Skin Classic Skin White Skin Black & Whilte Skin Default Adauga la Favorite (In contul carpati.org)
Cautare:

Calendar

Aprilie 2025
LMMJVSD
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930

Mai 2025
LMMJVSD
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Online

Vremea
Varful Bucsoiu
Muntii Bucegi
#22  Inapoi 1 2 Inainte

Trebuie sa te autentifici pentru a putea adauga un topic

  Forum Alpinism Asigurare pe creasta Vartopel-Arpasel (22)
 
ruxandrav
ruxandrav
Caraba
 
Rupi: ma refer la lanturi pe portiunile expuse. Bucata aia fix de dinainte de fereastra Picaturii mi s-a parut singura expusa unei caderi cu consecinte, si are un lant montat destul de bine, spre deosebire de multe altele din trasee marcate chiar Carpati.org Dar clar nu-i via ferrata. Si da, ii brana Portitei nu brana Picaturii, nush de ce in capul meu e mereu brana Picaturii cand ma gandesc la ea. Mea culpa.

Cat despre oprirea pe iarba, da, evident, ii de preferat sa nu cazi. Tehnica am auzit-o nu la vreun curs ci de la niste amici cu drumetie si-un pic de carpatism la activ, ii oarecum similara cu arcuirea pe antebrate-varfurile bocancilor pe care o folosesti la franat o cadere pe panta de zapada cand n-ai coltari si piolet pe care am facut-o la un curs de alpinism, doar ca-i pe genunchi mai degraba ca pe varfurile picioarelor, si te desfaci un pic mai tare lateral decat la aia pe zapada, unde frana e data de varfurile bocancilor zgreptanate prin zapada. In cazul meu, eram solo pornind din Jepi pe toamna medie spre tarzie, cu iarba lucioasa si umeda de rigoare, stiam ca am zona expusa a traseului asigurata dar ca daca ajung cu ceva oase rupte printr-o zona potential fara semnal o sa ia ceva timp pana sa se gandeasca cineva sa contacteze salvamontu', asa ca avand panta aia initiala de acces la brana care se termina in traseul marcat mi-am pus casca, am urcat mai sus si mi-am facut vant. Asteptat cateva secunde "sanie" sa prind viteza (nu foarte mare, fiind vorba, cum ziceai, nu de cea mai serioasa panta) si franat. M-am oprit in 2m, m-am considerat satisfacuta de functionalitatea metodei si am continuat traseul Carpati.org Evident, se aplica ce ziceai tu cu conditiile care variaza in teren, si cum ziceam si eu sursa principala de securitate e sa nu cazi, dar ideea e ca mai ai metode in plus de back-up imperfect pe panta de iarba care nu-s sa fii filat de pe niste asigurari care nu exista.

Metoda n-are niciun sens in coarda scurta, pt ca tot scopul sistemului aluia, din cate stiu, e sa opreasca o dezechilibrare inainte ca ea sa devina cadere, daramite cadere cu viteza. Daca ai avut timp sa intri in pozitie e clar ca coarda scurta nu si-a facut treaba si ca o veti porni deja cu totii, dar aici vorbesc despre mers pe brane si alte zone din astea unde nici coarda scurta nu se foloseste Carpati.org Cat de des o exerseaza ghizii, nush sa-ti spun, dar stiu ca fusese ceva atelier de coarda scurta primavara asta cu cel putin 2 SGLMisti printre cursanti. Nush nici daca-i ca mersul pe bicicleta sau ca oprirea in piolet dpdv al repetitiilor necesare Carpati.org


Luni, 15 august 2022 - 20:41

rupi2003
rupi2003
Coarda
 
In ce masiv sunt lanturi faine pe Brana Picaturii pana la Fereastra? Am rămas în urmă cu toponimia și cu via ferrata în Carpați.


Luni, 15 august 2022 - 20:12

rupi2003
rupi2003
Coarda
 
Este prima oară când aud de „alunecari pe iarba pe ea (eu am facut-o pe intrarea dinspre Jepi pe braul Portitei, in tura solo) ca sa intelegi cat iti ia sa te opresti.”

Când treceam cu Mugurel pe Brânele superioare din Morarul sudic ne atenționa să avem grija pe unde călcăm când facem poze, văzuse anterior pe cineva dintr-un grup care pierduse destulă altitudine prin alunecare pe iarbă din neatenție. Nu ne-a menționat vreo tehnică de oprire pe pantă înierbată.

Poate se recomandă așa antrenament individual pentru când mergi ghidat cu coardă scurtă.

Oricum, „înțelegerea” asta este ceva destul de greu de cuantificat, sunt destule variabile, smocuri fel și fel, pietre ascunse printre smocuri, pante cu înclinație diferită greu de tradus ochiometric în grade, plus eventual un alt client în coardă.

Sunt curios dacă, la rândul lor, și ghizii se antrenează la oprit căderea a unu-doi clienți care alunecă pe iarbă.


Luni, 15 august 2022 - 20:06

jimb
jimb

 
Tot in Fagarasi, coborarea peretelui Boia catre Custura Boia iti poate oferi niste senzatii deosebite.


Luni, 15 august 2022 - 20:02

ruxandrav
ruxandrav
Caraba
 
Au sau n-au cabluri, dar, in principiu, fiind vorba de pasaje scurte expuse si avand peretele de partea cealalta, ai in general cum monta o asigurare Carpati.org Lanturi, daca sunt, sunt doar pe pasajele super expuse, btw, dar daca vrei una unde sa n-ai nevoie de coarda pt ca are lanturi faine, incearca Brana Picaturii pana la Fereastra. Ai si o panta initiala pe care sa inveti cum e cu franatul pe iarba, cum ziceam Carpati.org Also, pe un lant orizontal cum sunt astea, nu ai nevoie de absorbitor de soc, merge si pe simplu anou + carabiniera, pentru ca nu iei cine stie ce soc la cadere daca nu te urci deasupra lantului. Situatia e aproape echivalenta cu statul in zelb intr-un top de escalada.

E si faza cu pioletul o metoda, dar n-as folosi-o in toiul verii decat pe zone mega, mega friabile, prefer sa car 500ml apa in plus Carpati.org Primavara sau toamna tarziu cand apa e putina in rucsac si multa pe traseu in schimb, nu strica.

Toleranta de risc a ghizilor este, evident, mult mai mare personal decat a ta - nu doar ca se duc cap de coarda pe trasee pe care tu de abia ai curajul secund, dar o mai si fac cu secunzi nu foarte priceputi adesea Carpati.org Dar una dintre diferentele intre un alpinist/catarator f experimentat si un ghid e ca cel din urma o sa aiba o gramada de experienta, teoretica si practica, in mers cu lume cu un nivel de experienta si toleranta la risc mult mai scazute ca ale lor. Nu zic ca-s dumnezei, orice o zice bancul, dar tu pe moment nu ai doar alta toleranta la risc ca ei, ci si o capacitate de a evalua riscul mult mai mica si mai concentrata pe riscul mic/improbabil dar vazut in fata ochilor decat pe riscul mai mare/mai probabil dar mai indepartat de care te fereste asumarea unui risc mai apropiat decat tine (vezi ce ziceam cu asigurarile vs viteza de deplasare, de ex). De aceea, e important sa ai un pic de incredere in ce iti zice omul ala, presupunand ca nu si-a luat atestatul pe ochi frumosi pe undeva. Nu zic sa faci mereu fix ce-ti zice (cred ca n-am mai mult de 1 tura din 4, ca client, in care sa nu fiu batman! batman! cu cate o faza pe undeva) dar in linii mari, daca n-ai incredere in el/ea (si, aici, tu stii mai bine pe ce iti fundamentezi increderea, eu ti-am zis doar un detaliu pe care il folosesc atunci cand e vorba de oameni pe care nu ii cunosc dinainte dar cu care vreau sa merg pe ture pe care nu m-as baga si solo sau impreuna cu clona mea de teleportor Star Trek) mai bine nu te du, ca nu o sa fie safe pt niciunul dintre voi daca, de ex, ai de parcurs sute de metri de creasta 2-3 UIAA pana sa poti iesi din ea, cu furtuna apropiindu-se, si tu refuzi s-o faci fara sa fii filat ca de escalada. Dar aici intra in actiune mersul initial pe trasee mai usoare (serios, fa BMC daca ai cu cine si ai ocazia, peisajul e superb si cele 2 pasaje cu risc is protejabile cu coarda pusa balustrada) pana inveti mai bine cu ce se mananca fazele astea.


Luni, 15 august 2022 - 19:37

jadeasp
jadeasp

 
Mulțumesc Ruxandra! Cred că ai surprins foarte bine situația și sunt de acord cu tine. Teama mea se datorează în principal nesiguranței. Nu știu să evaluez ce e sigur și ce nu pentru că nu am destulă experiență cu genul ăsta de teren. Așa o să procedez, o să o iau treptat. Mersi de sugestiile cu brane, dacă au cabluri sunt exact ce caut eu. Eventual pot să mă leg și cu lonje cu absorbitor de soc.

Ce ai recomanda ca curs de carpatism?

Cât despre cățărarea pe iarbă, am citit că unii mai folosesc pioleti:

The level of protection possible when grass climbing is usually less than that for pure rock climbing. As a result, fatal falls are more common. Experienced grass climbers often use an ice tool.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Grass_climbing

Pe trasee circulate nu știu dacă e o idee bună săfolosesti pioleti, mă gândesc că pot destabiliza terenul făcându-l mai periculos pentru ceilalți.

Ca să folosesc analogia ta cu doctorii, am avut ceva de suferit in urma sfaturilor lor si dacă aș fi ascultat ce mi-au zis toti doctorii aș sta mult mai prost cu sănătatea acum. Întotdeauna am fost la cel puțin 2 doctori pentru problemele serioase și mi-am folosit propria judecată că să aleg în care sfaturi să am încredere.

La ghizi e și mai complicat pentru că chiar dacă știu perfect tehnica, e posibil să aibă altă toleranță la risc decât mine și ce consideră ei sigur să nu fie și pentru mine. Așa că tot trebuie să înțeleg eu riscurile că să decid dacă mi le asum.


Luni, 15 august 2022 - 18:06

ruxandrav
ruxandrav
Caraba
 
Uitat pe filmare, prescriu mai multe braie prin abruptul prahovean (ca tot a inceput de-acum sezonul lor) pana devii mai confortabil cu teren ierbos Carpati.org Ca, slava zeilor, is o gramada, si au privelisti foarte faine in general Carpati.org Plus ca or sa mearga usor si pt persoanele din grup fara experienta de catarat. Baga 1A-1B de brana cat poti, BMC, Braul Subtire, Braul insorit, Brana Portitei, branele de pe Morar etc. Portiuni lungi de mers fix pe teren din asta, cu portiunile cu risc de cadere mare fiind relativ scurte, si asigurabile via balustrade. Cand mai dai de vreo panta de iarba care nu se termina in prapastie, poti sa exersezi ceva alunecari pe iarba pe ea (eu am facut-o pe intrarea dinspre Jepi pe braul Portitei, in tura solo) ca sa intelegi cat iti ia sa te opresti. Ca nush in ce se termina panta de la 7.10, dar ce se vede in filmare e suficient sa te opresti pe ea si fara coarda scurta Carpati.org Si dupa ce o sa faci vreo 4-5 din astea, o sa stii mai bine care-i treaba cu expunerea, cu alunecarea, unde te simti safe sa te opresti tu, unde sa vrei sa fii in coarda scurta (care te reechilibreaza daca cazi, dar nu prinde o cadere cu viteza) si unde o sa te vrei filat (chiar rapid la improvizatie - in primele 2 timestampuri, de ex, mi se pare ok de filat un secund nu cu mult mai greu decat tine direct de pe ham, asezat cu picioarele sprijinite de bolovanul din fatza de ex)

Problema ta, aici, e ca venind dinspre escalada sportiva, unde caderile is la ordinea zilei, reflexele formate acolo iti spun ca nu esti safe fara o coarda bine ancorata deasupra ta. In carpatism, siguranta e data in principal (si aproape exclusiv, pt capul de coarda) de faptul ca nu cazi, si de aia progresia recomandata e foarte lenta si sta mult pe braie si pe vaile de abrupt mai bine asigurate, pana cand se creeaza un confort psihologic cu terenul. Acele, VA etc tot acolo or sa fie si la anul, dar daca nu esti ok sa parcurgi portiuni mai lungi, orizontale dar expuse gen Vartopel maxim cu coarda data pe dupa colturi de stanca, ar fi mai bine sa mai astepti cu ele. Pentru ca siguranta pe muchii din astea expuse, in timpul verii, e data in mare parte de viteza de deplasare - aka nu vrei sa fii pe acolo cand incepe furtuna Carpati.org. Chiar presupunand o creasta ipotetica pe care ai la ce asigura din 10 in 10m, o parcurgere a ei in stilul ala ar implica un timp mult mai lung decat in coarda scurta sau coarda mai lunga da data dupa decor. Si ala-i timp in care poate lejer sa inceapa sa dea cu blitzu'. Timpul asta, btw, se lungeste si mai mult daca asiguri la mobile si nu doar la protectii in situ (cine n-a stat niciodata 15 minute sa dezghioace una, sa ridice mana Carpati.org), plus ca nici mobilele astea nu merg peste tot. Tot n-am facut VA, dar daca zice markbv, om cu premiere pe mobile in Fagarasi, ca asigurarile-s putine spre inexistente, sigur se refera si la plasamentele de mobile Carpati.org Chestia asta pe care o zici tu, cum ca daca stai suficient timp pe terenul ala tot o sa cazi pana la urma, e adevarata, dar e adevarata in acelasi mod in care e adevarata opinia mea ca daca continui sa traversez strazi tot o sa dea careva cu masina peste mine candva. Logic adevarat, au fost si close call-uri, incerc sa iau precautiile de rigoare dar nu e motiv sa nu mai ies din casa Carpati.org

Btw, e ok sa mai ai incredere si in ce face ghidu' ala pe acolo, ca doar de aia l-ai platit Carpati.org Nush daca ti-ai contrazice doctorul cu opiniile catorva mai-mult-sau-mai-putin anonimi de pe internet Carpati.org Bine, depinde si cum a ajuns dom' doctor dom' doctor, dar daca e printr-o asociatie de profil (in Romania: SGLM sau AGMR) ai un garant extern al cunostintelor omului respectiv. Pot fi o idee si niste cursuri de carpatism, unde o sa inveti in cadru mai organizat decat al unei ture cum functioneaza in teren sistemele de siguranta


Luni, 15 august 2022 - 16:58

jadeasp
jadeasp

 
Multumesc de sugestii, sunt multe interesante! Suna mai potrivite pentru mine Acele Morarului, o sa caut pe clipuri si jurnale.

Pentru Vartopel-Arpasel, asta mi s-a parut cea mai informativa filmare, nu are perspectiva asa de distorsionata ca la Go Pro:
https://www.youtube.com/watch?v=SXVsuk0urrM&list=PLfM0FcY2-xlCYbJ73uBBNhpdYFmr8iFxp&i
ndex=13

Creasta sudica a Pietrei Craiului si Custura Saratii le-am facut si nu mi s-au parut periculoase. Fie traseul era pe stanci cu prize de maini, fie pe poteca destul de plata sau dispusa in asa fel incat daca alunecai nu o luai la vale pana jos.

In clipul de mai sus vad portiuni ca la 2:46, 4:36 sau 7:10 care nu par sa aiba prize bune de maini si panta continua in jos pana in prapastie. Nu imi dau seama din filmare daca sunt trepte solide in iarba. Iar in 100 de fire de iarba nu mi-as pune speranta sa imi sustina greutatea Carpati.org

Ca sa raspund la intrebarea colegei, ce caut eu sunt privelisti spectaculoase, cu expunere in cat mai multe parti, gen brane, creste sau piscuri ascutite. Doar ca nu sunt dispus sa imi risc viata pentru ele. Pe portiuni inclinate, fara trepte si fara prize de maini presupun ca mai devreme sau mai tarziu voi aluneca sau se va duce pamantul sub picioare, si cand se intampla asta as vrea sa fiu asigurat.

O sa ma interesez si de posibilitatea de a folosi asigurari mobile dar asta pare sa fie deja la un nivel mai avansat, banuiesc ca cere ceva experienta sa judeci unde sunt sigur de plasat.
Mesaj modificat de autor!

Luni, 15 august 2022 - 13:17

edy
edy
Coarda
 
În munte toate traseele sunt spectaculoase, nu degeaba se spune că „frumusețea stă în ochii privitorului”. Personal am abordat treaba ardelenește, adică „numa încet” și sigur. Fie că e vorba de propria persoană, fie că e vorba de însoțitori, expunerea treptată a ființei (mă refer la fizic, psihic, mintal, emoțional și toate cele necesare unei ture reușite) la situații din ce în ce mai complexe îi dă timp sufletului să asimileze experiențele respective. Cred că arderea unor etape nu se potrivește oricui. Am avut răbdarea și bucuria să descopăr nemarcatele cam de capul meu, chiar dacă uneori m-am întors de mai multe ori în aceeași zonă până am izbutit. Sunt și alte "poligoane" de testare, exemple: Custura Sărății, Sudica din Piatra Craiului (o minunăție iarna), Muchia Juniorului (avantaj accesul facil), lungimea de final din Creasta Sanșil (un 50m aproape orizontali, dacă cineva insistă că vrea cu tine faci o plimbare dus întors și ești lămurit în jumătate de oră). Legat de „asigurări bune”, oare în ce să ai mai multă încredere? Într-un piton care e de pe vremea telejurnalului sau o asigurare care o faci tu? Sunt și zone cu asigurări noi, spituri cu urechi în stânci sănătoase, trasee de escaladă bine întreținute, dar toate se datorează unor oameni care au depus eforturi de amenajare. Baftă mare!


Luni, 15 august 2022 - 11:41

ruxandrav
ruxandrav
Caraba
 
Ruxandra Carpati.org

+1 la faza cu vizionarea clipurilor. Majoritatea camerelor folosite au lentile de unghi super larg, ceea ce exagereaza prapastiozitatea locurilor.

Cred ca-i mai simplu daca ne spune colegu' ce a facut, si ce intelege prin "la fel de spectaculos". Spectaculos traseul in sine, spectaculoasa privelistea... Ca asa, sfatul lui Andras ii foarte bun, mai ales daca mai mergi si cu ghid - ture proportional mai grele fix pe chestiile cu care ai probleme, pana se imbunatateste siguranta de sine.


Luni, 15 august 2022 - 07:28

andras
andras
Caraba
 
Nu stiu daca vei gasi ceva similar, dar cu mai multe posibilități de asigurare. Sunt creste din Fagaras descrise aici de Marius unde ei foloseau asigurari mobile, sunt creste in Crai si Bucegi, unele sunt rute pitonate (si acum sa nu intram in discutia cat de mult poti avea incredere intr-un piton batut cu ani in urma), altele la fel ca Arpasel fara multe posibilitati de asigurare. Cum scria Raluca o solutie ar fi Acele Morarului. Mie urcarea pe Acul Mare mi s-a parut expus, Acul Mare insusi e super expus, dar sunt posibilitati de asigurare (noi am mers simultan, dar asigurati in punctele intermediare). Acul Crucii are o descatarare de cateva metrii care nu mi-a placut deloc, dar probabil poate fi asigurat. Brana de acces si de retragerea pe fetele spre V. Cerbului nu sunt asigurate. Creasta Picatura la fel, sunt portiuni unde nu prea faci asigurare. Poate creasta Costila-Galbinele? E mai grea decat Arpasel, are o fisura de UIAA 6+, are portiuni mai friabile, dar in general e bine asigurata...in afara de accesului prin V. Costilei si partea finala unde pe creasta înierbată parca sunt 1 sau 2 pitoane.
Vad doua solutii: mergi mai mult pe teren similar, înierbat, cu poteca, trepte de iarba, dar cu expunere (Balaurul? Brana Mare a Costilei? Creasta Piatra Craiului tinand creasta matematica unde poti? ) ca sa nu-ti fie frica, ori incerci ce spunea Raluca, creste de stanca bine asigurate in Crai, Bucegi. Daca in sala 6/7- nu e o problema, atunci problema nu e de tehnica de catarare ci mentala, de incredere in sine si de experienta la inaltime.

PS: Nu prea recomand vizionarea clipurilor, numai daca vrei sa pierzi si mai mult increderea. Expunerea si dificultatile resimtite in poze sau filmulete este mult mai mare comparativ cu ce la fata locului.


Duminică, 14 august 2022 - 11:58

ruxandrav
ruxandrav
Caraba
 
Confesiune: n-am facut inca VA

Mi se pare un pic greu de recomandat creste/brane la fel de spectaculoase dar mai bine asigurate, pentru ca parte din motivul pt care-i spectaculoasa VA e terenul f usor combinat cu asigurarile putine. Poate Acele Morarului, unde portiunea de creasta ingusta (Acul Mare) e pitonata (nu foarte des) si se face asigurat in coarda si filat din regrupare. Bine, tot nu-i de cazut pe acolo, dar merge si calare. Urcarea pe Acul Mare e pe trepte de iarba, dar nu se simte f expusa.

Altfel, daca zici ca faci 6-6+ la sala, poti incerca creste de catarare multipitch Carpati.org Am inteles ca is niste muchii faine prin Crai, n-am ajuns inca acolo dar sper s-o fac la toamna Carpati.org


Duminică, 14 august 2022 - 11:09

jadeasp
jadeasp

 
Multumesc tuturor pentru sfaturi! O sa incerc sa ma uit la mai multe filmari de pe traseu ca sa imi fac o idee cat mai buna.

Mai am o intrebare va rog: puteti sa recomandati trasee de creasta sau brane la fel de spectaculoase dar cu posibilitati mai bune de asigurare sau mai sigure in sine?


Duminică, 14 august 2022 - 10:10

baumwolle
baumwolle
(admin)

 
Colegii au remarcat bine erorile din comentariul meu, neatenția și ora timpurie contribuind din plin. Într-adevăr, m-am referit la sensul E-V, iar prin 'stil clasic' m-am referit la parcurgere ca secund cu asigurare de sus și nu în coardă scurtă, din față sau spate.


Duminică, 14 august 2022 - 05:54

rupi2003
rupi2003
Coarda
 
As avea două observații la 2 comentarii anterioare.
Parcurgere V-E înseamnă Arpășel-Vârtopel, iar intrebarea se referea la o parcurgere E-V adică Vârtopel-Arpășel.
Apoi, eu știam că stil clasic în cățărare înseamnă că nu te cațeri doar pe prizele naturale, mai tragi de o buclă, nu că ai asigurare de sus.


Sâmbătă, 13 august 2022 - 19:48

dodo79
dodo79
Caraba
 
"Eu mă simt cel mai nesigur pe pantele abrupte de iarbă unde nu am prize pentru mâini iar o cădere ar duce la rostogolire necontrolabila. Sunt portiuni de astea pe traseu?"
Prize pt. maini sunt, se numeste tehnica celor 100/1000 (in functie de cat de sigur vrei sa fii) de fire, trebuie doar sa le numeri atent Carpati.org.
Lasand gluma la o parte, dupa partea mai ingusta/stancoasa a crestei Vartopelului urmeaza o urcare pe panta de iarba spre Vârful Turnul Vârtopel care s-ar putea sa se incadreze la temerile tale, desi as zice ca sunt trepte de iarba sau praguri pamantoase in cararea formata destul de OK si nu par pregatite sa plece curand de acolo, cum vezi prin alte zone din Bucegi. Dar si aici si prin alte parti sunt destule zone unde nu se poate asigura satisfacator si unde trebuie sa fii sigur pe picioare si fara rau de inaltime.
In sensul V-E nu iti trebuie prea multa tehnica de catarare, mai mult o sa dai rapeluri. Sincer nu prea am inteles gradul 3A dat traseului, dpdv al tehnicii de catarare si expunerii am simtit ca ar fi sub Acele morarului (2A), poate manevrele la rapeluri sa fie putin mai complicate (mai ales la cel final, unde e bine sa fii cu cineva care stie directia de rapel, altfel, cu toate descrierile, ai sanse bune sa nu iesi corect la regruparea din surplomba, stiu destui care au patit-o).
Mesaj modificat de autor!

Sâmbătă, 13 august 2022 - 16:40

markbv
markbv
Busola
 
Salut!
Mă refeream la pasajele cu expunere foarte mare și la rapeluri, care pot pune probleme unui participant fără experiență.
Dpdv al dificultății tehnice a rezumat bine baumwolle (care descrie de fapt tot varianta de parcurgere de la E-V, cea mai des parcursă).
Da, experiența/antrenamentul pentru cățărare sunt binevenite, ca să îți răspund și la ultima întrebare. Nu cred că vrei să riști să se blocheze pe acolo vreun coechipier, pe motiv că la stâncă este mult mai expus/riscant ca la sală.


Sâmbătă, 13 august 2022 - 15:29

baumwolle
baumwolle
(admin)

 
Salutare! Bănuiesc că te referi la sensul V-E (Vârtopel-Arpășel).

Pe Creasta Vârtopel, cel mai expus segment al traseului, se pretează asigurarea în coardă scurtă, cu sau fără protecții intermediare (bineînțeles, executată corect de capul de coardă).

Urmează apoi Arpășelul, unde Urechile (singurele porțiuni tehnice de pe traseu, care nu depășesc dificultatea UIAA IV) se depășesc în stil clasic, cu asigurare de sus, după care dificultatea terenului scade simțitor, însă și posibilitatea de protecție scade - sunt, practic, traversări pe un hățaș pe curbă de nivel, pe porțiuni lungi unde nici asigurarea în coardă scurtă nu este foarte practică.

În orice caz, trebuie avut în vedere faptul că în orice fel ești asigurat, o cădere pe o porțiune orizontală implică pendulare.


Sâmbătă, 13 august 2022 - 02:29

jadeasp
jadeasp

 
Mulțumesc mult pentru răspunsurile detaliate!

Eu mă simt cel mai nesigur pe pantele abrupte de iarbă unde nu am prize pentru mâini iar o cădere ar duce la rostogolire necontrolabila. Sunt portiuni de astea pe traseu?

Markbv, la ce fel de dificultate te referi? Tehnică de cățărare, sau anduranta? E nevoie să ai experiență de cățărare? Eu am mai mult la sală dar nu prea avansată, fac trasee de 6 UIAA confortabil iar maxim 7-. Dar una din persoanele cu care mă gândeam să merg nu are deloc antrenament pentru cățărare.


Vineri, 12 august 2022 - 20:47

andras
andras
Caraba
 
Nu sunt ghid, numai un amator, deci ce scriu e o părere strict personală. Am parcurs creasta respectivă în sens invers, găsești jurnalul pe aici. Ancore sau inele de asigurare sunt strict numai unde ai nevoie de ele: coborârea de pe Vf. Vârtopel, urechile, coborârea finală în marele V de pe Vf. Portița. În celelalte locuri nu sunt posibilități de asigurare și în majoritatea cazurilor nici nu ai nevoie de ele, mai ales la parcurgerea est-vest, când creasta Vârtopel faci în urcare. O fi posibil folosirea anourilor sau unor mobile, dar nu cred că pe timp de vară sunt folosite. Asigurarea ca la carte ar face parcurgerea mult mai lungă, poate asigurarea de tip "running belay" ("simul climbing") ar merge în unele locuri, dar după memoriile mele pe creasta Vârtopel nu prea sunt posibilități pentru mobile.
Părțile orizontale de obicei sunt ușoare cu potecă clară, partea cea mai expusă e chiar înainte de Vf. Portița, acolo am pus coarda după colțuri. E o metodă folosită și în Alpi.

PS: Acum văd că Marius a scris același lucru. El știe mai bine varianta est-vest. Carpati.org
Mesaj modificat de autor!

Vineri, 12 august 2022 - 20:20

Afisari: 1,124


#22  Inapoi 1 2 Inainte

Adauga un mesaj in topic






Trebuie sa te autentifici pentru a putea adauga un mesaj

 


 
0,0659 secunde

Deblocari usi Bucuresti | GetaMap.org | Maps from all over the world | ro | fr | es | de | Calculator distante
ViewWeather.com - A new way to view the weather | nl.ViewWeather.com | sv.ViewWeather.com
Regulament carpati.org
© copyright (2004 - 2025) www.carpati.org