Septembrie 2023

Octombrie 2023

Varful Secarea Mare
Muntii Leaota

Albișoara Brâului – iarnă în puteri la mijloc de mai (Muntii Bucegi)

Notă: acest jurnal conține descrierea unor drumeții pe vale de abrupt, cu echipament specific la îndemână, casca fiind indispensabilă. Dificultatea descrisă a unora dintre obstacolele întâlnite este subiectivă, iar modul de abordare a lor este propriu, fiecare poate să găsească variante mai bune. Rugăm cititorul să țină cont de faptul că condițiile din teren sunt în permanentă schimbare, iar simțirea pe care autorul încearcă să o transmită este pur personală și nu ne scutește de eventualele traume pe care le putem suferi atunci când muntele ne scoate obstacolele sale în cale. Fiecare călător în natură trebuie să fie conștient de riscurile asumate și este total responsabil de viața și sănătatea sa.

Aceste rânduri descriu o parte din gândurile și faptele autorului care tinde să creadă despre sine că, mai ales în momentele cheie, a fost încrezător în propriile capacități tehnice. Recomandăm fiecărui iubitor de abrupt să fie în permanență vigilent și să acționeze astfel încât integritatea sa fizică, mentală, emoțională să nu aibă de suferit.

Dacă este să fac un pic de istorie, amintesc că în urmă cu un an eram împreună cu trei iubitori de natură admirând frumusețile naturii de pe Claia Mare. Au fost multe ture în care am trecut pe lângă acest loc de belvedere. De fiecare dată îmi spuneam că „data viitoare…”. Povestea o regăsim aici. https://www.carpati.org/jurnal/valea_seac%C4%83_dintre_cl%C4%83i_8211_claia_mare_8211_valea_comorile_br%C3%A2nei_-_14_mai_2022/3673/. Nu știu dacă a avut Dorin vreo influență, dar vremea a fost superbă. Am gustat din stâncă și ne-am bucurat de companie. În urmă cu o lună și jumătate părea că iarna este pe picior de ducă. Am dat de o zăpadă nu foarte prietenoasă, dar a ieșit o plimbare tehnică pe măsură. Compania de asemenea. Povestea aici https://www.carpati.org/jurnal/albi%C5%9Foarele_sau_cum_s%C4%83_ajungi_la_crucea_eroilor_pe_c%C4%83i_diferite/3709/. Concluzia era „Vine primăvara!”.

În acest sezon hibernal am tot urmărit cornișa de la ieșirea din Albișoara Brâului, fie în turele solitare, fie în cele organizate cu colegi de pe acest portal. Nu ascund faptul că nu părea deloc prietenoasă, iar pâlnia de la ieșire este destul de largă. La ieșire un platou pe care vântul își face de cap de multe ori. Condițiile meteo ca de obicei: modificări majore de la o zi la alta, păreri diferite de la un site la altul. Până la urmă am decis să aleg prognoza favorabilă, urma să văd dacă o regăsesc în teren. Mă așteptam la stâncă udă, poate chiar șiroaie de apă și vestita cornișă de la ieșire. Drept urmare mi-am urmat chemarea interioară ce mă striga la introspecție și am ales să parcurg solitar acest traseu. Îmi zic că urc atât cât pot urca în siguranță astfel încât retragerea să fie o opțiune la orice moment. Iau la mine colțarii, condimentez cu cei doi pioleți tehnici și un ham model tanga de care să prind lonja pioleților să nu îi uit pe undeva. La Căminul Alpin prind prima respirației a pădurii care se trezește la viață. Păsările sunt în plină conversație. Cerul e senin, aerul cald și nemișcat. Sunt absorbit în interior, corpul urmează traseul în mod instinctiv. Sunetele apei încep să se audă în valea din stânga mea. Trag douăzeci de metri pe varianta de potecă de sub izvor. Mă întorc imediat, dar nu pot opri un gând care se îndreaptă spre colegul Dan Mârza. Data trecută când am rătăcit am reușit să smulg de la el o experiență de viață care m-a îmbogățit. Poate ne mai scrie un rând și pe aici. Salutări Dane și multă sănătate! Izvorul este bogat, mă aplec pe sub copacul dărâmat, e bine să fim umili în casa Muntelui și nu numai. Peretele Albișoarelor se arată. Strungii are mai multe săritori descoperite, Turnurilor pare încă majoritar de iarnă. Un floricel (unitate de măsură=1.5h) este încheiat și iau o mică gustare La Verdeață. Mă echipez și dau la deal. Pe Valea Albă e un morman de bulgări măricei, urcă până sub vâlcelul ce duce în Blidul Uriașilor. Aici eu fac la stânga. Zăpada e udă și grea, ambientul e la 10 grade Celsius. Din peretele Văii Albe pică de toate. Uneori sunetele sunt atât de asurzitoare încât mintea încearcă să intuiască mărimea blocurilor de stâncă. Miroase a piatră arsă.

Intru în fir și iau prima porție de zăpadă beton. Mă bucur să văd calitatea substratului, se simte răcoarea care îmi potolește fierbințeala. Gambele își iau doza de forțare. Nu mă grăbesc, sunt absorbit în rugăciune interioară. „Gloanțele ce vin de sus” îmi amintesc ce caut aici. Planul era să atac o vale mai puțin expusă la soare, să ies sus iute astfel încât cornișa să nu ia prea multă căldură înainte să o trec. Mă bucur de peisaj, peretele Albei arată superb. În sus totul este alb. O pietricică îmi pișcă coapsa dreaptă, doare, sunt viu. În curând aveam să gust din iarnă în toată puterea ei. Zonele de gheață alternează cu plăcile de vânt. Ici colo un pulver de toată frumusețea. Un culoar pe care cineva „s-a dat cu sacul” oferă o zăpadă înghețată șlefuită perfect. Grosimea plăcilor de vânt oscilează între 30cm și 60cm. Pioleții se pierd urmărind stratul beton de sub pulver. Mă opresc în punctele cheie în care consider că sunt mai ferit și evaluez traseul. Încerc să-mi găsesc o linie de urcare. La primul vâjâit deasupra capului mă gândesc la drone. Trece iute, a fost doar un proiectil venit de sus. Pe pereți văd perdele de țurțuri destul de mari, sper să mă lase se urc în liniște. În curând, pe stânga, identific un responsabil. Un vâlcel îngust, înclinat, dă drumul la tot ce poate. Mai sus nu e liniște, dar sunt mai puțini aruncători. Am și uitat de săritoarea din care am simțit un horn plin de pulver peste genunchi, urmată de un prag unde zăpada mi-a dat de furcă. Deasupra înfing cu sete pioleții în gheață. Sub frontalii colțarilor gheața subțire se sparge uneori și fețele spălate de stâncă tocesc metalul. Valea începe să se deschidă, o bucată mare de gheață are loc să mă ferească cu vreo trei metri. Mă gândesc care erau șansele de impact dacă eram mai mulți. Ajung soarele, încerc să stabilizez privirea care fuge între fețele pe care se văd curgeri superficiale și cornișa de sus. Noroc că aceasta din urmă se întinde pe tot câmpul vizual. Aleg o față curată, zăpada beton face loc și plăcilor. Calc apăsat, altfel spus lovesc cu nesaț, urmărind permanent contactul cu stratul stabil de dedesubt. Câteva țancuri mai mari dau senzația unui ghidaj natural. Pe dreapta am o muchie pe care zăpada tasată se parcurge bine. Ajung sub un țanc mare și sper că poate mă scoate până sus. Încerc să îl abordez direct. Primii pași decurg bine. Ajung să stau pe frontali, curăț o grămadă de gheață. La pioletul stâng găsesc doi țurțuri gemeni, doi morcovei. Pe dreapta nu am nimic. Pivotez, mă întind pe diagonală și reușesc să agăț ceva cu pioletul. Curăț, testez, e doar un bolovan cât un cap de om care stă să zboare. Mai încerc câteva mișcări, îmi dă cu virgulă, sub gheața friabilă e doar bolovăniș zburător. Mă bucur că am hamul ultra light, las pioleții în prizele cele mai de seamă și descațăr. Pe când lonjele se întind și pioleții sunt încă în raza mâinilor, îi cobor mai jos. Fac un traverseu pe sub țanc și îi dau iute la deal. Sunt exact sub cornișă și nu îmi place. Ies peste țanc și constat că oricum nu mă scotea până sus. Totuși cornișa pare mai umană. Mă înfing în ea, dacă era verticală, nu era rău tare. Mă scoate ușor pe spate. Îmi fac găuri la picioare și îmi caut echilibrul. Fiecare pas trebuie bine poziționat. Cu pioleții mai greu să mă ajut. Mă apuc și curăț cei circa 30-40cm de zăpadă mai proaspătă care vine de pe platou și stă lipită pe stratul vechi. Acesta este ceva mai consistent. Zăpadă stă lipită de mine, cald tare nu-i. Cumva reușesc să mai urc picioarele înfipte în stratul vechi și arunc mâinile peste. Fără efect. Trebuie să curăț și aici stratul mai nou. Înfing pioleții integral, mai mult pentru psihic, mai urc un pas și mă întind cât pot de mult la orizontală cu partea superioară a trunchiului. Pe dreapta văd o mică fisură sub mine, instant se pare că mă pot lungi și mai mult. Trag de o lonjă care se încăpățâna să rămână agățată sub o buză de zăpadă și mă salt sus. Zbor vreo cinci metri, arunc pioleții și încep să urlu. Degetele îmi sunt bocnă. Pe vale a fost tare bine și mănușile au rămas în rucsac. Sub cornișa de zăpadă nu m-am gândit să mă echipez și na, acum doare. Paranteză deschisă. M-am pus la scris să văd cum stau cu sensibilitățile, o să fie bine, furnicăturile vor trece. Paranteză închisă. Parcă îmi trebuie mai mult spațiu, mă depărtez de margine încă doi metri, urlu, dar degeaba. Vântul suflă aici cu putere și nu prea mă aud, dar ceva adânc înfipt în ființa umană… se amestecă bucuria unui traseu elegant și zeciuială plătită. Încerc să bag mâinile în mănuși, nu îmi iese mișcarea. Degeaba suflu în ele, vântul turbat îmi fură respirația caldă. Nu are rost să bag mâinile reci la adăpost, echipamentul doar conservă energia, nu o produce. Deschid fermoarul la merino-ul de pe corp și strecor palmele la subraț. Încep să doară, e foarte bine. Semn că își revin. Scot o bluză cu glugă, sub cască se face răcoare. Mâinile la buzunar, sunt bine. Pun mănușile și mai am un pic de altitudine de câștigat, sunt pe Caraiman.

O iau pe linia stâlpilor cu marcaj, trec de zonele din care pot ataca Valea Albă. E doar ora 11 și trebuie să mă plimb puțin. Fac din când în când pauze să reușesc să disting următorul stâlp. E un white out de toată frumusețea. Mulțumesc pentru prognoza bună pe albișoară. Ba chiar iau o masă și mă hidratez. Parcă vântul e mai moale aici. Pe platou identific, mai întâi auditiv, apoi și vizual, grupuri de schiori. Mă plimb în toate direcțiile, aș fi vrut să văd pâlniile de la Mălin și Coștila. Vizibilitatea lipsă mă face să mă gândesc la Pripon, poate am șanse să văd Acele. Pe Pripon alte grupuri de schiori, cornișe frumoase și aici, dar și zone sigure. Vizibilitate bună, posibil și pe celelalte văi, sub platou, să fi fost similar. Schimbăm două vorbe, se văd echipe pe schiuri și în Căldări. Parii metalici de trecere la nivelul brâului îi identific ușor. Sus zăpada este superbă, mai jos e moale și udă. Am coborât totuși foarte bine, pe călcâie. As fi vrut integral pe fir, băieții mi-au zis că nu se poate. Am intrat în potecă acolo unde se face cărarea pe stânga, puțin mai sus de bordei. De jos firul nu arăta rău, poate merita să îl încerc. Asta este, altă dată (a se citi „altă iarnă”). De aici am fost nevoit să alternez sesiunile de plajă cu cele de somn, hrană și apă. Micile poieni prin care trece poteca te cheamă la introspecție. Nu zic că era cazul să trag și de timp. Cum zicea un înțelept odată „când mergi, mergi, și când stai te uită la frumusețile din jur”.

Luni, 15 mai 2023 - 13:12
Afisari: 525

codre

Un jurnal superb, balsam pentru suflet... Mă bucur că te-ai întors cu bine.

Luni, 15 mai 2023 - 13:46

edy

Nu aveam de gând altceva, mi-am dorit să-mi umplu sufletul de frumusețile din zonă. Mulțumesc pentru tot.

Luni, 15 mai 2023 - 13:56

robert84

Te ai tinut de promisiune cu jurnalul! Felicitari pt tura, te ai incordat un pic!

Ma bucur ca ne am vazut ieri!

PS: Alternativa subsuorilor erau chilotii, asa ca nu mai trebuia sa desfaci bluza (am vazut eu intr un film)

Luni, 15 mai 2023 - 15:44

edy

Mulțumesc. Scrisul este terapie pentru degete, acum ar merge bine o săritoare la mixt unde e necesar să renunți la mănuși. Să revină sensibilitatea la 100%.

Bucuros de revedere.

PS: Dacă era careva la Cruce și vedea pe cineva că stă cu mâinile în sân, nu era bai mare. Altfel na, întreb și eu, personajul din film avea și ham? Nu povestesc cum am deschis catarama de plastic de la cureaua pentru brâu a rucsacului.

PS2: Poate dai pe la starea zăpezii, poate interesează pe cineva cum e zăpada pe văi… Eu mă abțin când merg incognito.

Luni, 15 mai 2023 - 16:01

robert84

Bai, uite ca la ham nu m am gandit...Nu, nu... nu avea ham, era soldat.

Luni, 15 mai 2023 - 16:27

edy

Mi-ai adus un zâmbet, așadar am căutat un verset pe măsură.

“Fiecare are în mâinile sale propria fericire, precum artistul are în mâinile sale materia brută, căreia vrea să-i dea o formă.” - Johann Wolfgang von Goethe

Miercuri, 17 mai 2023 - 12:48

markbv

Felicitări pentru parcurgere și jurnal!

Cornișa aia care se întinde pe deasupra întregii pâlnii a Albișoarei Brânei, a Răsucitei și a firului vecin din stânga, cum urci, îmi provoacă aduceri aminte. La fel și zăpada de deasupra, moale și udă de la soare.

Dacă tot e vorba de versuri/versete și am mai și pomenit de „Aduceri aminte”, îmi permit să rescriu vreo 2-3 versuri din melodia omonimă de la Focuri Vii:
Eu vreau pace,
Tu vrei pace,
Dar cornișa ce ne face???

Toate bune și ture la max!

Joi, 18 mai 2023 - 19:05

Mulțumesc.

Cât despre cornișe… sperăm să ne permită să le traversăm atunci când simțim nevoia. Contextul m-a îndemnat să nu zăbovesc prea mult, dar tare frumos se vedeau straturile. Radiografia unui sezon hivernal.

Vineri, 19 mai 2023 - 08:31

zentai

Aș putea să spun că mi-a plăcut....Ce și cum, este un revers. Verbul ar lua-o la vale. S-o lăsăm așa. Carpati.org
Totuși, ceva mi-a rămas nedeslușit... (am înțeles că a fost cu mult mai greu decât s-a zis. De-asta ne plac povestirile. Pentru că-s emoționale dar comode. Carpati.org Deci, OK).

Sunt curios...ce-ai vrut să spui cu sintagma "Nu mă grăbesc, sunt absorbit în rugăciune interioară"? Dacă nu vrei, nimeni nu are cum să se teamă de pierderea în abisul curiozității...unde doar singuri am intrat... Dar de scris, ai scris aceste cuvinte. Însă, te rog, nu metaforiza! Zi, sec! Carpati.org

Luni, 22 mai 2023 - 10:18

edy

Gabriel, mulțumesc de vizită. Ai intuit bine, nu a fost ușor, dar pare mult mai ușor după. Cred că în momentele cheie e important să fiu „aici și acum” (se poate citi „atunci și acolo”Carpati.org, popular spus: cu capul pe umeri. Trebuie să pot cântări bine factorii de risc și să iau decizii (vezi că nu zic bune sau rele, dar dacă nu decid nimic de obicei decide hipotermia în locul meu, sau epuizarea sau alte cele).

Legat de sintagmă e greu de spus sec. Așa cum mărul este fructul pomului și conține în sâmburele său toată puterea unui nou pom, așa și Muntele este fructul Creatorului său (spune-i cum vrei). Când umblu de capul meu prin natură, se întâmplă (de multe ori) să rămân mut de uimire. Atunci e un farmec aparte în care percepția timpului e diferită (stai cinci minute pe soba încinsă și o oră între prieteni, care trece mai greu?). Așadar „nu mă grăbesc” spune ceva despre interior, chiar dacă corpul fizic uneori o ia la sănătoasa. Asta pentru că el este un înveliș care ascultă, încă, de bucuria sufletului. Așadar continuare firească devine „sunt absorbit în rugăciune interioară”, pentru că deși ochiul fizic e în natură, inima se molipsește de frumusețile din jur și se întoarce la ea acasă. Această retragere în interior este, pentru mine, facilitată de rugăciunea inimii așa cum este ea văzută în tradiția creștină.

Luni, 22 mai 2023 - 18:02

zentai

Edy, sunt total impresionat de sinceritatea și intimitatea mesajului tău. L-am citit de mai multe ori. Se simțea la mine un firicel de bănuială, căci doar rugăciunea inimii, după o vreme, începe să se spună singură. Și e atât de potrivită pentru munte!! Carpati.org

Îmi place mult de tine, frate! Carpati.org
Mă simt mai sărac că nu te-am cunoscut. Ești un tip cu totul excepțional. Mă înclin, cu respect!
Dumnezeu să te binecuvânteze cu toate binecuvântările Lui.
Inimă bună și ture la max!

Marți, 23 mai 2023 - 09:16

edy

Mulțumesc pentru urări și mesajul călduros. Uite că într-o anumită măsură ne-am (re)cunoscut. Ture senine!