Octombrie 2021

Muntii Capatinii

Cerere

Salut ,

Caut si eu o bucata de coarda de vre-o 20 de metri , ceva folosit sa fie cat mai ieftin . Nu o sa o folosesc pentru catarari ( nu ma pricep , nici nu am incercat vreodata ) dar mi se pare utila sa o ai in echipamentul pentru munte .

Mersi !
E-mail: ciufudean[PUNCT]tudor[AT]gmail[PUNCT]com

Joi, 9 august 2012 - 09:09

kxo.xp

Nu stiu in ce masura ai nevoie de COARDA pentru situatii de urgenta. O bucata mare de cordelina de 7mm (vreo 20-25m) iti ajunge pentru majoritatea situatiilor. Si nici nu e scumpa - 4-5 lei pe metru (deci 80-100 lei). Cred ca e mai ieftin si mai util decat o bucata de coarda veche, care chiar daca la inceput tinea 22kN, cu trecerea timpului e posibil sa nu mai reziste nici la 5kN (iar cordelina de 7mm are o rezistenta mai mare de 8kN).

Joi, 9 august 2012 - 13:45

florinbalan

Intrebarea e ce faci cu ea? Caci daca e vorba de rapel vei avea nevoie de echipament si o coarda de cel putin 8mm. In rest, pentru asa zisa "asigurare"...e foarte riscant sa te tii cu mainile de o sfoara. Si nu ai nevoie. Eu cel putin nu am avut niciodata in ultimii 20 de ani. Deci ramane poate necesitatea a vreo 10-15m de cordelina de 4-6 mm pentru bagaje, in cele cateva portiuni mai dificile de pe trasele marcate de la noi. In rest, cunostinte elementare de alpinism si echipament adecvat.

Fiind subtire e foarte usoara, 10 metri nici nu-i simti, si o poti folosi si la asigurarea suplimentara a unui cort, uscarea hainelor, legarea unui brat de lemne de foc sau agatarea rucsacului in copac.

Vineri, 10 august 2012 - 09:22

kxo.xp

Florin, da-mi voie sa te contrazic. Eu unul sunt incepator in ale muntelui si stiu multe situatii unde o simpla cordelina intinsa intre doua puncte fixe ajuta extrem de mult dpdv psihic in pasaje expuse. Mai mult, o cordelina groasa (>6) are o rezistenta suficienta pentru situatii in care nu ai prize pentru maini (sau nu stii cum sa te asezi pe sanca sa te folosesti de ele).

Pe mine m-a scos din belea o bucata de 9m de cordelina de 6, atunci cand pe un valcel am incercat sa ocolim o saritoare pe o fata inierbata. La urcare nu am avut probleme, insa la coborare era foarte probabil sa sfarsim la baza valcelului. Lipsa de tehnica - mi-e clar - insa cordelina aia simpla aruncata dupa un butuc de jneapan ne-a oferit suportul necesar pentru a ajunge jos in siguranta.

Vineri, 10 august 2012 - 10:03

kxo.xp

Dar da, ai dreptate: nu poti face escalada sau rapel cu cordelina. Cordelina o poti folosi strict pentru situatii de urgenta, fara pretentii ca va sustine greutatea unei persoane cu rucsac in absolut orice conditii.

Consider ca o bucata de cordelina tapana (7mm) e mai utila decat o semicoarda ultra-light (~7.9mm), daca nu faci catarare efectiva.

Vineri, 10 august 2012 - 10:07

florinbalan

Pana si o cordelina de 3mm sustine greutatea unui om cu rucsacul sau. Mainile in schimb nu o vor face. Cu cat coarda e mai groasa, cu atat te tii mai bine de ea. Ideal este sa nu ai nevoie. O cordelina dinamica (elastica) agatata de ceva, oboseala, panica si maini transpirate sunt reteta perfecta pentru un accident. Exista tendinta instinctiva de a te tine (agata) de coarda mai mult decat este necesar, cu ambele maini, moment in care echilibrul dat de pozitia bipeda cu care suntem obisnuiti dispare complet.
Doar daca ne grabim sa facem pasaje dificile inainte de a capata experienta si tehnica necesare depasirii acestor zone. Dar de ce am face-o? Festina lente Carpati.org

Nu zic ca o coarda intinsa intr-o saritoare nu ofera sprijin moral si un punct de echilibru. Dar este de evitat ajungerea in asemenea situatii "extreme".
Numarul accidentelor in Meridionali a crescut si datorita increderii prea mari pe care o au turistii in ei si in echipamentul neadecvat (sau necunoasterea tehnicilor de folosire a lui).

In fine, fiecare cum crede. Ideea pe care am afirmat-o amandoi ramane aceeasi: decat o coarda uzata de care nu stii nimic, mai bine o cordelina noua. Daca o vrei pentru sustinerea propriului trup, sub 6mm e prea subtire ca sa te tii de ea, mai groasa de 8mm e prea grea ca sa merite s-o cari.

Vineri, 10 august 2012 - 10:56

tudor_vlad

Pai in acest caz probabil ca voi merge pe prima varianta propusa si anume o cordelina de 7 mm mai ales ca am intales ca nu ar fi nici foarte scumpa .
Mersi tuturor pentru interesul aratat .

Vineri, 10 august 2012 - 18:45

tudor_vlad

As vrea sa va mai intreb ceva ...
Saptamana trecuta am fost cu o gasca nu foarte mare la Negoiu , cabana si Vf iar a doua zi am ales traseul spre cabana Barcaciu , si am coborat la poiana neamtului .
Problema este urmatoarea , dupa ce am plecat spre Barcaciu , la vre-o ora buna de mers pe unul dintre baietii cu care am plecat ( cel cu cea mai slaba pregatire fizica ) au inceput sa il doara foarte tare genunchi de la coborare . Ce este de facut in acest caz ? Vreau sa intalegeti ca abea mai margea , i-am luat eu rucsacul , nu aveam bete de tura dar i-am facut doua bete de lemn sa se sprijine si si asa cobora mai mult cu spatele . Care ar fi de fapt cea mai buna varianta sa il ajuti ? Noi am fi fost doi trei baieti cu conditie fizica buna spre foarte buna care l-am fi putut cara chiar si pe sus la o adica dar nu am stiut cum sa facem .... Sper sa nu mai patim niciodata asa ceva dar cu toate astea as dori sfatul celor mai experimentati despre ce ar fi de facut in aceasta situatie eventual ce al fi putut face ca sa il luam pe sus fara sa avem materialele salvamontului .
Mersi !

Vineri, 10 august 2012 - 21:57

vestale

Un accidentat poate fi dus si ajutorul rucasacului sau corzii (daca o ai), dar atat timp cat omul a putut merge ati facut, cel putin din punctul meu de de vedere, cam tot ce trebuia: luat rucsacul, improvizat bete, DAR ar mai fi trebuit folosirea unei genunchere sau fase elastice din trusa de primul ajutor (pe care sper ca o aveati), plus ceva pentru calmarea durerii. Iar pe viitor dupa un RMN la genunchi, genunchere la ambii genunchi si bete.
Un rapel se poate face si pe o semicoarda, chiar si fara ham si dispozitiv de asigurare, daca situatia e nasoala, rapel Dulfer se numeste, nu este deloc comod si trebuie exersat inainte.

Sâmbătă, 11 august 2012 - 15:44

tudor_vlad

Am avut ceva fasa elastica cu care s-a putut lega niște ibuprofen pentru durere si un unguent local dar cu toate astea m-am speriat un pic in sensul ca dacă nu ar mai fi putut merge chiar dacă noi eram foarte apti nu am fi știut cum sa îl luam pe sus

Sâmbătă, 11 august 2012 - 16:55

emndi

Suni la salvamont, parerea mea e ca nu are rost sa faci pe eroul, risti sa te accidentezi si tu si coechiperii.

Duminică, 12 august 2012 - 17:39

florinbalan

Daca participi la cursurile de prim ajutor montan vei invata si diverse tehnici de a transporta ranitii. Carpati.org

Duminică, 12 august 2012 - 18:32

ratza

Ca să nu mai crape genunchii se sacrifică mușchii. Cobori cu genunchii îndoiți. Vei avea o febră musculară babană, dar mușchii se refac, spre deosebire de articulații. Bețele le iei de pomană dacă nu înveți cum să mergi cu ele (4x4).

Marți, 14 august 2012 - 18:28

alyn87cr

Dar asa si trebuie sa mergi pe munte, cu genunchii putin flexati, ca dc mergi cu picioarele drepte tot socul se duce in genunchii si spun asta din proprie experienta. Am patit si eu ceva asemanator anul trecut la Padina fest, am fost in pestera Ialomicioarei si cand m-am ridicat odata mi-a troznit genunchiul stang ( meniscul interior ), eu avand probleme la meninsc si ligamente de la genunchiul drept. Toate bune si frumoase pana a 2 zii, dumica, cand a trebuie sa plecam spre Sinaia. Dupa 30-60 minute a inceput sa ma doara si de la cota 2000 de la Sinaia pana jos eu am coborat fara sa pot indoi piciorul stang cu rusac in spate, cort si sac de dormit. Si uite asa ma tinut genunchiul pana joi si in weekend am fost in Piatra Craiului si am facut toata Creasta Nordica Carpati.org si afost bestial. Am avut putin niste probleme pe cresca cand trebuei sa indoi sau sa intind picioarele la maxim, ma ardeau :-s adunat cu raul de inaltime, dar am rezistat eroic si am terminat toata creasta cu plecare de la curmatura si intors tot la curmatura dar cu un mic ocol prin sat Pestera mai repede decat era scris pe indicatoare Carpati.org
O persoana ranita care nu mai poate sa mearga singura e foarte greu sa o transporti pe munte, iti trebuie cel putin 6-7 persoane voinice.
Referitor la coarda, mai bine iti cumperi una noua ca sa stii o treaba.