Ruxandra (@ruxandrav), raspunsul meu este pentru Andrei (@baumwolle), la ce am folosit eu, in nici o caz o recomandare pentru cineva care nu cunoaste riscurile si DA, solutia e de mers la scoala, exersat si aplicat dupa.
Mesaj modificat de autor!
@florin88_x vezi ca tehnicile corespunzatoare de care zice baumwolle tot filat, rapel, ancore etc sunt, deci de curs nu scapi Si da, coarda trebuie dinamica cand asiguri oameni cu ea, pt ca in cazul unei caderi nu vrei ca absorbtia de soc sa fie facuta de obiectul care cade decat daca-i rucsac si n-are nimic fragil in el
@vestale nu-i chiar ok ce zici tu acolo cu cordelina. Te inteleg de ce o folosesti (desi eu sincer nu m-as catzara ca secund filata pe cordelina de 5 pe un pasaj pe care nu-l fac la liber), inteleg de ce la tine chiar conteaza kilogramu ala in plus de greutate pe care l-ar adauga o semicoarda de bun simtz, dar adaugi atatea probleme prin staticitatea si vulnerabilitatea la taiere a cordelinei incat nu as recomanda asta la incepatori. Tu stii, de ex, ca avand un sistem in intregime static (ham de chinga + cordelina) orice cadere va fi resimtita de secund ca echivalentul unei trante pe bare de metal de grosimea chingii de la aceeasi inaltime. Te simti si suficient de comod filand de pe semicabestan ca sa reduci inaltimea asta cat mai mult. Aia care merg cu tine mai stiu si ei chestia asta si adapteaza modul in care se misca in pasaj in functie de ce faci tu mai sus. Dar toate astea nu or sa se aplice pt 2 oameni complet incepatori in din astea. Poti sa inveti niste incepatori sa isi asigure partenerul intr-un weekend, folosind materialul standard in moduri in care a fost facut sa fie utilizat. Sa-i inveti sa se descurce cu improvizatii din astea astfel incat sa ajunga macar la maximul de cvasi-siguranta pe care il ai cand foiesti cordelina prin stancarie ia mult mai mult timp. Deci hai sa nu recomandam solutii din astea la oameni care vin aici incercand sa invete ABC-ul...
@baumwolle cand e de asigurat un cap de coarda ce se catara, obligatoriu e de mers cu semicoarda minim, mai face/pune asigurari intermediare, alte jucarii.
Insa daca eu am catarat pasajul dificil la liber, am puncte de asigurare in care am incredere, ii pot arunca cordelina si sa il asigur ca si secund, pe un semicabestan facut pe carabiniera. Iar in situatia unui alunecari/caderi, nu o sa dea soc puternic, de ar fi nevoie de aceea alungire a corzii dinamice.
Sau varianta banalaur si simplu asigurat/legat cordelina sus si oferit o priza la mana suplimentara pentru cel ce vine in urcare. Dar daca nu stii la ce sa fii atent, da o poate "plimba" pe o muchie si taia, mai repede/usor fata de o semicoarda.
Dacă există șansa să cazi în ea, adică nu doar să stea întinsă, e bine să fie dinamică. În caz contrar șocul nu este preluat prin alungirea corzii, ci prin „alungire oaselor”. Exemplul dat de @baumwolle îl folosesc deja de ceva vreme și îmi pare un echilibru bun între preț și greutate.
Salut,
@baumwolle: multumesc de raspuns, la genul acesta de sistem m-am gandit initial dar nu stiam exact ce si cum. In legatura cu semicoarda ea trebuie sa fie "dinamica" ?
Am inteles si celelalte raspunsuri, dar eu vreau ceva basic iar prima data cand mi-a venit in minte ca totusi ar fi utila o coarda a fost cand am traversat bolovanul de sub varful Lespezi.
Nu intentionez sa fac zone care necesita cunostinte de alpinism dar partenerul de drum in 90% din cazuri este sotia, care uneori se panicheaza pe anumite portiuni(urcarea spre Vf.Turnu, Trei pasi etc.)cred ca un sistem in plus ar fi util.
Salutare! Voi încerca să adaug și eu câteva informații celor spuse deja.
@Florin: ce te interesează pe tine este, de fapt, asigurarea partenerilor în pasajele expuse din anumite trasee de drumeție. Pentru asta, recomandarea mea este o semicoardă de 20-30 de metri (un exemplu foarte bun este Simond 7.5mm, disponibilă în diferite lungimi, dar se poate alege orice altă marcă), unul sau două anouri de chingă de 120cm cât mai ușoare și una sau două carabiniere cu filet. Cu acest echipament și tehnicile corespunzătoare poți asigura partenerii în majoritatea traseelor de drumeție expunere din Carpații românești.
Ca idee, utilizarea corzii în traseele de drumeție merge mult pe simplitate, echipament redus și anumite improvizații, fără a face însă compromisuri pe partea de siguranță. De exemplu, utilizarea cordelinei (de orice fel!) pentru asigurarea unei persoane este, în opinia mea, o greșeală (cordelina este statică, se poate tăia foarte ușor, este dificil de ținut în mână în cazul unei căderi etc.).
Nu exista o solutie simpla pt ca nu incerci sa rezolvi o singura problema Daca era doar vorba de parcurs mai cu incredere zone echipate cu lant bine fixat, ham (improvizat sau nu) + 2 lonje cu carabiniere (de anou/coarda daca lantul e orizontal, de via ferrata cu shock absorber daca nu). Dar tu vrei aici sa poti asigura si zone un pic mai tricky, ceea ce incepe sa necesite cunostinte tehnice in plus.
Partea faina e ca astea nu-s asa de greu de obtinut. Cursuri se tot organizeaza, si alea de alpinism de vara/carpatism is fix pt ce vrei tu, manevre de coarda pe teren expus dar nu vertical, parcurs in bocanci Unul introductiv tine cateva zile, si la sfarsit ar trebui sa ai nu raspunsul punctual la cat face un numar intre 6 si 12 inmultit cu 46 sau posibil 523, cum ai cerut aici, ci o intelegere teoretica a cum functioneaza inmultirea, care sa iti permita pe urma sa rezolvi probleme cu inmultiri intalnite in teren si sa studiezi singur care-i treaba cu puterile Si e mult mai simplu decat pare din ce-ai citit din postul meu, pt ca am incercat sa nu-l scriu intr-un mod care ar lasa riscuri ascunse pt cineva care nu stie inmultirea, ca m-as simti mega prost daca ti-as zice in detalii largi sa faci X si pe urma ai pati ceva pe baza sfaturilor mele. O data ce o inveti, o sa vezi ca problema o sa ti se reduca din nou la legi coarda o parcurgi si o recuperezi. N-as vrea ca tendinta mea catre verbozitate si a mea si-a lui Vestale catre safety first sa te descurajeze din a capata cunostinte care ti-ar folosi
Si cativa metri de cordelina de 5mm (tu te gandesti cati) e intr-adevar bine sa fie in rucsac cand ai pasaje mai grele in fatza. Nu e nevoie sa ai habar cum sa asiguri un om cu ea ca sa iti usurezi o catzarare/descatzarare - doar sa cobori rucsacul legat cu cordelina in fatza ta inainte de o descatarare, sau sa-l tragi dupa tine dupa o catarare, ca merge mai usor viatza fara kile in spate si cu centrul de greutate mai aproape de stanca Tine 500kg deci chiar daca scapi rucsacul n-o sa se rupa (in general la sistemele de asigurare se incearca sa se obtina de 10 ori greutatea statica care va atarna in ele, si banuiesc ca n-ai rucsac mai greu de 50kg )
Ce descrii tu n-o fi chiar alpinism, dar deja incepe sa fie un pic peste drumetie Vestale isi rezolva problemele de gen cu cordelina, dar omul are niste cursuri la activ si stie exact in ce situatii niste chestii care ar parea sigure n-ar fi. Recomand un curs de alpinism de vara/carpatism/cum ii mai zice ghidul montan autorizat care il organizeaza, asta am facut si eu si el si a fost o idee excelenta
Un sistem de ancorare pe care sa nu te bazezi deloc, doar sa stii ca e acolo prins de ceva e ceea ce se cheama "protectie mentala" si se recomanda sa nu-l pui. Frica e un semnal, si daca tie iti e frica de un pasaj fara protectie, ar fi bine sa nu-l faci cu echipament in plus care schimba frica dar nu nivelul obiectiv de siguranta. E aproape ca si cum ai da pe gat o cinzeaca inainte de pasajul dificil.
Cat despre sistemul in sine, ai dreptate ca n-am prea inteles de ce vorbesti Dar in cantitatea mea de tanti aleatorie de pe internet, as zice urmatoarele:
- pe bucatzi pe care exista deja un lantz in care poti sa ai incredere* dar ti se pare prea tricky ca sa-l folosesti doar tinandu-te cu mana de el, ham + kit de via ferrata din ala cu lonje cu absorbtie de soc e o versiune safe de a-ti adauga siguranta in plus. Hamul poate fi un ultralight de schi-alpinism de 150g, sau poti folosi si improvizatii daca intelegi cum se fac si unde risca sa-ti faca probleme. Daca bucata de lantz pe care incerci s-o parcurgi e orizontala si tu te afli mereu sub ea, lonja cu absorbtie de soc poate fi inlocuita de un anou de nylon/dyneema. Nu vrei in nici un caz sa cazi pe un anou din ala mai mult decat lungimea anoului (fie pt ca esti deasupra punctului de fixare in perete, fie pt ca ai o cadere mai lunga de-a lungul lantzului) pentru ca fractura de coloana scrie pe tine, anoul respectiv avand 0 absorbtie de soc. Daca in locul anoului respectiv ai o bucata de coarda dinamica (deci nu cordelina de 5mm a lui Vestale, care nu-i facuta sa tina greutatea unui om + rucsac in cadere) o sa ai absorbtie de soc un pic mai buna, dar recomand citit un pic despre factori de cadere si cum functioneaza socul intr-o situatie din asta, pentru a intelege modelarea fizica a situatiei si pt a putea evalua in teren care ar fi consecintele
- pe bucati pe care nu exista un lantz in care poti sa ai incredere, dar ai cate un punct de amaraj in care poti avea incredere la fiecare capat**, in grup de 2+n din care macar 2 stiu sa fileze, te descurci cu o semicoarda cu cativa metri mai lunga decat pasajul (repet, nu cordelina Carpati de 5mm, alea-s tehnici de avansati), 1 ham + 1 anou + 1 carabiniera cu filet pt fiecare n, 1 ham + 1 dispozitiv de filare + 1 carabiniera cu filet (care poate fi dispozitivu de filare daca stii ce faci ) pt cei 2 care stiu sa fileze si materiale de ancora pt cate ancore ai nevoie** . Primul se leaga in coarda si trece pasajul filat de al doilea, amplasand ancorele necesare pe traseu, pe urma dupa ce e amplasata ancora solida la sfarsitul pasajului coarda e fixata (de ex cu nod cabestan) la ambele capete si ceilalti N o parcurg ca la via ferrata, si la sfarsit ultima persoana parcurge pasajul legata in coarda si filata de prima, si recuperand materialele de ancora pe drum.
- pe descatarari dubioase ar fi deja cazul sa inveti sa faci rapel. Pe urma, semicoarda 2x si o tzara lungimea pasajului, ham, dispozitiv de filat, nod de autoasigurare.
Evident, sunt metode mult mai fluide si ultralight de a face din astea (a se vedea Dulferurile pe cordelina de 5 mentionate mai sus) dar pe alea le faci (si le vezi singur, adesea) cand deja ai o intelegere asupra riscurilor implicate. Pe asta poti sa incepi s-o obtii ori invatzand in viatza reala de la cineva care se pricepe, ori (dar mult mai riscant) invatzand un pic de teorie a alpinismului pe paine - informatzia exista in carti, pe internet etc, dar trebuie s-o pui tu cap la cap.
* Prima oara cand am pus mana pe un lantz pe Jepii Mici, am zburat un pic in spate pe motiv de ancora intermediara iesita din stanca Deci eu de principiu n-am incredere.
** Aici iar o sa vrei sa citesti un pic despre ancore in trad climbing, ca eu nu ma simt capabila sa imi asum responsabilitatea
Eu am o cordelina Carpati de 30m 5mm in diametru in rucsac tot timpul si o carabiniera cu filet. Cum am mai parasit traseele si marcate si nemarcate, am facut de cateva ori rapel Dulfer, am amenajat o balustrada si ce a mai fost nevoie. Dar asta pentru ca stiam ce trebuie sa fac si pe ce ma pot baza si mai ales ce nu pot face cu ea. Si din cordelina, dar si din bucle de chinga suficient de lungi se pot improviza hamuri, cu o carabiniera, conteaza cat de mare esti in talie.
Daca tu crezi ca o prinzi bine acolo si te bazezi pe ea si defapt nu e, o sa iti dea o falsa senzatie de siguranta, te bazezi pe ea si te lasa si poti face accidentul.
Cum iti poti asigura colegul, daca un dispozitiv potrivit nu ai sau nu stii sa faci un nodul potrivit? Daca nu stii principiul asigurarii secundului, triunghiul fortelor, ce inseamna sa frece/taie coarda? El se bazeaza ca il tii, nu e atent/e obosit, aluneca si te trage si pe tine sau mai sigur ii dai drumu la cordelina pentru ca te frige la degete...
Ca orice echipament e bine sa stii sa il folosesti corect si bineinteles sa si exersezi folosirea lui, nu e suficient sa il cumperi.
Salut,
am nevoie de informatii si sugestii daca se preteaza pentru o "coarda de siguranta" care sa fie folosita doar pentru zone riscante, folosita individual sau pentru a asigura un partener de drum pentru zone de genul : Custura Saratii, Piatra Craiului(creasta nordica), 3 pasi de moarte sau varianta de ocolire a custurei saratii unde este o portiune fara prea multe optiuni de a gasii locul unde a pune piciorul pe sensul de coborare.
Eu ma gandesc la ceva de genul 10 metri cu un sistem de carabine(de genul via ferrata) care sa le trec peste lanturi, cabluri(acolo unde nu sunt rupte, sarite din loc) iar la nevoie asigurat coechipierul de drum.
Nu am cunostinte de alpinism, via ferrata si nici nu doresc sa fac asta pe viitor, dar ma gandesc ca unii mai folosesc ceva asemanator. Nici nu as cara ham, sistem de via ferrata sau o coarda de 40 metrii pentru 2 metrii de cablu din Strunga Doamnei...dar in anumite situatii ma gandesc ca ajuta cu conditia sa nu impiedic de ea .
Nu sunt incepator pe munte o parte din zonele riscante de la noi le-am cam parcurs, mai putin Custura Saratii si ma gandesc ca ajuta macar mental ca mai ai un sistem de ancorare chiar si rudimentar, pe care sa nu te bazezi deloc pe el, doar sa stii ca este acolo prins de ceva.
Nu stiu daca m-am facut inteles pentru ce anume vreau sa concep cu putin ajutor(sau exista deja)..probabil o sa fiu luat in ras...ca vreau sa ma spanzur singur si din astea
Mesaj modificat de autor!
Miercuri, 26 ianuarie 2022 - 16:42