Septembrie 2021

Octombrie 2021

Varful Toaca
Muntii Ceahlau

Alpii Italieni-Mont Dolent, august 2008 (Muntii -- Munti din afara Romaniei --)

Desi vine tarziu dupa concediul in Alpi nu m-am putut abtine sa nu scriu acest RT si cele ce vor urma caci locurile sunt de vis si vreau sa va indemn sa mergeti in Alpi caci fiecare gasiti ceva de facut pe masura pregatirii voastre.

Tentativa Mont Dolent sau primul contact cu Alpii

Echipa : Fam Diaconescu (Mike si Griz)

Traseu: Val Ferret-Bivuaco Fiorio-Mont Dolent, timp general 7 h (intermediar pana la Bivuac- 3 h)

ATENTIE : Fragmente din acest jurnal contin pasaje nemarcate cu un usor caracter alpinsi solicita echipament specific :

-coltari

-piolet

-casca

-coarda….precum si o buna cunoastere a folosirii acestora .

Citeam acum ceva vreme o discutie despre varfuri si palmares. Era vorba despre varfuri peste 2544 m si despre nume care “dau bine la CV”...si despre oameni si despre ce cauta fiecare pe munte. Imi aduc aminte tot in acest registru de o discutie cu un prieten in care il intrebam daca in Rodnei il intereseaza muntele, creasta, drumul sau doar varful bifat. Raspunsul lui m-a bucurat atunci dar cand am planuit concediul de anul asta am uitat de aceste coordonate de bun simt. Muntii in care am ajuns ni le-au adus aminte.Toate planurile s-au pierdut in neant si am luat-o de la 0 in alfabetul Alpilor.

Ma rog nu chiar de la 0 caci am inceput cu litera D sperand ca bunul simt si minima experienta din tara ne va ajuta sa sarim peste literele A-C.

Deci pentru prima tura in Alpii italieni, masivul Mont Blanc (Monte Bianco) in italiana am ales o ruta usoara cotata PD (putin dificil) cu pasi de II- pe stanca si cu mult mers pe ghetar.

Dar sa le luam pe rand ca sa creem contextul general caci lucrurile trebuie explicate pe indelete intru-cat documentatie in lb romana nu exista.

Punctul 0 din care trebuie plecat: Courmayeur (corespondentul Chamonix-ului in Italia doar ca mult mai cochet , mai aranjat, dichisit si linistit decat vecinul francez), legat de Franta prin Tunnel du Mont Blanc (11 euro autobuzul Courmayeur-Chamonix, 45 de min).Courmayeur este capatul vaii Aosta, o vale imensa, foarte pitoreasca, buna de trek king, ciclism si catarare.

Punctul 1: Societatea Ghizilor din Courmayeur unde va uitati de vreme si intrebati daca ruta este in bune conditii (nu ca noi care am tratat un PD cu usurinta si am ajuns in fata ultimilor 200 m inghetati si inabordabili cu 1 piolet de persoana)

Pasul 2: Libraria Buona Stampa, chiar langa societatea ghizilor de unde va luati harta si eventual un ghid turistic cu traseul explicat (in italiana sunt mai multe, 11 euro ghidul, in franceza, unul singur, 26 euro)

Acum daca voi va imaginati ca acolo scrie pas cu pas ce trebuie facut va inselati....In 7 randuri e condensata toata ruta deci uitati de descrierile lui Cristea de cum va suiti in avion. Eu m-am obisnuit greu cu modul asta expeditiv si am rumegat mult randurile acelea sumare.

Pasul 3: Autogara din Courmayeur de unde la fiecare ora pleaca autobuze spre ARP NOUVA.

Ce e cu aceasta prescurtare? Din Courmayeur se desprind diametral opus 2 vai: Val Ferret si Val Veny. Ei bine, Mont Dolent este in Val Ferret iar autobuzul care strabate Val Ferret are capat la ARP NOUVA.

Acum asezati-va pe scaun sau in picioare cat mai comod si lipiti-va cu nasul de geam J, ca aveti ce vedea. Valea este salbatica pentru ca asa a fost pastrata de autoritati care limiteaza traficul zilnic la 400 de masini....Drumul cu 1 banda/sens este gandit exact fix cat sa ia curba un autobuz. Exista, pana la intrarea in traseul spre Mont Dolent 4 zone tampon, printre care o zona de picnic amenajata, apoi in zona 3 este sfarsitul zgomotului de motor si inca 10 min de drum asfaltat/ 30 min la picior unde nu merge decat autobuzul-Aceasta este zona de pescuit si ai unde pescui J.

Iata autobuzul intoarce semn ca e momentul sa descoperim lumea mai departe pe cont propriu. Ceea ce vad cand cobor din autobuz este verdele meu de Fagaras, nicaieri urme ale maretiei Alpilor, ma simt intr-un fel de Fagaras teleportat....e ca acasa si parca pasesc mai cu incredere.

Debarcam intr-o amestecatura de oameni de toate varstele de la 1 an la 70 de ani insa incet, incet grupul se rarefiaza caci fiecare isi alege calea. Dupa primii pasi observam ca suntem pe un mic fragment din Tour du Mont Blanc (TMB), fapt marcat pe pietre.

Dupa 5 min facem o noua observatie si mai interesanta : la ei culoarea de marcaj este galben si negru si se aplica peste tot : Indicatoarele sunt de lemn, fond galben si pe ele este precizata destinatia, altitudinea, timpul si dificultatea traseului turistic. La italieni exista cotatii si pentru traseele turistice pentru ca fiecare sa stie ce e de nasul lui. Scara este pe 4 trepte( T

Destinatia noastra pentru ziua de azi este Bivuacul Fiorio (2735 m).

Carpati.org Drumul prezentat schematic

O luam catinel la pas pe un drum forestier care conduce la un refugiul (a se citi cabana in lb romana) Elena mai mult cu ochii pe sus decat la picioare si minunandu-ne de fluxul de turisti ce colinda acest forestier de 50 de mininarmati cu prichindei de la un 1 in sus. Altii cu rucsaci mari trimit un mesaj clar: TMB. Vedem si cataratorii atarnati printr-un piton J.

Pe forestierul spre ref Elena

Toti ne raspund la salut si ochii se fac roata caci in jur domnesc floricele de toate culorile si sunt naturale nu din celuloza hartiilor si etichetelor de la noi iar nasul nu simte miros de gratar ori pentru urechea noastra antrenata e prea liniste pentru un forestier. Dar nu-i nimic cu binele ne obisnuim repede si genul asta de aclimatizare la bun simt este o placere....Dupa 40 de min parasim forestierul care urca inca 10 min spre refugiu si ne angajam pe o poteca criminala care urca pieptis (tot din TMB face parte) pret de 45de min , cam 400 m diferenta de nivel naucitori unde abia ai loc sa iti tragi sufletul....nu de aglomeratie dar principiul asta sa te opresti pe loc plat nu il poti aplica caci nimic acolo nu e plat J. Totul se termina cand parasim TMB care continua spre Col du Grand Ferret si cotim stanga urmand momaile.

Carpati.org Primele urme ale Glacier de Pré-de-Bar care coboara pana aproape de forestier, pe la 2000 m alt

So mi se pare normal...drumul spre Rai trece prin purgatoriu.

Urcam din greu dar in spate Val Ferret se deschide din ce in ce mai mult

Scapati de chinuri, urmatorul fragment de 1 h este o prea frumoasa curba de nivel unde mai invatam o lectie: momaia este prietena alpinistului in Alpi...Orice traseu turistic sau ba are pe el momai. J Cu marcaje dublate de momai sau invers pana la Bivuaco Fiorio nu ai cum sa te ratacesti J. Muntele e oriunde la fel, aceeasi asociere de stanca, si iarba batuta de vant, aceeasi poteca batuta de pasii bocancilor si pot jura ca nu am plecat de la noi daca ghetarul nu ar trona in stanga mea de zeci de minute si daca in sus nu ar fi totul alb.

Vantul imi bate si aici prin par, soarele dogoreste la fel oriunde pe pamant si totusi muntii sunt nesfarsiti. Asta e ceva cu totul nou. Sa vezi munte oriunde iti invarti ochii pe kilometri intregi, numai munte. O viata nu ti-ar ajunge sa ii strabati si sa ii cunosti. Intr-un fel parca e mai bine in Carpati....cred ca dupa o viata dedicata lor ai o sansa sa le dibuiesti cam 70% din secrete, dar aici esti intr-un desert de culmi varfuri si muchii nesfarsite, si ma simt musafir in aceste locuri noi, incercand sa invat din mers .

Dupa 2 ore si 20 in care am cascat ochii care incotro am ajuns la locul nostru de popas si curioasa am tabarat in refugiu sa vad ce inseamna la ei refugiu..

.Am vazut ca era totul ca la carte si o ordine si o curatenie cum numai ca musafir poti sa tii si dupa o scurta conversatie cu niste vecini romantici campati la intimitate ne pregatim cu multa pofta pentru prima oala de paste....romanesti ma rog, pe teritoriul Italiei insa.

Acum ne-au cazut f bine dar dupa 2 sapt o sa fac alergie la ele...So paturi cu saltele si paturi pe alese si culese, mese nearse si banci, o usa care se inchide, matura si faras care s-au si folosit culmea si exemplele pot continua.

Bivuacul are 18 de locuri este nepazit si aflat la: 45.9035 lat N si 7.0609 long E. Alaturi de acesta mai e inca functional vechiul refugiu de 4 locuri (construit in 1952) iar cel nou in 1973

Carpati.org Vechiul refugiu de 4 locuri amplasat intr-un loc superb

Pentru detalii:

Dupa ce ne zgaim la ghetar si ne imaginam pe unde ar putea sa mearga ruta...ne bagam la somn caci mie sculatul acela matinal mi se pare inuman.

Dimineata plecarea e la 4 jumate si navigam cu inca o echipa de italieni pe primii 300 m in cautarea unei poteci de pietre si pamant marcata sporadic cu momai, pe care insa noaptea si cu farul e greu sa le distingi din marele amalgam de bolovani , d-apoi noaptea la frontala. Imaginati-va un fel de Retezat , marcat cu momai si parcurs noaptea....:)

Mai mult la inspiratia lui Radu, mai ocolind niste limbi de zapada sau urcand matematic ajungem la momentul in care ne punem coltarii in picioare dupa aproximativ 300 de m de la refugiu urcati aproape integral pe stanca.

Aici celelalte 2 echipe se leaga in coarda asa ca furam ceva meserie si ne plasam la mijloc tinandu-ne dupa francezii romantici.

Mie imi pare dificila revenirea pe zapada dupa atata timp de uscat si ma simt stinghera cu coltarii in picioare caci vara nu e ca iarna si pasii nu mai vin asa de natural cum veneau asta iarna.

La intrarea pe  ghetar

Ghetarul a fost decent, putin crevasat a permis o avansare fara mari probleme si mai ales fara mari ocoluri. Crevasele erau descoperite caci nu mai ninsese de ceva vreme si mari J, a se citi infricosatoare.

Desi mi se parea ca sunt coplesita si ma misc ca un melc nici celelalte 2 echipe nu mergeau mult mai repede, de fapt am ramas in aceeasi ordine in care am plecat.

Inainte de varf insa francezii se intorc caci panta finala e inghetata, si clar abordarea cu un singur piolet de persoana este riscanta atat la urcat cat mai ales la coborare.

Carpati.org Ultimii 200 m

In plus pe aceeasi panta acum cateva saptamani o familie tata+3 copii si-a pierdut viata caci zapada era prea moale si coltarii nu prindeau cu trebuie si ei erau legati in aceeasi coarda, astfel ca a fost suficient ca unul din ei sa o ia la vale....

Radu e Batman si nu accepta retragerea asa ca ma priveaza si de pioletul meu si intra in miezul dur al problemei.

Carpati.org Batman

Eu profit de panta lina pentru o buna pauza, de odihnit, admirat caci e inca umbra dar mai cald ca dimineata si e o mare intreaga de ace, jandarmi, varfuri, piramide aeriene ce iti fura privirile. Lumea e redusa la 3 elemente primordiale si la 3 culori, pana si soarele arde alb pe cerul albastru incalzind stanca gri.

Acelasi peisaj de mii de ani, atat de pur si cu ordinea lui pana cand a fost calcat de om, acelasi peisaj vazut si la prima ascensiune.

Pauza de admirat

Dupa 20 de m pana si lui Batman ii cad aripile si bate retragere. Italienii au fost mai curajosi si dupa ce urca cam 75 de m ajung la misiune imposibila 3 si retragerea le ia cam 1 h jumate.

Ca traseu pana la refugiu este traseu tursitic, marcat in felul lor mai discret cu poteca clar conturata si nu va puteti rataci.De la refugiu poteca mai continua 1 h pe stanca, drum cu momai mai rare si apoi intra pe ghetar unde abordarea difera de la an la an.

Carpati.org Nagivand printre bolovani

In principiu este un S, initial se urca pe langa perete cam 200 m diferenta de nivel si apoi se traverseaza ghetarul in diagonala pentru a te incadra pe o culme ce conduce cand in urcus leger cand cu pasaje mai abrupte spre o panta lina inainte de ultimiii 200 m spe varf.

Regrupati incepem sa coboram pentru a prinde inca zapada tare dar in primul rand pentru ca soarele devenise ucigator si nu stiam cum sa dam haine de pe noi si sa ne dam cu crema, a doua oara pe ziua aceea. Pur si simplu suprapantalonii pareau scoarta, parazapezile erau magnet pentru caldura si simteam ca ne topim ca un om de zapada. Ne incalzea sangele pana la fierbere si ne vana oriunde lovindu-ne miseleleste si din fata si din spate si de sus si de jos. Oriunde ne intorceam eram prizonierii lui liberi ca pasarea cerului, fara ascunzatoare. Ce contradictie de termeni: prizonier liber, daca as fi limba romana l-as clasifica cu un cuvant de spanzuratoare:oximoron

Asta si pentru ca ziua era fara nori, un cer cristal absolut si sperantele de umbra erau 0.

Greu e pana ne intoarcem la stanci caci apoi avem mai mult spor desi ne opim mult si bine sa admiram niste prezente lenese din cale afara, dar impunatoare: muflonii...

La refugiu, duminica e mare aglomeratie. Multi turisti urca pana la ref si coboara, facand o tura f frumoasa de o zi. Acum erau un club montan stransi cu mic cu mare si bucurandu-se de locuri, luand varfurile la idenitificare etc.

Vedere prin usa refugiului

Noi dupa o realimentare cu supa si o hidratare serioasa pornim la vale caci oricat am fi vrut sa zabovim eram pe minus cu mancarea.

In autobuzul din Courmayeur vorbim romaneste cu Mihaela de la Montrek si aflam tips and tricks legate de Courmayeur si mai ales de unde putem sa manacam si noi o pizza mare si buna J-Element ce trebuie bifat daca ajungi in Italia.

Vacanta noastra abia a inceput, noi abia facem ochisori in fiecare dimineata in casuta noastra de panza privind la Grandes Jorasses care ne vegheaza de sus si e cel mai bun meteorolog despre cum e vremea pe sus.

Miercuri, 1 octombrie 2008 - 23:41

walker_guy

Foarte frumos jurnal si foarte frumoase locurile, interesant refugiul, minunata vremea! Felicitari!

Miercuri, 1 octombrie 2008 - 23:47

marasb

no ma cata inspiratie pe mine sa vad ce ai mai postat...si cand ma uit la jurnale constat ca there is something new...minunat traseul si o vreme de vis...stii tu vorba aia l oreal, pt ca meritati!

Miercuri, 1 octombrie 2008 - 23:48

La Fix ai nimerit Mara...e cald numa postat de cateva minute Carpati.org

Miercuri, 1 octombrie 2008 - 23:53

odin

Superbe locuri! Ma bucur nespus ca mai vad si altceva care iese din "ceata" cu care ne obisnuiseram. La cat mai multe ture de genul acesta!

Miercuri, 1 octombrie 2008 - 23:57

mike

Asa vor fi si celelate 2 ture care sunt in focul creatiei, senine si luminoase Carpati.org

Joi, 2 octombrie 2008 - 00:09

liviucyly

bravo mike
sper sa ajung si eu peacolo

Joi, 2 octombrie 2008 - 00:52

alexus

Superbe locuri si mai ales descrierea lor.
Bravo!

Joi, 2 octombrie 2008 - 07:59

curls

RT ca deobicei frumos scris, frumos ilustrat. Asteptam continuarea.
Felicitari Mike, felicitari Batman!

Joi, 2 octombrie 2008 - 09:18

felicia

Jos palaria Mike si RaduCarpati.org
Modul tau de a povesti se duce la suflet, bravo!!

Joi, 2 octombrie 2008 - 09:52

vintila

Fina, sa ma anunti cand vrei sa iti tehnoredactez cartea de drumetii caci material se pare ca exista din plinCarpati.org, mult si bun - lucru rar intalnitCarpati.org

Cat despre Batman.... stim cu totii ca este nebunCarpati.org

Joi, 2 octombrie 2008 - 10:19

mike

Daca mai astepti putin, nasule o scot la 10 ani de activitate...vreo 3 ani cam asa mai am pana la rotunda cifra...oricum o sa vina mai repede decat momentul sa fii a doua oara nas Carpati.org Carpati.org

Joi, 2 octombrie 2008 - 10:26

ad078

Super fain! Si relatarea, si peisajele! Bravo

Joi, 2 octombrie 2008 - 10:46

mihai.telema..

Mai Maic, voi ati urcat pe Petit Ferret Carpati.org, si apoi sa nu uitam, vârful este în Alpii Francezi, da ? Carpati.org

Joi, 2 octombrie 2008 - 12:03

Nu chiar...asta facuram noi:

o.html

Poteca de ref , nr 24 nu trece prin Col du Petit Ferret, undeva pe la 2485 de m poteca noastra se desparte de cea ce urca spre Col du Petit Ferret (vezi harta Monte Bianco,Courmayeru, 1:25000 ediatata de L'Exursionista.
So ruta e pe partea Italiana, acu ca pe varf poti sta cu un picior in Italia, unul in Franta si capul in nori...nu stiu ce membru iti mai ramane pt Elvetia asta e alta treaba...Dar in ruta asta cum nu am ajuns pe vf...nici nu am pus piciorul in partea franceza.

Joi, 2 octombrie 2008 - 12:36

mihai.telema..

Pai ati fost fraieri Carpati.org ca daca urcai prin Petit, era mai usor si mai rapid sa ajungi la bivuac Carpati.org

Joi, 2 octombrie 2008 - 12:42

mvc

Aprecieri !

Ca unul care am mai umblat/urcat prin Alpi, va inteleg probabil intr-o masura destul de semnificativa.

Subscriu totodata la indemnul pt Alpi !

Felicitari !

Mihai

Joi, 2 octombrie 2008 - 13:26

mike

Asta e Mihai,data viitoare o sa stim Carpati.org...sunt utile astfel de tips and tricks.

Pentru Mihai Cernat....multumim, or sa mai vina cat de curand alte 2 jurnale din zona....

Joi, 2 octombrie 2008 - 13:28

andy79

Fain, Mike ne incanta ca de obicei cu ceva deosebit Carpati.org. La cat mai multe ture de-astea!!

Joi, 2 octombrie 2008 - 13:34

mastroiani

Faini munti.Nu puteati sa-i aduceti in Romania? Carpati.org

Apropo : Faina nunta a-ti avut (am intrat dupa pozele de la Barcaciu si asa am vazut si celelalte albume).O pereche reusita.

Frumos i-ti sade in haine de gala dar parca mai mult te prinde polarul.
(cu scuzele de rigoare pt. ca am deviat de la subiect)

Joi, 2 octombrie 2008 - 17:29

miparv

Frumoasa tura - nota 10.

Joi, 2 octombrie 2008 - 18:02

claudiuiasi

Peisaj de vis , cerul albastru de cristal ca-n povesti, muntele ca-n filme, salbatic si civilizat, iar muflonul merita bagat in galerie. Descrierea e frumoasa, you made my day!
(o mica nedumerire "so" e cuvant romanesc? Carpati.org )

Joi, 2 octombrie 2008 - 18:41

octavian67

Huhu! Ce frumooos!

Joi, 2 octombrie 2008 - 21:15

oleg

Foarte frumoasa tura. Imaginile sunt superbe. Cred ca v-ati simtit foarte bine.
Congratulazioni!

Joi, 2 octombrie 2008 - 21:51

Cu siguranta nu , Claudiu....imi cer scuze Carpati.org

Joi, 2 octombrie 2008 - 22:02

Amenda Carpati.org

Joi, 2 octombrie 2008 - 22:16

claudiuiasi

Sigur ca nici amenda si nici scuze nu trebuie!
Stii de ce te-am intrebat? Am niste colegi glumeti care vin pe la mine toata ziua cu inceputul asta de fraza intr-un stil pur manelar: Sooooo Claudiu ce faci? (nu maispun cumle raspund)
Daca e englezism cu pronuntia Sau (untura) nu am nica impotriva ;
Sooo man! Soo woman!

Joi, 2 octombrie 2008 - 22:22

octavian67

so, soo, sau... what ever, never mind Carpati.org

Joi, 2 octombrie 2008 - 22:30

pisti2004
Cort

de trei ori frumos ,tura,foto si personaje!bravo!impresionat sunt!Carpati.org)

Joi, 2 octombrie 2008 - 23:01

andrei1986us
andrei1986us..

Cred ca am fost in acelasi avionCarpati.org cursa wizz de pe 8 august nu?

Vineri, 3 octombrie 2008 - 11:34

vivia

@mike:
Salut. Mai stii cumva si alte site-uri cu profil montan din Italia? De preferinta ceva care sa aiba descrieri ale traseelor (in genul Gidului de aici). In jurnalul acesta faci referinta la http://www.theflintstones.it , dar am vazut ca e profilat in special pe Valle D'Aosta...
Am incercat sa caut pe Google, dar nu am gasit nimic care sa explice trasee de hiking (timpi, deficultate etc).
Merci..

PS: Frumoasa vacanta... frumos jurnal... Carpati.org

Vineri, 3 octombrie 2008 - 13:17

ovidiuplayer
ovidiuplayer..

faine locuri

Sâmbătă, 4 octombrie 2008 - 16:11

mike

@andrei, da sigur am fost, cu aceeasi cursa am plecat si noi,
Vivia....informatiile, tot grosul de documentatie de pe net l-am luat de pe
http://www.summitpost.org/ si de pe forumul de pe http://www.ukclimbing.com/
aici enlgeza e limba de baza intelegi orice si oamenii sunt saritori...ai descrieri de trasee, rute, poze, tot ce iti trebuie.

Duminică, 5 octombrie 2008 - 14:16

dan69

Mai Mike mai, muflonii astia ai tai sunt...capre ibexCarpati.org

Duminică, 5 octombrie 2008 - 15:37

mike

Asta chiar nu stiam...capre ibex sa ramana Carpati.org

Duminică, 5 octombrie 2008 - 15:38

cipicernat

Dupa ceva saptamani mai negre, iata-ma si pe mine in stare sa citesc jurnale. Carpati.org
Fain mai Diaconestilor, fain de tot. Carpati.org

Luni, 6 octombrie 2008 - 17:59

sanctus

Felicitari!!
aaa, si cu mine v-ati vazut pe-acolo in autobuz Carpati.org
Ati gasit pana la urma pizza buna si mare? Pizzeria Tunnel ii zicea pana la urma unde am halit noi.

Luni, 6 octombrie 2008 - 22:37

vivia

@mike Merci. O sa le incerc si pe astea. Carpati.org

Luni, 6 octombrie 2008 - 23:42

mike

@sanctus....salut.....Da, am gasit-o...intamplator chiar in ea am intrat dupa urmatoarea tura cand am venit Hamesiti si ne prindea bine o mancare...dar a fost f greu de biruit Carpati.org

Marți, 7 octombrie 2008 - 10:17

cosminandrei
cosminandrei..

Frumost tare ! Carpati.org

Ati avut noroc de vreme tare buna , demna de muntii astia civilizati bine ...