Sprânceana de legendă a Penteleului
„În spate aveam culmea întinsă a Penteleului, starostele munților din Buzău..”
Alexandru ODOBESCU - Pseudo Kynegeticos
Masivul Penteleu este situat la extremitatea estică a munților Buzăului, fiind despărțiți de munții Vrancei și Podu Calului prin culoarele văilor Bâsca Mică și Bâsca Mare.Cu altitudinea maximă la 1772 m, impresionează prin culmile sale prelungi, pajiști întinse și prin perspectiva largă pe care o oferă asupra Carpaților de Curbură.
Numele Penteleu ar deriva de la pronunția grecească a cifrei cinci – „pente”, știut fiind că din trunchiul său pornesc răsfirate, ca degetele de la o mână, cinci culmi mari: Cernatul, Miclăușul, Piciorul Caprei, Viforâta și Zănoaga.Nicolae Iorga explică denumirea prin derivarea de la numele Pantelimon transformat în Pintilie, Pentelie, Penteleu.
Recunoscut prin „cele mai încântătoare și cele mai bogate plaiuri din tot cuprinsul Carpaților” (Alexandru Vlahuță – România pitorească), Penteleul a păstrat în mintea oamenilor imaginea numeroaselor turme de oi, care odată cu topirea zăpezii, iau cu asalt uriașul masiv așezat în locul de întâlnire al celor trei mari provincii românești: Transilvania, Moldova și Țara Românească.
Oieritul, precum și spațiul de confluență al unor provincii cu evoluții istorice diferite au făcut din Penteleu un tărâm care ne întâmpină cu povești și legende frumoase, personaje și istorie interesante.
În jurul anului 1500 (nu există dată precisă) pe muntele Penteleu, de ziua Drăgăicii, în locul numit „La Lilieci”, situat lângă Lacul Roșu (acum este colmatat) se organiza un târg la care buzoienii, râmnicenii și vrâncenii participau cu lână, brânzeturi, dogărie, țuică, fructe și miere de albine, iar transilvănenii cu postavuri, vase și opinci.
Acolo, când infloreau drăgăicuțele, păstorii din Țara Românească, Moldova și Transilvania se întâlneau, iar fetele și feciorii de dincolo și dincoace de Carpați își găseau perechea prin nunțile ce urmau a se face în timpul sărbătorilor.
În tradiția populară, Drăgaica era o mireasă ce umbla pe pământ sau în aer în ziua solstițiului de vară, cântând și dansând împreună cu alte zâne fecioare, peste câmpuri și păduri.În timpul nopții introducea bob în spicul de grâu, dimineața stropea cu rouă plantele de leac, iar ziua împărțea rod semănătorilor, ursea fetele la măritat, înmulțea păsările și animalele.Dacă ziua ei era nesocotită, Drăgaica aducea vijelii și furtuni, iar florile rămâneau fără leac și miros.
Din a doua jumătate a secolului XVIII, târgul Drăgaicii de pe Penteleu este mutat la marginea orașului Buzău, devenind una dintre cele mai așteptate sărbători populare românești.
Cum tot ceea ce este adevărat trece prin timp, descoperim balada haiducului Gheorghelaș, care a bătut dealurile și munții Buzăului, de la Istrița și până-n Penteleu, luând de la bogați și dând celor nevoiași.
Născut prin părțile Cislăului, Gheorghelaș (fiul moșneanului Negoiță), cunoscut și sub diminutivele de Gheorghiță și Gheorghieș, se înrolează în oastea de panduri a lui Tudor Vladimirescu în 1821, cu care participă la luptele date contra arnăuților la Pătârlagele, Mânăstirea Cârnu, Nișcov și Mânăstirea Găvanu.
După moartea lui Tudor Vladimirescu, între 1821-1827 (când a fost ucis) , Gheorghelaș ia drumul haiduciei alături de alți doisprezece tovarăși de arme, ce stăteau mai mult ascunși pe valea „Șapte Izvoare” din Penteleu.O altă ascunzătoare era pe valea pârâului Cașoca la cascada Pruncea în munții Podu Calului.
Inamicul său, armașul Ștefan Macovei, omul banului Dumitrache Ghica, cel ce uzurpase munții Penteleului, Brăiești, Mușa și Furu de la obștile moșnenești, va fi răpus de haiduc pe pășunea de la „Fântâna Bradului”.
O poteră formată din oamenii lui Macovei îl prinde pe Gheorghelaș, fiind trădat de către un cumătru de-al său, Ștefan din Cătina, și îl omoară în locul numit „Chichilăi”, lângă o potecă ce urcă pe piscul Penteleului.
Istoricul literar Gheorghe Dem Theodorescu în volumul său „Poezii populare române” precizează că „haiducul Gheorghiță este cel mai autentic dintre toți, deoarece este singurul care are un mormânt atestat istoricește”.Cel mai probabil ar fi vorba de locul numit „Fagul Alb” din Penteleu.
La sfârșitul secolului XIX s-a născut o altă legendă, cea a haiducului Năchită, de origine din Varlaam.Rămas orfan de tată (plecat fiind după oi la Cernatu, fusese adus cu pielea capului smulsă de o labă de urs) în 1871, pe când avea 18 ani, rămâne cu puține oi, cu arenda pășunilor tot mai mare și este prins la furat de mioare de la ciobanii cu chimirul plin ce urcau pe Penteleu.
Scăpat nevătămat de la pieire, viața lui capătă un curs dramatic spre deznădejdea mamei sale, luând calea codrilor Penteleului alături de iubitele lor.Maria Sterian nu a fost de acord, așa încât Năchită o răpește, dar în calea lor, amețit de băutură ucide o persoană, moment în care autoritățile demarează prinderea lui.Se organizează o poteră, care printr-o confuzie o ucide pe Maria, fără a-l prinde însă și pe Năchită.
Într-o noapte, Năchită se întoarce în locul unde fusese împușcată iubita lui și înfige în pământ o cruce de fag, denumită mai apoi „Crucea Fetei”.Năchită este prins de poteră și împușcat chiar de mama sa, care nu suporta ideea ca fiul să-i atârne în ștreang.
Troița de lemn de la „Crucea Fetei” există și astăzi, fiind îngrijită în fiecare primăvară de către ciobani.
În numărul 5-6, 1-15 Martie 1884, al revistei Transilvania, apărută la Sibiu, descoperim o versiune romantică a povestei tragice de iubire în munte, culeasă de către un anume Sava Sioimescu, doar că pe fată o cheamă Leana.
Sus pe munte-n Penteleu
Când e viscolul mai greu
Cine crivățul înfruntă
Și pe gol pustiu se-avântă?
Cine-n piscul cel înalt
Ca vulturii dau asalt?
Nu e oastea românească,
Ci e ceata haiducească,
Ce-ntr-o noapte a răpit
Și-n păduri s-a rătăcit
Cu cai mari și albe mioare
Și cu Leana, mândră floare.
Ceata suie prin brădiș,
Până iese-n luminiș
Sus la Șapte Izvoare,
Unde iarna-i viscol mare.
Dar din sat cine sosește
Pe haiduci îi urmărește?
Sunt părinții păgubași
Și ai satului nuntași.
Și cu mirele în frunte,
Toți voinici cu flinte crunte.
Când de-acasă au plecat,
Ei cu toții au jurat
Pe haiduci să-i pedepsească,
Pe Leana s-o desrobească,
Că-i frumoasă ca o stea
Toți la joc că mi-o prindea.
S-a oprit chiar mândrul Soare
S-o privească-n hora mare.
Sus, haiducii urcă mereu
Până-n vârf de Penteleu
Și-n pădure se opresc
Și-un foc mare ocolesc.
Cetea șede haiducește
Bea, mănâncă, chiuiește,
Numai Leana stă privind
Plănuind și tot gândind,
Cum să scape de-asă soartă
Ori în viață ori moartă.
Căpitanul cu blândețe
Îi vorbi de frumusețe
Și de salbe și de-amor
Ca să uite vechiul dor
Și cu el în haiducie
Să traiască, ca soție.
Tristă, Leana-i răspundea:
- „Viața mea e-n mâna ta,
Dar să știi c-a mea iubire,
Traiul dulce, fericire,
Numa’tuncea vei gusta
Când tu codru-l vei lăsa,
Și-aste flinte și pistoale
Le-i schimba-n fier de ogoare
Și-ți vei face car de boi,
Să n-ai grijă de nevoi.”
- Car cu boi și plug și casă
Am avut și turmă-aleasă.
Dar unul grec, ciocoi cumplit,
Cu zapciul învoit,
Cu încet ei mă prădară
Și în codru mă-nfundară!
Și de-aici nu voi ieși
Până nu le-o voi plăti....
Ți-a venit acuma rândul
Să-ți vedem credința, gândul:
Mândro, mergi de păzește
Și de-ndată ne vestește
Când pe culmi vei vedea
Că ne calcă potera.
Fata iese din brădiș
Și păzește-n luminiș
Tot gândind c-au să sosească
Cei ce au s-o desrobească.
Către seară și zăriră
Poterașii cum veniră,
Prin ninsoare sus pe munte
Chiar cu mirele în frunte
Leana mult se veselea
Și pe nume-i și chema.
Dar e viscolul prea mare
Și a-l ei glas răsunet n-are.
Degeaba ea i-a strigat,
Să nu se facă păcat,
Că-i a portului haiducesc,
Dar a pieptului femeiesc.
Poterașii n-auziră
De departe mi-o ochiră
Și un glonte-o nimeriră,
La pământ o și culcă.
Cine-n piept moartea-i trimise?
Al ei mire ce venise
Din robie a o scăpă
Și-a ei frunte a-ncunună,
Cum se cade la mireasă
Și a munților Crăiasa.
Pe când potera gonea
Pe haiduci îi risipea,
Leana-n sânge se scălda
Și-aici sufletul își da.
Părinți, mire o găsiră
Și cu toții o jeliră.
Ei cu preotul din sat
Se gătiră de-ngropat
Și făcură-nmormântare
Chiar aici pe culmea mare!
Și de-atunci oricine trece,
Vede-aici o piatră rece,
Pe-o movilă de pământ
E al fetei, trist mormânt.
În cotul Carpaților, în zona Gura Teghii-Penteleu a trăit la începutul secolului XX vulturul Ilie – „ultimul zăgan”, așa cum l-a botezat poetul Marin Sorescu.
Istoria consemnează existența lui la Buzău între 1924-1942, prins fiind de pădurarul Furtună din Gura Teghii și cumpărat de bogătașul Petre Zangopol, care a îndrăgit acest zăgan, căruia îi făcuse cuib în turnul morii sale din apropierea gării feroviare din Buzău.Vulturul Ilie, iubind mult libertatea, zbura zilnic până în înaltul cerului, admirând orașul Buzău de la înălțimi.În timp, ajunsese să fie îndrăgit și iubit de buzoieni.
Dar zborul i-a fost frânt brusc când, în timpul celui de-al doilea Război Mondial, un soldat de pe peronul gării a ochit inima ultimului zăgan buzoian.Ilie a fost înmormântat ca oricare cetățean al orașului în cimitirul Dumbrava.
Bucuria acestui articol este cu atât mai mare cu cât cititorii, dornici să cunoască și să înțeleagă cât mai bine acest falnic munte, se vor încuraja să pășească pe căile ce duc înspre împărăția Penteleului.
Miercuri, 1 februarie 2012 - 15:36