lacului si chiar nu ii interesa ca murdaresc apa. eu astfel de oameni nu ii pot percepe ca iubitori ai muntelui ci ca doar niste cocalari cu pretentii de "adventure". poate e doar impresia mea, dar cea mai mare mizerie, din Fagaras cel putin, e facuta de straini, straini care isi aleg destinatia Fagaras, vin se bucura de frumusetile lui, dar le este greu sa isi care gunoiul dupa ei, pentru ca in agenda lor Muntii Fagaras sunt deja bifati si nu se mai intorc pe aici.

Marți, 14 iulie 2009 - 12:08

alin_bc

E foarte buna povestioara ca exemplu de urmat .

Marți, 14 iulie 2009 - 13:17

pisti2004
Cort

Carpati.org,he,he,he ce vremuri apuse peste balciul actual de la Balea!