Septembrie 2022

Octombrie 2022

Varful Cailor
Muntii Cernei-Mehedinti

2 saptamani in Bulgaria(pt.1 -creasta Rilei) (Muntii -- Munti din afara Romaniei --)

Ziua 1-2 Ploiesti-Bucuresti-Giurgiu-Ruse-Sofia-Kostenec-Borovets-Cabana Musala-Musalenski Ezero-Ledonoto Ezero

Primele ganduri in a incerca ceva in muntii din Bulgaria au aparut prin vara lui 2014 cand am vazut poze postate de cineva cu creasta Koncetko dupa care s au adaugat tatonarile pe care le am avut cu Adi,Florin si Lucian undeva prin iarna(februarie) lui 2015 undeva pe creasta Latoritei,iar decizia finala si configuratia traseului in urma unei discutii lungi cu Horia.Initial,din ce am discutat cu ei pe crestele Latoritei, era vorba sa mergem 2 zile in Rila si alte 2 zile in Pirin,dar totul a luat o alta intorsatura in momentul in care am primit harta Muntilor Rila (editura Domino si cu care lejer te putea inveli) si cand mi s a alaturat 'vechiul tovaras de arme' din turele de prin anii 2008-2009 Daniel si atunci am decis sa stam mai mult de 2 zile ptr ca totusi atat eu cat si el nu suntem avizi dupa 'cuceriri' si 'poze cu steagul tarii' si sa incercam un traseu de creasta; l am gasit pe cel din Borovets spre Separeva Banya peste Barajul Beli Iskar(banda rosie de la un capat la altu’) -o saptamana- cu cortul plus inca o saptamana de umblat in voie prin Muntii Pirin dar de data asta cu cazarea la cabane.Luam microbuzul din Bucuresti spre Giurgiu(ni s a parut scump trenul plus ca ajungea la ora nepotrivita in Sofia) si ne dam jos la bifurcatia spre vama de unde o luam pe jos pana spre punctul de control Ruse cred ca vreo 6 km;caldura mare,inghesuiala pe pod(doreii romani 'munceau din greu' ) in ambele sensuri,manele ce se auzeau din masini(ceva de valoare parca...in fine),intalniri surprinzatoare cu colegi de serviciu ,un destept care si a adus aminte ca nu are sapca la el,ca a uitat o acasa(adica eu) plus vamesi curiosi cand ne au vazut ca trecem in Bulgaria pe jos.

Sincer imi era putin teama ca o sa imi strice distractia vamesii,mai ales ca mai avusesem o intamplare destul de enervanta cu politia de frontiera in zona de nord a Romaniei pe cand vroiam sa urcam pe Vf Pop Ivan aflat exact pe granita dintre Romania si Ucraina,dar socoteala nu a fost asa cum am crezut si undeva pe la ora 19.30 ajungem la punctul de control in Ruse si intreb(in engleza) un vames de unde luam autobuzul local spre gara centrala din Ruse iar acesta imi raspunde politicos ca trebuie sa cautam statia si sa asteptam un 'green bus'(care devine o metafora,pe intreaga durata a excursiei).Gasim statia si dupa 30 minute ne pierdem speranta ca va aparea vreodata acest'green bus' si o luam pe jos pana in apropierea primelor blocuri turn din Ruse unde gasim un taxi care ne lasa la gara (contra a 5 leva),cu 90 minute inainte sa soseasca trenul care ne va duce via Gorna Orjahovitsa in Sofia.La 23.30 soseste trenul rapid dinspre Varna,inghesuiala pe peron ,trenul in componenta sa doar 2 vagoane,ramanem mirati credeam ca dc trenurile din Bulgaria is mai ieftine is scutite de inghesuiala tipica de la noi in zilele de sarbatoare;dar trecem si peste neplacera cauzata de inghesuiala si dupa 7 ore de mers ajungem in Sofia si decidem sa luam bilete la trenul spre Kostenec si de acolo cu autocarul spre Borovets in detrimentul unei 'bajbaieli' in Sofia in cautarea autogarii de unde se presupune ca ar pleca autocarele spre Samokov.Evident decizia nu a fost lipsita de incidente hilare -9 trenuri garate pe 3 linii si doar 10 minute la dispozitie sa il gasim pe cel de Kostenec ca de pe tablita nu se putea intelege nimic(alfabetul chirilic e de vina).Ajungem in Kostenec si stam doar 30 minute in parcarea de unde se iau autocarele spre Borovets si apare autocarul de Plovdiv-Blagoevgrad care ne va lasa in statiune,dupa o calatorie de 30 minute(3 sau 4 leva); de acolo luam la tinta telegondola(bagaje grele,scutim ceva timp decat aiurea pe forestier si parea destul de ieftina parca 8 leva dus intors) care teoretic ne va lasa undeva la altitudinea de 2300m(Yastrebets) dar suntem brusc treziti la realitate cand pe geamul caseriei scrie INCHIS LUNI -MARTI si nu ne mai ramane decat sa o luam pe jos (alta optiune nu aveam) vreo 12km pe o caldura sufocanta pana in apropierea cabanei Musala.

La ora 20.00,dupa 10 ore de mers ,de facut poze si de pauze ajungem langa Lacul Ledonoto ,sub vf Musala unde vom intinde cortul.Intru in cabana de langa lac si caut sa aflu sa vad cam care is preturile pe la bulgari-15 leva de pat(pretul cred valabil cam pe la toate cabanele din Rila) si cu ocazia asta aflu (de pe un panou) o veste 'absolut minunata' -camparea este interzisa in Parcul National Rila,deci e clar tre' sa ne descurcam cat mai 'romaneste' posibil in acest caz(adica anapoda ca in Fagaras ori Rodnei).

Ziua 3 Ledenoto Ezero-Vf.Musala(2925m)-Vf.Malka Musala(2902m)-Vf.Iracek(2852m)-Vf.Deno(2790m)-Cabana Musala(2389m)-Vf.Musala(2925m)-Saua Preslapa

Eram curios sa vad cam cat de greu este traseul care se abate de la traseul de creasta a Rilei spre stanga -Vf.Malka Musala(2902m)-Vf.Iracek(2852m)-Vf.Deno(2790m),vorbim cu cabanierul de la Cabana de pe Vf. Musala sa ne lasa sa depozitam temporar bagajele in sala de mese si ii cerem ceva lamuriri de dificultatea traseului, vazusem prima oara pe un site respectivul traseu cu tot cu poze si parea din alta lume decat cea pe care o vazusem din pozele cu peisaje din Rila(se asemana pe undeva cu traseele din Piatra Craiului).

Dupa vreo 4 ore de mers(traseu marcat doar cu momai), de facut poze cu ceva catarare a la Piatra Craiului si cu o coborare brusca a la Fagaras ajungem la cabana Musala nu inainte de a intalni o capra neagra pierduta printre stancarii si urcam din nou o parte a traseului pe care il facusem cu o zi inainte ajungand din nou la cabana Musala dupa 6 ore de la plecare.(vremea a tinut cu noi toata ziua)

Dupa indelungi cautari(vreo 2 ore) gasim un loc de campare aflat la 2 metri de poteca ,ptr ca am considerat ca nu e frumos sa stai jos in caldare langa lac -mare greseala

Ziua 4 Saua Preslapa-Vf.Malak Bliznak(2777m)-Golyam Bliznak(2779m)-Yurushki(2769m)-Saua Dzhahka-Vf.Kovach(2634m)-Saua Gorni Kuki-Vf.Vapa(2528m)-Vf.Kanarata(2691m)

Ne trezim dimineata pe la 8 si ne pregatim sa strangem,Dan decide sa faca ceva de mancare la primus ,eu ma apuc sa imi strang lucrurile ce imi apartin cand deodata deasupra cortului apare o umbra: un tip inalt -era de la salmamontul ce apartinea de muntii Rila care incepe politicos sa ma ia la '3 pazeste' :de ce am facut cortul acolo si nu in zona marcata(desi aceasta zona nici nu exista) ,de unde sunt si cam cat e amenda in tara mea ptr campare in locuri neamenajate.Ii zic la plesneala niste cifre (oricum nici acum nu stiu ptr ca in Retezat niciodata nu am campat aiurea ) si il intreb politicos unde sunt acele locuri si mai ales cine ar putea sa ma indrume in engleza sau romana spre locurile respective ptr ca pe harta nu apar; tace din gura, lasa de la el si ma indeamna sa campez langa cabane 'contribuind' si eu cu ceva la bunastarea cabanei.Dupa ce am asteptat 40 minute sa se faca mancarea ,ne strangem cortul si decidem sa mergem spre cabana Ribni Ezero unde incercam sa gasim un loc de cort(vreo 10-11 ore).

Traseul a fost unul extrem de placut fara mari dificultati(desi eram la 2500-2600-2700) umblat de turisti,vremea era putin innourata,trecem pe vf(sau pe langa??) Malak Bliznak(2777m),Golyam Bliznak(2779m) si Yurushki(2769m) si coboram spre cabana Granchar(la rascrucea cu drumul forestier);apar in zare amenintatori norii negri de grindina care ne dau de gandit dc vom continua ori sa viram stanga spre cabana Granchar sa facem cortul desi mersesem abia 3 ore.Langa noi,un grup de 6 nemti stateau si asteptau in saua respectiva ca si noi evolutia vremii si dupa vreo 30 minute decid sa se retraga in stanga spre cabana;vazand asta decidem sa punem pelerinele pe noi,sa luam rucsacii in spate si sa continuam spre Vf.Kovach.Ceea ce am anticipat s a intamplat dupa o ora de mers:tunete,fulgere si o grindina de toata frumusetea,toate astea la o inaltime de peste 2500m; 7 ore de acum incolo pana pe vf Kanarata(2691m) numai vreme incerta cu schimbari bruste(cer senin si un pic de soare dupa o ora iar ploaie,fulgere);ne am oprit preventiv pana in Vf.Vapa din cauza fulgerelor timp in care stateam si ne gandeam cum ar fi sa ne intoarcem acasa din cauza vremii mai ales ca retragerea din traseul de creasta era extrem de anevoioasa din cauza distantelor f lungi pana la cabane si de acolo pana in 'civilizatie'Traseul intre Vf.Kovach(2634m) si Vf.Kanarata(2691m) este extrem de 'calm' ,care ma trimite imediat cu gandul la creasta Rodnei de la noi('pastorale la greu' nimic dificil) exceptii potecile care urca spre Vf.Vapa si Vf Kanarata.Apropos de folosirea termenului de 'pastorale'-spre surprinderea mea in Rila nu am vazut multe turme ori cirezi de vite- decat una aflata undeva aproape de vf.Vapa cu un cioban si cativa ciobanesti de ai lor care abia s au sinchisit sa se uite in sila in directia noastra deci per total in Rila liniste si pace pe creasta dc e sa faci o tura solitara(nu recomand).Odata cu lasarea serii ne apropiem de Cabana Ribni Ezero lasand in stanga un vf extrem de impunator-Vf Kanarata la care ne uitam cu totii la el intrebandu ne unul pe altul ce ar fi dc...mai ales ca am avea timp sa prindem un asfintit ca se eliberase ,un pic,cerul de nori; picam de acord sa ne intoarcem si sa urcam sus pe vf langa ceva care se aseamana cu o ciuperca si sa incercam dupa aia sa cautam un loc de cort langa drumul ce duce spre cabana Makedonia dinspre Ribni Ezero.Ce a urmat -privelistea pe care am gasit o - e greu de explicat exact ce am simtit atunci;prinsesem un apus de soare(nimic nou poate si ptr voi) cu niste culori pe care nu le vazusem niciodata inainte -portocaliu amestecat cu nuante de roz ,violet ,albastru inchis si negru- si care imi aduceau aminte de filmele SF

Coboram dupa vf si gasim un loc de cort ascuns departe de poteca undeva langa un izvor,iar la 20 minute dupa ce terminam de montat cortul incepe o ploaie presarat cu tunete si fulgere ce va tine jumatate de noapte (dupa spusele lui Dan)

Ziua 5 Vf.Kanarata(2691m)-Lacul Gorno Ribni-Cabana Ribni Ezero-Vodni Chal(2683m)-Refugiul Kobilino(2145m)

Dupa un somn destul de bun(Dan oricum in 2 saptamani mai mult de 5 ore nu cred ca a putut dormi in fiecare zi indiferent ca a fost la cort sau casuta) dupa o noapte agitata din punct de vedere meteorologic ne trezim pe la ora 7 si ne propunem ca pct. de campare ori cazare(de ce nu) Refugiul Orlovets(BAC) sau Cabana Malyovitsa -vreo 12 ore de mers -si Refugiul Kobilino dc vremea nu va tine cu noi ori ceva ne va face sa intarziem iar masa de dimineata urmeaza sa o preparam langa lacul Gorno Ribni.Prima decizie proasta pe care o iau e sa nu caut cu rabdare marcajul din zona vf care coboara spre cabana ci sa cobor de a dreptul brusc;aproape toata noaptea plouase,coborarea era pe grohotis si stancarie ,nici urma de vreo poteca ,de marcaj nici sa nu mai amintim,lipsa momai,panta extrem de inclinata,bagaje volumioase si destul de grele(cu toate ca se mai eliberase din greutate dupa 3 zile de stat dar nu cu mult) si numai calmul meu si experienta de alpinist a lui Dan a facut ca ziua sa nu se sfarseasca prost ptr amandoi; chiar si asa coborarea extrem de dificila plus masa pe care a trebuit sa o luam ne a facut sa intarziem parcursul nostru cu cel putin 2 ore fiind nevoiti sa ne multumim doar cu cazarea la Refugiul Kobilino.

Desi intreaga creasta a Rilei este f bine marcat cu banda rosie si cu stalpi avand coordonate GPS ,noi tot am reusit performanta sa pierdem marcajul la coborarea de la Cabana Ribni Ezero norocul nostru numindu se harta si busola ca de intrebat pe traseu nu aveam pe cine ca nu era nimeni.Pe parcursul acestei zilei apar primele semne ca o saptamana alocata excursiei prin Rila:e prea putin din partea mea si ca e de preferat sa revin ptr restul locatiilor(nu ptr a da bine ca turist ci ptr ca unele zone sunt intr adevar extraordinare); de exemplu de pe vf de vis a vis de vf Kanarata,in drum spre Kobilino se vad vreo 4 caldari glaciare imense care nu se compara cu ce este la noi(mult mai mici):una ocupata de a intregul de un un singur lac glaciar -cel mai intins din peninsula Balcanica- Smradlivo ezero (sau Stinky Lake in engleza), a 2 a caldare e cea a lacului Gorno Ribni si a lacului Dolno Ribni Ezero plus alte 2 caldari aflate mai spre manastirea Rila care se terminau in partea inferioara cu cascade.

Numarul lacurilor glaciare vazute depasesc 100 cu lejeritate,ca la un moment dat ni se luminau fetele cand mai vedeam si noi altceva in afara de lacuri;traseul pana la refugiul Kobilino este unul lejer fara prea mari probleme,creasta poate fi luata ca pct de reper la un moment dat deci puteai sa te abati de la poteca initiala oricand vroiai,iar marcajele si stalpii nu ii puteai pierde(eventual 'te gaseau ele pe tine la o adica') Pana sa coboram spre refugiul Kobilino ne intalnim cu un grup de turisti bulgari care ne recomanda sa mergem pana la refugiul Strashnoto Ezero aflat mai sus de Kobilino,ocazie cu care vad in zare o creasta impunatoare si fioroasa (??Popova??);dupa cateva ore(sau minute) vedem un refugiu pe care eu initial am crezut ca e stana -mai ales ca nu scria nimic la intrare sau ceva de genul.Ne dumirim pana la urma ca e refugiul Kobilino dupa stickurile lipite de diverse asociatii printre care si cele de la noi si intram inauntru cand taman se pune pe o ploaie deasa;dar ce gasim acolo ne lasa un pic mirati de cum ar trebui sa arate un refugiu:era extrem de curat ,nimic pe jos-hartii sau ziare-,saltele in locul in care trebuiai sa dormi deci nu direct pe placaj ca la noi, si cateva paturi.Dupa vreo 20 minute apar si turistii nemti cu care ne intalniseram la bifurcatia spre cabana Granchar si aflu ca merg la refugiul BAC sau Orlovets,iar de acolo spre Manastirea Rila(???? pe unde nu stiu); noi hotaram(depinzand de vreme,normal) sa nu mai coboram spre Malyovitsa la 1960m dupa care sa urcam la 2700m ci sa urcam spre stanga de unde sa cautam creasta pe care o vazusem.

Ziua 6 Refugiul Kobilino(2145m)-Popovokapsi Preval-Vf.Golyama Popova Kapa(2704m)-Vf.Golyam Kupen(2731m)-Vf.Lovnitsa(2695m)-Saua Zila Prelez-Vf.Orlovets(2686m)-Vf.Eleni(2654m)-Vf.Malak Mermer (2562m)-Vf.Dodov(2661m)-Lacul Panitsata

Ne trezim la 7 ,iar cu ocazia asta le dam trezire si la nemti care in mod normal trebuiau sa plece la 10,fara sa vrem dar asta e...,mancam ceva (un amestec de orez,carnati uscati si condimentele de la plicul de supa) si ne indreptam spre saua Popovokapsi urmand ca in functie de vreme sa facem traseul de creasta din stanga sau sa coboram in jos spre Malyovitsa,iar de acolo din nou sus in creasta pana la lasatul serii sau cat ne or tine picioarele;urmarim banda rosie care a inceput din Borovets si hotaram sa viram stanga spre creasta aceea impunatoare care se intinde pana aproape de vf Eleni(2654m).

Pe harta nu aparea nici o poteca deci trebuia sa folosim intens GPS si sa cautam momaile dar spre bucuria noastra apare un marcaj(pct roz facut cu spray ul cred si care se asemana) si incepeam deja sa credem ca traseul nu e asa de greu precum credeam initial.Fals.Incep sa apara pitoanele batute in stanca si Dan incepe sa imi spuna ca traseul o sa inceapa sa fie dificil,iar dupa un anumit timp imi dau seama de la ce vine denumirea de BAC(numele refugiului resp) de la Bulgarian Alpine Club si atunci imi dau seama ca o sa ne astepte un traseu care in mod normal nu e ptr trekking sau in orice caz nu e ptr turisti ce duc in spate greutati apreciabile.

Traseul de la saua Popovokapsi pana in dreptul vf.Zliya Zab(2678m) e extrem de dificil si alterneaza cand pe un versant cand pe celalalt al aceleasi creste,trecerea de pe un vf pe celalalt se facea prin lateral ptr ca era ruptura de panta inainte;odata ajunsi pe zona de creasta nu puteai inainta ptr ca pe asa zisa poteca abia incapea talpa bocancului iar in stanga cat si in dreapta aveai prapastii impresionante si eram nevoiti sa coboram mult in inaltime ptr ca apoi sa urcam catre respectivele vf.Asa am ajuns pe Vf.Golyama Popova Kapa(2704m), Vf.Golyam Kupen(2731m),Vf.Lovnitsa(2695m) dupa care urma o coborare destul de usoara pana in apropierea peretelui impresionant al vf.Zliya Zab dupa care trebuia sa il ocolesti prin dreapta lui prin grohotis ca sa ajungi undeva aproape de vf.Orlovets(2686);in afara de peretele sau impresionant acest vf Zliya Zab mi a adus aminte de Fereastra Zmeilor din Fagaras datorita stancii in forma de fereastra, modelata in timp de vant si ploi probabil.

Poteca de aici devine vizibila dar nu lipsita de portiuni dificile unde suntem nevoiti sa ne dam jos rucsacii si apoi sa coboram noi iar intr un final ajungem dupa 6 ore de escaladari,poze si pauze de masa printre stancarii la finalul acestei creste(am vazut undeva scris ca denumirea ei ar fi Popova ) in zona Vf. Eleni-Lacul Elenini unde avem tentatia sa punem cortul dar ne razgandim cand vedem printre zecile de turisti care vroiau sa urce pe Vf Malyovitsa strecurati si niste salvamontisti bulgari.

Continuam pe creasta pana cand nu mai vedem turisti si apoi coboram undeva sa facem cortul pe langa tufisurile de jnepenis profitand de culoare verde a cortului care avea un rol de a camufla;acest loc il gasim dupa ceva timp in zona lacului Panitsata dar dam de o alta belea -hergheliile de cai care pasteau in acea zona.Cand am gasit un loc de cort intr un final departe de zona cu pricina ne trezim inconjurati din toate partile la o distanta de pana in 3 metri de 'caluti' care se apropiau de noi probabil din curiozitate,la 10 minute apare alta herghelie de cai care la fel se apropie de noi;reusim sa creem o bresa si sa iesim din incercuire si sa ne cautam o alta locatie dar cum sa gasesti cand absolut toti caii aia se tineau dupa noi; ne am plimbat mai ceva ca in desenele alea cu Daffy Duck si Porky Pig noi cu cortul pe jumatate facut in mana cu cratita cu ceai pe jumatate incalzita si caii dupa noi;intr un final gasim locul de campare deloc placut pe un damb aproape de vf Damga intr o zona cu jnepenis.

Ziua 7 Lacul Panitsata-Vf.Damga(2669m)-Razdela-Seven Lakes of Rila(Salzata-Okoto-Babreka-Bliznaka-Trilistnika-Ribnoto ezero-Dolnoto ezero)-Cabana Rilski-Panichishte ski resort-Separeva Banya

'Chiauni' de somn ne trezim la 7 ca de obicei dupa un somn ceva mai prost datorat terenului denivelat si dupa ce mancam cautam pe harta cam pe unde ar trebui sa ne retragem sa ajungem mai repede in Blagoevgrad,de unde ar trebui sa ne alimentam cu mancare si sa luam microbuzul spre Bansko etapa a2a a excursiei noastre.Avem de ales intre Ivan Vazov-Manastirea Rila si de acolo pana in Blagoevgrad sau Separeva Banya-Dupnitsa pana in Blagoevgrad cu trenul ori autocarul si dupa lungi discutii care au durat 10secunde(!!) alegem Separeva Banya trecand normal prin zona Sedemti Ezero(sau Cele 7 Lacuri ale Rilei).

Dupa cateva ore de mers de la Vf.Damga sau Vazov mai nou ajungem la bifurcatia spre cabana Ivan Vazov cu cea spre Cabana Sedemte Ezero si continuam spre dreapta catre zona cu cele 7 lacuri ale Rilei;dar ce vedem acolo intrece orice asteptari: 7 lacuri de diverse forme pe care a trebuit sa le vedem pe toate ptr ca nu puteam rata o asa frumusete pe care la noi o intalnim sa zicem in zona Bucura,o cascada surprinzatoare,o puzderie de turisti(nu stiu dc Bucegii in vremea lor cea mai buna pot aduna atatea persoane cat am vazut in zona lacurilor),o curatenie de invidiat(desi repet pur si simplu zona lacurilor semana cu o invazie).

Dupa 4 ore de colindat printre lacuri ne retragem catre Separeva Banya unde speram sa dam peste Campingul Verila Dupa 6-7 ore de mers pe jos pe o caldura sufocanta cu opriri dese de rehidratare ajungem spre seara in Statiunea Separeva Banya unde gasim un marcaj care ne scoate spre Campingul Verila, unde vom campa contra a 7 leva (de persoana parca).Dupa ce am terminat de intins cortul intrebam la receptie cand pleaca microbuzele spre Dupnitsa si mergem intr o scurta plimbare prin statiune sa vedem singurul gheizer din peninsula Balcanica(asa zic ei) aflat in centrul statiunii incadrat de un mic amfiteatru.Separeva Banya nu mi a dat deloc impresia ca ar fi o statiune din aia tipica(liniste totala,oameni in varsta care vin la tratament etc),resturantele in aer liber bubuiau de muzica,forfota langa barurile in aer liber in contrast cu sanatoriu unde nu se auzea nici musca.

-Rila este,as putea afirma dupa cele vazute de mine,un amestec de mai multe zone de la noi din tara:zona Muntilor Fagaras(datorita inaltimilor foarte mari),zona Muntilor Retezat(se aseamana cel mai mult datorita lacurilor glaciare prezente),zona Muntilor Rodnei(datorita pantelor line si a potecilor de creasta extreme de usoare) si in sfarsit cu ceva din zona Pietrei Craiului(traseele de alpinism din zona crestei Popova –denumirea nu am gasit o pe harta dar am citit intamplator un jurnal si apare denumirea aceasta)-camparea este interzisa teoretic ,dar fie campezi langa o cabana fie intr o caldare glaciara departe de poteca sau de vreo cabana -marcajul este foarte bun –banda rosie pe piatra sau stalpi ,stalpi cu sageti catre anumite locatii,stalpi cu pct GPS si in zonele de stancarie momai deci nu prea ai sansa sa te ratacesti decat dc nu esti atent-cei mai comozi pot face creasta din cabana/refugiu-cabana/refugiu-nu se plateste nici o taxa de rezervatie sau ceva de genul-in imediata vecinatate a garilor se afla autogarile(posibile dificultati datorate alfabetului chirilic)-trenurile bulgarilor sunt extreme de ieftine(Ruse-Kulata peste 600km doar 26 leva cu trenul rapid adica de 2 ori mai putin decat la noi) -nu prea se vb limba engleza dar intr un final prin limbajul semnelor te intelegi cu ei-de a lungul crestei nu ne am intalnit decat cu capre negre deci teoretic nu cred ca ar exista probleme cu animalele salbatice-dc vreti sa luati telegondola pana spre Yastrabets nu veniti luni ori marti.-puteti schimba lei in leva si in statiunea Borovets sau la punctul de frontiera Ruse.

-dc ajungeti prin Muntii Rila, Vf.Musala(pe care cred ca il face si un copil de 2 ani) sa fie ultimul obiectiv(sunt multe trasee din Rila mai spectaculoase si mai frumoase decat vf cu pricina)

Surse folosite

1.site ul summitpost.org2.harta Muntilor Rila editura Domino(vreo 50 ron pretul in magazinele online)3.site ul statiunii Borovets

Sfarsit partea 1a -continuare Muntii Pirin (pt.2a)

Luni, 4 ianuarie 2016 - 01:32

zoly

Frumoasă tură, fain jurnal.

L-m citit pe nerăsuflate!
În parte pentru că e primul jurnal pe carpați ce descrie o tură integrală în Rila, toate celelalte fiind doar incursiuni dus-întors pe Musala sau la cele 7 lacuri, de câte o zi-două.
Dar mai ales pentru că am revăzut locuri cunoscute și am regăsit aceleași impresii.
Cu peste 20 de ani în urmă am parcurs un traseu asemănător, întrerupt însă spre final, din cauza vremii nefavorabile, la jumătatea crestei nemarcate care te-a fascinat și pe tine:

Luni, 4 ianuarie 2016 - 14:19

mihaita_39

O "plimbare" exceptionala ... Felicitari!
Multumesc pentru jurnalul acesta atit de util celor ce doresc sa ajunga cindva pe acele meleaguri.

Ture faine in continuare!

Marți, 5 ianuarie 2016 - 16:48

andreirozz

Multumesc Zoly,dar din cate stiu pe site is vreo 2 ture tot asa lungi(culmea tot de cineva din ploiesti din cate imi amintesc) dar e adevarat ca nu ajung in Separeva Banya si de care am aflat abia in noiembrie de ele.
Probabil luam ca model ,dc era,excursia facuta de tine care are descrierea crestei Popova si care se apropie mai mult de genul de excursii care imi plac mie.
Multumesc Mihai de urare ture faine iti doresc si tie

Marți, 5 ianuarie 2016 - 20:02

viodavid

La multi ani, Andrei!

Idee turei s-a înfiripat pe creasta înzapezita a Latoritei si dezbatuta îndelung, daca nu ma însel, pe creasta Trascaului, în miez de primavaraCarpati.org

Sa hoinaresti doua saptamani pe coclauri bulgaresti înfruntand caldura sufocanta din mijlocul verii, sa nu te faca sa renunti la traseu nici fulgerele si traznetele, dovedindu-te mai hotarat si mai „neamt” decat nemtii, sa te iei la tranta în argumente logice cu acel salvamontist si sa reusesti pe deasupra sa-l îmbrobodesti, scapand basma curata, toate astea spun multe despre tine si cat de mult ti-ai dorit aceasta aventura la vecini.

Citind randurile de mai sus si privind pozele postate, îmi dau seama ca perseverenta ti-a fost rasplatita cu varf si îndesat (apropo de poze, poate în partea a doua a jurnalului intrati si voi în ele)Carpati.org
Si, daca vremea rea sau caldura sufocanta n-au reusit sa va întrerupa drumetia de la sud de Dunare, era cat pe ce sa va fugareasca spre casa o herghelie de cai. Se pare ca le-ati calcat teritoriu. Am avut si eu o experienta de acest fel prin Padis. Caii de-acolo, mai inteligenti decat ai lor, veneau la corturi cand turistii erau pe traseuCarpati.org

Astept sa ne vedem pe carari de munte si sa-ti ascult povestea necenzurata redata mai sus! Sunt sigur ca multe alte amanunte picante n-au încaput în paginile acestui jurnal.

Felicitari, Andrei!

Miercuri, 6 ianuarie 2016 - 08:24

andreirozz

Multumesc Vio;da asa e i am dat atunci hartile cu Rila si Pirin lui Luci(el a plecat inaintea mea) dar treaba fusese dezbatuta in coborarea de pe ultimul vf de pe Latoritei,ideea cu creasta mi a venit undeva in aprilie dupa ce am vazut harta(si i am propus treaba asta lui Dan) si am vb cu Horia vreo 4 ore.In excursia aia pe la Scarita Belioara hotararea era deja luata.
Nu subestima caii bulgarilor ca dc nu ne luam talpasita din calea lor probabil ca nu rezistau si intrau peste noi de se serveau.
Bine spus'necenzurata' -chiar nu am putut spune tot ce s a intamplat acolo.

PS Anul asta fac 2 ture(sper) in anumite zone ale Europei in urma unor discutii intamplatoare cu Lucica in timpul turei tale de pe Parang din vara(discutiile cu diverse persoane din turele tale sunt surse de inspiratie nebanuite)