Aventura greacă (3): Delphi și Acropole (Muntii -- Munti din afara Romaniei --)
Cum și noi trăim într-o țară a țărilor, Țara
Loviștei, Țara Hațegului etc la fel și la greci pamântul strămoșesc le-a fost
risipit în aproape 50 de,,țări”.
Dacă nu pătrunzi în Grecia venind de pe
mare, atunci e sigur că vei avea ca poartă de intrare Macedonia.
Iar câmpiile care te întâmpină nu sunt decât
o amăgire, pentru că repede le și străbați, iar când începi să simți aerul
mării, deja ești pe vârfurile unor dealuri împădurite...
Orașul Thessalonike se deschide mării
printr-un amfiteatru natural căruia nu i se văd marginile.
Iar străzile sale dispuse sub forma unei
pânze de păianjen te-ar putea duce cu gândul la Brăila noastră. Care pe care să
fi copiat?
Lucrurile se lămuresc repede și Thessalonikul
scapă de această judecată de circumstanță doar și când afli că el a fost
ridicat în perioada elenistică a antichității grecești, atunci când regele
macedonean Kassandru a dat numele orașului întemeiat de el după numele
frumoasei sale soții, Thessalonike.
Aceasta era fiica lui Filip al II-lea și
sora lui Alexandru cel Mare.
Filip al II-lea a fost bucuros să-i dea
numele fiicei după victoria (Nike-în grecește)
repurtată de armatele sale în câmpia Thessaliei: ,,Thessalo-Nike”.
Călătorul care reușește să străbată un oraș
extrem de aglomerat (peste 1,1 mil.loc.) fară să fie îngrozit de haitele
surzitoare de motocicliști, se poate aduna mai spre sine în răcoarea Bisericii
Sfântului Dimitrie Izorâtorul de Mir.
Zidurile de cărămidă păstrează imaginea de
vechime a lăcașului, dealtfel ridicat la începuturile creștinătății, în anul 313,
dar care a suferit mult în urma numeroaselor cutremure, dar și a devastatorului
incendiu din anul 1917.
Mai jos, în dum spre mare, vom descoperi
Biserica Rotondă, considerată cea mai veche biserică creștină în care încă se
mai slujește, ea fiind ridicată în anul 306, în vremea împăratului bizantin
Galerius.
Dealtfel în imediata apropiere a bisericii
se înalță, încă impunator, Arcul de Triumf al lui Galerius. Construcția este
executată în stilul grecesc antic, prin anii 298-299, iar basoreliefurile fine
le găsim astăzi îngălbenite de vreme.
Țărmul, găsit de noi într-o lumină lăptoasă,
e dominat de statuia ecvestră a macedoneanului Alexandru cel Mare, iar profilul
Turnului Alb abia se distinge pe fundalul de ceață sclipitoare care stă întinsă
peste mare.
Dar toate acestea tind să rămână doar
amanunte de ,,travel” pentru Thessalonike...
De două milenii și jumatate orașul trăiește
sub lumina ca de aură a lui Aristotel. Profesorul care a făcut din Alexandru
cel Mare nu doar un cuceritor, ci și un promotor al elenismului în întreaga
lume. Filosoful care a teoretizat frumosul. Și dreptatea. Dar mai ales cel care
a încercat să facă posibilă viața omului între alți oameni. Părintele
politicii, prin închipuirea ,,Republicii”...
Scăpați cu greu din gravitația
Thessalonikului (nici nu am mai amintit că vreme de 700 de ani orașul a avut
întâietate în fața Constantinopolului, că a fost pe rând, roman, bizantin,
turcesc, evreiesc...) prindem drumul sudului, iar gândul la Mediterana spre
care ne îndreptăm ne dă un fel de frivolitate de vacanță, fior pe care cu
siguranță l-au simțit și migratorii împinși de istorie prin aceste colțuri de
lume...
Srăbatem o câmpie litorală îngustă, numită
în acest sector Plaka.
În stânga Golful Thermalic e sub aceeași
lumină lăptoasă, în vreme ce în dreapta începe să se profileze piscurile
Muntelui Olimp.
E cer senin și se pot vedea ușor crenelurile
de piatră albă dispuse în semicerc, cele care formeaza astfel ,,Tronul lui
Zeus”. În același plan, puțin mai în stânga, identific Vârful Mitikas de 2918m
alt., locuri prin care am însoțit cu 3 ani în urmă un grup de mecanturiști
gălățeni.
Scotocind cu ochii după carările muntelui,
nu am băgat de seamă că marea s-a facut nevăzută, iar în locul ei orizontul e
alcătuit din zidurile de incintă, dar și de turnul hexagonal al Castelului
Platamon.
E un castel cruciat ridicat între anii
1204-1222 cu scopul de a controla militar intrarea în Valea Tempi, defileul
dintre Muntele Ossa 1978m și Muntele Olimp 2918m, prin care se patrunde dinspre
nordul Greciei spre Câmpia Thessaliei.
Străbatem Thessalia, o altă ,,țară” a
Greciei continentale și când ajungem în preajma Munților Pindului suntem
întâmpinați de peisajul nepământesc al stâncilor de la Meteora.
Dacă în urma cu trei ani vizitasem
mânăstirile ,,Sfântul Nicolae Anapafsas”, ,,Rossanou” și ,,Varlaam”, acum
pornim din Kalambaka pe drumul din dreapta, spre Mânăstirea ,,Sfântul Ștefan”.
De pe stânca pe care se află sfântul lăcaș
se deschide perspectiva spre localitățile de la poalele Meteorelor, spre valea
Râului Pinios, cel care aici iese din perimetrul Munților Pindului și continuă
să curgă leneș pe marginea Câmpiei Thessaliei.
În spatele imaginii se vede Creasta Klinou,
care se aseamănă mult cu Creasta Pitrei Craiului, iar zona mai joasă a acestui
munte ne duce cu gândul la Măgurile Branului...
Râul Pinios ocolind câmpia pe la poalele
munților.
Un nor de ploaie vine să răcorească
șesurile...
Stâncile pe care se înalță Mânăstirea
,,Sfântul Ștefan” stau aninate precar deasupra caselor din Kalambaka.
Ne mai odihnim ochii înlăcrimați de lumina
depărtărilor privind albul pur al unei flori de ficus.
Cele 24 de mânăstiri ale Meteorei sunt
suspendate între cer și pământ la diferite înălțimi, iar ,,Megalo Meteora”
(Marea Meteoră), numită și ,,Metamorfossis” (Schimbarea la Față)se află în
poziție dominantă, ea fiind și cel mai mare dintre sfintele lăcașe.
Accesul la nivelul pe care se află biserica
și celelalte încăperi se face mai întâi pe o scara de piatră, apoi printr-un
tunel săpat în stâncă, după care se urmează o altă scară, de această dată din
beton, aninată de verticala ,,bolovanului” de conglomerat.
De pe o terasă din spatele mânăstirii avem o
perspectiva amplă asupra satului Kastraki, strecurat și el pe sub ,,stâncile
căzute din cer”, adică ,,meteorice”...
În una din sălile muzeului deschis în incinta
mânăstirii sunt prezentate, printre altele, și uniforme militare și arme ale
armatei grecești din diferite epoci ale istoriei țării.
În
fotografie sunt surprinse arme și efecte militare din anul 1921, anul
Războiului de Independență al grecilor.
De amintit că respectiva uniformă (dar fără
veston) o vom putea vedea și la gărzile din fața ,,Monumentului Eroului
Necunoscut” din Athena, din fața Parlamentului.
În același muzeu s-a ivit ocazia ca aparatul
meu de fotografiat japonez să își întâlnească un strămoș... britanic.
Nu am putut să trec fără să fotografiez și
un tablou în care se remarcă obsesia tuturor popoarelor balcanice: predarea
drapelului, a sabiei etc. de către armata turcă învinsă, către comandanții
greci, respectiv români etc.
Vedere spre mânăstirile ,,Varlaam” și ,,Rossanou”.
În spate se vede drumul pe care se vine dinspre Mânăstirea ,,Sfântul Ștefan”.
Plecam de la Meteore și mai traversăm încă o
dată Câmpia Thessaliei, de data asta spre sud, acolo unde, spre capăt, se
ridică în fața noastră Masivul Iti, înalt de 2158m.
Drumul nu urcă versantul muntelui, ci
încearcă să se strecoare printr-o vale ce spintecă munții tot înspre sud.
Mai sus vedem că am luat bine în altitudine,
suntem într-o trecătoare care nu se mai termină și privim satele agățate pe
celălalt versant.
O imagine cu zona cea mai înaltă, de
trecătoare, a drumului montan de la Larissa la Lamia.
Admirăm ultimile așezări de pe versantul sudic
al Muntelui Itia, după care coborâm în mica câmpie litorală de la Lamia.
Suntem surprinsi să revedem apele mării în
acest golf ce înaintează printre munți.
La poalele muntelui sunt numeroase livezi de
măslini.
Dar spre marginea golfului se întinde
geometria perfectă a parcelelor amenajate ca orezării.
Aici am pătruns într-o altă ,,țară” a
Greciei, numită Etolia.
De la orașul Lamia ținem drumul tot spre
sud, urmând ca deabia de acum să fim puși cu adevărat la încercare: vom traversa
munți și mai înalți, printr-un pas și mai înalt, de data aceasta între Masivul
Parnassos 2457m alt. în stânga și Munții Giona 2510m alt. în dreapta.
În mitologie Parnassos e muntele pe care
Orfeu a învățat să cânte la lira de aur oferită în dar de Apollo, iar nimfa
Kleodora, mama lui Orfeu, ,,a inventat” versurile care vor însoții cântecele
oamenilor.
Din aceste motive muntele a mai fost numit
și ,,casa muzelor”.
Numele Muntelui Parnassos va mai apărea în
,,Odiseea”, când Ulisse va fi rănit aici de către un mistreț și ceva mai târziu
și în ,,Metamorfozele” lui Ovidiu
Peisajul
spectaculos și sălbatic al Muntelui
Parnassos, acoperit de păduri dese de pin și
brad, în care trăiesc numeroase specii de păsări, poate fi descoperit prin
plimbări în natură și prin reeditarea
drumului de la Delfi la Coryceon Andro, supranumit Poteca Străveche (Archaio
Monopati). Coryceon Andro este o peșteră
sacră a Greciei, considerată casa mitologică a zeului Pan.
De-a lungul
istoriei, locul a fost refugiu în fața
perșilor, eveniment notat de Strabo, a
turcilor, în timpul războiului grec de independență,
și a germanilor, în cel de-Al Doilea
Război Mondial.
În 1970,
arheologii au descoperit aici statuete, vase, inele, monede și reprezentări ale lui Pan și Dyonisos, datând din secolele al
IV-lea î.H. și al VI-lea î.H.
Drumul de acces,
Archaio Monopati, este una dintre cele mai vechi poteci din lume, care în acest
punct coincide cu celebrul drum european de picior E4, Gibraltar
– Cipru. Este tăiată în stânca
Muntelui Krokos, care se ridică în spatele sitului arheologic din Delfi, și suficient de largă pentru ca un măgar cu
un coș în spinare să poată trece…
O mare parte a
Muntelui Parnassos a fost declarată Parc Național,
iar accesul turiștilor este permis doar
în plimbări pe jos.
Muntele Giona era
cunoscut în antichitate ca ,,muntele fără lună”, poate datorită norilor care îl
acopereau mai tot timpul.
El este al 5-lea
munte din Grecia ca înălțime.
Satul Eleonas de pe
fața sudică a Muntelui Parnassos.
Spre seară începem
să coborâm vertiginos din munte și când trecem de localitatea Amfisa răsuflăm
ușurați: cam gata cu munții din zona asta sudică a Greciei continentale.
Mai mult, jos de
tot se vede deja apa mării. E Golful Itea, ca un intrând în munte al Golfului
Corint.
Bucuria revederii
cu marea nu ține prea mult, căci noi schimbăm brusc de cap-compas spre est și începem
să urcăm din nou muntele, pe serpentinele încâlcite ale drumului ce duce la
Delfi.
Drumul spre
vestigiile Oracolului de la Delfi se agață din nou de pantele Muntelui
Parnassos și după ce mai urcă o diferență de nivel de 250-300m, ajunge în satul
Delfi, localitate micuță care trăiește în umbra marelui sit arheologic al lumii
antice.
Strada principală
care traverseaza satul e atât de îngustă, că e gata-gata să atingem marginile
cladirilor.
Dincolo de sat, puțin
sub nivelul șoselei, se află Tholoss-ul, Sanctuarul zeiței Atena Pronaia.
Acesta a fost
construit din marmura albă și neagră la începutul sec.4 î.Hr.
În antichitate, Delfi a fost centrul lumii grecești.
Profețiile Pithiei erau literă de lege și atrăgeau aici oameni din toată Mediterana.
Pelerini, regi, țărani veneau să
întrebe despre probleme politice, războaie, agricultură sau familie.
Marea Preoteasă
intra în transă, iar țipetele ei
nearticulate erau interpretate și
transcrise, în vremurile de început în versuri hexametrice și apoi în proza.
Răspunsurile erau
ambigue, iar interpretarea – adeseori dedusă, și
formulată în așa fel încât să se
potrivească mai multor interpretări.
Profețiile Pithiei se făceau doar într-o zi din
lună.
La intrarea la
Oracolul de la Delphi,în partea de jos a versantului cu vestigii istorice.
Legenda spune că,
pentru a afla unde este centrul lumii, Zeus a trimis doi vulturi care au ocolit
Pământul și s-au întâlnit la Delfi.
Vedere de pe
marginea sanctuarului. Lumina înserării se lasă peste versantul drept al Râului
Pleistos.
Piatra sacră Omfalos (buricul Pământului)
marchează acest loc.
Inițial,
Omfalos era un meteorit, înlocuit din secolul al VII-lea d.H. cu stâncă
pământeană împodobită cu doi vulturi. în perioada pre-apollonică, pe acest loc
s-a aflat un sanctuar și oracol dedicat
zeiței Pământului (Gea), despre care
mitologia spune că era păzit de fiul ei, șarpele-monstru
Phyton.
Apollo l-a omorât și a luat în stăpânire oracolul. în cinstea
victoriei sale, zeul a creat atunci jocurile pitiene care se desfășurau cu fast o dată la patru ani și adunau sportivi și artiști.
Cultul lui Apollo a devenit popular în
întreaga lume grecească; polisurile se întreceau în a aduce daruri dedicate
zeului.
Doar șase coloane
mai sunt astăzi în picioare din ceea ce a fost odată centrul sanctuarului,
Templul lui Apollo.
Aflat la
aproximativ 160 de kilometri de Atena, Delfi a fost construit în peisajul semeț al Munților
Parnassos.
Complexul se află într-un amfiteatru natural,
la 600 m altitudine, sub stânci, pe lângă valea Râului Pleistos. Cel mai
important loc al sanctuarului este templul lui Apollo, iar într-o cavitate din
centrul acestuia, în apropierea buricului Pământului, stătea preoteasa Pithia.
Coloană dorică
desprinsă din templu.
Aici erau păstrate
ofrandele, statuile aduse zeului.
Tezaurul
atenienilor este o clădire în stil doric construită de atenieni, care găzduia
trofeele din victoriile importante dedicate zeului.
Stoa Atenienilor
adăpostea trofeele din bătăliile navale contra perșilor.
Tezaurul
Atenienilor a fost construit între anii 510-480 î.Hr.
Ce vedem astăzi nu
e decât o reconstituire realizată de arheologii francezi prin anii 1903-1906.
Dacă mergi spre
nord, găsești teatrul, unul dintre cele
mai frumoase din Grecia, cu o capacitate de 5.000 de locuri și o acustică excelentă. De aici ai o
panoramă foarte frumoasă a sanctuarului.
Teatrul antic de la
Delphi.
Dacă urci mai
departe pe o potecă, aproximativ 45 de minute, ajungi la stadion. Măsoară 200 m
lungime, este parțial săpat în stâncă și încă mai poți
vedea liniile de start și de sosire cu
scobituri pentru vârful picioarelor alergătorilor.
La gymnasium tinerii învățau diverse discipline, predate de poeți și
filozofi din Delfi. Avea două zone de antrenament, apă și vestiare.
În Templul lui
Apollo era scris în epocă dictonul ,,Cunoaște-te pe tine însuți”, zicere care
i-a foast atribuită ulterior lui Socrate.
Aleea cu coloane de
pe marginea Stadionului, cunoscută și sub numele de Via Sacra.
Muzeul din
apropiere oferă o excelentă selecție de
obiecte de arhitectură, sculptură și
obiecte de cult.
Cele mai importante
sunt: o copie a buricului Pământului, cariota din Delfi, sfinxul înaripat din Naxos.
Ajungem pe malul
Golfului Corint pe înserat.
Admirăm țărmul
muntos și peninsula de la Galaxidi.
În continuare urmăm
țărmul nordic al Golfului Corint, țărm care aici se mai numește și Coasta
Fokida, iar când ajungem în capătul său vestic, la Platanitis, e deja
întuneric.
Așa că trecem în
Peninsula Peloponez pe Podul Rio luminat ca ziua…
(Notă.
Călătoria din Peloponez și Insula Zakintos va aparea într-un
jurnal ulterior. Ai voi prezenta doar Grecia continentală.)
Unei națiuni, unui
popor îi e mai greu să își contureze ființa dacă nu are în spate o istorie ce
poate fi regăsită cu consistență în pământul său.
Bunăoară Emiratele
din Golf se străduiesc să se regăsească pe sine scormonind nisipul deșertului.
…Și deabia dacă gasesc rămășițele unor sate pescărești, și acelea vremelnice,
ale unei foaste populații nomade…
Total diferit stau lucrurile când e vorba
despre greci: unde mergi, unde te întorci, dai peste ruine.
Corintul e orașul care dintotdeauna a
profitat de așezarea sa în apropierea istmului care leagă Peloponezul de Grecia
continentală.
Mărfurile transportate pe mare erau
transbordate aici peste limba de uscat de numai 6km lățime, lucru care a dus la
prosperitate pentru corinteni.
Astfel că în secolul 2 î.Hr. orașul Corint
era la fel de măreț ca Atena. Iar când romanii au dorit să-și afirme supremația
în Mediterana, au distrus prin anul 146î.Hr. patru mari orașe ale vremii:
Cartagina, Fenicia, Atena și Corintul.
Ca după o vreme romanii să reconstuiască și
ei Corintul și să facă din el capitala Greciei romane. E perioada când orașul
ajunge la o populație de peste 750 000 de locuitori, iar proasta sa reputație,
venită din traiul în lux și desfrâu, îl determină pe Apostolul Pavel să
poposească aici prin anul 52, pentru a îndrepta lucrurile în plan spiritual.
Printre vestigiile rămase din vremea
Corintului antic amintesc Templul lui Apollo, Templul Octaviei, Odeonul
(teatrul) etc.
Acrocorintul este muntele fortificat din
apropierea orașului antic, și la circa 4km de Corintul prin care trecem noi
astăzi.
În fotografia realizată după un panou
turistic se văd coloanele masive care au susținut cândva Templul lui Apollo și
în spate un versant din Acrocorint.
Prima încercare de a tăia un canal navigabil
pe lățimea istmului Corint a fost făcută de împăratul Nero.
Canalul Corint pe care îl admirăm astăzi a
fost realizat între anii 1882-1893 de către greci sub conducerea a doi ingineri
maghiari.
Escavația a fost realizată în stratele de
calcar, având o lungime de 6km și o lățime a căii navigabile de numai 23m.
Canalul Corint, vedere spre Marea Egee.
Cum în prezent cele mai multe dintre navele
comerciale au dimensiuni care nu permit trecerea prin canal, acesta rămâne totuși
un însemnat obiectiv turistic.
În sud-estul istmului Corint se află
localitatea Istmia, locul în care se țineau, din doi în doi ani, Jocurile
Istmice, similare cu Jocurile Olimpice.
Canalul Corint, vedere spre Marea Ionică.
Decum am trecut podul peste canalul Corint
am intrat într-o altă ,,țară” a Greciei continentale: Attica.
Mergem o vreme pe țărmul nordic al Golfului
Saronikos și după ce trecem de orașul Megara, cu casele sale risipite pe coline
de munte, în apele golfului distingem țărmurile insulei Salamina.
Nume cu o oarecare rezonanță, el amintind de
bătălia navală din anul 480 î.Hr, în care grecii conduși de regele atenian
Themistocle, cu cele 371 de nave ale lor, au învins flota persană, înclinând
pentru prima oară balanța în favoarea grecilor. Astfel că după victoria
grecilor de la Plateea din anul următor, perșii devin ei înșiși vulnerabili,
sfârșind prin aceea că imperiul lor să fie cucerit de către macedoneanul Alexandru
cel Mare.
Dincolo de Salamina apele golfului se umplu
de nave în staționare, o radă pentru cele care intenționeaza să acosteze în
portul Pireu.
Într-o Atenă îmbătata de soarele amiezii
vizităm mai întâi stadionul care a găzduit primele Jocuri Olimpice moderne, în
anul 1896.
Știm că jocurile Olimpice antice fuseseră
interzise încă din anul 394 d.Hr. de către împăratul bizantin Theodosiu I.
Stadionul olimpic din 1896.
Palatul Parlamentului grec a devenit în
această vară o imagine iconică pe televiziuni, în emisiuni având ca subiect
criza financiară a statului elen.
Vedem Biblioteca Centrală Vallianios, Banca
Națională a Greciei (Trapeza) și Academia Greacă, în fața căreia se înalță
statuile lui Platon și a lui Socrate.
Dar oriunde te-ai afla în Atena, privirile
îți vor fi atrase, ca de un magnet, de imaginea ca un ,,deja vu” a Acropolei. De
stânca pe care se află ,,Orașul de sus”...
În partea de nord-vest a Acropolei se află o
altă colină la fel de celebră: Areopagul, dealul de calcar de pe care Apostolul
Pavel le-a vorbit atenienilor din Agora aflată la poale.
O parte a Atenei văzută de pe Areopag.
Și colina Acropolei văzuta tot de pe
Areopag.
Potrivit tradiției, după întâlnirea cu Apostolul
Pavel în Areopag, Dionissie Areopagitul s-a convertit la creștinism și a
călătorit cu Pavel , cunoscându-i astfel și pe ceilalți apostoli, iar la
Ierusalim chiar pe Maica Domnului.
Ulterior Dionissie Areopagitul va fi rânduit
ca primul episcop al Atenei, aceasta semnificând creștinarea poporului grec.
Imagine cu vechea Agora ateniană.
În drumul spre Acropole admirăm mai întâi
Odeonul (teatrul) lui Irod Atticus.
Ca și la Delphi, Acropola e plină de pisici
frumos colorate, obișnuite cu miile de fotografii de care au parte zilnic.
Urcarea pe Acropole se face printre
Propileea (stânga) și Templul Atenei Nike (dreapta).
Dealul Areopag văzut de pe Acropole.
Parthenonul este Templul Zeiței Athena Parthenos.
El a fost ridicat în vremea lui Pericle, între anii 447-432 î.Hr.
Este opera sculptorului Phidias și a
arhitecților Ictinos și Callicrates.
Este o construcție realizată din marmura de
Pentelic, în stil doric.
Templul adăpostea statuia zeiței Athena,
opera lui Phidias, lucrare înaltă de 12m, realizată din aur și fildeș.
Fotografie spre înapoi, după ce am trecut de
Propilee.
Erehtionul, cu porticul celebrelor
cariatide, coloane înlocuite cu statui care par să sprijine acoperișul.
Construcția lui a fost realizată între anii
421-406 î.Hr.
Parthenonul văzut din spate, dinspre vest.
Templul lui Zeus Olimpianul, văzut de pe
Acropole.
Incinta grandioasă se află în cartierul
Plaka al Atenei.
Muntele Lycabettus, cea mai înaltă ,,acropolă” dintre cele 8 ale Atenei.
Basoreliefuri și metope de pe porticul estic
al Parthenonului, lucrări presupuse a fi realizate de Phidias.
Adriana, ca etalon de comparație pentru dimensiunile secțiunilor ale
coloanelor de la Parthenon.
La poalele Acropolei, sub zidurile sale de
sprijin, se deschide amfiteatrul Teatrului lui Dyonissos.
Teatrul a fost construit între anii 342-326
î.Hr. de către arhitectul Licurg.
O imagine mai cuprinzătoare cu o altă parte
a Atenei.
Printre copacii din centrul imaginii se vede
stadionul olimpic, iar în prim-plan templul lui Zeus Olimpianul.
Un pui de coțofană în fața templului Athenei
Nike.
Ruinele Templului lui Themis, sub stâncul
Acropolei, în drum spre Teatrul lui Dyonissos.
O imagine cu partea din dreapta a avanscenei
în Teatrul lui Dyonissos.
Statuia îngenunchiată îl reprezintă pe
satirul comic Silenus.
Basorelief pe scena Teatrului lui Dyonissos.
Jilțul de marmură al conducătorului Atenei,
cel care era ales ca ,,strateg” pentru o perioadă de patru ani.
Ieșim din istorie și pătrundem în traficul
mai mereu blocat al unei Atene poluate, zgomotoase și cu străzi înguste.
De la Atena luăm drumul nordului și odată
ajunși în dreptul Golfului Eubeean, intrăm în ,,țara” Beoției.
Ne aținem o vreme între munte și mare și în
tot acest timp nimic nu pare să anunțe locul în care vom ajunge, loc al cărui
nume poate avea o asemenea rezonanță: Thermopile. (Porțile Fierbinți.)
Cu 2500 de ani în urmă aici apele mării
spălau versanții de piatră ai muntelui, locul devenind astfel o trecătoare
îngustă, greu de trecut pentru cel care străbătea drumul spre Atena, aflată
acum cam la 150km depărtare.
În timp aluviunile au mutat țărmul cu 5km
mai spre est.
Aceasta este imaginea de azi a renumitei
Trecători Thermopile.
Bătălia de la Thermopile a avut loc în vara
anului 480 î.Hr.
Regele persan Xerxes se întorcea în Grecia
după înfrângerea inițială pe care o suferise în bătălia de la Marathon.
Regele atenian Themistocles a propus ca oștile
reunite ale cetăților grecești să îi aștepte pe perși în Trecătoarea
Thermopile.
Șapte zile au reușit grecii să țină piept
uriașei armate persane, până când localnicul Ephiattes i-a trădat pe greci și
le-a arătat perșilor o cărare de ocolire a trecătorii.
Grecii s-au retrat pentru a evita o încercuire,
iar Regele Leonidas al Spartei a rămas în trecătoare pentru a-i înfrunta pe perși
cu ajutorul a doar câtorva sute de oșteni spartani, tebani și atenieni.
În luptele care au urmat aproape toți acești
greci au fost uciși, dar soarta războiului a fost în favoarea grecilor, după
victoria în batălia navală de la Salamina, dar și după ultima victorie,
obținută un an mai târziu în batălia de la Plateea.
Monumentul eroilor de la Thermopile îl
reprezinta pe regele Leonidas cu lance și scut.
Pe soclul statui se poate citi replica
eroului, devenită celebră și ea: ,,Vino și ia-le!”
Cele
două statui de pe marginile monumentului vor să reprezinte Râul Eurotas,
respectiv Muntele Tayget, repere de suflet pentru vechea Sparta.
Dincolo de șosea se află tumulul sub care au
fost îngropați cei 300 de eroi spartani de la Thermopile.
Pe piatra comemorativă e gravat epitaful
scris de poetul Simonides, el însuși contemporan cu bătălia:
,,Străine ce
treci pe aici, te du și vestește la Sparta:
Morți noi zacem după ce legilor ei ne-am
supus.”
Thermopile. Monumentul Thespienilor, ridicat
în anul 1995, în memoria celor 700 de thespieni care au luptat la Thermopile
alături de spartani.
De la Thermopile continuăm drumul spre nord.
Trecem prin ,,țara” Pelasgia, după care ajungem din nou prin locuri în care am
fost cu câteva zile în urmă: Câmpia Thessaliei.
Și asta pentru ca Muntele Ossa se așează din
nou între noi și mare, așa că din Thessalia suntem nevoiți să trecem iarăși
prin Defileul Tempi.
Din punct de vedere geologic șesul
Thesaliei, cel mai mare din teritoriul Greciei, se pare că provine de pe fundul
unei mări interioare, cantonată între acești munți: Pind, Olimp și Ossa.
Poate o fractură tectonică, sau poate doar
munca de milioane de ani a Râului Pinios, au făcut ca apele să se scurgă în
Marea Egee tocmai prin acest defileu impresionant prin care trecem noi astăzi.
Râul Pinios, astăzi curgând leneș prin
Defileul Tempi.
În versantul stâng al văii se află biserica
rupestră închinată Sfintei Paraskeva de la Tempi.
Legenda spune că tânara fecioară, devenită
mireasă a lui Hristos, pentru a scăpa de avansurile unui ofițer roman, l-ar fi
întrebat pe acesta:
,,Ce-ți place atât de mult la mine?”
,,Ochii”, i-ar fi răspuns romanul.
Și a doua zi fecioara i-ar fi oferit ofițerului
roman chiar ochii ei pe o tipsie de argint.
Alături de biserică, dar chiar în inima
muntelui, se află un izvor carstic, la care se ajunge după ce se străbate un
coridor subteran de vreo 10m lungime.
Ceva mai încolo, sub coroana unui platan
bătrân, o exurgență apărută chiar la baza peretelui de calcar se numește Izorul
Afroditei.
Deasemeni, pe o platformă de sub peretele
muntelui a fost ridicat un monument în memoria partizanilor greci căzuți în
luptele din acești munți între anii 1941-1945.
Încheiere.
Experiența acestor ultime 10 zile petrecute
în Grecia mi-a arătat că în cele mai multe cazuri ,,religia” prinde mai repede
decât ,,istoria”.
Călătorul sosit nepregătit în Grecia e
tentat mai degrabă să se închine la o icoană, oricare ar fi ea, am văzut că
nici nu mai contează, decât să se bucure de prezența nemijlocită ,materială, a
unor locuri și vestigii împovărate de atăta istorie, dar și înfrumusețate de
atăta mitologie...
Drept pentru care, iată, zeii din Muntele
Olimp îi găsim încruntați când noi trecem prin preajmă, în drumul nostru de
întoarcere acasă.
Notă.
Seria Jurnalelor
din Grecia mai cuprinde:
Aventura greacă (1): Olimp și Meteora
http://www.carpati.org/jurnal/aventura_greaca_1_olimp_si_meteora/2737/
Aventura greacă (2): Canionul Vikos și
Munții Pindului
http://www.carpati.org/jurnal/aventura_greaca_2_canionul_vikos_si_muntii_pindului/2744/
Aventura greacă (4): Peloponez și Zakintos (acesta va urma în curând.)
Sâmbătă, 27 iunie 2015 - 19:39
Afisari: 5,549
gigicepoiu
Luni, 29 iunie 2015 - 21:51