Iunie 2021

Iulie 2021

Varful Stefanu
Muntii Latoritei

Albisoara Gemenelor (Muntii Bucegi)

Atentie!!! Tura descrisa mai jos nu este pentru incepatori. Traseul necesita bune cunostinte de alpinism hivernal. Nu incercati sa mergeti fara cineva experimentat si care cunoaste bine zona! PLAY SAFE!!!

Data. 06.03.2013

Echipa: Paul Patratanu (patratanupaul) , Alex Manoliu (laeksutzu)

Traseu Albisoara Gemenelor - 2A vara, iarna depinde-cotatia mea e ALPINE II in stadiul in care am gasit-o.

Traseu-Busteni-Munticel-La Verdeata-Albisoara Gemenelor-Creasta Picaturii-Valea Alba-Busteni

Echipament ( semicoarda 30 m, 3 pitoane otel moale, 3 frienduri, 3 nuci, 4 anouri 60,4 carabe simple) dispozitiv rapel/asigurare, pioleti tehnici + echipamentul individual)

Reiau jurnalele pe Carpati.org cu o tura intr-o zona superba-versantul nordic al Albisoarelor. Este un loc fain de joaca, pentru ca ofera difernte destul de mari de nivel, uneori teren destul de tehnic si ajunsul la ele nu e asa scurt. Deci ture destul de serioase.

Tura a fost in timpul saptamanii. Ideea a venit in urma vizualizarii prognozei cand am zis ca nu se putea rata acea zi. Dar trebuia sa gasesc si cu cine sa merg. Primul sunat, Paul, avea acelasi gand ca si mine. Stabilim ultimele detalii, fac rucsacul , arunc ceva mancarica in el, iau cateva fiare, sa fie, nu stiam exact cum se va prezenta valea. Eu eram in zona prima data anul curent, recent intors de prin strainatati.

( Paul mi-a fost coleg de camera 2 ani-2 ani frumosi, pe care nu-i voi uita. Am mers impreuna destul de mult pe munte, chiar si intr-o tura destul de greuta. Ideea este ca Paul are frica de inaltime. Recunosc ca mi-am pus niste intrebari cand m-am gandit la tura aceasta, pentru ca nu mai fusesem si pentru ca in tura trecuta pe o albisoara cu el ...a fost interesat... (http://www.carpati.org/jurnal/cum_4-5_ore_se_transforma_in_10-_albisoara_crucii-mai_2012/2840/) . Dar de cele mai multe ori e bine sa ai incredere in cel de langa tine. Asa a fost si acum. Paul s-a descurcat de minune)Dimineata parcurgem impreuna drumul spre gara, unde ne urcam in primul Interegio spre Busteni, unde ajungem la 07.40. Destul de frig cand ne dam jos, lucru ce ne face sa iutim pasul spre Caminul Alpin si apoi pe poteca de pe Munticel./gemenelor/_dsc2120.jpg

Ajungem destul de repede la "La Verdeata", in circa 1.20 ore.Nu ne oprim ci mai urcam pana la intrarea in vale. Aici ne facem tabieturile, fiind destul de incalziti si bine dispusi. Gasim si un nou membru de echipa, un catelus tare dragut. Zapada nu era grozava in zona, dupa toate observatiile facute si toate reconstituirea meteo facuta din arhiva meteoblue avea sa curga putin azi ( meteoblue are arhiva-foarte util pentru iarna, atunci cand iti poti face o idee despre variatia temperaturilor si a vanturilor).

/gemenelor/_dsc2139.jpgDupa ce ne echipam si mancam ceva, ii dam la deal ( pe conul de avalansa cel mai proeminent, dupa "la verdeata". Urcarea merge destul de greut pentru mine, care nu mai aveam efort specific de ceva timp. Am fost plecat 4 luni din tara cu ceva bursa, timp in care m-am concentrat pe bicicleta. Dar usor, usor mi-am revenit si tineam pasul cu mult mai antrenatul Paulica. Interesant a fost faptul ca toata ziua am mers prin avalanse foarte mici ca dimensiune si foarte uscate. La limita dintre distractiv si periculos.

Mai pe talvegul vaii, mai pe langa, am urcat vreo ora, dupa care cei mici cereau de mancare. Adica stomacul. Meu. Dar cred ca si a lui Paul.Daca a fost ceva ce m-a enervat pe aceasta vale, a fost lipsa unui loc drept. Nu am gasit nimic unde sa stam si noi ca oamenii cu funcul pe rucsac sa mancam ceva. A trebuit sa ne facem ceva platfoma. Ma rog, nu se poate sa le ai pe toate, nu?

Cum tot urcam noi, intersectam si braul Hornurilor, cu saritoarea asociata. (pentru a putea continua pe albisoara Gemenelor). Stiam despre aceasta saritoare, citisem despre ea seara dinainte, mai vazusem poze. Pitonul din stinga ei nu l-am gasit, era probabil sub gheata. Grea nu a fost, pentru ca avea in partea superioara destul de multa gheata. M-a incordat putin cand am iesit cu picioarele de pe ea, pentru ca nu am avut in ce infig eficient nici pioletii, nici coltarii.

Eu am urcat neasigurat, dar dupa ce am depasit saritoarea, am hotarat ca Paul sa fie asigurat. Am scos sfoara si i-am aruncat un capat, urmand ca eu sa gasesc un loc de regrupare. Am gasit asta la cca. 15 metri mai sus, pe un clontan. Am plantat un cui destul de slab si un friend, montat cu ajutorul unui hex nr. 2 de la WC. Nu prea sanatoasa regruparea, dar tractionata in directia buna, era suficient.

Paul a venit, fara prea mari probleme. Ca o paranteza, in ziua precedenta, cand am planuit tura i-am propus sa ii dau si pioletul meu intermediar (un Stubai Hornet), sa nu mearga doar cu pioletul lui de tura. La inceput a fost sceptic, dar pana la urma a acceptat. Acum mi-a fost recunoscator.

Fiind din nou pe teren usor (panta cca 40-45) am dat drumul la motorase urcand cu drag si spor. Ma rog, la mine fara prea mare spor, ca intervalul acela de panta nu prea imi place. Dar stiti voi..No pain, no gain. Alt proverb din stramosi.

Am mai urcat cca. juma' de ora pe aceste pante dragute, cand terenul a devenit din nou interesant. Niste fete de iarba dragute, inghetate, care au fost foarte placut de catarat si apoi urma inca o saritoare. Dar mai aveam pana acolo.

/gemenelor/_dsc2223.jpg Urmatoarea saritoare a fost compusa din 2 praguri succesive, usurele, unde am urcat tot liber, asigurandu-l pe Paul de mai sus. De data asta dintr-o regrupare foarte solida, realizata in mobile. 2 nuci+ 1 friend Metolius 3CU.

/gemenelor/_dsc2265.jpg/gemenelor/_dsc2271.jpgDupa aceasta saritoare lucrurile par sa se domoleasca, dar nu a fost sa fie. Problema a fost ca Paul, in timp ce eu ma ocupam de friendul naravas (se blocase) a luat-o inainte. Pana ce s-a blocat intr-un horn. A stat bine mersi, pana ce am venit eu. Dar atunci a trebuit sa trec de el, ca sa pot urca saritoarea (care avea sa fie si cea finala). Am facut noi un soi de schimbare-de genul celor din regruparile suspendate, care dupa ce ai papat ciocolata si vrei sa pleci pe urmatoarea lungime iti dai seama ca esti pe partea gresita a regruparii-si am inceput sa urc. Doar ca nu era asa simpla saritoarea. Si atunci hotarasc sa ma dau putin jos, gasim un loc ferit pt. Paul (mai in stanga putin, intr-un mic scoc), nu de alta, dar l-as fi facut orez cu ciuperci daca o luam la vale.Am impresia ca mancase ceva ciuperci. De acolo ma fileaza. Prima data pe azi. Urc destul de nesigur, si ma injur pe mine ca nu mi-am facut coltarii monopoint. Asigur cu 2 nuci pasajul ( 1 offset si un hex mic ) si trec destul de relaxat in spraitz-uri largi cu pioletii in mici alveole. Mai urc cca 7-8 metri, unde gasesc un cui,mai suplimentez eu cu o nuca si chem pe Paul sus.

Iesim in creasta. La soare. Multi ar zice ca bine. Dar nu era bine. Toata ziua am fost feriti de vant (batea dinspre sud) si acum am iesit in plin vant. Oricum toata ziua fusese cam -17 grade, acum si cu vant combinat era superb.

/gemenelor/_dsc2275.jpg/gemenelor/_dsc2278.jpg/gemenelor/_dsc2286.jpgDupa ce iesim in creasta, mai avem destul de mult de urcat pana la cruce. Acum am urcat pe un valcel cu zapada, in dreapta (cum urcam). In iarna (2014), am ajuns cu Teo prin zona si am urcat numai pe stanca si e foarte interesant daca ocolesti iarba. De aici, pana la cruce am mai facut cam 1 ora, urcand niste tancuri destul de interesante. Paul s-a jucat tot drumul cu aparatul.

La cruce ne dam putin la dos, pentru a infuleca ceva repede si sa ne facem o poza. Vantul batea foarte tare. Urma urcusul pe vf. Caraiman. M-a cam stors acel urcus. E ca o panta de aia naspa. Sucs...ma rog, eraam eu varza..dar sa ramana intre noi.

/gemenelor/_dsc2409.jpg/gemenelor/_dsc2427.jpg/gemenelor/_dsc2436.jpg/gemenelor/_dsc2472.jpg/gemenelor/_dsc2521.jpg/gemenelor/_dsc2566.jpgDupa ce am urcat pe vf. Caraiman ne-am lasat dreapta si am intrat pe valea Alba, pe care am coborat-o foarte repede, cu liftul ( a se citi dat pe fund:)) ). In 20 minute am fost la "La verdeata". De aici in alte 40 minute in Busteni, o cafea, o cola ( nu faceti ca mine ) tren si inapoi in marele oras.

A fost o tura foarte faina, in timpul saptamanii, numai noi pe acolo. Cu un om fain, un munte faine, vreme buna. De nepretuit. Pentru Cola exista mastercard. Chiar si pentru coltari. Sau pioleti.:))

Si un filmulet, sa nu ma injurati prea mult pentru ca v-am plictisit!

Alex.

Ps:Pentru o calitatea mai buna a pozelor

Joi, 23 octombrie 2014 - 15:37

jelearazvan

misto'! Carpati.org

Vineri, 24 octombrie 2014 - 14:51

annastan

Fain jurnalul! Felicitari!

Duminică, 26 octombrie 2014 - 01:10

lawr

Nici nu pot sa visez inca la ce ai facut tu... Felicitari...demential traseu

Miercuri, 29 octombrie 2014 - 13:45

hiker8848

fain traseul, ati fost singuri pe Caraiman, insa in zona Costila am fost eu, Cornel Sain+2.
http://youtu.be/DazDWFEPu1k imagini din Hornul Coamei si zona adiacenta.
Zapada buna si acolo dar in ziua urmatoare(7mar) vremea s-a incalzit brusc. Am vrut sa urc Alb Crucii dar deja era prea tirziu. Pe 8 sau 9 martie, Cornel a vazut urmele unei avalanse f mari pe V Alba...Infiorator!