Noiembrie 2021

Decembrie 2021

Varful Neamt
Muntii Baiului

Albișoara Răsucită - 19 august 2021 (Muntii Bucegi)

Notă: acest jurnal conține descrierea unei drumeții pe vale de abrupt, cu echipament specific la îndemână, casca fiind indispensabilă. Dificultatea descrisă a unora dintre obstacolele întâlnite este subiectivă, iar modul de abordare a lor este propriu, fiecare poate să găsească variante mai bune.

Jurnalul a fost scris de Edy, cu mici adăugiri din partea mea.

Albișoara Răsucită* – porțiunea de deasupra Cârnului ce intersectează Brâna Văii Albe

După două zile pe care le-am petrecut în compania măriei sale, Muntele, a sosit momentul să identificăm un traseu nu foarte solicitant și care să ne bucure sufletul. După un pic de cercetare hotărâm să mergem să căutăm Albișoara Răsucită. Nu am găsit prea multe informații, dar datele din cele două-trei jurnale de iarnă ne-au fost de folos. Farmecul părea să vină din zona necunoscută,  ascunsă sub zăpadă.

Ne-am înarmat cu cele necesare și am purces la drum. Urcăm La Verdeță într-un timp decent (1f=1floricel, echivalentul unei ore și jumătate). Mâncăm ceva, cu ochii spre poteca unde pe Florina tocmai a salutat-o ursul, apoi trecem cu puține emoții de partea inferioară a Văii Albe. Zăpada ne-a permis să o ocolim de fiecare dată. În ultimul an de când nu ne-am mai văzut din pereți au căzut o mulțime de stâncării și un prag întreg cu pământ și jnepenii aferenți.

Cu gândurile țintă la cele ce vor urma, urcăm în viteze ușor diferite. Grupăm deasupra Cârnului (altitudine 2000 m), unde identificăm zona de intrare în Albișoară.

Cu roșu am marcat firul văii, cu galben traseul aproximativ urmat de deasupra Cârnului până la intrarea în fir. Panta este una medie aș spune. Singurele emoții au fost date de zonele de piatră umedă și friabilă. Cu una sau două mici excepții le-am putut ocoli pe toate. Încă o dată se dovedește că puterea celor o mie de fire de iarbă proaspătă este un plus extraordinar.

Vedere către poteca din Valea Albă.

În curând ajungem sub un perete stâncos, trecerea pe covorul verde devine mai dificilă așa că ne îndreptăm spre firul Albișoarei, unde intrăm la altitudine 2080 m.

Atât în ziua precedentă, cât și peste noapte a plouat destul de mult. Trăgeam nădejdea că vântul a zvântat cât de cât stânca, dar realitatea era alta: majoritatea fețelor descoperite erau ude, iar în fir curgea un mic șuvoi de apă. Lăsăm în jos Valea Albă și cercetăm cu atenție primul obstacol din Albișoară.

Găsim un hornuleț rupt în două de un mic prag, singurul care am observat că este dotat cu un piton pe partea dreaptă în urcare, destul de sus, probabil bătut iarna.

Avem aici câteva discuții legate de procedura de aruncare a unei semicorzi (devenită udă în scurt timp) și trecem pasajul la liber. Prima impresie: posibilități bune de ramonaj și spraiț, stânca destul de friabilă. Majoritatea pasajelor mai dificile se pot ocoli pe fețele laterale, dar posibilitațile de asigurare pe aceste fețe sunt reduse. Această impresie s-a păstrat constantă până în intersecția cu Brâna Văii Albe. Talvegul este plin de bolovăniș.

Ne legăm în coardă și trecem cu curaj alte obstacole ale văii. Pe lângă curaj adunăm și multă apă în bocanci și haine. Găsim și o minunată priză subacvatică care ne ajută să trecem mai sus și grija pentru hainele uscate dispare.

Îmi pare că “pe sus” apa e mai uscată decât cea din fir. În consecință exersez șpagatul la maxim, dar știu că Florina trebuie să se descurce altfel.

Ajungem cu capul în nori, în vreme ce valea rămâne în urmă.

Departe, în Fisura Albastră, abia zărite, observăm două portaledge-uri.

Trecem de un bolovan mai mare, care formează o simpatică fereastră, dar îl depășim prin partea dreaptă, foarte friabilă, dar măcar uscată.

Ne apropiem de țancul dat ca reper de alti iubitori ai muntelui în descrierile lor.

(Fac aici o mică paranteză. Am trecut de mai multe ori pe sub acel țanc aflat deasupra Brânei Văii Albe, dar perspectivele sunt total diferite.)

Cu grijă la bolovanii care rămân în mâini urcăm mai sus.

Las imaginile să vorbească.

După două ore și douăzeci de minute, în care ne-am făcut timp de hidratare și o gustare, dar și de câteva filmulețe, ajungem în Brâna Văii Albe:

Mâncăm bine și admirăm peisajul. Soarele devine mai darnic cu noi.

Suntem mulțumiți și recunoscători că am văzut și acest colț plin de frumusețe.

Din cele purtate cu noi, am folosit: semicoarda 30m, dispozitive de filat și câteva nuci la asigurări (dimensiunile 5-11). Se găsesc locuri suficiente și pentru asigurarea bătrânească. Credem că este potrivită cotația 1B dată văii; chiar dacă noi am parcurs valea după ceva ploi, nu cred că sunt multe zile din an în care să fie uscat complet firul.

*Ne cerem scuze anticipat în situația în care folosim termenul Răsucită în mod diferit de alți iubitori ai muntelui, caz în care vom remedia situația cât de iute posibil.

Participanți: 2

Traseu: Bușteni - Valea Albă - Albișoara Răsucită - Brâna Văii Albe - Valea Albă - Bușteni

Durată: 9h 30 min

Sâmbătă, 21 august 2021 - 20:31
Afisari: 492

miparv

Spectaculos, nota 10.

Luni, 23 august 2021 - 08:11

markbv

Felicitări pentru tură și pentru jurnal!
Mi-ai dat idei de weekend, dacă ne-o lasă vremea.

Luni, 23 august 2021 - 11:35

codre

Mulțumim, @Mircea.
@Marius, vreme bună și stâncă mai uscată îți doresc!