August 2021

Septembrie 2021

Varful Toaca
Muntii Ceahlau

"Ceahlău"- o tură între legendă și realitate 29-30.07.2010 (Muntii Ceahlau)

Masivul Ceahlău este muntele in jurul căruia s-au țesut poate cele mai multe legende. Fiecare stancă isi are povestea sa, un munte cu o incarcatură mistică impresionantă. Este muntele despre care Calistrat Hogaș în povestirea „Halauca” din „Pe drumuri de munte” scria „Ceahlăul, cu nenumăratele sale turnuri de stânci, săpate pe adâncul cerului, se înălța în aer ca un fantastic castel de aur zidit de mâna fermecată a vreunui vrăjitor din povești.” , sau Dimitrie Cantemir in lucrarea sa „ Descriptio Moldave” spunea „dacă acest munte ar fi fost cunoscut poetilor vechi, el ar fi fost tot atat de celebru ca si Olimpul, Pindul sau Pelia.”

Toate aceste lucruri fac ca drumețiile pe Cehlău să aibă un caracter ludic, plăcut și pline de veselie.

Drept urmare ne-am hotărât ca timp de două zile să pătrundem pe tarâmul de basm al acestui masiv muntos și de a-i descoperii frumusețile pline de mister.

Harta

Bineînțeles că echipa e formată din mine si Adela. Rucsacurile erau pregatite de joi seara, astfel încât vineri dimineața la ora șapte și jumătate am și luat-o din loc. Cam după cinsprezece minute de la plecare, nu am vazut o denivelare a drumului (denivelare pe lângă care trec de cel puțin 4-5 ori pe săptămâna), am intrat în ea și am facut pană. Am pierdut cam tot atâtea minute până am schimbat roata sfârtecată cu cea de rezervă. Asta nu ar fi fost o problemă dacă nu trebuia să parcurgem 200 km dus și 200km întors fără roată de rezervă. Dar până la urmă mi-am asumat acest risc și am plecat mai departe. În mașină domina o atmosferă veselă însoțită de acorduri de la „Deep Purple”, „ Led Zeppelin”, „Nazaret”, „Pinck Floyd” până la „Cris Rea”, sau „Tracy Chapman”. Bineînțeles că îi ajutam cum puteam mai bine (eu le făceam terța).

Peisajul era fermecător mai ales pe porțiunea de trecere a Gurghiului pe la Bucin. În scurt timp am ajuns și la Gheorgheni pe care l-am traversat ușor. Însă cea mai spectaculoasă porțiune a fos cea de la „Lacul Roșu” culminând cu „Cheile Bicazului”.

După traversarea Cheilor am intrat pe teritoriul județului Neamț. Trecând prin diferitele localități m-au impresionat plăcut frumusețea caselor, atât din punct de vedere arhitectonic, dar și a modului cum erau îngrijite, ieșind la iveala spiritul gospodăresc de care dau dovadă cei din partea locului.

M-a impresionat din ceea ce am vazut din mers, faptul ca foarte multe case tradiționale erau modernizate, reparate, înălțate, adică cu alte cuvinte, interesul localnicilor de a avea case frumoase și curate, cu curți aranjate pline de flori.

Nu după mult timp ajungem în Bicaz și după ce trecem de baraj mai rulăm vreo 2km pe drumul de Toplița după care o luăm la dreapta.

Barajul Bicaz

Însfârșit ajungem la cabana „Izvorul Muntelui”. După ce am oprit mașina în parcarea amenajată și ne-am schimbat echipamentul, am descoperit chioșcul unde trebuie să achităm taxa de intrare în zona protejată a Masivului Ceahlău.

Punctul de intrare pe trasee

Acolo doi tineri inimoși, care după ce ne-au eliberat chitanțele, foarte amabili ne-au dat informații despre trasee.

Luându-ne informații

În cosecință am hotărât să urcăm pe la „Lutul Roșu”cu o durată de 3-3 ½ ore, iar la întoarcere să coborâm prin „Poiana Maicilor”. Era ora 13 când am intrat pe traseu. Poteca era curată și marcajele foarte vizibile. Se vede că traseul era bine întreținut. Mergem pe punct albastru după care, la locul numit „Lutul Roșu” am luat-o pe traseul cu marcaj bandă albastră.

Indicatorul de la locul numit "Lutul Roșu"

Foarte interesante panourile informative amplasate in diferite puncte importante ale traseului, inteligent concepute, cu rol educativ important. Dacă nu ar fi fost aceste panouri, poate că traseul ar fi fost mult mai plictisitor, deoarece parcursul său era numai prin pădure. Oricum era un urcuș chiar aspru pe alocuri, solicitându-ne forțele la maxim. Noroc că aveam apă destulă, deoarece pe acest traseu nu există nici un izvor.

La un moment dat ajungem la stânca numită „Piatra cu Apă” (aici aproape toate stâncile au denumiri care mai de care mai interesante, mai misterioase și mai frumoase, nu degeaba cei mai reprezentativi scriitori și poeți români sunt moldoveni). În cest loc sunt amenajate câteva mese cu bănci. Profitând de acest lucru, am făcut un popas mai consistent, pentru a gusta câte ceva din merindele din rucsac. După ce ne-am ospătat și ne-am mai refăcut forțele am luat-o din loc.

Poteca urca continuu. Din loc în loc erau amenajate balustrade pentru siguranța turiștilor osteniți de pantele abrupte ale urcușului.

Impresionat de amenajările realizate

Eram deja uzi fleașcă de transpirație, iar apa era pe terminate. Știam că dacă ajungem la „Pietrele Detunate” eram ca și ajunși la cabană. Așa că ne-am mobilizat, sporindu-ne astfel eficiența la mers. Însfârșit ajungem și la Pietrele cu pricina. Uitându-ne la ceas constatăm ca deje am depășit timpii dați pe ghid. Dar ce contează că doar nu suntem la concurs. În cosecință am mai zăbovit „o leacă” admirând această stâncă misterioasă, despicată de năpraznicile fulgere iscate din senin (așa cum spune legenda).

Detunatele

După câteva minute am ieșit din pădure pătrunzând într-un jnepeniș destul de des, de care am trecut destul de rapid, apărându-ne deodată silueta cabanei „Dochia”. Gata cu urcușul, ne-am zis.

La răscruce de vânturi

Frânți am intrat în cabană, dând un bună ziua hotărât turiștilor aflați în sala de mese.

Ne-am trântit rucsacurile într-un colț iar noi pe o bancă.

Atmosferă plăcută, cu mulți tineri, elevi veniți cu profesorii lor. La ghișeu solicit două paturi pentru o noapte.Cabaniera  îmi spune că nu mai sunt locuri, deoarece au fost rezervate tote locurile din cabană. Mă surprinde acest lucru deoarece pe site-ul www.ceahlau.neamt.rone spune că cabana Dochia are 100 de locuri, iar prin prejur nu văd mai mult de 30 de persoane. Îi comunic că nu-i nici o problemă, că dacă vor veni toți turiștii care au rezervat toate locurile, noi ne vom multumi și dacă ne vor lăsa să dormim în sala de mese, după care am comandat două ceaiuri. În scurt timp a venit și cabanierul care foarte amabil ne-a spus că a găsit totuși două paturi pentru noi într-o cameră cu 7 locuri. Mai perfect de atât nici nu se putea. Am platit și ne-am dus în cameră. După ce ne-am schimbat de hainele ude de transpirație, le-am pus la uscat pe terasa aferentă camerei. Am mâncat ceva după care Adela, frântă s-a bgat în sacul de dormit. Îi era frig. Eu am ieși un pic în recunoaștere, urcând pe vf. Lespezi (1802m) aflat în spatele cabanei.

Auto-foto pe vf. Lespezi

Panorama ce mi se deschidea era spectaculoasă. Spre vest, nu departe, cam la vreo sută de metri este amplasată o manstire, cu o bisericuță cochetă, cu o arhitectură specifică zonei, lângă care sunt construite chiliile. Spre est, în depărtare se vede lacul de acumulare, având forma unui dragon uriaș ce ține încătușate între maluri, forțe și energii nebănuite.

Perspectiva

Spre nord imi apare vf. Toaca (1900m), un gorgan de piatră, în vârful căruia este construită stația meteorologică. Înspre sud, cu capul în ceață, vf. Ocolașul Mare (1907m), cel mai înalt vârf din Masivul Ceahlău.

Mă întorc la cabană. Între timp camera s-a umplut de turișiti, ocupând toate locurile rămase.

Frânt mă bag și eu în sacul de dormit, adormind instantaneu. Ca prin vis am auzit ceva sforăituri care nu au reușit totuși să ma trezească.

Pe la șase dimineața mă trezesc grăbindu-mă să prin răsăritul. Trebuie să mărturisesc că nu sunt pentru prima dată în Ceahlău. Am mai fost cănd eram elev, în vacanța de vara la teriminarea clasa a IX-a (1971 !?) și mi-a rămas întipărite în minte trei imagini extraordinare și anume Cascada Duruitoarea, scările de lemn pe care se urca pe vf. Toaca, precum și imaginea de a doua zi dimineața, când eram înconjurați de un ocean de nori, imagine ce ma impresionat profund prin ineditul și frumusețea ei.

De aceea bucuria a fost imensă, când ieșind afară, mi s-a deschis în fața ochilor aceeași imagine pe care am avut-o în copilăria mea. Emoționant și placut surprins în același timp. Ce copleșitoare poate fi natura, când se manifestă în felul ăsta, pur, curat, aproape religios.

Țărmul oceanului de nori

Stând pe banca din fața cabanei și contemplând superba imagine, mă duce gândul la Geo Bogza care spunea despre Ceahlău că este „un transatlantic greoi plutind pe valuri de neguri” .Cred ca la asta s-a referit. Aceași impresie o aveam și eu, imaginându-mi cabana o navă maritimă ce plutește pe întinderea oceanului de nori.

Însfărșit pe la opt se trezește și Adela, ne echipăm și lăsăm rucsacurile în grija cabanierului, cu scopul de a parcurge prima etapă a acestei zile. Asta însemnând să urc pe Toaca și să ne fotografiem lânga stânca ce poartă numele de “Panaghia”.

Ne-am plimbat până la cabana Stației Metorologice, unde am stabilit ca Adela să mă aștepte până urc eu pe vf. Toaca. În cosecință eu am început să urc. Pe parcurs se mai vedeau rămățițe ale scărilor din lemn care m-au impresionat în copilărie, imprăștiate pe alocuri.

La un moment dat aproape de vârf, la marginea potecii am zărit o floare de colț. În naivitatea ei avea floarea deschisă complet, de un alb strălucitor, contrastânt puternic cu verdele din jur făcând-o foarte vizibilă. Este o minune că a rămas nevătămată. Mă gândesc că totuși pe vârf ajung doar cei ce iubesc muntele și natura, ocrotind acea gingașă floare (ori poate au trecut pe lângă ea fără să o vada).

Am mai urcat câțiva metri și am ajuns în vârf.

Tehnică de vârf

Amintiri despre viitor

Auto-foto pe Toaca

Am admirat cateva minute, minunata priveliște, am mai făcut câteva poze, după care am coborât.

Între timp Adela și-a făcut un prieten mai învârstă ce era cazat la cabana Stației Meteo, făcând să-i trecă timpul mai repede. Ne luăm rămas bun de la acesta, iar noi ne-am continut drumul. Povestind de una, de alta, numai ce ne trezim lângă “Panghia”.

La plimbare

În jurul acestei stânci este țesută o legend superbă relatată de Calistrat Hogaș și pe care o găsiți în scrierile lui sau pe site-ulmai sus menționat.

Poză cu "Panaghia"

Am făcut câteva poze, după care ne-am întors la cabană. Ziua era superbă. Am mîncat câte ceva, am băut o cafea și ne-am făcut bagajul.

Pregătiri de coborâre

Ne-am luat rămas bun de la cabanier informându-l cu această ocazie și traseu pe care urma să coborâm. Ne-am luat rămas bun și de la cabană fotografindu-ne cu ea.

Adela cu cabana

Eu cu cabana

După cum am menționat la început, am ales să coborâm pe traseul bandă roșie ce trece prin „Poiana Maicilor” cu o durată de minim 4 ore. Astfel am început coborârea. Era ora 12. Prima porțiune a fost teribilă mai ales pentru Adela, solicitându-i la maxim genunchii și ligamentele. Dar cum am mai spus și mai înainte, nu suntem la concurs, așa că încet cu pași mici am trecut peste toate obstacolele.

Zâmbindu-i lui Adela

La un moment dat, după o cotitură a potecii ne apar „Clăile Lui Miron”, niște stânci impresionante atât prin mărime cât și prin forma lor. Uitându-ne la ele parcă auzeam răzbătând de undeva de jos, acorduri abia sesizabile de fluier, cântate probabil de ciobanul Miron îngropat la baza acestora. Sau poate era doar vântul.

Adela cu clăile în spate

Si eu cu aceleași clăi

Lăsăm clăile și continuăm coborârea ce devine tot mai agresivă, însă pe alocuri mai apare câte un loc de belvedere, de unde se văd pe alocuri pășuni asemănătoare cu cele ale lui Steinbeck din "Pășunile raiului"

Eu și imensitatea din spate

Din când în când ne mai oprim să ne mai odihnim încheieturile

Moment de odihnă și meditație

Însfârșit se termină coborârea ucigătoare și traseul se continuă prin pădure. Mersul devine mai relaxant, putând să facem conversație, schimb de experiență, sau pur și simplu să abordăm subiecte banale. Astfel timpul trece mai repede. La un moment dat când deja eram în pădurea de foioase, am gasit nu departe de potecă, un izvor amenajat, rudimentar cei drept, dar cu o apă extrordinar de bună. Ne-am refăcut rezerva de apă după care am plecat mai departe. Nici nu ne-am dat seama cănd am ajuns la capătul traseului.

Punct de plecare pentru unii, punct de sosire pentru noi

Era ora 17. Am depășit și de data asta timpul de pe indicator, dar ce contează. Este importantă starea de spirit. Așa că ne-am dus la resturantul cabanei „Izvorul Muntelui” unde am comandat o ciorbă de văcută, știind că nimeni nu face ciorbe așa bune ca moldovenii.

Salutând ideea cu ciorba

Într-adevăr ni s-a servit o ciorbă fantastic de bună, cum rareori ai ocazia să mănânci.

Fericiți și cu burțile pline, ne-am urcat în mașină și pornim la drum, obosiți, dar satsfăcuți în acealși timp, fredonând de data asta, până aproape de obsesie melodia lui Queen „I want to break free” ce a devenit laitmotivul întoarcerii.

Ajunși noaptea târziu acasă, după un duș binefăcător ne-am cuibărit în brațele lui Morfeu și duși am fost.

Și uite așa a luat sfârșit o minunată tură pe munte.

Luni, 2 august 2010 - 02:20

fuligjimmy

Foarte frumos ai relatat tura voastra, ma bucur ca a-ti avut parte de vreme frumoasa si a-ti reusit sa parcurgeti tot ce a-ti vrut. Ramane valabila invitatia in Crai. Carpati.org

Luni, 2 august 2010 - 07:42

pisti2004
Cort

Inima tresare la un asemenea traseu minunat !Placuta lectura de luni dimineata ,inainte de a intra in haosul cotidian ,mai ales dupa tura spre vf Apostoli de ieri ,unde ,la coborare si noi ,va citez"putând să facem conversație, schimb de experiență, sau pur și simplu să abordăm subiecte banale. Astfel timpul trece mai repede. "am abordat acelasi stil cu Sofia (@sam)sotia mea,Inca odata felicitari si poteci cu mult soare va dorim!

Luni, 2 august 2010 - 08:49

claudiuiasi

Traseul prin Poiana Maicilor- Claile lui Miron este unul din cele mai frumoase trasee marcate, alaturi de cel din Jgheabul cu Hotar si de cel din Stanile bineinteles.
O mica corectie daca imi permiteti, acolo sus cu brana verde sunt Calugarii (altii i-o spus Plaiesii) si nu Detunatele. Detunatele sunt oleaca mai la vale. De la cabana Dochia nu se vad Detunatele, se vad Calugarii.

Foarte frumoasa iesirea, joi daca ati fi venit probabil ca ne-am fi intalnit.

Luni, 2 august 2010 - 10:03

senty

daca renuntam la gratarelul de sambata din durau si urcam pe platou... probabil ca ne-am fi intalnit; oricum a fost un wk superb dpdv al vremii.

Ture frumoase in continuare.

Luni, 2 august 2010 - 11:51

zentai

Felicitari pentru tura.

Ceahlau-une amour qui se garde bien Carpati.org

Nu mai stiu de cati ani iubesc acest munte, asa ca bucuria dv.e si bucuria mea.

Desigur, Claudiu are dreptate cu Detunatele.Am facut și eu, aceeași confuzie, cativa ani, spre marea mea rușineCarpati.org.Din pacate, nu pot cadea pe aceeasi parere in legatura cu cel mai frumos traseu....care eu zic ca e cel de la Duruitoarea (pentru urcat),in care se simte din plin "misterul" inceputului unei mari iubiriCarpati.org.Si daca coborati pe la Poiana Maicilor, intr-adevar, e un Regal al Ceahlaului.

Inima buna si ture la max.

Luni, 2 august 2010 - 14:53

mike

Am savurat cu zambetul pe buze tura dumneavoastra in Ceahlau...si asa cum am gasit scris pe o placuta in Bucegi "Calatorule, poposeste o secunda in drumul tau fara odihna si gandeste-te. Ce esti am fost, ce sunt vei deveni".
Si asa este, la un moment dat speram cu totii sa putem face la anii dumneavoastra ture la fel de faine.

Luni, 2 august 2010 - 21:10

renutzu

Un jurnal incantator! Va doresc multe ture frumoase!

Marți, 3 august 2010 - 10:28

oleg

Va multumesc tuturora pentru aprecieri Carpati.org
Mihaela, sunt convins ca atunci cand vei fi de varsta mea vei face fata mult mai bine decat mine acum si totodata sper ca si atunci sa mai putem scrie (mai ales eu) comantarii la turele pe care le vom mai faceCarpati.org
Va doresc tuturor carari insorite pe creste Carpati.org

Miercuri, 4 august 2010 - 13:03

rascoroco

A fost o placere sa iti citesc jurnalul. Iti doresc sa ai posibilitatea sa scri cat mai multe.

Joi, 2 septembrie 2010 - 10:45

oleg

Multumesc domnu' Tibi Carpati.org Sper si eu sa urc pe munte cat mai mult ca sa am despre ce sa scriu, lucru ce ti-l doresc si tieCarpati.org

Joi, 2 septembrie 2010 - 17:41

mirceasvc

Foarte frumos jurnal si imagini extraordinare. La cat mai multe ture.

Duminică, 31 octombrie 2010 - 18:08

leovit

Pai dom profesor mi am zis sa citesc niste jurnale despre Ceahlau..Frumos..ca intotdeauna..Sanatate multa.

Vineri, 17 iunie 2011 - 17:53

rascoroco

Cu ce jurnale ne incanti vara aceasta? :-)

Vineri, 17 iunie 2011 - 19:57

@leovit Ma bucur ca v-a placut jurnalul. Multumesc pentru aprecieri Carpati.org
@rascoroco Apai sa se gate odata scoala, ca inca nu so gatatCarpati.org si cam pe la jumatatea lui iulie urmeaza sa ne facem de cap pe creste Carpati.org

Vineri, 17 iunie 2011 - 22:41

rascoroco

Inteleg, esti profesor. Astept cu interes sa ne impartasesti aventurile tale. Eu am declarat vara aceasta ca fiind vara avenelor, iar pana acum am vizitat 2. Cand sa va aduna mai mult material voi scrie si eu cateva randuri.
Iti doresc carari insorite.